Bizar Nieuws

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ceephax

New member
Ik snap dat soort fusiegeneuzel om 'groter te worden' nooit... Dat je gaat samenwerken om kosten te besparen snap ik. Maar als je gaat fuseren om groter te worden verlies je dat toch op den duur, want dan 'annexeert' een andere gemeente vrolijk ook weer wat gemeentes en is die andere gemeente weer groter.

Het gaat meestal om de bouwgrond.
 

Joost

Well-known member
Ik snap dat soort fusiegeneuzel om 'groter te worden' nooit... Dat je gaat samenwerken om kosten te besparen snap ik. Maar als je gaat fuseren om groter te worden verlies je dat toch op den duur, want dan 'annexeert' een andere gemeente vrolijk ook weer wat gemeentes en is die andere gemeente weer groter.

Groter worden heeft wel voordelen in de vorm van Rijkssubsidies.

Maar je hebt gelijk, het is ook vooral het ego van de bestuurders dat er groter door wordt.
 

erka

Well-known member
In het geval van Groningen, Ten Boer en Haren komt Meerstad er ook nog bij. Uitbreidingswijk van de stad die op grondgebied van gemeente Slochteren lag. Nu paar duizend inwoners maar uiteindelijk moet dat ook zo'n 10.000 worden. En dan heb je nog de natuurlijke groei van de echte stad, die elk jaar gemiddeld 1500 inwoners groeit.

Belangrijkste argument van de provincie is dat Ten Boer en Haren allebei financieel aan de grond zitten. Bovendien zou met name Haren te weinig bestuurskracht hebben. Ten Boer is geen discussie, Haren is van mening dat het financieel wel goed zit. Grap is dat als ze zelfstandig zijn, dat ze dan de belastingen waarschijnlijk meer moeten verhogen om rond te komen dan als ze de belastingen van Groningen overnemen.
 

JMD

Well-known member
130000 voor een auto...

Flinke fik. Eventuele kinderen achterin waren in kinderzitjes idd kansloos geweest.
 

Joost

Well-known member
In het geval van Groningen, Ten Boer en Haren komt Meerstad er ook nog bij. Uitbreidingswijk van de stad die op grondgebied van gemeente Slochteren lag. Nu paar duizend inwoners maar uiteindelijk moet dat ook zo'n 10.000 worden. En dan heb je nog de natuurlijke groei van de echte stad, die elk jaar gemiddeld 1500 inwoners groeit.

Belangrijkste argument van de provincie is dat Ten Boer en Haren allebei financieel aan de grond zitten. Bovendien zou met name Haren te weinig bestuurskracht hebben. Ten Boer is geen discussie, Haren is van mening dat het financieel wel goed zit. Grap is dat als ze zelfstandig zijn, dat ze dan de belastingen waarschijnlijk meer moeten verhogen om rond te komen dan als ze de belastingen van Groningen overnemen.

Landgraaf bewandelt exact dezelfde weg als Haren ondertussen.

Het advocatenkantoor dat het verweer van Haren richting de minister kopieerde bereid nu een rechtzaak voor met dezelfde argumenten die Haren ook had en dat grandioos verworpen werd.

Is het verzet in Haren eigenlijk groot? In Landgraaf waren er bij een protestmanifestatie vorige week, waarvoor de gemeente flyers had laten drukken en huis aan huis had laten bezorgen, welgeteld 200 tegenstanders. Daarvan waren er ongeveer 150 direct gelinkt aan de lokale partij die de hele soap in gang gezet heeft.

De gemeente spreekt wel nog steeds van een gebrek aan draagvlak voor een fusie...
 

De Wolf

Well-known member
Kamerlid Harry van der Molen (CDA) overweegt zich in te zetten voor een wijziging van de Mediawet om de doorgifte van Omrop Frysl?n in heel Nederland verplicht te stellen.

Voordat hij daartoe overgaat, vraagt hij staatssecretaris Sander Dekker (Media) druk uit te oefenen op KPN om de Omrop overal in het pakket te houden.

Ook Omrop-directeur Jan Koster pleit voor een wijziging van de Mediawet om de regionale zender verplicht landelijk beschikbaar te houden vanwege de speciale positie van de Friese taal.

KPN liet woensdag weten dat de beperking van de doorgifte van regionale omroepen doorgaat, ondanks brieven waarin het bedrijf gewezen werd op de positie van het Fries als tweede rijkstaal. Het telecombedrijf perkt de zenderpakketten in vanwege de afkoop van auteursrechten. Het schrappen van Omrop Frysl?n is voor hen een financi?le kwestie.

Je kan natuurlijk ook een beetje overdrijven.
 

Max

Administrator
Forumleiding
In de nieuwe tijd kan men die regionale omroepen toch ook wel op een andere manier zien?

Zelf vind ik het overigens wel makkelijk dat we RTV Rijnmond hier kunnen zien. FC Rijnmond vind ik een prettig voetbalprogramma.
 

Jozsef

New member
Gewoon 1 regionale zender is toch ook wel goed? Ik kijk echt nooit naar die andere zenders, alleen Rijnmond dus.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan