Binnenlands nieuws

gevegt

Well-known member
Voor dit forum hoop ik dat die school een geloof aanhangt. Het liefst een niet Joods Christelijke.
 

JMD

Well-known member
Voor dit forum hoop ik dat die school een geloof aanhangt. Het liefst een niet Joods Christelijke.
Nope, is openbaar.

https://nos.nl/artikel/2237864-woede-en-ongeloof-bij-ouders-en-leerlingen-vmbo-s-maastricht.html
Sorry hoor, maar wat een droplul is die vent en de docenten ook. Ik heb meerdere malen eindexamenklassen lesgegeven en dan weet je als docent precies welke toets de leerlingen op welk moment moeten maken, dan kan het niet zijn dat je dingen vergeet. En zo laconiek als die vent reageert van 'we vergeten allemaal wel eens wat', dat kan best gebeuren met een 2e klas ofzo, maar absoluut niet met een eindexamenklas. Je prioriteit ligt als school te allen tijde bij de brugklassers (die zich veilig en thuis moeten gaan voelen) en de examenleerlingen (dat ze goed de school kunnen verlaten).

En het lullige is inderdaad: het is de fout van de school, maar de leerlingen boeten hiervoor. (dat is bv ook als een docent zijn eindexamenwerk kwijtraakt, de leerlingen zijn dan de dupe) Zij zullen in augustus in het 3e tijdvak eindexamen moeten doen. Als zij het dan niet halen zullen ze het jaar over moeten doen, want er is geen 4e tijdvak.
 

Joost

Well-known member
Nope, is openbaar.

https://nos.nl/artikel/2237864-woede-en-ongeloof-bij-ouders-en-leerlingen-vmbo-s-maastricht.html
Sorry hoor, maar wat een droplul is die vent en de docenten ook. Ik heb meerdere malen eindexamenklassen lesgegeven en dan weet je als docent precies welke toets de leerlingen op welk moment moeten maken, dan kan het niet zijn dat je dingen vergeet. En zo laconiek als die vent reageert van 'we vergeten allemaal wel eens wat', dat kan best gebeuren met een 2e klas ofzo, maar absoluut niet met een eindexamenklas. Je prioriteit ligt als school te allen tijde bij de brugklassers (die zich veilig en thuis moeten gaan voelen) en de examenleerlingen (dat ze goed de school kunnen verlaten).

En het lullige is inderdaad: het is de fout van de school, maar de leerlingen boeten hiervoor. (dat is bv ook als een docent zijn eindexamenwerk kwijtraakt, de leerlingen zijn dan de dupe) Zij zullen in augustus in het 3e tijdvak eindexamen moeten doen. Als zij het dan niet halen zullen ze het jaar over moeten doen, want er is geen 4e tijdvak.

Naar het schijnt is voor het MBO een VMBO diploma niet verplicht. Leerlingen die dus vanwege deze blunders van school gezakt zijn zouden toch toegelaten kunnen worden op het MBO waarvoor ze zich al hadden ingeschreven. Klopt dat?
 

JMD

Well-known member
Naar het schijnt is voor het MBO een VMBO diploma niet verplicht. Leerlingen die dus vanwege deze blunders van school gezakt zijn zouden toch toegelaten kunnen worden op het MBO waarvoor ze zich al hadden ingeschreven. Klopt dat?

Klopt. Maar zonder diploma wordt dat MBO niveau 1 (of misschien 2), maar met diploma stroom je in op niveau 2, 3 of 4 (al naar gelang of je vmbo BL, KL, GL of TL gedaan hebt)
 

JMD

Well-known member
Is havo 4 tegenwoordig ook nog voldoende?

Een overgangsbewijs van Havo of VWO 3 naar Havo of VWO 4 heeft inderdaad dezelfde waarde als een VMBO TL-diploma, dus dan mag je overstappen naar MBO4. Heb ooit 1 leerling gehad die dat deed, maar vaak komt dat niet voor. (althans: niet direct van Havo/VWO 3 naar MBO, het gebeurt wel dat een lln in Havo4 blijft zitten en dan naar MBO4 gaat)
 

erka

Well-known member
Als je kijkt naar de arbeidsmarkt dan is MBO kansrijker dan HAVO. Nu al verdienen MBO'-ers soms meer dan HBO-ers vanwege het gigantische tekort aan vakmensen.

