Binnenlandse politiek

JMD

Well-known member
De poppetjes zullen inderdaad veelal hetzelfde zijn bij deze re-branding. Maar meer focus is wel gewenst, de huidige constructie is ook niet echt inspirerend te noemen.
Maar een rebranding is nog echt wat anders. Dit is een totaal andere partij die Timmermans voorstelt.
(want een rebranding wordt ook lastig met het oog op bv de Gemeenteraadsverkiezingen die er volgend jaar zijn)

gevegt

Well-known member
Na drie onderzoeken van het RVIM, mede na de Q koorts, blijkt dat het grootschalig houden van geiten toch wel invloed heeft op het welzijn van omwonenden.
Laat ik het zo zeggen: dat minster Agema het oprecht erg vindt, en de BBB het geen reet interesseert hoeveel doden er nog vallen.
Dus nog maar weer een commissie instellen.

Eef de Kip

Well-known member
Na drie onderzoeken van het RVIM, mede na de Q koorts, blijkt dat het grootschalig houden van geiten toch wel invloed heeft op het welzijn van omwonenden.
Laat ik het zo zeggen: dat minster Agema het oprecht erg vindt, en de BBB het geen reet interesseert hoeveel doden er nog vallen.
Dus nog maar weer een commissie instellen.
BBB was nog niet overtuigd, nog maar een paar onderzoekjes doen.

JMD

Well-known member

Jammer, want denk dat dit echt moet. Zonne- en windenergie zijn hartstikke mooi, het beste wat er is, maar op bewolkte dagen zonder wind (zeg maar zoals het sinds de kerst in NL zo ongeveer altijd geweest is) heb je er niks aan.

Ook opvallend deze zinsnede: 'Het vinden van nieuwe locaties is bijvoorbeeld ingewikkeld, omdat mensen niet staan te springen om een kerncentrale in hun omgeving te hebben.' Dat snap ik helemaal, maar mensen willen ook bv geen windmolens ed in hun buurt en dan worden ze vaak toch geplaatst. Dat vind ik heel apart waarom dat dan wel kan.

erka

Well-known member
Wie kan dat vreselijke mens eens uitleggen dat Nederland een democratie en een rechtsstaat is en niet het alleenheerserschap van Frau Stabsfeldwebel Faber?

JMD

Well-known member
Zal ook wel de schuld van de PVV zijn... ;)

Maar even serieus, hoe kan dit zo uitlopen qua planning? Dat de kosten hoger worden lijkt me logisch, grondstoffen zijn ook duurder geworden.

Wie kan dat vreselijke mens eens uitleggen dat Nederland een democratie en een rechtsstaat is en niet het alleenheerserschap van Frau Stabsfeldwebel Faber?
Wat heeft ze nou weer gedaan? Ben de draad even kwijt.

JMD

Well-known member
Raad van State geeft advies, mag genegeerd worden, gebeurt vaker.
(o.a. de Spreidingswet had een negatief advies en ging de minister toch mee door, wet kwam door de Kamer)

Tweede Kamer mag je als minister negeren, is niet netjes, maar mag wel, ook eerder gebeurt
Bv: https://www.parlement.com/id/vlyqeuxewyrz/nieuws/van_huffelen_negeert_motie_over_digitale

Collega ministers negeren is idd niet netjes, dat toont geen teamspirit. Maar ook dat komt echt wel voor, je gaat mij niet vertellen dat in kabinetten Lubbers, Balkenende, Kok, Rutte enz nooit ministers eigengereid hun gang gingen omdat ze iets wilden.

En vwb het ministerie: volgens mij zijn de ambtenaren in dienst van de minister. Als er een minister van een andere politieke kleur zit dan zij willen dan staat het al die ambtenaren vrij om ontslag te nemen. Als mijn (nieuwe) baas wil dat ik naar rechts loop en ik wil naar links lopen kan ik lang dwarsliggen, maar uiteindelijk kan ik dan kiezen voor doen wat ze zegt of anders zelf vertrekken. Dat de gemiddelde ambtenaar D66/PvdA(GL) stemt geeft al aan dat je kan verwachten dat het gaat knetteren. Dat hoort erbij. De andere optie die er dan is, is te doen zoals in de VS, dat op de dag dat er een nieuwe partij aan de macht komt direct alle ambtenaren vervangen worden. Lijkt me niet handig (niet alleen financieel gezien, maar ook qua knowhow), en dan heb je dus nu.

Dat Faber gek is ben ik met je eens, maar bovenstaande zaken komen echt wel meer voor, ze vallen alleen nu meer op omdat het Kabinet an sich weinig voor elkaar krijgt.

erka

Well-known member
Raad van State geeft advies, mag genegeerd worden, gebeurt vaker.
(o.a. de Spreidingswet had een negatief advies en ging de minister toch mee door, wet kwam door de Kamer)

Tweede Kamer mag je als minister negeren, is niet netjes, maar mag wel, ook eerder gebeurt
Bv: https://www.parlement.com/id/vlyqeuxewyrz/nieuws/van_huffelen_negeert_motie_over_digitale

Collega ministers negeren is idd niet netjes, dat toont geen teamspirit. Maar ook dat komt echt wel voor, je gaat mij niet vertellen dat in kabinetten Lubbers, Balkenende, Kok, Rutte enz nooit ministers eigengereid hun gang gingen omdat ze iets wilden.

En vwb het ministerie: volgens mij zijn de ambtenaren in dienst van de minister. Als er een minister van een andere politieke kleur zit dan zij willen dan staat het al die ambtenaren vrij om ontslag te nemen. Als mijn (nieuwe) baas wil dat ik naar rechts loop en ik wil naar links lopen kan ik lang dwarsliggen, maar uiteindelijk kan ik dan kiezen voor doen wat ze zegt of anders zelf vertrekken. Dat de gemiddelde ambtenaar D66/PvdA(GL) stemt geeft al aan dat je kan verwachten dat het gaat knetteren. Dat hoort erbij. De andere optie die er dan is, is te doen zoals in de VS, dat op de dag dat er een nieuwe partij aan de macht komt direct alle ambtenaren vervangen worden. Lijkt me niet handig (niet alleen financieel gezien, maar ook qua knowhow), en dan heb je dus nu.

Dat Faber gek is ben ik met je eens, maar bovenstaande zaken komen echt wel meer voor, ze vallen alleen nu meer op omdat het Kabinet an sich weinig voor elkaar krijgt.

Was het maar zo simpel.

Bijvoorbeeld ambtenaren. Stel dat zou gebeuren wat jij zegt. Tegen de tijd dat de minister dan weer voldoende nieuwe ambtenaren heeft gevonden en het ministerie haar beleid kan uitvoeren, dan zijn de 4 jaar al lang en breed voorbij. Ze is nu al een poosje bezig en het is haar nog niet eens gelukt om een persoonlijke assistent te vinden. Dat is een van de belangrijkste medewerkers van een minister. Je zult het in ons systeem met het ministerie moeten doen. Bovendien heeft het vervangen van een paar mensen amper effect. Er werken duizenden mensen.

Collega's negeren. Ik weet niet hoe het in jouw binaire wereld gaat maar als jij op school al je collega's gaat negeren dan weet je één ding zeker. Dat gaat mis.

Bovenaan