Binnenlandse politiek

Max

Administrator
Forumleiding
Binnenlandse politiek

Volgens Tirza is er helemaal geen woningnood, die heeft het over een pendeldienst.

Misschien moet Tirza dan een stap richting de realiteit zetten. Maar het is lekker makkelijk als je de kosten en ongemakken op anderen kunt afwentelen en er zelf geen last van gaat hebben.
 

Batigoal

Well-known member
Woningnood? Meer huizen bouwen.
Files? Meer wegen aanleggen.

Simpele reflex is dat altijd. Ook al concluderen onderzoeksrapporten vaak dat meer bouwen niet de oplossing is.
 

leo1949

Well-known member
Beantwoord zwammy's vraag eens: "hoe lang is de VVD al de baas in Amsterdam?"

Ik had het over de landelijke VVD niet over die van Amsterdam.
Ik had het over landelijk 4 jaar wachttijd voor een woning
Ik had het erover dat dit in Amsterdam misschien 5 jaar zou kunnen zijn.
Maar dit soort vragen zijn gewoon afleidingen want de woningnood groeit nog steeds en is nu ongeveer 10 jaar en dat willen jullie niet zien en het gaat nog veel erger worden.

Dus Zwammy heeft niet goed gelezen.
 

leo1949

Well-known member
Woningnood? Meer huizen bouwen.
Files? Meer wegen aanleggen.

Simpele reflex is dat altijd. Ook al concluderen onderzoeksrapporten vaak dat meer bouwen niet de oplossing is.

Nee de verhuurdersheffing invoeren en minder nieuwbouw is dus wel een probaat middel om de woningnood op te heffen.
 

JMD

Well-known member
Files? Meer wegen aanleggen.
Dat helpt echt wel hoor. Mits er goed gekeken wordt waar.

Ik rij al zo'n 20 jaar af en toe naar Eindhoven voor een Europees duel. Rond de eeuwwisseling stond ik zo ongeveer van Amsterdam tot Den Bosch continu in de file. Tegenwoordig rij je gewoon door. Dus de A2 verbreden van 3 naar 5 tussen Amsterdam en Utrecht en van 2/3 naar 3/4 tussen Utrecht en Eindhoven is elke cent waard geweest.
 

zwammy

Well-known member
Ik heb het wel meegemaakt er was inderdaad woningnood want je moest een jaar of 4 en in Amsterdam misschien 5 jaar ingeschreven staan.
Dus dat van die kroning klopt wel er was woningnood, maar in andere mate dan nu.
Want hoe lang moet je NU ingeschreven staan???
Ik denk meer dan 10 jaar in Amsterdam.
VVD heeft een hekel aan huurders en dat is bekend dus het word alleen maar erger zeker nu er een KKR constructie komt.
En daar zullen de jongeren nog het meeste last van hebben, maar ja dat is jullie keuze dus "NAAI JE ZELF STEM VVD"

Bij ons is geen woningnood. Er wonen gewoon een stuk meer mensen als 20 jaar geleden.

Ok?
 

Batigoal

Well-known member
Dat helpt echt wel hoor. Mits er goed gekeken wordt waar.

Ik rij al zo'n 20 jaar af en toe naar Eindhoven voor een Europees duel. Rond de eeuwwisseling stond ik zo ongeveer van Amsterdam tot Den Bosch continu in de file. Tegenwoordig rij je gewoon door. Dus de A2 verbreden van 3 naar 5 tussen Amsterdam en Utrecht en van 2/3 naar 3/4 tussen Utrecht en Eindhoven is elke cent waard geweest.

Je baseert je conclusie op ??n verkeerssituatie, maar voor de landelijke filelast geldt dat niet.

[video]https://decorrespondent.nl/8414/meer-asfalt-leidt-altijd-tot-meer-files-toch-geven-we-er-elk-jaar-een-miljard-euro-aan-uit/884707489050-f0774bdc[/video]

https://brandpuntplus.kro-ncrv.nl/brandpunt/rechts-nederland-opgelet-meer-asfalt-helpt-geen-bal-om-de-files-aan-te-pakken-volgens-deze-hoogleraar/

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/ondanks-extra-asfalt-gaan-files-toenemen-en-dat-kost-miljarden

https://www.consultancy.nl/nieuws/11529/niet-asfalt-maar-anders-denken-kern-voor-fileprobleem(gegevens CBS)

Gek genoeg wordt juist het afsluiten van bepaalde wegen aangehaald als (al aangetoond) bewijs voor het verminderen van de filelast. Duidelijk is wel dat er andere manieren nodig zijn in plaats van nog meer asfalteren.
 

