Binnenlands nieuws

Eef de Kip

Well-known member
Ik ben het in dezen echt heel erg met Zwammy eens. De manier waarop de energieprijzen stijgen en de troosteloze bende op de woningmarkt is echt heel zorgwekkend. Het vinden van een huis is voor Jan Modaal inmiddels al een onmogelijke aangelegenheid geworden. Laat staan voor de minder bedeelden in onze maatschappij.

En dan kun je wel schamper zeggen van "Oh wat erg dat mensen niet meer naar de Mac of op Wintersport kunnen, dat zijn primaire levensbehoeften". Maar dat slaat helemaal nergens op. We gaan namelijk, in een welvarend land als de onze, heel hard richting een situatie waarin de onderklasse structureel in financiële ellende komt en de middenklasse heel hard werkt om enkel de vaste lasten te kunnen betalen. Dat kan echt nooit de bedoeling zijn.
Maar hoe ver kun je gaan om iedereen maar te compenseren? ik deel je mening hoor vwb de minima en ik ben de laatste die hier gaat gillen dat het fantastisch is allemaal maar als de (energie)prijzen op deze manier de pan uit rijzen kun je niet oneindig lang compenseren voor iedereen, dan zullen er echt keuzes gemaakt moeten worden, ook politiek natuurlijk want daar kun je ook nog wel wat andere keuzes verzinnen.
 

erka

Well-known member
1. Wat Eef zegt.
2. En ja, dan is wintersport en de Mac iets wat je best kan schrappen. Volledige luxe. Wij hadden het vroeger ook niet breed in huis, dus we gingen niet uit eten. Nooit. En al helemaal niet naar iets als de Mac. Gewoon geen geld voor. En daarmee kun je prima volwassen worden.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Maar hoe ver kun je gaan om iedereen maar te compenseren? ik deel je mening hoor vwb de minima en ik ben de laatste die hier gaat gillen dat het fantastisch is allemaal maar als de (energie)prijzen op deze manier de pan uit rijzen kun je niet oneindig lang compenseren voor iedereen, dan zullen er echt keuzes gemaakt moeten worden, ook politiek natuurlijk want daar kun je ook nog wel wat andere keuzes verzinnen.
Ik heb de oplossing niet, iedereen blijven compenseren lijkt me ook niet realistisch. Ik maak me alleen ernstige zorgen over de prioriteiten van de politiek als ik Klaver van GroenLinks mbt de oorlog in Oekraïne hoor zeggen "dat de energieprijzen daardoor stijgen is een offer die we als maatschappij moeten brengen". En Kaag van D66 (met haar vijf huizen) die zegt "we moeten accepteren dat we er allemaal financieel een stukje op achteruit gaan".

Ik heb gewoon niet het idee (misschien zit ik er naast, dan hoor ik dat ook graag) dat het zo snel mogelijk naar beneden brengen van de energieprijzen en het oplossen van de problemen op de woningmarkt de allerhoogste prioriteit heeft van de politiek. En dat gegeven baart me ernstige zorgen. Dat los je inderdaad niet op met halfbakken oplossingen als compensaties. Het lijkt me dat het eerder vraagt om een totale hervorming van het systeem.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik geloof dat er ergens een nuance zit tussen iedereen rücksichtslos compenseren of niks compenseren.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
1. Wat Eef zegt.
2. En ja, dan is wintersport en de Mac iets wat je best kan schrappen. Volledige luxe. Wij hadden het vroeger ook niet breed in huis, dus we gingen niet uit eten. Nooit. En al helemaal niet naar iets als de Mac. Gewoon geen geld voor. En daarmee kun je prima volwassen worden.
Het gaat niet om de wintersport en de Mac, het gaat erom dat een gemiddeld huishouden straks niet meer de financiële middelen heeft om überhaupt op vakantie te gaan. Of om hun kinderen op een sportclub in te schrijven. Of om een auto te kunnen financieren. We koersen naar een situatie waarin Jan Modaal en zijn vrouw enkel heel hard werken om de energierekening, de huur en de boodschappen te betalen.
 

erka

Well-known member
Ik geloof dat er ergens een nuance zit tussen iedereen rücksichtslos compenseren of niks compenseren.

Neem nou goede vriend van mij. Heeft een baan, is niet absolute minima, maar zit wel aan zijn tax qua vaste lasten en heeft weinig gespaard. Beetje de doelgroep van deze discussie. Toen zijn we eens samen gaan kijken.

