Batigoal
Well-known member
Dat Millenials het zo zwaar zouden hebben ten op zichtte van vorige generaties. Alsof men in de jaren 80 geen moeite had met het kopen van een huis. Of in de jaren 60 toen het ook zo lekker ging met de leus "Geen woning, geen kroning". Je weet nu al dat je waarschijnlijk geen pensioen krijgt, dus daar kun je nu op anticiperen. Een vaste baan zit er echt wel in, maar ja je moet er voor werken. Er zat nog een kneus die nog niet afgestudeerd was en al 40.000 studieschuld had.
Ik ben ook millenial, maar al die problemen die worden genoemd zijn mij niet bekend. Sinds mijn 17e heb ik in 12 jaar 1 jaar geen vast contract gehad omdat ik van mijn studiebaan, naar een fulltime baan ging. Ik ben afgestudeerd zonder dat ik daar een studieschuld aan heb over gehouden (Ook niks van mijn ouders gehad). Alleen een koophuis heb ik niet, maar toen ik het tijd vond om het ouderlijk huis te verlaten had ik vrij snel een jongerenwoning. Niet gek voor de regio Amsterdam.
Het lijkt me dat het van alle tijden is om te klagen "hoe zwaar onze generatie het heeft". Ouderen klagen, jongeren klagen en dat zal vroeger niet anders zijn geweest.
Er wordt inderdaad weleens geklaagd dat het zwaar is dit en dat, maar er zijn nou eenmaal veel jongeren die nog geen echte tegenslag kennen om de boel te kunnen relativeren. Echter dat een vaste baan te krijgen is als je maar gewoon hard werkt is natuurlijk niet waar. Ondanks alle hosanna-verhalen van onze regering kiezen veel werkgevers er nog steeds voor om na de jaarcontracten geen vaste aanstelling te bieden van wat ik zelf heb meegemaakt en om me heen zie van oud-studiegenoten. Werken als zelfstandig adviseur op opdrachtbasis klinkt leuk, maar inmiddels doen teveel mensen dat om er allemaal van te kunnen leven.
Wel eens met je dat het een kwestie van veel geduld is en dat je met meer ervaring meer kunt bereiken, dus ook meer kans op vast contract en andere voordelen. Velen van onze generatie zijn inderdaad opgegroeid met het idee dat een studie afronden automatisch een goede baan oplevert, maar in een aantal sectoren is dat niet zo en zal je geduld moeten hebben.
Overigens is de kans op een studieschuld met het huidige stelsel natuurlijk een stuk groter. Ook geen ramp, maar dat is voor deze generatie inderdaad vervelend en al anders t.o.v. ikzelf die nog net in de goede tijd zat qua studeren.
Wat wel meespeelt en onderschat wordt is het feit dat wij zijn opgegroeid met het idee dat je alles kunt bereiken en je zelf je eigen succes in de hand hebt. Wat automatisch betekent dat je faalt als je niet het onderste uit de kan hebt gehaald. Wat natuurlijk kolder is, maar die beeldvorming is wel iets van deze tijd.