Binnenlands nieuws

De Groene Scout

Well-known member
In de zaak 'Gino' is vannacht een verdachte aangehouden en zojuist in de omgeving ook een lichaam van een jongetje gevonden.
Kereltje was enkele dagen vermist en zou woensdag tijdens het spelen op straat door een man zijn meegenomen die zich voordeed als een voetbaltrainer en aangaf dat het kereltje goed kon voetballen. Wat er vervolgens is gebeurd is nog onduidelijk.
Vuile smeerlap!!!
 

Joost

Well-known member
In de zaak 'Gino' is vannacht een verdachte aangehouden en zojuist in de omgeving ook een lichaam van een jongetje gevonden.
Kereltje was enkele dagen vermist en zou woensdag tijdens het spelen op straat door een man zijn meegenomen die zich voordeed als een voetbaltrainer en aangaf dat het kereltje goed kon voetballen. Wat er vervolgens is gebeurd is nog onduidelijk.
Vuile smeerlap!!!
Wel bijzonder dat jij het weet maar dat Limburgse media dit soort informatie nog niet hebben.
 

Mario

Well-known member
Wel bijzonder dat jij het weet maar dat Limburgse media dit soort informatie nog niet hebben.
Staat inmiddels in alle media.

Triest idd, ik was er al bang voor. Dit soort vermissingen lopen helaas meestal slecht af. Ik heb er zelf één van negen, grootste nachtmerrie die je als ouder kan overkomen.
 

Eef de Kip

Well-known member
Het is onduidelijk wat er gebeurd is (laat staan dat het volstrekt onbewezen is dat hij daadwerkelijk die jongen mee heeft genomen) maar het is gewoon wel een vuile smeerlap?
 

Abubakari

Well-known member
Het is onduidelijk wat er gebeurd is (laat staan dat het volstrekt onbewezen is dat hij daadwerkelijk die jongen mee heeft genomen) maar het is gewoon wel een vuile smeerlap?
Nou, volstrekt onduidelijk is het ook weer niet. Deze man wist de plek waar het dode jongetje lag te wijzen en was een bekende van de politie, hij heeft het jongetje meegenomen. Zonder gelijk te veroordelen kun je vrees ik toch wel een aardig stukje van het verhaal invullen. Vaak is wat het lijkt ook wel wat het is en daar lijkt het in dit geval ook wel op.

Wat mij dan bevreemd is dat op dit regelmatig totaal nuanceloze forum opeens de nuance te voorschijn komt bij dit soort zaken, ook als het toch wel aardig de schijn heeft dat je hier met een kindermoordenaar te maken hebt, eerder ook al met die Jos B. Apart.
En inderdaad, innocent until proven guilty, maar aan de andere kant voel ik niet de neiging om voor iemand die de schijn zo tegen heeft op te komen. Zal wel niet edel zijn, zo is het dan maar.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
De 22-jarige Donny M. zou al van jongs af aan problematisch gedrag hebben vertoond, betrokken instanties zouden daar onvoldoende op hebben ingegrepen. Dat stellen meerdere slachtoffers van Donny M. die tegen Boevennieuws hun verhaal hebben gedaan. Zo zouden aangiftes zijn afgeraden vanwege de toen nog jonge leeftijd van Donny M. en omdat hij zelf veel zou hebben meegemaakt. Dit gebeurde onder andere bij een dagbesteding en de gastouderopvang van zijn pleegmoeder. Door de ouders van twee jonge jongens die hij ontvoerde en heeft aangerand werd wel aangifte gedaan, maar hij kreeg slechts een lichte straf opgelegd.

Misbruik gastouderopvang​

Donny M. zou zich op 12-jarige leeftijd al hebben vergrepen aan meerdere zeer jonge kinderen. Dat gebeurde bij de gastouderopvang van zijn pleegmoeder. Donny M. woonde in een pleeggezin en de moeder had een kinderopvang aan huis. Daar zou hij meerdere kinderen, zowel jongens als meisjes, onder de vier jaar hebben aangerand. Volgens de moeder van één van de slachtoffers waren de betrokken hulpverleners bij het gezin hiermee bekend, maar werd er niks tegen gedaan. Het kindje van de vrouw bleef geregeld slapen bij de gastouderopvang vanwege nachtdiensten. Op een gegeven moment kreeg de vrouw vermoedens dat haar zoontje seksueel misbruikt zou worden. Daarvan heeft zij vervolgens melding gemaakt bij het gastouderbureau.

Na een door hen ingesteld onderzoek bekende de destijds 12-jarige Donny M. dat hij de dader was. Niet alleen het kindje van de vrouw, dat toen nog geen jaar was geworden, maar ook andere kinderen waren aangerand volgens de moeder. Als uitleg werd gegeven dat Donny M. met vragen zat over zijn seksualiteit waar hij niet mee bij zijn pleegouders terecht kon. Die vonden hem te jong voor dergelijke vragen. En dat Donny M. daarom maar zelf op ontdekking zou zijn gegaan.


De vergunning van de pleegmoeder werd hierop ingetrokken, waardoor ze haar gastouderopvang niet meer zou kunnen voortzetten. De vrouw is vervolgens bij mensen thuis gaan oppassen. Later is ze alsnog verder gegaan met het opvangen van kinderen bij haar thuis. Ook jeugdzorg werd op de hoogte gesteld, maar desondanks bleef Donny M. bij zijn pleegouders wonen. De moeder wilde verdere stappen ondernemen maar dit werd haar afgeraden vanwege de jonge leeftijd van Donny M.