1) Gaat elke dag met auto naar het werk in de stad, maar gebruikt m amper erbuiten. Auto verkocht. doet nu alles op de fiets. Scheelt massa's geld per jaar aan wegenbelasting en onderhoud en nog gezonder ook/
2) Verwarming, naar mijn eigen voorbeeld :) , in de winter standaard op 15 C zetten en als je het koud hebt een trui over een trui aandoen. Wen je razendsnel aan en scheelt massas met geld
3) Kerel douchte 2x per dag. Hebben we teruggedraaid naar 1x per 2 dagen.
4) Veel te dure telefoonabbo omgezet naar prepaid. Belt amper.
5) En alle uit eten afgeschaft.

Daarnaast heb je de groep waar alles al af is, daar ben ik het met Jamel eens, daar moet gecompenseerd worden.

Mijn punt is dat ook er hele hordes mensen zijn die om het hardst roepen dat ze gecompenseerd moeten worden maar ondertussen niet willen inleveren, terwijl ze dat best wel kunnen.
 

erka

Well-known member
Het gaat niet om de wintersport en de Mac, het gaat erom dat een gemiddeld huishouden straks niet meer de financiële middelen heeft om überhaupt op vakantie te gaan. Of om hun kinderen op een sportclub in te schrijven. Of om een auto te kunnen financieren. We koersen naar een situatie waarin Jan Modaal en zijn vrouw enkel heel hard werken om de energierekening, de huur en de boodschappen te betalen.

Overigens heel gewoon in de vorige eeuw tot aan pakweg de jaren '90. Ik wil niks bagatelliseren overigens, maar het is wel een beetje een eenzijdig beeld.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik heb de oplossing niet, iedereen blijven compenseren lijkt me ook niet realistisch. Ik maak me alleen ernstige zorgen over de prioriteiten van de politiek als ik Klaver van GroenLinks mbt de oorlog in Oekraïne hoor zeggen "dat de energieprijzen daardoor stijgen is een offer die we als maatschappij moeten brengen". En Kaag van D66 (met haar vijf huizen) die zegt "we moeten accepteren dat we er allemaal financieel een stukje op achteruit gaan".

Ik heb gewoon niet het idee (misschien zit ik er naast, dan hoor ik dat ook graag) dat het zo snel mogelijk naar beneden brengen van de energieprijzen en het oplossen van de problemen op de woningmarkt de allerhoogste prioriteit heeft van de politiek. En dat gegeven baart me ernstige zorgen. Dat los je inderdaad niet op met halfbakken oplossingen als compensaties. Het lijkt me dat het eerder vraagt om een totale hervorming van het systeem.

Ik geloof dat vrijwel iedereen die zorg wel deelt. Laten we niet in de zwart-wit-stand schieten.

Ik heb het totaal niet op Kaag en ik vind haar als Minister van Financiën krankzinnig, maar het beginsel dat je bij economische neergang financieel een stapje terug moet zetten is niet totaal wereldvreemd. Haar vijf huizen erbij halen vind ik wat populistisch. Het probleem zit hem in het feit dat een deel die ruimte niet heeft door allerlei problematiek waaronder die jij aankaart en dat moet je compenseren.

Naast de concessies die wij als burger moeten doen, hoort ook de concessies die de klimaatpolitiek moet doen. De hypermoderne kolencentrales moeten aangezet worden. Wat waarschijnlijk lastiger is, maar ook onderzocht moet worden is dat Duitsland haar kerncentrales weer aan het werk zet. Iedereen moet concessies doen. Tegelijkertijd is dit ook het momentum om verder te kijken hoe er stappen kunnen worden gemaakt. Deze donkere tijd is wel het momentum om als industrie van het gas af te willen en je ziet nu rondom IJmuiden, de Amsterdamse en de Rotterdamse haven concrete plannen ontstaan om op waterstof over te stappen. Daarmee wint de klimaatpolitiek dan weer.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Overigens heel gewoon in de vorige eeuw tot aan pakweg de jaren '90. Ik wil niks bagatelliseren overigens, maar het is wel een beetje een eenzijdig beeld.
Dat kan, dat weet ik niet.

