Het is zeker mooi te herdenken dat de slavernij beëindigd is, en ook mooi dat de excuses door de Koning zijn uitgesproken. Alleen wat ik niet mooi vind is dat gedaan wordt alsof alle witte mensen iets met slavenhandel te doen hadden. De mensen die geprofiteerd hebben van de slavenhandel is nog geen 1% van de toenmalige bevolking. In die tijd leefde meer dan 90% van de NL bevolking in erbarmelijke omstandigheden, ze waren idd geen slaaf, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Verder is ook allang aangetoond dat bv iemand als Afriyie afstamt van Ghanese slavenhouders. Dus zijn voorouders hadden meer met slavernij te maken dan menig 'autochtone' Nederlander, en zo zullen er meer 'zwarten' zijn wiens voorouders slavenhouders waren en nu compensatie willen.
Zo heeft bv Reuters onderzoek gedaan naar alle Amerikaanse presidenten en wiens voorouders slaven hebben gehad. Er was slechts 1 Amerikaanse president die geen slavenhouder had als voorouder. Nee, niet Obama. Trump...
Reuters explores what the ancestral connections to slavery mean to presidents, governors, members of Congress and Supreme Court justices -- and to Americans themselves.
www.reuters.com
Het zit allemaal veel lastiger in elkaar dat nu in het zwart-witdenken (hier ook letterlijk te nemen) wordt gedacht. Mooi dat er geld beschikbaar komt voor bv een museum over de rol van Nederland in de slavernij (net zoals er wat mij betreft ook wel geld mag naar een museum over de rol van Nederland in Indonesië), maar als individuen zelf geld willen vanwege het feit dat 6 generaties geleden hun voorouders slaaf waren, dan houdt het voor mij op.
Ik groeide op met te leren dat we de huidige Duitsers niks meer mogen verwijten over de rol van Duitsland in WO2 (en terecht), waarom zouden alle 'witte mensen' dan nog wel schuldig moeten worden bevonden aan iets wat 150 jaar terug afgeschaft werd.