Uitspraak van de directeur van de VMBO-Maastricht:

"Het is geen rommeltje hier, maar we vergeten de regels weleens. Er is iets niet goed gegaan in onze administratie."

:eek:mg: die kan zo in de Tweede Kamer.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Als je kijkt naar de arbeidsmarkt dan is MBO kansrijker dan HAVO. Nu al verdienen MBO'-ers soms meer dan HBO-ers vanwege het gigantische tekort aan vakmensen.
Helemaal mee eens ja. Maar aangezien de overheid inzet op 'zo hoog mogelijk' en 'de samenleving' dat ook doet, heeft HAVO (ten onrechte) meer 'sociaal' aanzien dan MBO.
Gevolg is dat leerlingen die dat niveau niet hebben zich blindstaren op HAVO of VWO en daardoor vastlopen en compleet in de stress schieten.
 

JMD

Well-known member
https://nos.nl/artikel/2238037-ik-kreeg-een-8-voor-een-vak-dat-ik-nooit-gevolgd-heb.html

Het was daar dus al het hele jaar een bende. Dit is zo'n 21st-century-skills school, waar het over van alles en nog wat gaat, behalve lesgeven. Ook weer zo'n 'modeschool' die uiteindelijk gewoon het niet lijkt te gaan redden omdat uiteindelijk de leerlingen ook gewoon 'les' willen. Na die iPadscholen van Maurice de Hond gaat dit de volgende type school worden dat compleet gaat mislukken (net als Kunskapsskolan).
 

Max

Administrator
Forumleiding
Binnenlands nieuws

Ik zit het nu ook te lezen. Ik had gisteren net iets voorbij zien komen bij Nieuwsuur en daar maakte ik uit op dat het veelal ook ging om bijeenvoegen van toetsen die eigenlijk hadden moeten worden gesplitst. De vakken waar je geen centraal examen hoeft te doen is makkelijk, maar als je vrijwel geen les krijgt en wel de centrale examens kan halen is knap. Al mag je een 3 halen als de school je een 8 heeft gegeven.

Als ik het zo lees, dan hebben die leerlingen/ouders het ook laten gebeuren. Als de helft van de lessen uitvallen, dan zoek je toch naar een andere onderwijsinstelling?
 

JMD

Well-known member
Als je voor de schoolexamens hoog genoeg scoort, dan hoef je de centrale examens niet heel erg te schitteren.

Nee, dat is tegenwoordig niet meer zo. Je moet minimaal een 5,5 gemiddeld voor je CSE halen. Dit om 'te hoge' SE-resultaten te voorkomen. Verder mag je als schoolgemiddelde SE ook niet meer dan 0,5 pt hoger (of lager) hebben dan het CSE-gemiddelde bij elk vak. Dat kan een keer gebeuren, maar als dat vaker gebeurt kom je onder toezicht van de inspectie.

Verder waren er 1,0 en 1,1's uitgedeeld voor SE's die leerlingen niet gemaakt hadden. Als je dan alsnog slaagt kan je echt wel wat.
 

JMD

Well-known member
Als ik het zo lees, dan hebben die leerlingen/ouders het ook laten gebeuren. Als de helft van de lessen uitvallen, dan zoek je toch naar een andere onderwijsinstelling?
Als dat vele lesuitval gedurende het schooljaar gebeurt is overstappen heel lastig, een school neemt niet zomaar gedurende een schooljaar een leerling aan (tenzij bv sprake van verhuizing of sociale problemen (een leerling die erg gepest wordt en een nieuwe start wil)), dus dat wordt lastig. Als het al jaren een chaos is daar (zoals ik in artikelen lees) dan is idd de vraag waarom je niet overgestapt bent afgelopen zomer.
 
Bovenaan