Binnenlands nieuws

Pascallovic

Well-known member
Gewoon geen publieksprijs meer organiseren als de mening van het publiek er toch niet toe doet. Mag het eliteclubje bestaande uit mensen als Splinter Chabot, Claudia de Breij, Rutger Bregmann, Sandler Schimmelpenninck etc. lekker ieder jaar een prijs onder hun gelijkgestemden weggeven. Val het publiek er niet mee lastig.
 

zwammy

Well-known member
Volgens mij was het boek ook één van de meest verkochte boeken, of zijn boekhandels ook trollen die Baudet steunen?
 

Max

Administrator
Forumleiding
Als je de genomineerde boeken ziet is die prijs sowieso al niet serieus te nemen.

Baudet is erg verdrietig dat hij nu niet kan winnen en Claudia de Breij leek zich er ook druk om te maken. Maar verder heb ik eerlijk gezegd de moeite niet genomen om überhaupt de nominaties te kijken. Claudia de Breij met Amalia vind ik wel genoeg. Wat ik van jou begrijp is de rest niet beter.
 

JMD

Well-known member
Dat waren afgelopen jaar de best verkochte boeken.
Maar dat blijft ook het probleem natuurlijk met dit soort prijzen. Dat boek over Amalia wordt flink gekocht. De boeken van Baudet ook, zijn hele achterban (toch altijd nog 5 zetels groot => 300.000 stemmen) is idolaat van hem, laat nou eens 20% daarvan dat boek kopen is dat 60.000 exemplaren. Maar ook de afgelopen jaren met Gijp en Kieft enz.. Allemaal heel goed verkochte boeken. Maar zijn dat dan ook de beste?

Het blijft bij kunst (en daar valt schrijven ook onder) altijd discutabel wat 'beter' is. Is het bestverkochte kunstwerk per definitie het beste kunstwerk?
 

erka

Well-known member
Mwoah, met uitzondering van de Bijbel en Koran is het best verkochte boek aller tijden Don Quichot en op 4 staat The Lord of the Rings en dat zijn verdraaid goede boeken. Wel mee eens dat het zeker geen wetmatigheid is, maar ik denk dat boeken die zo goed verkocht worden wel op een bepaalde manier goed moeten zijn.

5. De Kleine Prins (Le Petit Prince) – 142 miljoen exemplaren
4. The Lord of The Rings – 150 miljoen exemplaren
3. A Tale of Two Cities – 200 miljoen exemplaren
2. Xinhua Zidian – 400 miljoen exemplaren
1. Don Quichote – 500 miljoen exemplaren
 

Maasveld

Well-known member
Maar dat blijft ook het probleem natuurlijk met dit soort prijzen. Dat boek over Amalia wordt flink gekocht. De boeken van Baudet ook, zijn hele achterban (toch altijd nog 5 zetels groot => 300.000 stemmen) is idolaat van hem, laat nou eens 20% daarvan dat boek kopen is dat 60.000 exemplaren. Maar ook de afgelopen jaren met Gijp en Kieft enz.. Allemaal heel goed verkochte boeken. Maar zijn dat dan ook de beste?

Het blijft bij kunst (en daar valt schrijven ook onder) altijd discutabel wat 'beter' is. Is het bestverkochte kunstwerk per definitie het beste kunstwerk?
Daarom is het ook een PUBLIEKSprijs.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

Abubakari

Well-known member
Ik had het over de best verkochte boeken van afgelopen jaar in Nederland.
Of afgelopen jaren, want ik ben niet zo onder de indruk van wat er hier het meest over de toonbank gaat.
 
Laatst bewerkt:

Abubakari

Well-known member
Dat een publieksprijs niet perse naar het best verkochte boek hoeft te gaan omdat het best verkochte boek niet gelijk het beste boek is.
Maar dat als je alleen de zes best verkochte boeken nomineert je net zo goed gelijk het boek wat het meest verkocht is die prijs kunt geven. Kortom, een verkiezing van niks, een prijs van niks.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Iemand die al die best verkochte boeken heeft gekocht en gelezen kan inderdaad makkelijk een ander boek dat jaar beter vinden.
 
Bovenaan