Binnenlands nieuws

Bonehead

Well-known member
Wat is dat het grootse belang?
Dat het gevierd wordt dat de slavernij beëindigd is. Dat fouten worden erkend en dat er flinke financiële genoegdoening komt voor al het leed wat destijds veroorzaakt is en waar mensen nog steeds ernstig onder te lijden hebben. Ook zal dat slechts een kleine pleister zijn op de enorme wond die nooit zal helen. Maar ik heb het gevoel dat dit bij de meeste witte mannen niet doordringt.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Vraag ik mij ook eerlijk gezegd af. Het is uiteraard goed dat we stilstaan bij het einde van de slavernij, maar wat is het perspectief precies?

Ik las vanmorgen op Twitter ook een betoog waarbij oorzaken en gevolgen van slavernij en kolonialisme door elkaar werden gehaald. Ook wie nou precies waar verantwoordelijk voor was. Daarbij trok diegene de gevolgen nogal ver door.

Ik geloof best dat die landen nog steeds hinder ondervinden van wat we ze hebben aangedaan, maar meer van het kolonialisme en het neo-kolonialisme dan het feit dat we de slaven hebben gekocht die er te koop waren. Ik geloof niet dat als we nooit slaven hadden gekocht en nooit landen hadden onderworpen dat het welvaarsniveau nu gelijk zou zijn aan het welvaartsniveau van Noord- en West-Europa.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dat het gevierd wordt dat de slavernij beëindigd is. Dat fouten worden erkend en dat er flinke financiële genoegdoening komt voor al het leed wat destijds veroorzaakt is en waar mensen nog steeds ernstig onder te lijden hebben. Ook zal dat slechts een kleine pleister zijn op de enorme wond die nooit zal helen. Maar ik heb het gevoel dat dit bij de meeste witte mannen niet doordringt.

Maar wie moet je financieel compenseren, hoe en wat is dan een faire compensatie?
 

JMD

Well-known member
Het is zeker mooi te herdenken dat de slavernij beëindigd is, en ook mooi dat de excuses door de Koning zijn uitgesproken. Alleen wat ik niet mooi vind is dat gedaan wordt alsof alle witte mensen iets met slavenhandel te doen hadden. De mensen die geprofiteerd hebben van de slavenhandel is nog geen 1% van de toenmalige bevolking. In die tijd leefde meer dan 90% van de NL bevolking in erbarmelijke omstandigheden, ze waren idd geen slaaf, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Verder is ook allang aangetoond dat bv iemand als Afriyie afstamt van Ghanese slavenhouders. Dus zijn voorouders hadden meer met slavernij te maken dan menig 'autochtone' Nederlander, en zo zullen er meer 'zwarten' zijn wiens voorouders slavenhouders waren en nu compensatie willen.

Zo heeft bv Reuters onderzoek gedaan naar alle Amerikaanse presidenten en wiens voorouders slaven hebben gehad. Er was slechts 1 Amerikaanse president die geen slavenhouder had als voorouder. Nee, niet Obama. Trump...

Het zit allemaal veel lastiger in elkaar dat nu in het zwart-witdenken (hier ook letterlijk te nemen) wordt gedacht. Mooi dat er geld beschikbaar komt voor bv een museum over de rol van Nederland in de slavernij (net zoals er wat mij betreft ook wel geld mag naar een museum over de rol van Nederland in Indonesië), maar als individuen zelf geld willen vanwege het feit dat 6 generaties geleden hun voorouders slaaf waren, dan houdt het voor mij op.

Ik groeide op met te leren dat we de huidige Duitsers niks meer mogen verwijten over de rol van Duitsland in WO2 (en terecht), waarom zouden alle 'witte mensen' dan nog wel schuldig moeten worden bevonden aan iets wat 150 jaar terug afgeschaft werd.
 

JMD

Well-known member
Vraag ik mij ook eerlijk gezegd af. Het is uiteraard goed dat we stilstaan bij het einde van de slavernij, maar wat is het perspectief precies?

