Binnenlands nieuws

Jamel

Administrator
Forumleiding
Je mag niet oordelen natuurlijk, maar ik lees inderdaad overal dat er al meerdere auto's langsgereden waren. Dan gaat er toch op een gegeven moment een lampje branden en ga je ergens anders zitten, zou je zeggen.

Tsja, je bent uitzinnig na zo'n festival. Misschien ietwat baldadig, niet helemaal realiserend dat je door de donkere kleding niet te zien bent voor de automobilisten. Ik weet het niet, klinkt alles bij elkaar als een zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden.
 

Sander

New member
Ik lees over een taxichauffeur die in driekwartier 8 keer langs dat groepje is gereden, Als zo gevaarlijk is waarom dan niet een keer bellen met de politie?
met de melding er zitten mensen op de weg.
 

Joost

Well-known member
Ik lees over een taxichauffeur die in driekwartier 8 keer langs dat groepje is gereden, Als zo gevaarlijk is waarom dan niet een keer bellen met de politie?
met de melding er zitten mensen op de weg.

Dat is achteraf altijd heel makkelijk oordelen. De weg was lange tijd dicht voor doorgaand verkeer, enkel taxi's en wagens van de organisatie mochten erlangs.
 

erka

Well-known member
Waarom stapt zo'n taxichauffeur dan niet uit om de mensen te vragen om van de weg af te gaan? Waarom zou hij de politie moeten bellen?

Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Maar dat zijn we in Nederland over het algemeen verleerd.

Hoorde ook een verhaal van iemand die vlakbij op de camping zat en het hoorde gebeuren. Ipv er vervolgens heen te gaan keek ze op twitter wat er gebeurd was. Dat vind ik illustratief.
 

Joost

Well-known member
Er was vandaag een interview met 2 mensen die bij het groepje zaten, een ervan was Lotte Walda, wellicht een bekende naam want ze zingt. Ze zaten tot 30 seconden voor de aanrijding bij het groepje en waren net weggelopen. De auto zou vrij hard zijn komen aanrijden. De groep zat goed verlicht en zichtbaar, wel deels op straat. Er waren al diverse taxi's langsgereden zonder problemen en ze hadden geen moment het idee gehad dat ze er onveilig zaten.
 

Hankie

Well-known member
Er was vandaag een interview met 2 mensen die bij het groepje zaten, een ervan was Lotte Walda, wellicht een bekende naam want ze zingt. Ze zaten tot 30 seconden voor de aanrijding bij het groepje en waren net weggelopen. De auto zou vrij hard zijn komen aanrijden. De groep zat goed verlicht en zichtbaar, wel deels op straat. Er waren al diverse taxi's langsgereden zonder problemen en ze hadden geen moment het idee gehad dat ze er onveilig zaten.
Sorry op de straat zitten en dan denken het is niet onveilig. Komen die mensen uit een ei? Het wordt woord tegen woord helaas.
 

erka

Well-known member
Sorry op de straat zitten en dan denken het is niet onveilig. Komen die mensen uit een ei? Het wordt woord tegen woord helaas.

Eens. Zelfs al ben je nog beter verlicht dan de Eiffeltoren dan nog is het levensgevaarlijk om op een 80km weg te gaan zitten. Enorm naief zeg.
 

JMD

Well-known member
Eens. Zelfs al ben je nog beter verlicht dan de Eiffeltoren dan nog is het levensgevaarlijk om op een 80km weg te gaan zitten. Enorm naief zeg.
Precies. Maar je gaf het al eerder aan:
Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Maar dat zijn we in Nederland over het algemeen verleerd.

Overigens wel apart dat volgens de ene de mensen totaal in het donker zaten en volgens de anderen goed en verlicht en zichtbaar...
 

gevegt

Well-known member
Het klinkt misschien vreemd, maar ik ben nog steeds heel tevreden over het OM en de politie die niet meegaan over de speculaties.
 

Joost

Well-known member
Uit de krant van vanochtend.

