Binnenlands nieuws

Batigoal

Well-known member
Dat Millenials het zo zwaar zouden hebben ten op zichtte van vorige generaties. Alsof men in de jaren 80 geen moeite had met het kopen van een huis. Of in de jaren 60 toen het ook zo lekker ging met de leus "Geen woning, geen kroning". Je weet nu al dat je waarschijnlijk geen pensioen krijgt, dus daar kun je nu op anticiperen. Een vaste baan zit er echt wel in, maar ja je moet er voor werken. Er zat nog een kneus die nog niet afgestudeerd was en al 40.000 studieschuld had.

Ik ben ook millenial, maar al die problemen die worden genoemd zijn mij niet bekend. Sinds mijn 17e heb ik in 12 jaar 1 jaar geen vast contract gehad omdat ik van mijn studiebaan, naar een fulltime baan ging. Ik ben afgestudeerd zonder dat ik daar een studieschuld aan heb over gehouden (Ook niks van mijn ouders gehad). Alleen een koophuis heb ik niet, maar toen ik het tijd vond om het ouderlijk huis te verlaten had ik vrij snel een jongerenwoning. Niet gek voor de regio Amsterdam.

Het lijkt me dat het van alle tijden is om te klagen "hoe zwaar onze generatie het heeft". Ouderen klagen, jongeren klagen en dat zal vroeger niet anders zijn geweest.

Er wordt inderdaad weleens geklaagd dat het zwaar is dit en dat, maar er zijn nou eenmaal veel jongeren die nog geen echte tegenslag kennen om de boel te kunnen relativeren. Echter dat een vaste baan te krijgen is als je maar gewoon hard werkt is natuurlijk niet waar. Ondanks alle hosanna-verhalen van onze regering kiezen veel werkgevers er nog steeds voor om na de jaarcontracten geen vaste aanstelling te bieden van wat ik zelf heb meegemaakt en om me heen zie van oud-studiegenoten. Werken als zelfstandig adviseur op opdrachtbasis klinkt leuk, maar inmiddels doen teveel mensen dat om er allemaal van te kunnen leven.
Wel eens met je dat het een kwestie van veel geduld is en dat je met meer ervaring meer kunt bereiken, dus ook meer kans op vast contract en andere voordelen. Velen van onze generatie zijn inderdaad opgegroeid met het idee dat een studie afronden automatisch een goede baan oplevert, maar in een aantal sectoren is dat niet zo en zal je geduld moeten hebben.
Overigens is de kans op een studieschuld met het huidige stelsel natuurlijk een stuk groter. Ook geen ramp, maar dat is voor deze generatie inderdaad vervelend en al anders t.o.v. ikzelf die nog net in de goede tijd zat qua studeren.

Wat wel meespeelt en onderschat wordt is het feit dat wij zijn opgegroeid met het idee dat je alles kunt bereiken en je zelf je eigen succes in de hand hebt. Wat automatisch betekent dat je faalt als je niet het onderste uit de kan hebt gehaald. Wat natuurlijk kolder is, maar die beeldvorming is wel iets van deze tijd.
 

Susa

New member
Wat zal de media blij zijn dat hun hetze is gelukt. Schijnbaar heeft Camiel niet de gunfactor en Alexander "Penthouse in Scheveningen" Pechtold wel.

Als je vrouwen slaat lijkt me dat over het algemeen niet zo gunstig voor je populariteit.

Met woorden slaan is beter...
 

ElSimao

Active member
'Geen woning geen kroning' was niet in de jaren 60, maar in 1980 (bij de kroning van Beatrix).

Verder mee eens hoor, als je terugkijkt is er voor elke generatie (X, Y, millennial) wel wat aan te wijzen waarom ze het slecht hadden. Wat me tegwnoordig opvalt is dat FNV/CNV e.d. klagen dat jongeren geen vast contract kunnen krijgen. Dat zal best, maar veel jongeren willen dat ook helemaal niet, die willen flexibel kunnen zijn. Dat snap ik best, alleen moet je dan niet gaan klagen dat je geen hypotheek kan krijgen. (las laatst ergens een millennial klagen dat ze geen vast contract wilde hebben en dat banken nog werken met eisen 'uit de jaren '60' (en dat ging dan over hypotheken), tsja...) Als je nog geen 'vastigheid' wil hebben qua werk, moet je ook niet gek kijken dat je geen vastigheid kan krijgen qua huis en zal je eerst een tijd moeten huren.

En over dat het ontebaalbaar is dat kopen/huren: tsja, als je allemaal op hetzelfde plekje wilt wonen dan wordt dat duur. En dat is momenteel aan de gang.

Het is (allang) niet meer zo dat je een vast contract moet hebben om een woning te kopen. Een contract met bepaalde duur en een intentieverklaring van de werkgever volstaat al voor een bank om het contract op dezelfde manier in te schalen als een contract voor onbepaalde duur.
 

JMD

Well-known member
Camieleke is toch maar weg. Benieuwd naar de reactie van het nrc

Dat was ons laatste NL IOC-lid. 10 jaar terug hadden we er nog 4 (Geesink, Kroonprins, Verbruggen, Van Breda Vriesman (de laatste 2 in functie van voorzitter wereldfiets- en hockeybond))
 

gevegt

Well-known member
Snap niet waarom het nu zo moet oplopen de laatste maand dat ie nu wegmoet en niet in september 2016 toen we wisten dat ie zijn vriendin had mishandeld. Toen was het schijnbaar minder erg?

Echt ongelovelijk die media.
Ik weet zeker dat al die lui hun wijf ook wel een slaan. Maar laat ik het bij me zelf houden. 1 schepje suiker te weinig en ik schop haar alle kanten op.
 

Pascallovic

Well-known member
Echt ongelovelijk die media.
Ik weet zeker dat al die lui hun wijf ook wel een slaan. Maar laat ik het bij me zelf houden. 1 schepje suiker te weinig en ik schop haar alle kanten op.
Nu met Boef hetzelfde. Dat hij een hondenlul is die vrouwen niet zo hoog heeft zitten, die onbeschoft tegen de politie doet en die met zijn vrienden hun zakken vol snoep proppen bij tankstations zonder te betalen is al jarenlang bekend. Nu na dat filmpje van deze week springt de media er bovenop met iedere dag berichten dat het een lul is die moet worden geboycot. Hebben ze zitten slapen de afgelopen jaren?
 

JMD

Well-known member
Nu met Boef hetzelfde. Dat hij een hondenlul is die vrouwen niet zo hoog heeft zitten, die onbeschoft tegen de politie doet en die met zijn vrienden hun zakken vol snoep proppen bij tankstations zonder te betalen is al jarenlang bekend. Nu na dat filmpje van deze week springt de media er bovenop met iedere dag berichten dat het een lul is die moet worden geboycot. Hebben ze zitten slapen de afgelopen jaren?

Deels mee eens ja. Zijn uitspraken en gedrag zijn bekend. Maar ik denk dat de ophef hierover vooral kwam omdat hij die vrouwen (nadat ze hem nota bene 'uit de brand' geholpen) direct 'kechs' noemt. Dat is wat anders dan in het algemeen op een podium wat zeggen.
 
Bovenaan