Binnenlands nieuws

JMD

Well-known member
Dit kutsysteem leent zich gewoon voor mislukkingen. Dan nemen ouders hun kinderen in bescherming door naar de rechter te stappen. Heb een buurmeisje die op een montessorischool geplaatst is die ze uit armoede op de lijst heeft gezet. Totaal geen ervaring met het hele montessorisysteem, dus dat loopt nu al anderhalf jaar mis. Een scholier in de puberteit die plotseling zelf haar tijd mag indelen, wat kan daar nou mis gaan? Wat mij betreft heeft iedereen die stappen tegen dat systeem onderneemt groot gelijk.
Maar wat zou dan de oplossing zijn?
Ik snap best dat dit niet een ideaal systeem is, maar alles loslaten is dat ook niet. Dan krijg je scholen waar ze zeg 200 plaatsen hebben in de brugklas en er 600 inschrijvingen zijn.
 

Pascallovic

Well-known member
Maar wat zou dan de oplossing zijn?
Ik snap best dat dit niet een ideaal systeem is, maar alles loslaten is dat ook niet. Dan krijg je scholen waar ze zeg 200 plaatsen hebben in de brugklas en er 600 inschrijvingen zijn.
Ik kan niet zeggen dat ik het huidige systeem beter vind dan die van jaren er voor. Ga dan maar weer terug naar de oude situatie, of laat de impopulaire scholen eens op kwaliteit gaan richten, in plaats van ze zekerheid te geven dat ze sowieso leerlingen krijgen. Nu krijgen zelfs scholen die nog niet eens een gebouw hebben leerlingen toegewezen om het inleveren van het lotingsformulier erg vroeg moet gebeuren.
 

JMD

Well-known member
Ik kan niet zeggen dat ik het huidige systeem beter vind dan die van jaren er voor. Ga dan maar weer terug naar de oude situatie, of laat de impopulaire scholen eens op kwaliteit gaan richten, in plaats van ze zekerheid te geven dat ze sowieso leerlingen krijgen. Nu krijgen zelfs scholen die nog niet eens een gebouw hebben leerlingen toegewezen om het inleveren van het lotingsformulier erg vroeg moet gebeuren.
Scholen moeten zich al op kwaliteit richten, daar zorgt de inspectie wel voor. Alleen is het wel zo dat sommige scholen gewoon een betere naam hebben (terwijl dat soms niet eens terecht is) en zonder moeite al meer inschrijvingen binnenhalen dan ze kunnen plaatsen, terwijl ze misschien helemaal geen goede school zijn. Ik ken zat voorbeelden uit mijn 15 jaar lesgeven. Heb soms lesgegeven op scholen die heel populair waren, waar we 0 moeite hoefden te doen om lln binnen te krijgen. En ook op scholen met een mindere naam waar we de zaken veel beter voor elkaar hadden dan op andere scholen (met een goede naam), maar waar we moesten knokken voor elke leerling.

Verder was het oude systeem gewoon 'loten'. Dat was helemaal niet handig, want als je dan buiten de boot viel waren je 2e/3e keus e.d. ook al vol. Door een top12 (wat wel erg veel is overigens...) te geven wordt 97% op een school uit de top 5 geplaatst. Met loten lag dat aantal veel lager. Dan is dit systeem echt beter.
 

Ska P 187

Well-known member
Dus men woont in Amsterdam en moet in Velsen (ofzo) naar school. Vreemd en was dat vroeger niet juist andersom?
Of is Amsterdam gewoon een beetje vreemd hierin?
Je zou toch verwachten dat het juist van de ?ommelanden? naar de stad toe is of?
 

JMD

Well-known member
Dus men woont in Amsterdam en moet in Velsen (ofzo) naar school. Vreemd en was dat vroeger niet juist andersom?
Of is Amsterdam gewoon een beetje vreemd hierin?
Je zou toch verwachten dat het juist van de ?ommelanden? naar de stad toe is of?
klopt. En het zal ook zeker zo zijn dat er lln uit Zwanenburg, Diemen, Aalsmeer e.d. naar Amsterdam gaan. Maar doordat de scholen zo vol zitten (en de ouders/leerlingen dan niet willen naar de scholen die nog over zijn) gaan ze bv naar het Felisenum in Velsen. Haarlem is ook geen optie, want ook daar wordt geloot.
 

zwammy

Well-known member
Haha die kop op de nos:

Weer autobrand in Veen.

Daar is op de hoek van een straat een sloopauto in brand gestoken. Geen woord over de autobranden in 5 wijken in Utrecht. Wat blijft het toch een bizarre opnoeming van nieuwsfeiten zo. Kan nu al niet wachten op de terreur die vanavond weer onder het kleed weggeschreven gaat worden om maar politiek correct te blijven.
 

gevegt

Well-known member
Er zijn al een aantal min of meer bekende Nederlanders die hun excuses hebben aangeboden.
Een goed begin dus!
 

gevegt

Well-known member
Het lijkt wel dat de MSM ( ik weet nu het nu ) Eurlings kapot wil maken.
Marianne Timmer neemt het voor hem op omdat hij zijn straf al heeft gehad.
 

