Binnenlands nieuws

JMD

Well-known member
Van nos.nl:
"Omdat dit pand op de slooplijst van de gemeente stond, konden we ons niet verzekeren. Ik ben nu heel erg failliet."

Ja, het zal volgens de regels kloppen, maar dit kan toch niet? Je moet je toch altijd kunnen verzekeren?
 

Joost

Well-known member
Van nos.nl:
"Omdat dit pand op de slooplijst van de gemeente stond, konden we ons niet verzekeren. Ik ben nu heel erg failliet."

Ja, het zal volgens de regels kloppen, maar dit kan toch niet? Je moet je toch altijd kunnen verzekeren?

Er is ongetwijfeld een goede reden waarom het pand op de slooplijst staat en dat heeft waarschijnlijk ook met de brandveiligheid te maken. Dan is het best logisch dat er geen verzekeringsmaatschappij aan gaat beginnen.

Daarnaast; ze hebben die periode ook huur betaald voor een slooppand en die zal aanmerkelijk lager zijn dan bij een normaal pand. Mede vanwege de risico's.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Precies. Voor zover het dan wellicht toch nog verzekerbaar zou zijn, kan het ook onbetaalbaar worden.
 

erka

Well-known member
Klopt helemaal, dat soort bedrijfjes zitten in heel veel steden vaak in dit soort panden in verouderde bedrijventerreinen. Vaak in panden die de gemeente heeft aangekocht maar nog niet nodig heeft. En het dan verhuurt tegen dit soort bedrijven ver beneden de marktprijs, omdat het toch gesloopt wordt én omdat ze niet een reële marktprijs kunnen betalen. En daar zitten dan ook risico's aan.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Rotterdam zal nog wel genoeg ravelrandjes hebben, maar in Amsterdam zijn ze echt een zeldzaamheid. Men moet er echt voor vechten dat de gemeente niet de gehele stad aanharkt en volbouwt.
 

JMD

Well-known member
Dan alsnog, ja, je huurt flink beneden de marktprijs, maar om dan te zeggen: 'jammer joh als het affikt' is het andere uiterste.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Het is dus inderdaad de Keilewerf waar die brand is ontstaan. Balen man, dat is best een toffe plek. Veel jonge mensen die daar creatief en artistiek bezig waren, waaronder een neef van me. Ik heb zelf ook weleens een biertje gedronken op het terras daar. Hele relaxte sfeer altijd.

Er zijn inmiddels al crowdfundings gestart. Hopelijk halen ze genoeg geld binnen om straks weer op te kunnen bouwen. Maar zal lastig zat worden om het karakter van zo'n unieke plek te kunnen reproduceren.
 

Bonehead

Well-known member
Ik heb het idee dat het grootse belang van deze herdenking nog niet bij iedereen is geland. Een nationale vrije dag, zoals Noraly Beyer voorstelde, is dan wellicht niet zo'n gek idee?
 
Bovenaan