Ik las vanmorgen op Twitter ook een betoog waarbij oorzaken en gevolgen van slavernij en kolonialisme door elkaar werden gehaald. Ook wie nou precies waar verantwoordelijk voor was. Daarbij trok diegene de gevolgen nogal ver door.

Ik geloof best dat die landen nog steeds hinder ondervinden van wat we ze hebben aangedaan, maar meer van het kolonialisme en het neo-kolonialisme dan het feit dat we de slaven hebben gekocht die er te koop waren. Ik geloof niet dat als we nooit slaven hadden gekocht en nooit landen hadden onderworpen dat het welvaarsniveau nu gelijk zou zijn aan het welvaartsniveau van Noord- en West-Europa.
Precies. Ik zie dan ook meer in eventueel geld naar die landen dan naar individuen. Aan de andere kant: toen Suriname in 1975 onafhankelijk werd kreeg het een royale 'bruidsschat' mee van Nederland. 2 jaar ofzo later was het op, het geld was er gewoon doorheen gejaagd door de 'elite', de gewone Surinamer heeft daar nooit iets van gezien. Ik zou dan ook geen geld geven, maar vragen met welke projecten je als Nederland zijnde zo'n land kan steunen. Bv aanleg wegen, spoorlijn, watervoorziening, zonnepanelen, windmolens, name it. Daar heeft iedereen wat aan.
 

Bonehead

Well-known member
Maar wie moet je financieel compenseren, hoe en wat is dan een faire compensatie?
De afstammelingen van slaven, met klinkende munt en er is vast wel een excelbestandje te vinden die uit kan rekenen hoe enorm veel Nederland aan de slavernij heeft verdiend.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Punt was natuurlijk wel dat Duitsland officieel spijt had betuigd en ook wel financieel heeft gecompenseerd. De officiële spijtbetuiging voor het slavernij verleden is nu daar. Financiële compensatie is lastiger dan met Duitsland. Dan zou je het marktconforme loon van destijds moeten omrekenen naar nu inclusief inflatiecorrectie en dat verdelen over alle nazaten die niet te traceren zijn. Wat je zegt waren de omstandigheden voor de Nederlandse arbeiders in die tijd ook niet best. Sterker nog, ik las laatst in een boek over de periode voor de oorlog waarbij arbeiders als Puck van Heel aansluiting vonden bij het Nederlands elftal waarbij het meerendeel dokter of advocaat was. Toen waren de verhoudingen al gezellig, dat was de eeuwen daarvoor alleen maar minder.
 

JMD

Well-known member
Punt was natuurlijk wel dat Duitsland officieel spijt had betuigd en ook wel financieel heeft gecompenseerd. De officiële spijtbetuiging voor het slavernij verleden is nu daar. Financiële compensatie is lastiger dan met Duitsland. Dan zou je het marktconforme loon van destijds moeten omrekenen naar nu inclusief inflatiecorrectie en dat verdelen over alle nazaten die niet te traceren zijn. Wat je zegt waren de omstandigheden voor de Nederlandse arbeiders in die tijd ook niet best. Sterker nog, ik las laatst in een boek over de periode voor de oorlog waarbij arbeiders als Puck van Heel aansluiting vonden bij het Nederlands elftal waarbij het meerendeel dokter of advocaat was. Toen waren de verhoudingen al gezellig, dat was de eeuwen daarvoor alleen maar minder.
Precies. Dat dus. En Duitsland heeft idd financieel gecompenseerd (overigens ook niet direct na de oorlog, toen hadden ze geen geld, en men (Fra/Eng/VS) was huiverig om dezelfde fout te maken als na WO1 toen men op een gegeven moment het Ruhrgebied bezette, waardoor Duitsland in een mega-inflate terechtkwam en waardoor het klimaat ontstond waardoor Hitler aan de macht kwam), maar wel Nederland als land. En niet individueel.
 

