Binnenlandse politiek

Janssen

Well-known member
Binnenlandse politiek

Rutte zit as we speak het geld van Leo op te zuipen bij NAC
c40645992adae355afc45359a7c9acd2.jpg
 

Atreides

Well-known member
In Nederland wordt het dan in de winter ook pas om 10:00 licht.

Eigenlijk zitten we in Nederland al een uur scheef want volgens bioritme zouden wij dezelfde tijd als het UK moeten hebben, maar das lastig met Duitsland. Permanent zomertijd zou dat nog verergeren.

Wat mij betreft veranderen we niks. Het ongemak van een dagje een uurtje wennen is een stuk minder erg als een hele winter pas om 10:00 licht of een hele zomer vroeger donker.

Interessant leesvoer!

Wintertijd goed voor u? Meet het zelf

De wintertijd is ingegaan en daardoor werken we nu allemaal op ons effici?ntst, stellen biologen. Maar u ook? Dat is te meten.
Hoezo effici?nt?

Nederland werkt nu op zijn best, stellen chronobiologen. Dankzij de wintertijd rijden we nu in het ochtendgloren naar het werk en in het duister terug. Dat past het beste bij de biologische klok van de meeste Nederlanders, want het is gezond om de dag in licht te beginnen en donker te eindigen. Hierdoor zijn we gezondere en effici?ntere werkers dan een week geleden. Dus als de politiek nijvere werknemers wil, kies dan in de discussie rond het verzeten van de klok voor permanente wintertijd. 'Werkgevers en werknemers zullen dankbaar zijn', zegt Roelof Hut, chronobioloog bij de Rijksuniversiteit Groningen.
Is dit typisch voor Nederland?

Ja, want Nederland ligt ver naar het westen in de tijdzone. Juist ochtendlicht bepaalt wanneer de biologische klok begint en je wilt opstaan. Maar bij ons komt de zon later op dan in het grootste deel van onze tijdzone. Dat betekent dat we al relatief vroeg moeten opstaan - we zijn dus al gedwongen ochtendmensen - en dat wordt nog zwaarder als de zomertijd doorloopt, want dan wordt het pas na half tien licht. Knap lastig om dan nog je biologische klok te ijken. Alleen de echte ochtendmens kan dat goed aan. Voor de gewone Nederlander is het al pittig en voor de avondmensen helemaal.
Hoe weet ik of ik een ochtend- of avondmens ben?

Door te meten. Het is afhankelijk van wanneer het lichaam melatonine aanmaakt - het slaaphormoon dat de biologische klok bepaalt. Bij de meeste mensen neemt het niveau tussen acht en negen 's avonds toe en het verdwijnt vervolgens weer de volgende dag als het ochtendlicht invalt. Maar bij sommigen stijgt het melatonineniveau pas later en dat maakt hen tot avondmens. Bij een ander begint de spiegel al om zeven uur 's avonds te stijgen, en die zullen vroeg knikkebollen: ochtendmens. Zo'n 80% heeft een normaal ritme, de rest is verdeeld tussen vroege vogels en nachtbrakers.

Hoe meet ik dit?

Bijvoorbeeld door te kauwen op watjes. Slaapklinieken in het land voeren metingen uit waarbij je pakweg elk uur - ook in de nacht - even hapt op een watje en zo het melatoninegehalte in de mond meet. Na analyse is bekend wat uw ritme is, en onder meer vakbond FNV pleit ervoor dat werkgevers hier rekening mee houden. Bijvoorbeeld met flexibel werken. Een enkel ziekenhuis doet dit ook al met het dienstrooster. En ook voor het verkeer kan het schelen als we gespreid beginnen. Gespreide werktijden kunnen leiden tot kortere files en minder volle treinen.
Hoeveel scheelt dit voor de economie?

Exacte getallen zijn er niet. Maar de onderzoekers baseren zich op metingen bij proefdieren en bij mensen in permanente wintertijd in Rusland. Want het is wel al zoetjesaan bewezen dat wie sterk afwijkt van zijn biologische klok, behoorlijk gevaar loopt. Vooral van nachtwerk is bekend dat het slecht is voor de gezondheid. Het kan leiden tot hart- en vaatziektes, en vermoedelijk borstkanker. Ook licht afwijkende werkritmes zijn niet gezond. Chronobioloog Hut: 'Verzuim, depressies en op lange termijn misschien zelfs burn-outs. Dat zou de afweging moeten zijn om wintertijd te kiezen. Niet hoe de politiek erover denkt.
https://fd.nl/futures/1275548/wintertijd-goed-voor-u-meet-het-zelf'
 

Max

Administrator
Forumleiding
Binnenlandse politiek

Maar we kunnen de winterdepressies deels oplossen door op wintertijd van de UK te gaan zitten? Desondanks hecht ik veel waarde aan de lange zomeravonden. In de winter UK wintertijd en in de zomer Duitsland zomertijd is wellicht nog het onderzoeken waard. Heb je een iets ander kantelpunt nodig.