Denk dat Max met zijn ene zinnetje als bijdrage in deze discussie wel aardig de spijker op de kop slaat. Alleen gaat het mij niet enkel om compensatie, omdat ik dat slechts een halfbakken tussenoplossing vind. Ik zou graag veel meer concrete plannen vanuit de politiek willen zien hoe we onze wereldwijde vierde plek op het gebied van welvaart kunnen gebruiken om iedereen in dit land en zo fijn mogelijk leven te gunnen. Terwijl we tegelijkertijd dealen met hobbels op de weg als stijgende energieprijzen, woningtekort en stikstofproblematiek.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik geloof dat vrijwel iedereen die zorg wel deelt. Laten we niet in de zwart-wit-stand schieten.

Ik heb het totaal niet op Kaag en ik vind haar als Minister van Financiën krankzinnig, maar het beginsel dat je bij economische neergang financieel een stapje terug moet zetten is niet totaal wereldvreemd. Haar vijf huizen erbij halen vind ik wat populistisch. Het probleem zit hem in het feit dat een deel die ruimte niet heeft door allerlei problematiek waaronder die jij aankaart en dat moet je compenseren.

Naast de concessies die wij als burger moeten doen, hoort ook de concessies die de klimaatpolitiek moet doen. De hypermoderne kolencentrales moeten aangezet worden. Wat waarschijnlijk lastiger is, maar ook onderzocht moet worden is dat Duitsland haar kerncentrales weer aan het werk zet. Iedereen moet concessies doen. Tegelijkertijd is dit ook het momentum om verder te kijken hoe er stappen kunnen worden gemaakt. Deze donkere tijd is wel het momentum om als industrie van het gas af te willen en je ziet nu rondom IJmuiden, de Amsterdamse en de Rotterdamse haven concrete plannen ontstaan om op waterstof over te stappen. Daarmee wint de klimaatpolitiek dan weer.
Helemaal mee eens.
 

Batigoal

Well-known member
Als je al iemand eruit wilt pikken, bedank dan vooral Stef Blok met zijn fantastische plannen voor de huizenmarkt en wat dat ons gebracht heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: erka

Eef de Kip

Well-known member
En Kaag van D66 (met haar vijf huizen) die zegt "we moeten accepteren dat we er allemaal financieel een stukje op achteruit gaan".

Sorry Jamel maar ik vraag me oprecht af wat er mis is met deze opmerking.

Ik heb gewoon niet het idee (misschien zit ik er naast, dan hoor ik dat ook graag) dat het zo snel mogelijk naar beneden brengen van de energieprijzen en het oplossen van de problemen op de woningmarkt de allerhoogste prioriteit heeft van de politiek.
Dat idee heb ik ook niet, vullen van gasvoorraden ook niet en ik ben echt bang dat we met een strenge winter komend jaar een probleem krijgen maar er zijn ook ander problemen die de aandacht nodig hebben.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Overigens heel gewoon in de vorige eeuw tot aan pakweg de jaren '90. Ik wil niks bagatelliseren overigens, maar het is wel een beetje een eenzijdig beeld.

Ook dat. Ik heb er veel gesprekken over met mijn ouders gevoerd. Het vergde discipline om iedere maand alles weer droog te houden. Ook de huizencrisis is niet totaal iets nieuws. Mijn ouders konden in hun eigen woonplaats Zaandam eind jaren zeventig enkel een halve bouwval kopen die onbewoonbaar verklaard zou kunnen worden en zijn toen in een vrij simpel nieuwbouw rijtjeshuis in Hoorn terecht gekomen. Liep nog net goed af, omdat de aannemer pas in de absolute slotfase failliet ging, anderen hadden minder geluk. Oja, de rente was 11%-13%. Kijk je sowieso naar die nieuwbouwwijken, dan zijn dat eigenlijk allemaal rijtjeswoningen. De grotere woningen die duiden op welvaartsgroei kwamen volgens mij pas in de jaren negentig.

Mijn ouders hebben inmiddels genoeg financiële middelen, maar mijn moeder die houdt echt nog een ouderwets huishoudboekje bij waarin alle uitgaven en reserveringen worden bijgehouden. Ik heb vroeger gewoon geleerd dat vakantie echt niet vanzelfsprekend was, laat staan een wintersportvakantie.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Sorry Jamel maar ik vraag me oprecht af wat er mis is met deze opmerking.


Dat idee heb ik ook niet, vullen van gasvoorraden ook niet en ik ben echt bang dat we met een strenge winter komend jaar een probleem krijgen maar er zijn ook ander problemen die de aandacht nodig hebben.