Batigoal

Well-known member
Sterker nog, minister Van Nieuwenhuizen heeft in juni nog in een uitzending van Jinek toegegeven dat meer asfalt niet gaat leiden tot minder files. Daarvoor is een gedragsverandering bij mensen voor nodig, maar niet veel mensen zijn daarvoor gevoelig.
 

JMD

Well-known member
Je baseert je conclusie op ??n verkeerssituatie, maar voor de landelijke filelast geldt dat niet.

[video]https://decorrespondent.nl/8414/meer-asfalt-leidt-altijd-tot-meer-files-toch-geven-we-er-elk-jaar-een-miljard-euro-aan-uit/884707489050-f0774bdc[/video]

https://brandpuntplus.kro-ncrv.nl/brandpunt/rechts-nederland-opgelet-meer-asfalt-helpt-geen-bal-om-de-files-aan-te-pakken-volgens-deze-hoogleraar/

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/ondanks-extra-asfalt-gaan-files-toenemen-en-dat-kost-miljarden

https://www.consultancy.nl/nieuws/11529/niet-asfalt-maar-anders-denken-kern-voor-fileprobleem(gegevens CBS)

Gek genoeg wordt juist het afsluiten van bepaalde wegen aangehaald als (al aangetoond) bewijs voor het verminderen van de filelast. Duidelijk is wel dat er andere manieren nodig zijn in plaats van nog meer asfalteren.

Hmmm, over die links is wel wat kritisch op te merken.
* de correspondentlink zit achter een betaalmuur, dus die kan ik niet lezen en laat ik dus buiten beschouwing.
* die van die consultancy preekt voor eigen parochie, heeft een bedrijf dat duurzame mobiliteit levert en ontwikkelt. Logisch dat die zegt dat we anders moeten. Dat is hetzelfde als dat ik in onderwijsland mensen zie beweren 'dat het echt anders moet' en dat diezelfde mensen dan dure cursussen aanbieden (meestal gebakken lucht) over hoe het dan anders moet.
* die link van de TU-hoogleraar vind ik het meest jouw idee?n ondersteunen, kritisch en duidelijk. Alleen is het openbaar vervoer in veel delen van het land gewoon niet goed genoeg. Zelfs in een plaats als Hillegom, toch midden in de Randstad. Ik sta met de auto binnen 20 minuten op Schiphol, met het OV doe ik er een klein uur over. Het dichtbijzijnde ziekenhuis vanaf hier (Spaarne Ziekenhuis Hoofddorp) is nog geen kwartier met de auto, met de bus een klein uur. Tsja, dan houdt het op. Ik vind het OV heerlijk, maak er graag gebruik van, maar dan wel op stukken waar het gewoon niet veel uitmaakt qua tijd.

Over die RTL-nieuwslink: "Het nieuwe kabinet belooft tot 2031 meer wegen aan te leggen. Er zou tot 1000 kilometer extra asfalt moeten komen. Volgens het kennisinstituut zal dat niet genoeg zijn om de schade te beperken." Zoals het er hier staat zou je dus zeggen: 1000km is niet genoeg, er moet 'nog meer' asfalt bijkomen.
Dan de volgende alinea: "Tot en met 2022 komt er op het hoofdwegennet niet genoeg bij om de problemen op te lossen. Het duurt namelijk jaren voordat de grote wegenprojecten klaar zijn. Het KiM ziet de echte oplossing in bijvoorbeeld de zelfrijdende auto. Die zouden voor minder files kunnen zorgen. "
Dus omdat extra asfalt nog jaren duurt moeten we het maar niet doen? Die zelfrijdende auto 'zou voor minder files kunnen zorgen', dat zijn een hoop twijfels... Verder lezen we al jaren van die zelfrijdende auto, maar die bestaat al wel, maar gaat er echt voorlopig nog niet wereldwijd komen. Punt 1 door de kosten, maar punt 2 zijn ook nog niet alle veiligheidsissues opgelost. Ik geloof zeker dat als we allemaal in een zelfrijdende auto rijden de files zo zijn opgelost, zeker op snelwegen, dan kunnen we immers letterlijk bumper aan bumper rijden, alleen moet dan wel iedereen in die auto rijden, dat gaat echt nog minstens 50 jaar duren.


