Je baseert je conclusie op ??n verkeerssituatie, maar voor de landelijke filelast geldt dat niet.
[video]https://decorrespondent.nl/8414/meer-asfalt-leidt-altijd-tot-meer-files-toch-geven-we-er-elk-jaar-een-miljard-euro-aan-uit/884707489050-f0774bdc[/video]
https://brandpuntplus.kro-ncrv.nl/brandpunt/rechts-nederland-opgelet-meer-asfalt-helpt-geen-bal-om-de-files-aan-te-pakken-volgens-deze-hoogleraar/
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/ondanks-extra-asfalt-gaan-files-toenemen-en-dat-kost-miljarden
https://www.consultancy.nl/nieuws/11529/niet-asfalt-maar-anders-denken-kern-voor-fileprobleem(gegevens CBS)
Gek genoeg wordt juist het afsluiten van bepaalde wegen aangehaald als (al aangetoond) bewijs voor het verminderen van de filelast. Duidelijk is wel dat er andere manieren nodig zijn in plaats van nog meer asfalteren.
Hmmm, over die links is wel wat kritisch op te merken.
* de correspondentlink zit achter een betaalmuur, dus die kan ik niet lezen en laat ik dus buiten beschouwing.
* die van die consultancy preekt voor eigen parochie, heeft een bedrijf dat duurzame mobiliteit levert en ontwikkelt. Logisch dat die zegt dat we anders moeten. Dat is hetzelfde als dat ik in onderwijsland mensen zie beweren 'dat het echt anders moet' en dat diezelfde mensen dan dure cursussen aanbieden (meestal gebakken lucht) over hoe het dan anders moet.
* die link van de TU-hoogleraar vind ik het meest jouw idee?n ondersteunen, kritisch en duidelijk. Alleen is het openbaar vervoer in veel delen van het land gewoon niet goed genoeg. Zelfs in een plaats als Hillegom, toch midden in de Randstad. Ik sta met de auto binnen 20 minuten op Schiphol, met het OV doe ik er een klein uur over. Het dichtbijzijnde ziekenhuis vanaf hier (Spaarne Ziekenhuis Hoofddorp) is nog geen kwartier met de auto, met de bus een klein uur. Tsja, dan houdt het op. Ik vind het OV heerlijk, maak er graag gebruik van, maar dan wel op stukken waar het gewoon niet veel uitmaakt qua tijd.
Over die RTL-nieuwslink: "Het nieuwe kabinet belooft tot 2031 meer wegen aan te leggen. Er zou tot 1000 kilometer extra asfalt moeten komen. Volgens het kennisinstituut zal dat niet genoeg zijn om de schade te beperken." Zoals het er hier staat zou je dus zeggen: 1000km is niet genoeg, er moet 'nog meer' asfalt bijkomen.
Dan de volgende alinea: "Tot en met 2022 komt er op het hoofdwegennet niet genoeg bij om de problemen op te lossen. Het duurt namelijk jaren voordat de grote wegenprojecten klaar zijn. Het KiM ziet de echte oplossing in bijvoorbeeld de zelfrijdende auto. Die zouden voor minder files kunnen zorgen. "
Dus omdat extra asfalt nog jaren duurt moeten we het maar niet doen? Die zelfrijdende auto 'zou voor minder files kunnen zorgen', dat zijn een hoop twijfels... Verder lezen we al jaren van die zelfrijdende auto, maar die bestaat al wel, maar gaat er echt voorlopig nog niet wereldwijd komen. Punt 1 door de kosten, maar punt 2 zijn ook nog niet alle veiligheidsissues opgelost. Ik geloof zeker dat als we allemaal in een zelfrijdende auto rijden de files zo zijn opgelost, zeker op snelwegen, dan kunnen we immers letterlijk bumper aan bumper rijden, alleen moet dan wel iedereen in die auto rijden, dat gaat echt nog minstens 50 jaar duren.
En nogmaals: ik vind echt niet dat we overal zomaar asfalt moeten neerleggen, zeker niet, maar je moet wel kritisch kijken of er toch niet hier en daar wat bijmoet. Voorbeeldje: ik woon in Hillegom, midden in de Bollenstreek. De enige doorgaande weg door die Bollenstreek (de weg Haarlem - Sassenheim/A44) ligt daar al 100 jaar. Er is hier in de laatste 50 jaar bijna geen weg aangelegd anders dan de noodzakelijke wegens woningbouw. 50 jaar terug woonden er minder mensen, en veel van die mensen werkten ook in hun eigen dorp of '1 dorp verderop'. Momenteel forenst men zich hier kapot, simpelweg omdat er veel werk (m.n. bollenbedrijven) verdwenen is. Veel werken er hier in Schiphol en Amsterdam. Gevolg: de wegen staan vast, 's ochtends de dorpen uit naar de snelweg, in de middag andersom. Moet je dan de infrastructuur (die dus al 50 jaar bijna niet verbeterd is) zou houden terwijl aantoonbaar is dat die nodig is? Tuurlijk niet, die Duinpolderweg moet er (zeker van de A4 t/m de N208) komen, en dat lijkt ook gelukkig te gaan gebeuren. Kritisch per project bekijken of het nodig is, dat moet je doen. Niet per definitie elk project direct toekennen, maar ook niet direct elk project framen als 'die asfaltlobby weer' en dus maar weigeren.