Twintig seconden. Lotte Walda en Gino Bombrini uit Heerlen waren nog maar een paar ogenblikken eerder vertrokken op de Mensheggerweg bij camping B van Pinkpop toen daar een bestelbusje met fatale gevolgen inreed op hun vriendengroep. "Noem het telepathie, een teken dat we kregen. We hebben heel veel geluk gehad en leven intens met de nabestaanden mee."

"We zaten gewoon met z’n allen een biertje te drinken en muziek te maken. Lekker chillen. Er was eigenlijk totaal geen aanleiding om op te breken. Opeens keken we elkaar aan. Iets fluisterde ons in dat we moesten vertrekken. Alsof iemand je op de schouder tikt en zegt, ga nou maar gauw."

Wandeling
Lotte Walda (20) en Gino Bombrini (32) proberen deze dinsdagmiddag hun zinnen te verzetten met een wandeling in de natuur bij Valkenburg. Ruim een dag eerder zijn ze getuigen geweest van verschrikkelijke taferelen op de Mensheggerweg in Landgraaf.

Vlakbij camping B van Pinkpop rijdt een bestelbusje vol in op een groep jongeren die gedeeltelijk op de weg zit (zie situatietekening). De groep waarmee de twee zojuist enkele gezellige uurtjes hebben doorgebracht. Er vallen een dode en drie gewonden.

Geluk
Lotte, een Heerlense zangeres die carri?re begint te maken, en haar producer en maatje Gino realiseren zich dat ze ontzettend veel geluk hebben gehad.

Twintig seconden v??r de fatale klap besluiten ze, samen met nog drie anderen, op te stappen. Zeven anderen blijven zitten. "Noem het telepathie, een teken dat we kregen. We zijn in elk geval direct gegaan. Iets van gevaar voelden we niet, anders hadden we de anderen natuurlijk wel gewaarschuwd."

Doffe klap
Als ze nog geen vijftig meter verderop zijn, horen ze een doffe klap. Gino draait zich om en ziet hoe een wit bestelbusje iemand heeft aangereden, vervolgens vol gas wegrijdt en daarbij nog enkele mensen raakt.

Gino heeft aan ??n blik genoeg dat het vreselijk mis is en belt meteen 112. "Ik was niet in paniek en probeerde rationeel te handelen. Ik heb aan de centralist gezegd dat ze vijf ambulances moesten sturen. Daarna heb ik Lotte geprobeerd te kalmeren. Die wilde naar de slachtoffers. Maar die lagen er zo verschrikkelijk bij, dat wilde ik haar besparen."

Geestelijke hulp
De hulpverlening komt snel op gang. Lotte, Gino, de drie anderen van het vriendengroep die ongedeerd blijven en andere ooggetuigen worden verhoord door de politie en krijgen geestelijke hulp aangeboden.

Daarna gaan ze naar huis, proberen een beetje te slapen. Lotte: "Dat lukte maar moeilijk, het beeld van het ongeluk spookte steeds door mijn hoofd."

Anderhalve dag later hebben de twee de trieste gebeurtenis nog niet verwerkt. Maar het helpt wel om er over te praten, zeggen ze.

Relaxed
Moeilijke vragen gaan ze niet uit de weg. Bijvoorbeeld waarom zit je in vredesnaam, in de holst van de nacht, midden op straat te chillen? "Dat deden eerder die nacht nog meer mensen. De sfeer was echt heel relaxed. Er kwam wel regelmatig verkeer langs, taxi’s en een enkele vrachtwagens met Pinkpopspullen, maar die reden stapvoets. Een chauffeur vroeg zelfs of we ons amuseerden. Er was geen enkele aanleiding om te denken dat er een gek aan zou komen rijden."

Doelbewust
Lotte en Gino denken niet, dat er bij de chauffeur van de bestelbus opzet in het spel is. Geruchten als zou er eerder die nacht problemen zijn geweest met de bestuurder en dat hij doelbewust op de jongeren inreed, ontkrachten ze. "Het was gewoon een ongeluk veroorzaakt door iemand die veel te hard reed. En die man had natuurlijk nooit mogen doorrijden."

