Binnenlandse politiek

leo1949

Well-known member
Ik heb betaald voor mijn recht op AOW maar het is naar een voorganger gegaan.
Nu heb ik het zelfde recht als die voorganger omdat ik voor dat recht betaald heb.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Nee, omdat je in Nederland ingeschreven stond. Jouw buurman Koos krijgt ook AOW.
 

ElSimao

Active member
Er is helemaal niemand die betaald voor zijn eigen AOW. Bedrijfspensioen is iets anders (al heeft je werkgever daar technisch gezien vaak ??k een zeer groot gedeelte aan bijgedragen).

Wie betaalt er dan voor de AOW?

De overheid wordt gefinancierd met geld van de burgers dat door belasting, heffingen etc. verkregen wordt en betaalt dat terug in publieke diensten (politie, leger, wegen etc.) en individuele diensten aan burgers zoals uitkeringen, AOW etc.

Uiteindelijk betaalt iedereen voor alles en hangt het er vanaf wat je netto betaalt aan de overheid tegenover wat je ervoor terugkrijgt. Krijg je over je hele leven meer terug dan dat je betaalt ben je een netto-ontvanger en ik geloof dat de meeste mensen dat zijn. Ik meen me te herinneren dat alleen de 10% hoogste inkomens oid meer betalen dan dat ze ervoor terugkrijgen.

Ik weet niet wat de situatie voor Leo is, maar ik heb wel een bepaald idee. Ondanks al zijn gezanik denk ik dat hij meer krijgt van de staat dan ingelegd heeft. Graaier dat het is.
 

JMD

Well-known member
Naast inkomstenbelasting heb ik ook PREMIEHEFFING VOLKSVERZEKERINGEN BETAALD dat is voor de wetten die met een A beginnen waaronder de AOW.
Die belastingbetaler was ik dus zelf en niet jij. :heinz:
Nee, want de AOW die je nu krijgt wordt betaald met de belastingen die dit jaar (of in 2017) zijn geheven.

Zoals jij redeneert zou een vrouw die huisvrouw is geweest (en dus nooit gewerkt heeft) dus nooit AOW krijgen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Volgens mij kreeg je vroeger op de middelbare school bij economie hoe AOW werkt, maar jij hebt niet opgelet El Simao?
 

JMD

Well-known member
Ik weet niet wat de situatie voor Leo is, maar ik heb wel een bepaald idee. Ondanks al zijn gezanik denk ik dat hij meer krijgt van de staat dan ingelegd heeft. Graaier dat het is.
Leo is een babyboomer, heeft van alles kunnen profiteren, heeft voorzieningen gehad waar de huidige dertigers, veertigers en twintigers alleen maar van kunnen dromen, maar nog is het niet genoeg.
 

Atreides

Well-known member
Volgens mij kreeg je vroeger op de middelbare school bij economie hoe AOW werkt, maar jij hebt niet opgelet El Simao?

https://www.economielokaal.nl/omslagstelsel/

@ Simao, venijn zit in het woordje 'zelf'. De Nederlandse Bill Gates zou nog geen cent zelf betalen aan zijn AOW.

Ik weet niet wat de situatie voor Leo is, maar ik heb wel een bepaald idee. Ondanks al zijn gezanik denk ik dat hij meer krijgt van de staat dan ingelegd heeft. Graaier dat het is.

:eek:mg: . Leo tegen de rest. :eek:mg:
 

Atreides

Well-known member
Laatst bewerkt:

ElSimao

Active member
Dat klopt o pzichzelf wel, alleen niet bij de AOW (want omslagstelsel).

Dat is natuurlijk niet helemaal waar.

Als je zelf gewerkt hebt in een periode waarin er veel werkenden waren ten opzichte van weinig ouderen, heb je relatief weinig aan premie voor de AOW af moeten dragen. Als je vervolgens 134 wordt en dus wel tientallen jaren AOW krijgt, heb je dus meer ontvangen uit dat systeem dan betaald.
 

gevegt

Well-known member
CDA-fractievoorzitter in de Eerste
Kamer Elco Brinkman verlaat halverwege
volgend jaar de politiek.In de NRC zegt
hij dat hij plaats wil maken voor een
nieuwe generatie en zich gaat bemoeien
met zijn kleinkinderen.

De 70-jarige oud-minister leidt sinds
2011 zijn senaatsfractie.Daarvoor was
hij jarenlang voorzitter van Bouwend
Nederland.Dankzij die functie en zijn
vele bijbanen werd hij meermaals
genoemd als invloedrijkste Nederlander.

Brinkman zegt dat de partij hem weer
als lijsttrekker wilde,maar daar past
hij voor.Voor hem is de politiek steeds
meer een herhalingsoefening geworden.

Jammer, die man was een zegen voor het land.
 

JMD

Well-known member
Omdat hij een echte havik was die voor iedereen het beste voor had.
Oke.

Dus jij had hem in 1994 ook een goede premier gevonden? (want daar was ie op af aan het koersen totdat Lubbers eigenlijk 'politieke moord' op Brinkman pleegde)
 
Bovenaan