Misbruik, mishandeling en bedreiging​

Later kwam Donny M. terecht bij de dagbesteding. Inmiddels was hij 17 jaar en kreeg hij daar een relatie met een 15-jarig meisje. Deze duurde ongeveer een half jaar waarin het meisje werd mishandeld en gedwongen tot seks. Uiteindelijk heeft ze de relatie beëindigd met hulp van enkele mensen van de begeleiding van de dagbesteding. Hoewel ze zichzelf te jong vond om al seks te hebben dwong Donny M. haar toch onder bedreiging van een mes. “Ik vond mezelf nog veel te jong om seks te hebben, en was daarnaast ook doodsbang dat ik zwanger zou raken.”


Als ze het waagde om iemand erover te vertellen, zou hij haar familie of vrienden iets aan doen. Ook werd ze regelmatig door hem geslagen. Wanneer de begeleiding zag dat hij een mes bij zich had werd dat wel afgepakt, maar echte consequenties volgde er niet. Ook dit slachtoffer geeft aan dat velen van de begeleiding van de dagbesteding voor haar gevoel aan de kant van Donny M. stonden. Zijn gedrag werd volgens haar goed gepraat, omdat hij veel had meegemaakt en nog zo jong was. De weinige die wel het meisje ondersteunden hebben haar uiteindelijk geholpen om uit de relatie met Donny M. te komen.


Door deze relatie werd ze zo bang dat ze nog maar weinig naar buiten durfde. Ook de dagbesteding durfde ze niet meer te bezoeken vanwege zijn dreigementen. Diezelfde angst weerhield haar er ook van om aangifte te doen. Ook dacht ze te weinig bewijs te hebben. “Ik had helemaal hoger op moeten gaan met mijn verhaal. Ik had dit samen met mijn ouders moeten doen, maar ik was zo bang. Door de angst heb ik me laten tegenhouden.” Uiteindelijk heeft ze zich ergens in het Noorden van Nederland op laten nemen op een leefgroep om er weer bovenop te komen. Inmiddels gaat het goed met haar, zo verteld ze. Het heeft even geduurd maar ze geniet nu van haar gezin en is blij eindelijk rust te hebben gevonden.


Ontvoering en aanranding​

Rond diezelfde tijd zou hij ook twee jongens hebben ontvoerd en aangerand. De stiefmoeder van een van de jongens heeft tegenover Boevennieuws haar verhaal verteld. Haar stiefzoon zou toen 11 jaar zijn geweest en was samen met een andere jongen van 8 jaar aan het spelen in een speeltuin in de Sittardse wijk Limbrichterveld. De moeder van de 8-jarige jongen zou de twee spelende kinderen continue in haar zicht hebben gehouden. Nadat ze even naar binnen ging om haar telefoon te pakken bleken de twee jongens ineens verdwenen. Daarop is ze gelijk naar het huis van de 11-jarige jongen gelopen om te vragen of de kinderen misschien daar waren. Dit was rond 19.00 uur in de avond. Toen dit niet het geval bleek te zijn hebben de twee vrouwen met hulp van buurtbewoners buiten naar de jongens gezocht.


Om 23.30 uur kwamen de twee kinderen uiteindelijk aangelopen. “Ik was in alle staten, ik pakte mijn stiefzoon bij zijn arm en vroeg waar hij mee bezig was. En dat dit geen spelletje was. Toen hij in huilen uitbarstte en ik vroeg wat er dan gebeurd was kwam het hele verhaal eruit. Ik had hem een week ervoor nog gewaarschuwd, en dan precies dat een week later.” Donny M. kreeg slechts een lichte straf opgelegd voor het vergrijp. Ook de stiefmoeder had het idee dat hij meer in bescherming werd genomen dat zijn twee slachtoffers. “Hij werd helemaal beschermd. Zelfs zijn pleegouders waren doodsbang. Er werd meer gekeken of de kinderen niet aan het liegen waren dan naar hem. Terwijl de tape en latex handschoenen zelfs op zijn slaapkamer zijn gevonden.” Hiervoor is Donny M. uiteindelijk wel vervolgd en veroordeeld. Volgens de vrouw zou hij het delict gepleegd hebben toen hij net geen 18 jaar oud was, waardoor de straf ook laag uitviel.

Vermissing Gino​

Donny M. werd in de nacht van vrijdag op zaterdag aangehouden in zijn woning aan de Dommelstraat in Geleen. Korte tijd later wees hij de politie op het lichaam van de 9-jarige Gino van der Straeten. De jongen was sinds woensdagavond vermist vanuit Kerkrade. De jongen werd meegenomen door iemand die zich voordeed als voetbaltrainer, terwijl hij met andere kinderen aan het voetballen was in een speeltuin. De politie en vele burgers hebben de daaropvolgende dagen met man en macht geprobeerd om Gino te vinden. In de loop van vrijdagmiddag kreeg de politie Donny M. in het vizier als verdachte. Na zijn arrestatie maakte de politie al bekend dat hij een bekende was van justitie. Waarvoor hij eerder is veroordeeld, daar wil de politie inhoudelijk niet op in gaan.
 

erka

Well-known member
Ophangen maar. Nuance? Mijn reet.

Dan wel de nuance: dat er iets heel erg verkeerd is gegaan is wel duidelijk he.
 
Bovenaan