En nogmaals: ik vind echt niet dat we overal zomaar asfalt moeten neerleggen, zeker niet, maar je moet wel kritisch kijken of er toch niet hier en daar wat bijmoet. Voorbeeldje: ik woon in Hillegom, midden in de Bollenstreek. De enige doorgaande weg door die Bollenstreek (de weg Haarlem - Sassenheim/A44) ligt daar al 100 jaar. Er is hier in de laatste 50 jaar bijna geen weg aangelegd anders dan de noodzakelijke wegens woningbouw. 50 jaar terug woonden er minder mensen, en veel van die mensen werkten ook in hun eigen dorp of '1 dorp verderop'. Momenteel forenst men zich hier kapot, simpelweg omdat er veel werk (m.n. bollenbedrijven) verdwenen is. Veel werken er hier in Schiphol en Amsterdam. Gevolg: de wegen staan vast, 's ochtends de dorpen uit naar de snelweg, in de middag andersom. Moet je dan de infrastructuur (die dus al 50 jaar bijna niet verbeterd is) zou houden terwijl aantoonbaar is dat die nodig is? Tuurlijk niet, die Duinpolderweg moet er (zeker van de A4 t/m de N208) komen, en dat lijkt ook gelukkig te gaan gebeuren. Kritisch per project bekijken of het nodig is, dat moet je doen. Niet per definitie elk project direct toekennen, maar ook niet direct elk project framen als 'die asfaltlobby weer' en dus maar weigeren.
 

JMD

Well-known member
Sterker nog, minister Van Nieuwenhuizen heeft in juni nog in een uitzending van Jinek toegegeven dat meer asfalt niet gaat leiden tot minder files. Daarvoor is een gedragsverandering bij mensen voor nodig, maar niet veel mensen zijn daarvoor gevoelig.
Zeker moet die gedragsverandering komen. Maar er moet wel een goed alternatief zijn. En die is er op veel plekken gewoon niet.

En sowieso word ik altijd moe als mensen beginnen met 'men moet flexibeler werken'. Dat kunnen veel mensen gewoon niet.
 

Batigoal

Well-known member
Hmmm, over die links is wel wat kritisch op te merken.
* de correspondentlink zit achter een betaalmuur, dus die kan ik niet lezen en laat ik dus buiten beschouwing.

Mocht je het interessant vinden, dit vind ik eigenlijk een leuker artikel en die kan je gratis als preview lezen:
https://decorrespondent.nl/8436/kan-minder-asfalt-leiden-tot-minder-file-ja-dat-kan/887020724700-92cbb83c

* die van die consultancy preekt voor eigen parochie, heeft een bedrijf dat duurzame mobiliteit levert en ontwikkelt. Logisch dat die zegt dat we anders moeten. Dat is hetzelfde als dat ik in onderwijsland mensen zie beweren 'dat het echt anders moet' en dat diezelfde mensen dan dure cursussen aanbieden (meestal gebakken lucht) over hoe het dan anders moet.
* die link van de TU-hoogleraar vind ik het meest jouw idee?n ondersteunen, kritisch en duidelijk. Alleen is het openbaar vervoer in veel delen van het land gewoon niet goed genoeg. Zelfs in een plaats als Hillegom, toch midden in de Randstad. Ik sta met de auto binnen 20 minuten op Schiphol, met het OV doe ik er een klein uur over. Het dichtbijzijnde ziekenhuis vanaf hier (Spaarne Ziekenhuis Hoofddorp) is nog geen kwartier met de auto, met de bus een klein uur. Tsja, dan houdt het op. Ik vind het OV heerlijk, maak er graag gebruik van, maar dan wel op stukken waar het gewoon niet veel uitmaakt qua tijd.

*Vind ik niet zo relevant als diegene daadwerkelijk een geschikt alternatief weet te bieden.

