Binnenlandse politiek

Atreides

Well-known member
En, wat vind je van deze beslissing?

Zoals ik schreef een uitzonderlijk zwakke beslissing. Hoe meer ik er over lees hoe groter de clusterfuck blijkt:

Worth emphasising the scale of the disaster Trump has wrought in the week since his call with Erdogan. 1. Revived Isis. 2. Cemented Assad?s grip on Syria. 3. Handed Russia yet another geopolitical windfall. 4. Betrayed the Kurds. 5. Immeasurably harmed US power. Thread 1.

Of these, the last is the worst. I grew up in a world where, for all its faults, America was the last line of defence against barbarism. It took a long time to build that reputation, and it was often breached (Vietnam etc). It was nevertheless real. Trump is destroying it. 2.

The Kurds lost thousands of people defeating Isis. Trump has driven the Kurds into Russia's arms. The Russians mocked them (at the UN last week) for ever having trusted America, even while the US and Russia voted together against Europe to prevent a humanitarian pause. 3.

Other American friends will take note. The most pressing is Ukraine, where President Zelensky ten days ago cut a deal with Russia to hold elections in its east where Russia is fighting a proxy war. Hard to believe that would have happened if Kyiv retained any faith in the US. 4

But Trump's message will be heard globally; In east Asia, where China's neighbours are squeezed between a US they depend on militarily, and a China they rely on for growth. They cannot place trust in America: In Europe, where it seems to be Christmas every day for Putin: 5

And in the Middle East, where it is Russia that is seen as the rational external power. The Kurds are now under Russian "protection". I don't know whether it's too late to retrieve the benign image America had in most of the world. But the light is failing. 6

Such warnings will inevitably prompt lots of whatabboutery. Trump has set the standard for that ("we're not so innocent.." etc. "We've rigged other people's elections"). Whatabboutery is the last refuge of the cynic. It wants to write the epitaph of America's best self. Ends

https://twitter.com/EdwardGLuce/status/1183718809942839299

Als je de boycot bedoelt ben ik ook niet onder de indruk. Als je pressiemiddel op voorhand geen enkele indruk maakt is het een slecht pressiemiddel.
 

Batigoal

Well-known member
De boer die gisteren de deur van het gemeentehuis vernielde, kreeg alleen al in 2018 €120.000 aan EU-subsidie. Poeh, wat een zielige boeren.
 

Atreides

Well-known member
De boer die gisteren de deur van het gemeentehuis vernielde, kreeg alleen al in 2018 €120.000 aan EU-subsidie. Poeh, wat een zielige boeren.

Subsidies zijn zelden zonder tegenprestatie. 120.000 subsidie zegt derhalve geen hol als dat 200.000 aan investeringen tegenover staan.
 

Batigoal

Well-known member
Subsidies zijn zelden zonder tegenprestatie. 120.000 subsidie zegt derhalve geen hol als dat 200.000 aan investeringen tegenover staan.

https://www.sikkom.nl/boeren-die-brut-vernielden-kregen-in-2018-bakken-vol-subsidie-knaken/?harvest_referrer=https%3A%2F%2Ft.co%2FINRv2FqmsA

Interessant leesvoer. Vooral dit stukje:

18 miljard euro inkomstensteun
In 2018 heeft Brussel in totaal 18 miljard euro uitgekeerd aan vier miljoen landbouwers. Pierre: ?Het is officieel om boeren te stimuleren om duurzaam te ondernemen, maar er zitten geen concrete verplichtingen of doelstelling aan gekoppeld.? De provinciehuisdeur-boer was helaas niet bereikbaar voor commentaar. De telefoon bij het bedrijf werd niet opgenomen. Kan zijn omdat hij nog vastzit op het politiebureau in Stad. Net als zijn collega uit Tynaarlo, ook die zit nog vast op Rademarkt.

De subsidies in de landbouw zijn complex, kennen een lange historie en dienen over het algemeen het algemene nut. Direct na de Tweede Wereldoorlog is door een aantal landen (de voorloper van de EU) afgesproken: nooit meer honger. Om dat streven om te zetten naar daden is een enorme landbouwsubsidiestroom opgetuigd. Met succes: sinds de hongerwinter hebben we nooit meer honger gehad. Maar er zitten ook keerzijden aan de subsidies. Daarover lees je hier meer.
 

Atreides

Well-known member
Interessant stuk, waar ongetwijfeld nog de nodige nuancering bij valt te maken. Ga ik even over nadenken.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Subsidies zijn zelden zonder tegenprestatie. 120.000 subsidie zegt derhalve geen hol als dat 200.000 aan investeringen tegenover staan.

Zegt nog steeds heel veel. Al die Tesla rijders en eerder Mitsubishi terreinwagens kregen dusdanig hoge subsidies, dat het niet echt meer in verhouding stond met de investering en ze wel heel goedkoop uit waren.
 

Atreides

Well-known member
Zegt nog steeds heel veel. Al die Tesla rijders en eerder Mitsubishi terreinwagens kregen dusdanig hoge subsidies, dat het niet echt meer in verhouding stond met de investering en ze wel heel goedkoop uit waren.

Ligt er maar net aan wat de return on investment is.

Zowel bij de subsidiegever als bij de subsidieontvanger.

De businesscase voor de subsidiegever lijkt me juist bij die Tesla's extreem beroerd. Omgekeerd is de return on investment van de overheid in de investeringen voor onderwijs dan wel weer zeer positief. Terwijl je toch al tegen de 8k per collega jaar zit (en dan laat ik de jaren daarvoor nog buiten beschouwing).
 

Pascallovic

Well-known member
De boer die gisteren de deur van het gemeentehuis vernielde, kreeg alleen al in 2018 ?120.000 aan EU-subsidie. Poeh, wat een zielige boeren.
Dat de EU veel te veel subsidies geeft aan de landbouw in het algemeen is al sinds jaar en dag bekend. Een groot deel gaat naar Frankrijk en de Fransen gaan dat nooit opgeven. Schijnbaar dat deze boer ook zijn graantje meepikt. Geef hem eens ongelijk.
 

JMD

Well-known member
Moet morgen over de A1 naar het Westen. Gaat mij dat lukken of kan ik tractoren op de weg verwachten?
Geen idee. Die boeren komen uit jouw regio... ;)

Als ze naar Den Haag moeten zal je tot Amersfoort wel wat kunnen verwachten denk ik, maar daarna zullen ze via Utrecht rijden.
 

zwammy

Well-known member
Als je de boycot bedoelt ben ik ook niet onder de indruk. Als je pressiemiddel op voorhand geen enkele indruk maakt is het een slecht pressiemiddel.

Hebben de EU leiders al iets gedaan?

De laatste boycot van Amerika was niet heel goed uitgevallen voor Erdogan, dus verwacht niet dat het geen indruk maakt.
 
Bovenaan