Bonehead

Well-known member
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik meerdere keren in Afrika ben geweest. Op één van die reizen ben ik beland in het slavernijmuseum van Stone Town, Zanzibar. Zanzibar is toch ongeveer het Mekka van de slavernij geweest. Het is voor mij een eyeopener geweest en ik kan het zeker alle afstammelingen van slaven aanraden. Wat mij vooral opvalt is dat er 0,0 aandacht is voor de miljoenen slaven die momenteel op de wereld rondlopen. En de slavernijroute trekt dwars door Afrika waar elke overwonnen stam door de zegevierders tot slaaf werden gemaakt. Net zo lang toen ze van oost Afrika in west Afrika waren beland. Tenminste: Die paar die de erbarmelijke omstandigheden hadden overleefd. De grootste slavendrijvers komen uit Afrika en de grootste houders zijn Arabieren. Toch is excuses alleen van het eindstation welkom. Zeker heeft Nederland zich schuldig gemaakt aan slavernij. Maar ik denk wel dat je dat in perspectief moet zien van de tijd waarop dat gebeurde.

Het is zeer goed mogelijk dat ik afstam van de Hugenoten. Toen hebben er ook wel wat misstanden plaatsgevonden. Toch hoeft er geen excuses or whatever daarop te volgen
 

Max

Administrator
Forumleiding
De afstammelingen van slaven, met klinkende munt en er is vast wel een excelbestandje te vinden die uit kan rekenen hoe enorm veel Nederland aan de slavernij heeft verdiend.

Het zal vast niet kloppen, maar in de schoolbankjes is mij wijsgemaakt dat de WIC toch minder lucratief was. Los daarvan is die winst vooral terecht gekomen bij de Koninklijke familie wiens bonnetje we indirect toch oprapen en de welgestelden Nederlandse families en de Afrikaanse slavenhandelaars, die eigenlijk de rekening zouden mogen oprapen.

Los daarvan is het schadecompensatie, dat is niet per se de winst. Wat is hun voorouders precies ontnomen en hoe druk je dat in geld uit. Compenseer je het Afrikaanse leven wat ze niet hebben kunnen leven? Compenseer je de gewerkte uren met een uurloon wat destijds normaal was? Breng je hierop in mindering hetgeen je feitelijk aan Afrikanen hebt betaald? Of pak je het economisch leven van de WIC en kijk je wat er onderaan de streep overbleef? Betaal je het aan de burgers woonachtig in Nederland of ook in Suriname en de Antillen? Verwacht je dan dat het klaar is of komt er nog gezeik in de uitvoering? Uiteindelijk betaalt iedere belastingbetaler mee en is de compensatie wellicht op een manier überhaupt weer belast. Ik denk dat het een hele puzzel gaat worden en dat tenslotte niemand gelukkig is.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik meerdere keren in Afrika ben geweest. Op één van die reizen ben ik beland in het slavernijmuseum van Stone Town, Zanzibar. Zanzibar is toch ongeveer het Mekka van de slavernij geweest. Het is voor mij een eyeopener geweest en ik kan het zeker alle afstammelingen van slaven aanraden. Wat mij vooral opvalt is dat er 0,0 aandacht is voor de miljoenen slaven die momenteel op de wereld rondlopen. En de slavernijroute trekt dwars door Afrika waar elke overwonnen stam door de zegevierders tot slaaf werden gemaakt. Net zo lang toen ze van oost Afrika in west Afrika waren beland. Tenminste: Die paar die de erbarmelijke omstandigheden hadden overleefd. De grootste slavendrijvers komen uit Afrika en de grootste houders zijn Arabieren. Toch is excuses alleen van het eindstation welkom. Zeker heeft Nederland zich schuldig gemaakt aan slavernij. Maar ik denk wel dat je dat in perspectief moet zien van de tijd waarop dat gebeurde.

Het is zeer goed mogelijk dat ik afstam van de Hugenoten. Toen hebben er ook wel wat misstanden plaatsgevonden. Toch hoeft er geen excuses or whatever daarop te volgen

Op zich is het wat zwak om naar anderen te wijzen. Maar ergens vind ik het bijzonder hoe de strijders tegen slavernij in het verleden zelden tot nooit de strijders zijn tegen slavernij in het heden en omgekeerd.
 