Iets anders. Naast trouwen en de gemeentelijke belastingen, gaan nu ook de parkeertarieven in Amsterdam met 50% omhoog. Je zal maar hobbies hebben als gemeente.
 
Laatst bewerkt:

Max

Administrator
Forumleiding
En die waren al zo schappelijk in Amsterdam. :eek:mg:

Met een bezoekersvergunning kun je bezoek tegen 50% laten parkeren. Dat saldo uren wordt iets verhoogd van 30 naar 40 uur. Probleem ja dat in sommige wijken de parkeertarieven verdubbelen. Dan parkeer je straks je bezoek met die 50% korting tegen het huidige tarief.
 

Joost

Well-known member
Met een bezoekersvergunning kun je bezoek tegen 50% laten parkeren. Dat saldo uren wordt iets verhoogd van 30 naar 40 uur. Probleem ja dat in sommige wijken de parkeertarieven verdubbelen. Dan parkeer je straks je bezoek met die 50% korting tegen het huidige tarief.

Hoe is het geregeld voor inwoners, mogen die zelf wel tegen een normaal tarief parkeren?
Ik ben ooit naar Zeeburgia geweest en moest me in de aangrenzende woonwijk al scheel betalen.

In basis vind ik het verhogen van de tarieven om toeristen te dwingen van het OV gebruik te maken een prima keus in een stad als Amsterdam. Maar dan moeten de bewoners daarvan niet gelijk veel last hebben.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Hoe is het geregeld voor inwoners, mogen die zelf wel tegen een normaal tarief parkeren?
Ik ben ooit naar Zeeburgia geweest en moest me in de aangrenzende woonwijk al scheel betalen.

In basis vind ik het verhogen van de tarieven om toeristen te dwingen van het OV gebruik te maken een prima keus in een stad als Amsterdam. Maar dan moeten de bewoners daarvan niet gelijk veel last hebben.

Als bewoner kun je een parkeervergunning aanschaffen. Afhankelijk van welke wijk kan dat 1 vergunning per huishouden (meestal) of 2 vergunningen zijn. Voor een aantal wijken is er een wachtlijst. De prijzen van de vergunningen vallen wel mee. Ik was 25 euro per maand kwijt, tegenover een dagtarief van 18 euro en een uurtarief van 3 euro. Bezoekersvergunning heb ik nu 30 uur per maand. Dan mag mijn bezoek dus tegen 1,5 euro parkeren.

Het aantal buitenlandse kentekens geeft overigens geen aanleiding om te denken dat de toeristen nou zo vreselijk veel parkeren. Of je moet iedere niet-Amsterdammer als toerist zien. Toeristen gebruiken OV wel.
 

JMD

Well-known member
Maar we kunnen de winterdepressies deels oplossen door op wintertijd van de UK te gaan zitten? Desondanks hecht ik veel waarde aan de lange zomeravonden. In de winter UK wintertijd en in de zomer Duitsland zomertijd is wellicht nog het onderzoeken waard. Heb je een iets ander kantelpunt nodig..
Dat zou dan 2 uur de klok vooruit/achteruit zetten betekenen??
 

Pascallovic

Well-known member
Het aantal buitenlandse kentekens geeft overigens geen aanleiding om te denken dat de toeristen nou zo vreselijk veel parkeren. Of je moet iedere niet-Amsterdammer als toerist zien. Toeristen gebruiken OV wel.
Qua parkeren zijn toeristen inderdaad het probleem niet. Die doen al heel veel met het OV. Het is gewoon regulier woon/werk verkeer en reguliere bezoekjes van familie of dat je bij de lokale sportclub in de woonwijk er naast gaat staan.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Binnenlandse politiek

Qua parkeren zijn toeristen inderdaad het probleem niet. Die doen al heel veel met het OV. Het is gewoon regulier woon/werk verkeer en reguliere bezoekjes van familie of dat je bij de lokale sportclub in de woonwijk er naast gaat staan.

In die zin doen ze het slim. De tariefsverschillen tussen wijken zijn minder groot.

In plaats dat ze een keer aan verkeershandhaving gaan doen. Daarmee kun je heel veel meer geld mee verdienen.

Als ze echt willen dat meer mensen van OV gebruik maken, dan is een goede start het herinvoeren van alle door de Noord-Zuidlijn opgeheven tram- en buslijnen.
 

zwammy

Well-known member
Jeeheehee Nederland toont ballen. Welkom Bibi :duim:

Eindelijk een vluchteling die ook echt moet vluchten.
 
Bovenaan