Van D66 kan ik het allemaal nog wel enigszins begrijpen wat er gisteren gebeurd is. Het was hun afgezant die onzorgvuldig was, waar het hele gezeik mee begon, dus hebben ze er ook een beetje schuld aan. En ze willen graag regeren, wat met de huidige verkiezingsuitslag eigenlijk niet zonder de VVD kan. Maar waarom CDA en CU zich wederom hebben laten verleiden tot het verdedigen van die recidivist is me echt een groot raadsel. Welk belang speelt daar dan? CDA staat niet te springen om te regeren, als we gisteren hoorden hoe Hoekstra zich opstelde tijdens de verkenningsronde. En het ging verdorie allemaal om hun nummer twee, volgens velen in dit land de beste politicus van allemaal. Bescherm die man, koste wat kost. Zeker na zo'n verkiezingsnederlaag. Omtzigt kan je partij redden. Rutte niet. En CU, die begrijp ik ook niet. Zou me alleen kunnen bedenken dat Segers vast houdt aan zijn goede bedoelingen om altijd de rust te bewaren, constructief te zijn en te verbinden. Maar de positie van Rutte is gewoon onhoudbaar.
Het interesseert me niet of Rutte het zich nou wel of niet kon herinneren. Feit is dat de volgende zin uit zijn mond is geciteerd: "Je moet iets met Omtzigt, minister maken?". Dat is van vergelijkbare strekking als 'functie elders', waar de ophef in eerste instantie ook over begon. Jammer dan dat drie politici zich dit zogenaamd niet meer konden herinneren, het mag gewoon niet gebeuren. En wat ook absoluut niet kan is dat de dikke vinger van Rutte inmiddels zover in de pap zit bij het ministerie van algemene zaken, dat hij anderhalf uur eerder over informatie beschikte dan de andere lijsttrekkers. Dat duidt op de Rutte-doctrine, waar Pieter Omtzigt (hee, daar is 'ie weer) in het verleden al genoeg voorbeelden van heeft gegeven.
Feit is gewoon dat er een mogelijkheid is laten liggen om een statement te maken tegen de zittende macht. 11 jaar Rutte is lang genoeg, het is tijd voor vernieuwing. Het is tijd voor een nieuw gezicht als politiek leider. Juist nu, nu wappies vrij spel hebben om hun waanzin met de wereld te delen en het vertrouwen in de politiek met de dag daalt. En CDA, CU en D66 hebben die kans laten liggen. Onbegrijpelijk.