*Openbaar vervoer is wel een dingetje, maar liever zou ik van de miljarden die in wegenbouw worden gestoken een deel in het OV stoppen om dat toegankelijker te maken. Juist in de drukke, stedelijke gebieden zou je daarop moeten investeren, omdat daar de meeste problemen zitten in het verkeer.

Overigens vind ik het nooit zo'n sterke reden om maar niet het OV te nemen omdat je dan een tien minuten ofzo langer reist. Helaas zitten veel mensen niet zo in elkaar.

Over die RTL-nieuwslink: "Het nieuwe kabinet belooft tot 2031 meer wegen aan te leggen. Er zou tot 1000 kilometer extra asfalt moeten komen. Volgens het kennisinstituut zal dat niet genoeg zijn om de schade te beperken." Zoals het er hier staat zou je dus zeggen: 1000km is niet genoeg, er moet 'nog meer' asfalt bijkomen.
Dan de volgende alinea: "Tot en met 2022 komt er op het hoofdwegennet niet genoeg bij om de problemen op te lossen. Het duurt namelijk jaren voordat de grote wegenprojecten klaar zijn. Het KiM ziet de echte oplossing in bijvoorbeeld de zelfrijdende auto. Die zouden voor minder files kunnen zorgen. "
Dus omdat extra asfalt nog jaren duurt moeten we het maar niet doen? Die zelfrijdende auto 'zou voor minder files kunnen zorgen', dat zijn een hoop twijfels... Verder lezen we al jaren van die zelfrijdende auto, maar die bestaat al wel, maar gaat er echt voorlopig nog niet wereldwijd komen. Punt 1 door de kosten, maar punt 2 zijn ook nog niet alle veiligheidsissues opgelost. Ik geloof zeker dat als we allemaal in een zelfrijdende auto rijden de files zo zijn opgelost, zeker op snelwegen, dan kunnen we immers letterlijk bumper aan bumper rijden, alleen moet dan wel iedereen in die auto rijden, dat gaat echt nog minstens 50 jaar duren.

De technologie van zelfrijdende auto's is ??n van de meest in ge?nvesteerde takken van technologie op het moment. En dat met tientallen miljarden. Dat gaat zo worden gefinetuned dat het op redelijke termijn praktisch toepasbaar wordt. Ik geloof wel dat dat heel snel gaat. Maar ook hier is het voornaamste punt dat er een gedragsverandering bij de weggebruikers nodig is, niet extra asfalt gaat hier het verschil maken.

En nogmaals: ik vind echt niet dat we overal zomaar asfalt moeten neerleggen, zeker niet, maar je moet wel kritisch kijken of er toch niet hier en daar wat bijmoet. Voorbeeldje: ik woon in Hillegom, midden in de Bollenstreek. De enige doorgaande weg door die Bollenstreek (de weg Haarlem - Sassenheim/A44) ligt daar al 100 jaar. Er is hier in de laatste 50 jaar bijna geen weg aangelegd anders dan de noodzakelijke wegens woningbouw. 50 jaar terug woonden er minder mensen, en veel van die mensen werkten ook in hun eigen dorp of '1 dorp verderop'. Momenteel forenst men zich hier kapot, simpelweg omdat er veel werk (m.n. bollenbedrijven) verdwenen is. Veel werken er hier in Schiphol en Amsterdam. Gevolg: de wegen staan vast, 's ochtends de dorpen uit naar de snelweg, in de middag andersom. Moet je dan de infrastructuur (die dus al 50 jaar bijna niet verbeterd is) zou houden terwijl aantoonbaar is dat die nodig is? Tuurlijk niet, die Duinpolderweg moet er (zeker van de A4 t/m de N208) komen, en dat lijkt ook gelukkig te gaan gebeuren. Kritisch per project bekijken of het nodig is, dat moet je doen. Niet per definitie elk project direct toekennen, maar ook niet direct elk project framen als 'die asfaltlobby weer' en dus maar weigeren.

Infrastructuur vernieuwen is wel een wat andere nuance dan "meters asfalt erbij" waar politici mee scoren. Daar ben ik het mee eens, al wordt te vaak gekozen voor bijvoorbeeld extra rijbanen, terwijl een verandering van de verkeerssituatie meestal meer soelaas biedt. En die lobby heeft helaas wel degelijk een sterke rol in (gemeentelijke) politiek.
 

