Binnenlandse politiek

SanMark.

Well-known member
Maar het is toch algemeen bekend dat het een handje klap is van de in het verleden grote partijen. Jullie krijgen Utrecht maar dan verwachten we daar in de toekomst een andere grote stad voor terug.
 

gevegt

Well-known member
Maar het is toch algemeen bekend dat het een handje klap is van de in het verleden grote partijen. Jullie krijgen Utrecht maar dan verwachten we daar in de toekomst een andere grote stad voor terug.
Dat was in het verleden zo. Nu is het minder het geval omdat de gemeenteraad de CvdK adviseert.
 

gevegt

Well-known member
Hoe verklaar je dan dat er 70 PvdA burgemeesters zijn en 0 Pvv burgemeesters ? (bron een tweet van Wilders)
Omdat er weinig PVVers tot nu toe goede bestuurders zijn gebleken op andere posten, er niet zo heel veel gemeenten in verhouding goede lokale bestuurders heeft.
Het zelfde gold jarenlang voor de SP.
 

JMD

Well-known member
Omdat er weinig PVVers tot nu toe goede bestuurders zijn gebleken op andere posten, er niet zo heel veel gemeenten in verhouding goede lokale bestuurders heeft.
Maar als PVVers niet toegestaan wordt om bestuurder te zijn kunnen ze ook niet laten zien of ze een goede zijn...
Catch22 noemen ze dat...

Of ken jij veel voorbeelden van PVVers als bestuurders?
 

gevegt

Well-known member
Maar als PVVers niet toegestaan wordt om bestuurder te zijn kunnen ze ook niet laten zien of ze een goede zijn...
Catch22 noemen ze dat...

Of ken jij veel voorbeelden van PVVers als bestuurders?
Het wordt ze wel toegestaan, maar ze zijn te extreem om een coalitie te vormen en daarmee krijgen ze dus niet iemand als bestuurder.
Nogmaals, het zelfde gold jarenlang voor de SP.
 

JMD

Well-known member
Het wordt ze wel toegestaan, maar ze zijn te extreem om een coalitie te vormen en daarmee krijgen ze dus niet iemand als bestuurder.
Ja klopt. Dat weet ik. (en klopt ook)
Maar het gaat mij er om of PVVers geschikt zouden zijn als bestuurder, en daar komen we dus op deze manier nooit achter omdat de PVV niet in het bestuur komt.
Hierdoor kan het dus best zo zijn dat we goede bestuurders mislopen omdat ze 'van de verkeerde partij' zijn.

Zie bv de 2e kamer: een van de beste TK-leden die over onderwijs gaat is Harm Beertema van de PVV. In de basis zou ik best op hem willen stemmen puur als persoon gezien, maar doordat hij van de PVV is, is er geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt.
 

gevegt

Well-known member
Ja klopt. Dat weet ik. (en klopt ook)
Maar het gaat mij er om of PVVers geschikt zouden zijn als bestuurder, en daar komen we dus op deze manier nooit achter omdat de PVV niet in het bestuur komt.
Hierdoor kan het dus best zo zijn dat we goede bestuurders mislopen omdat ze 'van de verkeerde partij' zijn.

Zie bv de 2e kamer: een van de beste TK-leden die over onderwijs gaat is Harm Beertema van de PVV. In de basis zou ik best op hem willen stemmen puur als persoon gezien, maar doordat hij van de PVV is, is er geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt.
Dat heb ik met Martin Bosma. Die geeft heel goed leiding aan de kamer en in commissies. Dan heeft hij geen last van partij issues en laat zien dat hij goed leiding kan geven.
Als de PVV niet zo radicaal was, zouden ze dus veel meer bestuurders kunnen leveren.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

erka

Well-known member
27 kandidaten waren er.

Is er een lijst met de andere 26 ?

Is altijd zo, worden uiteindelijk 2 voorgedragen aan de gemeenteraad en die mag dan advies geven. Daarna naar minister van BZK.
Grote gemeenten worden in de ministerraad besproken.
 

JMD

Well-known member
Dat heb ik met Martin Bosma. Die geeft heel goed leiding aan de kamer en in commissies. Dan heeft hij geen last van partij issues en laat zien dat hij goed leiding kan geven.
Als de PVV niet zo radicaal was, zouden ze dus veel meer bestuurders kunnen leveren.
Die ook ja.
 

JMD

Well-known member
Is altijd zo, worden uiteindelijk 2 voorgedragen aan de gemeenteraad en die mag dan advies geven. Daarna naar minister van BZK.
Grote gemeenten worden in de ministerraad besproken.
En wie selecteert dan die 2 die naar de gemeenteraad gaan?
 

JMD

Well-known member
De vertrouwenscommissie van de raad.

Overigens lekt de 2e regelmatig uit na enige tijd, ondanks dat het geheim is.
Bij Utrecht was al vrij snel bekend dat de 2e kandidaat Pechtold zou zijn geweest. Is Utrecht nog goed weggekomen... ;)
 

Joost

Well-known member
Dat heb ik met Martin Bosma. Die geeft heel goed leiding aan de kamer en in commissies. Dan heeft hij geen last van partij issues en laat zien dat hij goed leiding kan geven.
Als de PVV niet zo radicaal was, zouden ze dus veel meer bestuurders kunnen leveren.
Een burgemeester moet naast bestuurlijk goed ook verbindend zijn en gek genoeg heb ik dat gevoel niet zo bij een PVV burgemeester.
 

zwammy

Well-known member
Een fractievoorzitter moet ook verbindend zijn en gek genoeg heeft sneaker kaag die met een mediaoffensief de 1e vrouwelijke premier van Nederland wil worden met 6 zetels al 2 partijen uitgesloten.
 
Bovenaan