Raad van State geeft advies, mag genegeerd worden, gebeurt vaker.
Dat de Raad van State een negatief oordeel geeft, zoals nu bij de asielwetten van minister Faber, komt vaker voor. In ongeveer 10 procent van de wetsvoorstellen geeft de belangrijkste adviseur van het kabinet een onvoldoende, een 'C' of 'D'. Toch worden die tóch vaak aangenomen. Hoe zit het met...
www.rtl.nl
(o.a. de Spreidingswet had een negatief advies en ging de minister toch mee door, wet kwam door de Kamer)
Tweede Kamer mag je als minister negeren, is niet netjes, maar mag wel, ook eerder gebeurt
Bv:
https://www.parlement.com/id/vlyqeuxewyrz/nieuws/van_huffelen_negeert_motie_over_digitale
Collega ministers negeren is idd niet netjes, dat toont geen teamspirit. Maar ook dat komt echt wel voor, je gaat mij niet vertellen dat in kabinetten Lubbers, Balkenende, Kok, Rutte enz nooit ministers eigengereid hun gang gingen omdat ze iets wilden.
En vwb het ministerie: volgens mij zijn de ambtenaren in dienst van de minister. Als er een minister van een andere politieke kleur zit dan zij willen dan staat het al die ambtenaren vrij om ontslag te nemen. Als mijn (nieuwe) baas wil dat ik naar rechts loop en ik wil naar links lopen kan ik lang dwarsliggen, maar uiteindelijk kan ik dan kiezen voor doen wat ze zegt of anders zelf vertrekken. Dat de gemiddelde ambtenaar D66/PvdA(GL) stemt geeft al aan dat je kan verwachten dat het gaat knetteren. Dat hoort erbij. De andere optie die er dan is, is te doen zoals in de VS, dat op de dag dat er een nieuwe partij aan de macht komt direct alle ambtenaren vervangen worden. Lijkt me niet handig (niet alleen financieel gezien, maar ook qua knowhow), en dan heb je dus nu.
Dat Faber gek is ben ik met je eens, maar bovenstaande zaken komen echt wel meer voor, ze vallen alleen nu meer op omdat het Kabinet an sich weinig voor elkaar krijgt.