JMD

Well-known member
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik meerdere keren in Afrika ben geweest. Op één van die reizen ben ik beland in het slavernijmuseum van Stone Town, Zanzibar. Zanzibar is toch ongeveer het Mekka van de slavernij geweest. Het is voor mij een eyeopener geweest en ik kan het zeker alle afstammelingen van slaven aanraden. Wat mij vooral opvalt is dat er 0,0 aandacht is voor de miljoenen slaven die momenteel op de wereld rondlopen. En de slavernijroute trekt dwars door Afrika waar elke overwonnen stam door de zegevierders tot slaaf werden gemaakt. Net zo lang toen ze van oost Afrika in west Afrika waren beland. Tenminste: Die paar die de erbarmelijke omstandigheden hadden overleefd. De grootste slavendrijvers komen uit Afrika en de grootste houders zijn Arabieren. Toch is excuses alleen van het eindstation welkom. Zeker heeft Nederland zich schuldig gemaakt aan slavernij. Maar ik denk wel dat je dat in perspectief moet zien van de tijd waarop dat gebeurde.
Ik weet de aantallen niet precies, maar ik denk dat er momenteel meer slaven gebruikt worden wereldwijd dan toen. Sterker nog, we spelen er WK's voetbal... Eens dus met je opmerking over de huidige slavernij. En dat mensen die nu 'schreeuwen' om compensatie boter op hun hoofd hebben is ook duidelijk gezien je opmerking over zegevierders in Afrika.
 

JMD

Well-known member
Buiten wat radicalere gekkies zegt niemand dat toch?
Punt is alleen dat er in deze discussie vooral veel naar die personen geluisterd wordt. Bv die Afriyie, terwijl die nota bene niet eens afstamt van slaven, maar nota bene van slavenhouders.

Andersom geldt het overigens ook, ik denk dat 99% van de autochtone Nederlanders het 100% eens met de woorden vand e Koning van gisteren, maar wie haalt het nieuws, de tweet van Wilders hierover...

De rol van de media is in deze ook kwalijk, omdat ze gewoon graag ophef willen nodigen ze de meest extreme gevallen aan beide kanten uit...
 

Bonehead

Well-known member
Op zich is het wat zwak om naar anderen te wijzen. Maar ergens vind ik het bijzonder hoe de strijders tegen slavernij in het verleden zelden tot nooit de strijders zijn tegen slavernij in het heden en omgekeerd.
Ik wijs dan ook niet naar anderen en vind het an sich prima dat Nederland erkend dat het toen gedrag vertoond wat in hedendaagse tijdgeest als zeer fout wordt ervaren. Alleen heb ik sterk het idee dat de slachtoffers van deze slavernij zeer selectief zijn in het aanwijzen van daders. Het aanbieden van excuses speelt volgens mij in Afrika (of Azië) geen enkele rol. Ik heb het idee dat alleen de westelijke beschaving hiermee bezig is.
 

JMD

Well-known member
Ik wijs dan ook niet naar anderen en vind het an sich prima dat Nederland erkend dat het toen gedrag vertoond wat in hedendaagse tijdgeest als zeer fout wordt ervaren. Alleen heb ik sterk het idee dat de slachtoffers van deze slavernij zeer selectief zijn in het aanwijzen van daders. Het aanbieden van excuses speelt volgens mij in Afrika (of Azië) geen enkele rol. Ik heb het idee dat alleen de westelijke beschaving hiermee bezig is.
Welke andere landen hebben al excuses aangeboden?
 

zwammy

Well-known member
Dat het gevierd wordt dat de slavernij beëindigd is. Dat fouten worden erkend en dat er flinke financiële genoegdoening komt voor al het leed wat destijds veroorzaakt is en waar mensen nog steeds ernstig onder te lijden hebben. Ook zal dat slechts een kleine pleister zijn op de enorme wond die nooit zal helen. Maar ik heb het gevoel dat dit bij de meeste witte mannen niet doordringt.
Die 3.5 miljard gulden in 1976 was niet genoeg?

En volgens mij waren de albinos zeker niet schuldig.
 
Bovenaan