Binnenlandse politiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

JMD

Well-known member
De indieners van het wetsvoorstel
voor een bindend referendum trekken
zich terug.D66,GroenLinks en de PvdA
willen het plan niet meer verdedigen,
meldt Nieuwsuur.De SP is nu bereid de
initiatiefwet te verdedigen.

Eerst trokken GroenLinks en de PvdA hun
handen af van de initiatiefwet.Na het
Oekra?ne-referendum,dat raadgevend was,
hebben ze geen behoefte aan een middel
dat verder gaat.D66 zag er vervolgens
geen heil in om alleen door te gaan.

Door het afhaken van de indieners is er
geen tweederdemeerderheid meer voor het
voorstel.Die is nodig omdat het een
grondwetswijziging betreft.
(Bron:TT)

Ik blijf het opvallend vinden dat je jarenlang voor iets strijdt, er een kabinet voor laat vallen, en dan pas na het eerste referendum er achter komt dat er ook wel eens referenda zouden kunnen komen die je helemaal niet wilt hebben... Iets wat Wiegel in 1999 al aan zag komen. Toen was hij 'die verderfelijke VVD-er'... Dus je hebt er 20 jaar over na kunnen denken en dan gaat het licht pas aan?? Hoezo kokervisie?
 

Friesland

Well-known member
Ik blijf het opvallend vinden dat je jarenlang voor iets strijdt, er een kabinet voor laat vallen, en dan pas na het eerste referendum er achter komt dat er ook wel eens referenda zouden kunnen komen die je helemaal niet wilt hebben... Iets wat Wiegel in 1999 al aan zag komen. Toen was hij 'die verderfelijke VVD-er'... Dus je hebt er 20 jaar over na kunnen denken en dan gaat het licht pas aan?? Hoezo kokervisie?

Er is op dit moment ook gewoon onvoldoende steun. De partijen die in eerste lezing voor waren en het FvD hebben 87 zetels in de Tweede Kamer en 45 in de Eerste Kamer, er zijn 100 stemmen in de Tweede Kamer en 50 stemmen in de Eerste Kamer nodig. Met de steun van de VVD of het CDA zouden er wel voldoende voorstanders zijn.
 

JMD

Well-known member
Er is op dit moment ook gewoon onvoldoende steun. De partijen die in eerste lezing voor waren en het FvD hebben 87 zetels in de Tweede Kamer en 45 in de Eerste Kamer, er zijn 100 stemmen in de Tweede Kamer en 50 stemmen in de Eerste Kamer nodig. Met de steun van de VVD of het CDA zouden er wel voldoende voorstanders zijn.
Dus er is al 20 jaar niet voldoende steun eigenlijk... Zegt ook wel iets.

Balkenende 3 had ook 2 vice-premiers.
:duim:
 

JFK

Well-known member
Nee, dat was Balkenende 4. Balkenende 3 was dat tussenkabinet met de VVD dat enkel de verkiezingen hoefde voor te bereiden.

Balk I was met de LPF
Balk II met VVD en D66
Balk III met PvdA en CU
Balk IV met alleen CU
 
Laatst bewerkt:

Friesland

Well-known member
Balk I was met de LPF
Balk II met VVD en D66
Balk II met PvdA en CU
Balk IV met alleen CU

Voor mij is het:
Balkenende I: CDA-LPF-VVD
Balkenende II: CDA-VVD-D66
Balkenende III: CDA-PvdA-CU

In de media is het:
Balkenende I: CDA-LPF-VVD
Balkenende II: CDA-VVD-D66
Balkenende III: CDA-VVD (minderheidskabinet, na het wegvallen van D66)
Balkenende IV: CDA-PvdA-CU
Aan het minderheidskabinet CDA-CU hebben ze geen nummer gehangen, maar dat lijkt mij in principe Balkenende V.
 

JFK

Well-known member
Voor mij is het:
Balkenende I: CDA-LPF-VVD
Balkenende II: CDA-VVD-D66
Balkenende III: CDA-PvdA-CU

In de media is het:
Balkenende I: CDA-LPF-VVD
Balkenende II: CDA-VVD-D66
Balkenende III: CDA-VVD (minderheidskabinet, na het wegvallen van D66)
Balkenende IV: CDA-PvdA-CU
Aan het minderheidskabinet CDA-CU hebben ze geen nummer gehangen, maar dat lijkt mij in principe Balkenende V.

Ik zag dat ik 2 keer Balk II heb genoemd.
 

Susa

New member
Dan maar de andere kant op en in ieder geval eens gaan praten met de PVV de SGP er ook maar gelijk bij dan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan