Binnenlandse politiek

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Dat valt best mee. Alleen Gr.Britt/Ierland/Portugal lopen 1 uur achter, en een aantal landen tegen Rusland aan lopen 1 uur voor. Maar verder heeft heel Centraal Europa dezelfde tijd.
Alle tijdzones zijn ongeveer verticale delen op de wereldbol. Dat kan zo meteen totaal weg gaan, en de basisregel (hoe meer naar het oosten, hoe later het is) kan verdwijnen als bv NL wel zomertijd heeft en DUI niet.

Dit is echt iets wat je Europees moet regelen.

Als het zoals voorgesteld het hele jaar zomertijd wordt, krijg je problemen in noordelijke landen & regio's. Hier in noord-oost Schotland is het in december slechts tussen 9.00 en 15.00 uur echt licht. Heel wat jaren geleden werd het hele jaar zomertijd al eens geprobeerd en dat leverde in Schotland problemen op. Er is nu ook weerstand hiertegen omdat het pas om 10.00 licht zou worden dan. Elders heb je natuurlijk hetzelfde probleem. Het alternatief is dat noordelijke landen/regio's of wel zomer- en wintertijd houden, of dat ze de huidige wintertijd aan blijven houden, maar daarmee cre?er je feitelijk extra tijdzone's in Europa, ik weet niet of dat nu zo ideaal is.
 

erka

Well-known member
In Nederland wordt het dan in de winter ook pas om 10:00 licht.

Eigenlijk zitten we in Nederland al een uur scheef want volgens bioritme zouden wij dezelfde tijd als het UK moeten hebben, maar das lastig met Duitsland. Permanent zomertijd zou dat nog verergeren.

Wat mij betreft veranderen we niks. Het ongemak van een dagje een uurtje wennen is een stuk minder erg als een hele winter pas om 10:00 licht of een hele zomer vroeger donker.
 

gevegt

Well-known member
In Nederland wordt het dan in de winter ook pas om 10:00 licht.

Eigenlijk zitten we in Nederland al een uur scheef want volgens bioritme zouden wij dezelfde tijd als het UK moeten hebben, maar das lastig met Duitsland. Permanent zomertijd zou dat nog verergeren.

Wat mij betreft veranderen we niks. Het ongemak van een dagje een uurtje wennen is een stuk minder erg als een hele winter pas om 10:00 licht of een hele zomer vroeger donker.

Mee eens. En mocht het toch veranderen moeten we voor de wintertijd kiezen.
 

Pascallovic

Well-known member
In Nederland wordt het dan in de winter ook pas om 10:00 licht.

Eigenlijk zitten we in Nederland al een uur scheef want volgens bioritme zouden wij dezelfde tijd als het UK moeten hebben, maar das lastig met Duitsland. Permanent zomertijd zou dat nog verergeren.

Wat mij betreft veranderen we niks. Het ongemak van een dagje een uurtje wennen is een stuk minder erg als een hele winter pas om 10:00 licht of een hele zomer vroeger donker.
Niks daarvan. We hebben gewoon te luisteren naar een klein clubje schreeuwers die 6 maanden moeten bijkomen als de klok een uurtje voor of achteruit gaat.
 

zwammy

Well-known member
Nu is het overzichtelijk. Straks wellicht niet meer als je in Nederland bijvoorbeeld zomertijd hebt, in Belgie wintertijd en dan in Frankrijk weer zomertijd.

Zullen we ook wel overleven. In Rusland en Amerika hebben ze tussen staten verschillende tijden, hoor je ook niets van.
 

Atreides

Well-known member
In Nederland wordt het dan in de winter ook pas om 10:00 licht.

Eigenlijk zitten we in Nederland al een uur scheef want volgens bioritme zouden wij dezelfde tijd als het UK moeten hebben, maar das lastig met Duitsland. Permanent zomertijd zou dat nog verergeren.

Wat mij betreft veranderen we niks. Het ongemak van een dagje een uurtje wennen is een stuk minder erg als een hele winter pas om 10:00 licht of een hele zomer vroeger donker.

Grappig, ik was eigenlijk voor verandering (terug naar wintertijd). Maar je argumentatie brengt me aan het twijfelen. :duim:
 

JMD

Well-known member
Kun je dat staven met andere soortgelijk metingen?
Hoe bedoel je??

Dat 1% weinig is bij zoiets? Een referendum heeft vaak een opkomst van 30% ofzo, dan is 1% wel erg weinig, en is dat dus ook nou niet echt een betrouwbare uitkomst.
 

JMD

Well-known member
In Nederland wordt het dan in de winter ook pas om 10:00 licht.

Eigenlijk zitten we in Nederland al een uur scheef want volgens bioritme zouden wij dezelfde tijd als het UK moeten hebben, maar das lastig met Duitsland. Permanent zomertijd zou dat nog verergeren.

Wat mij betreft veranderen we niks. Het ongemak van een dagje een uurtje wennen is een stuk minder erg als een hele winter pas om 10:00 licht of een hele zomer vroeger donker.
Helemaal mee eens.

Mee eens. En mocht het toch veranderen moeten we voor de wintertijd kiezen.
Ook mee eens.

Niks daarvan. We hebben gewoon te luisteren naar een klein clubje schreeuwers die 6 maanden moeten bijkomen als de klok een uurtje voor of achteruit gaat.
Weer mee eens.

Ik vraag me bij de klagers hierover altijd af hoe zij dat doen als ze op vakantie gaan naar UK of Portugal ofzo. Daar is dan ook 1 uur tijdsverschil. Het zijn heel vaak ook ouders die zeggen dat de kinderen zo'n moeite hebben met wennen hieraan... Als je ze volgens mij bij de overstap naar wintertijd 1 uur later naar bed laat gaan op zaterdagavond heb je een groot deel al gewonnen. Of doe elke dag 10 minuten ofzo. Bij de overgang naar zomertijd is dat idd wat lastiger, want je verliest een uur, maar ook daar kan je best snel aan wennen.

Overigens is hetgeen je hier schetst Pascallovic (luisteren naar een klein clubje schreeuwers) ook precies het probleem met bv de ZP-discussie. Enige nadeel is dat die schreeuwers oververtegenwoordigd zijn in talkshows. Want als binnenkort de discussie over zomertijd e.d. weer oplaait zullen er wel weer flink wat klagers hierover zitten bij Pauw/Huys/DWDD etc.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Hoe kun jij het nu met al die posts eens zijn JMD? Pascallovic wil juist luisteren naar de mensen die pro-afschaffing zijn en die andere twee willen het zo laten.
 

JMD

Well-known member
Hoe kun jij het nu met al die posts eens zijn JMD? Pascallovic wil juist luisteren naar de mensen die pro-afschaffing zijn en die andere twee willen het zo laten.

Volgens mij bedoelt Pascallovic het juist met een knipoog... Maar goed, dat zie ik soms verkeerd, dus dat kan ik mis hebben. :p En anders heb ik zowaar de 'knipoog' eens gezien, en anderen niet. :)
 
Bovenaan