Batigoal

Well-known member
Zeker moet die gedragsverandering komen. Maar er moet wel een goed alternatief zijn. En die is er op veel plekken gewoon niet.

En sowieso word ik altijd moe als mensen beginnen met 'men moet flexibeler werken'. Dat kunnen veel mensen gewoon niet.

Die gedragsverandering is ook nodig bij veel werkgevers.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Flexibeler werken qua werktijden op de werkplek gaat iig nauwelijks werken. Met name terug sta je vast. Je kan moeilijk de eindtijd na zeven uur of acht uur schuiven. Dan zit je qua eten en sporten niet goed. Thuiswerken is ook niet altijd mogelijk/wenselijk.

Dan het OV, de vergelijking is regelmatig zoals JMD hem schetst. Half uur a drie kwartier versus anderhalf uur. Nu verkeer ik momenteel in de luxe positie om op de fiets naar mijn werk te kunnen. Voor klantbezoeken bekijk ik altijd hoe makkelijk OV is versus de auto.

Ik heb ruim een jaar een lease auto gehad omdat zonder files het een half uur in de auto was versus een uur en een kwartier of anderhalf uur met OV in een veel te volle trein. Heen was je altijd wel binnen veertig minuten op het werk. Terug was het afhankelijk van de dag drie kwartier of een uur. Uiteindelijk werd het steeds meer een uur, dus ben ik weer lekker in Amsterdam gaan werken. Maar zelfs op slechte dagen is OV dan vrijwel nooit sneller. Het OV dat wel functioneert. Dan hebben we ook nog de dagen dat OV niet functioneert...

Het OV gebruik ik eigenlijk meer priv?, gezien ik zelden klanten bezoek. Ik moet zeggen dat in het weekend mij het OV steeds meer begint tegen te staan. Qua reistijd kom ik initieel wel tot aardige verbindingen, maar qua betrouwbaarheid scoort het OV in het weekend vrij laag. Daarnaast heb ik het afgelopen jaar weinig geluk gehad met de werkzaamheden planning van de NS. Dat doet mij hoe zeer ik ook van een biertje hou, overwegen om toch maar eens naar een auto te kijken.
 

JMD

Well-known member
*Vind ik niet zo relevant als diegene daadwerkelijk een geschikt alternatief weet te bieden.
In ieder geval moet je er meer kritisch naar kijken als iemand preekt voor eigen parochie of er zelf winst mee kan maken.

*Openbaar vervoer is wel een dingetje, maar liever zou ik van de miljarden die in wegenbouw worden gestoken een deel in het OV stoppen om dat toegankelijker te maken. Juist in de drukke, stedelijke gebieden zou je daarop moeten investeren, omdat daar de meeste problemen zitten in het verkeer.
Eens. In de binnenstad van de grote steden hoef je geen extra asfalt meer aan te leggen, dat klopt. Investeren in OV daar.

Overigens vind ik het nooit zo'n sterke reden om maar niet het OV te nemen omdat je dan een tien minuten ofzo langer reist. Helaas zitten veel mensen niet zo in elkaar.
10 minuten is idd geen probleem, maar 40 minuten tot een uur op een enkele reis vind ik toch wel een flink verschil. Dan houdt het voor mij op eigenlijk.

De technologie van zelfrijdende auto's is ??n van de meest in ge?nvesteerde takken van technologie op het moment. En dat met tientallen miljarden. Dat gaat zo worden gefinetuned dat het op redelijke termijn praktisch toepasbaar wordt. Ik geloof wel dat dat heel snel gaat. Maar ook hier is het voornaamste punt dat er een gedragsverandering bij de weggebruikers nodig is, niet extra asfalt gaat hier het verschil maken.
Het gaat me ook niet om de technologie, maar om dat iedereen wel zo'n ding moet hebben voor je het maximaal kan gebruiken. En dat gaat echt wel een lange tijd duren. Net zoals er zo makkelijk wordt gesproken over die transitie van aardgasgebruik. De techniek is er wel, maar er zijn een hoop mensen die het gewoon niet kunnen betalen.
 
Bovenaan