De twee proberen hun leven zo goed als mogelijk op te pakken en hopen intens dat het goedkomt met de drie zwaargewonden. "We leven ontzettend met alle betrokkenen mee."

Lotte die vorig jaar optrad bij Pinkpop, wil vooral blijven zingen. "Dat is mijn uitlaatklep, in mijn liedjes kan ik mijn emoties kwijt."

Gino, in 2016 op het Landgraafse podium actief als percussionist van de band Skip&Die, beseft dat hij ontzettend veel geluk heeft gehad. "Je ziet dat het leven zo voorbij kan zijn. Het maakt me nog meer bewust vooral je passie te volgen. En ik zal altijd vertrouwen op mijn intu?tie."

Geen foto, maar een tekening
Uit pi?teit met de slachtoffers en hun familie publiceert De Limburger de foto niet die als basis heeft gediend voor de hier afgebeelde waarheidsgetrouwe situatieschets. Omdat de nieuwswaarde van het beeld groot is - de ooggetuigenverklaringen die maandag naar buiten kwamen worden hiermee bevestigd - is besloten de foto na te tekenen zonder de slachtoffers herkenbaar in beeld te brengen.

Schets_PP_ongeluk_cmyk.jpg
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Helder verhaal. Rest alleen de vraag of de bestuurder inderdaad te hard reed. Valt absoluut niet uit te sluiten dat hij 'gewoon' 80 reed, zoals is toegestaan op die weg. Dat is namelijk een heel verschil vergeleken met de auto's die stapvoets reden, waardoor ik me kan voorstellen dat Lotte denkt dat de bestuurder veel te hard reed.
 

Janssen

Well-known member
Sja jongens, dat je je rondom een festival bevindt betekent nou eenmaal niet dat ineens zomaar alles kan.
 

Ska P 187

Well-known member
Doorrijden kan zowiezo niet en zeker als je chaffeur bent weet je hoe de situatie lokaal is...
Dood door schuld en de bak in, met name vanwege het doorijden.
Die vrienden die het wel overleeft hebben mogen op de een of andere manier ook wel van iets, nalatigheid ofzo, schuldig bevonden worden, want hoe gezellig ook, het slaat natuurlijk nergens op om ergens midden op de straat te gaan chillen. Dat doe je wel degelijk met een bepaalde kick in mind.
 

Joost

Well-known member
Wat een bizar verhaal over het VMBO Maastricht.

De onderwijsinspectie deed haar routine onderzoek en komt erachter dat 354 leerlingen niet voldoen aan de verplichtingen en prestaties om het Centraal Examen te mogen maken. Alle eindexamens van de leerlingen zijn dus ongeldig verklaard.
Leerlingen die dus eerder geslaagd waren, of het nu met dikke cijfers of net aan was, hebben dus pech.
 

JMD

Well-known member
Wat een bizar verhaal over het VMBO Maastricht.

De onderwijsinspectie deed haar routine onderzoek en komt erachter dat 354 leerlingen niet voldoen aan de verplichtingen en prestaties om het Centraal Examen te mogen maken. Alle eindexamens van de leerlingen zijn dus ongeldig verklaard.
Leerlingen die dus eerder geslaagd waren, of het nu met dikke cijfers of net aan was, hebben dus pech.

Ongelooflijk inderdaad. Gewoon schoolexamens niet afgesloten, of voldoende gehaald voor de verplichte vakken.
Opvallend dat men daar met een routine-onderzoek achterkomt, want elke school moet een BRON-melding maken van de leerlingen die meedoen aan de examens, en daar hoort dat allemaal gewoon in te staan, dit had dus al veel eerder op moeten vallen.

Tevens gewoon zeer genant voor die school, daar hebben ze een hoop dingen niet op orde. De docenten niet die vergeten hun leerlingen de benodigde toetsen af te nemen, de examensecretaris die de docenten daar niet op wijst, de schoolleiding die dit alles niet in de gaten houdt.
 
Bovenaan