Pascallovic

Well-known member
Dat Millenials het zo zwaar zouden hebben ten op zichtte van vorige generaties. Alsof men in de jaren 80 geen moeite had met het kopen van een huis. Of in de jaren 60 toen het ook zo lekker ging met de leus "Geen woning, geen kroning". Je weet nu al dat je waarschijnlijk geen pensioen krijgt, dus daar kun je nu op anticiperen. Een vaste baan zit er echt wel in, maar ja je moet er voor werken. Er zat nog een kneus die nog niet afgestudeerd was en al 40.000 studieschuld had.

Ik ben ook millenial, maar al die problemen die worden genoemd zijn mij niet bekend. Sinds mijn 17e heb ik in 12 jaar 1 jaar geen vast contract gehad omdat ik van mijn studiebaan, naar een fulltime baan ging. Ik ben afgestudeerd zonder dat ik daar een studieschuld aan heb over gehouden (Ook niks van mijn ouders gehad). Alleen een koophuis heb ik niet, maar toen ik het tijd vond om het ouderlijk huis te verlaten had ik vrij snel een jongerenwoning. Niet gek voor de regio Amsterdam.
 

JMD

Well-known member
Dat Millenials het zo zwaar zouden hebben ten op zichtte van vorige generaties. Alsof men in de jaren 80 geen moeite had met het kopen van een huis. Of in de jaren 60 toen het ook zo lekker ging met de leus "Geen woning, geen kroning". Je weet nu al dat je waarschijnlijk geen pensioen krijgt, dus daar kun je nu op anticiperen. Een vaste baan zit er echt wel in, maar ja je moet er voor werken. Er zat nog een kneus die nog niet afgestudeerd was en al 40.000 studieschuld had.

Ik ben ook millenial, maar al die problemen die worden genoemd zijn mij niet bekend. Sinds mijn 17e heb ik in 12 jaar 1 jaar geen vast contract gehad omdat ik van mijn studiebaan, naar een fulltime baan ging. Ik ben afgestudeerd zonder dat ik daar een studieschuld aan heb over gehouden (Ook niks van mijn ouders gehad). Alleen een koophuis heb ik niet, maar toen ik het tijd vond om het ouderlijk huis te verlaten had ik vrij snel een jongerenwoning. Niet gek voor de regio Amsterdam.

'Geen woning geen kroning' was niet in de jaren 60, maar in 1980 (bij de kroning van Beatrix).

Verder mee eens hoor, als je terugkijkt is er voor elke generatie (X, Y, millennial) wel wat aan te wijzen waarom ze het slecht hadden. Wat me tegwnoordig opvalt is dat FNV/CNV e.d. klagen dat jongeren geen vast contract kunnen krijgen. Dat zal best, maar veel jongeren willen dat ook helemaal niet, die willen flexibel kunnen zijn. Dat snap ik best, alleen moet je dan niet gaan klagen dat je geen hypotheek kan krijgen. (las laatst ergens een millennial klagen dat ze geen vast contract wilde hebben en dat banken nog werken met eisen 'uit de jaren '60' (en dat ging dan over hypotheken), tsja...) Als je nog geen 'vastigheid' wil hebben qua werk, moet je ook niet gek kijken dat je geen vastigheid kan krijgen qua huis en zal je eerst een tijd moeten huren.

En over dat het ontebaalbaar is dat kopen/huren: tsja, als je allemaal op hetzelfde plekje wilt wonen dan wordt dat duur. En dat is momenteel aan de gang.
 

erka

Well-known member
Ik vind dat wel boeiend, die Millenials-discussie. Ik ben een kind van de jaren 70/80. Ik merk dat veel van mijn generatiegenoten (net als ikzelf) een stuk zakelijker en harder in het leven staan dan menig Millenial. Dat komt denk ik toch mede door de economisch moeilijke jaren 80.
 

SanMark.

Well-known member
Ik vind dat wel boeiend, die Millenials-discussie. Ik ben een kind van de jaren 70/80. Ik merk dat veel van mijn generatiegenoten (net als ikzelf) een stuk zakelijker en harder in het leven staan dan menig Millenial. Dat komt denk ik toch mede door de economisch moeilijke jaren 80.

Wat heb jij nu als midden jaren 70er mee gekregen van de 'moeilijke jaren'. Als ik naar mijzelf kijk was ik 15 toen de jaren 80 waren afgelopen.
 

Mario

Well-known member
Ik vind dat wel boeiend, die Millenials-discussie. Ik ben een kind van de jaren 70/80. Ik merk dat veel van mijn generatiegenoten (net als ikzelf) een stuk zakelijker en harder in het leven staan dan menig Millenial. Dat komt denk ik toch mede door de economisch moeilijke jaren 80.

Wat heb jij nu als midden jaren 70er mee gekregen van de 'moeilijke jaren'. Als ik naar mijzelf kijk was ik 15 toen de jaren 80 waren afgelopen.

De (eind) jaren 80 waren een groot feest, in 93 had ik snel mijn eerste woning te pakken. Ik heb weinig te klagen gehad.
 
Bovenaan