We hebben de ongelukkige situatie dat we historisch incompetente mensen hebben die de beslissingen moeten nemen in deze crisis. Dat gaat ons flink opbreken.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Sorry Jamel maar ik vraag me oprecht af wat er mis is met deze opmerking.
Misschien heeft Max gelijk en is het populistisch, maar ik heb moeite met dat soort opmerkingen als ze uit de mond komen van iemand die extreem welvarend is. Zit gewoon een stukje emotie bij. Ik heb overigens hetzelfde met zo'n Van Haga en z'n tientallen panden die dan gaat blèren dat we de woningcrisis moeten oplossen. Ik mis de nederigheid bij dat soort mensen.
 

erka

Well-known member
Mijn ouders konden ook geen koopwoning betalen, en dan heb je het over de provincie Groningen. Onbetaalbaar destijds voor hen.

Tot en met de jaren 80 zorgde de rijksoverheid via subsidies aan gemeenten+woningcorporaties voor in elk geval voldoende huurwoningen na de woningnood na WO2. Met de zogenaamde 'bruteringsoperatie' van Heerma werden de woningcorporaties feitelijk geprivatiseerd. Ongeveer tegelijkertijd werd de hypotheekrenteaftrek hét instrument om mensen te bewegen meer koopwoningen te kopen.

Daar is het totale drama op de Nederlandse woningmarkt feitelijk begonnen. Blok heeft dat later nog eens 200% verergerd maar de kwaal dateert eigenlijk uit de jaren '90.

Ergo, als je de woningnood wil oplossen moet je 1) woningcorporaties nationaliseren en 2) zelf woningbouw gaan organiseren als rijksoverheid en het niet volledig aan de markt overlaten. Want dat hebben we wel gezien waar dat toe leidt.
Wat het kabinet nu doet op de woningmarkt is volkomen prut. Leidt nergens toe.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Mijn ouders konden ook geen koopwoning betalen, en dan heb je het over de provincie Groningen. Onbetaalbaar destijds voor hen.

Tot en met de jaren 80 zorgde de rijksoverheid via subsidies aan gemeenten+woningcorporaties voor in elk geval voldoende huurwoningen na de woningnood na WO2. Met de zogenaamde 'bruteringsoperatie' van Heerma werden de woningcorporaties feitelijk geprivatiseerd. Ongeveer tegelijkertijd werd de hypotheekrenteaftrek hét instrument om mensen te bewegen meer koopwoningen te kopen.

Daar is het totale drama op de Nederlandse woningmarkt feitelijk begonnen. Blok heeft dat later nog eens 200% verergerd maar de kwaal dateert eigenlijk uit de jaren '90.

Ergo, als je de woningnood wil oplossen moet je 1) woningcorporaties nationaliseren en 2) zelf woningbouw gaan organiseren als rijksoverheid en het niet volledig aan de markt overlaten. Want dat hebben we wel gezien waar dat toe leidt.
Wat het kabinet nu doet op de woningmarkt is volkomen prut. Leidt nergens toe.
Ik snap wat je bedoelt, Erka. En wil ook even zeggen dat deze nuance van jou me wel helpt om een beetje uit de emotie te komen en de situatie in breder perspectief te zien. Dus dank daarvoor.
 

zwammy

Well-known member
Frans Timmermans is daar het meest sprekende voorbeeld bij.

Ook ik ben opgegroeid in nederigheid. Gingen 6 weken op de camping met vakantie, nooit naar het buitenland, nooit uit eten, reden in een Lada en zag mijn vader alleen in het weekend omdat hij heel de week werkte. Maar toen kon een eenouder werkend gezin ook rond komen met de rente op 13%. Benieuwd hoelang dat nu nog kan.
 

erka

Well-known member
Ik snap wat je bedoelt, Erka. En wil ook even zeggen dat deze nuance van jou me wel helpt om een beetje uit de emotie te komen en de situatie in breder perspectief te zien. Dus dank daarvoor.

Woningmarkt kan ik ook onderbouwd dingen over zeggen, ipv alleen wat roeptoeteren, want is mijn werk :)

Heb me ook wel eens beroepsmatig verdiept in de stikstofproblematiek. Ook dat ligt allemaal veel genuanceerder dan het beeld wat enerzijds het Rijk nu schetst maar anderzijds ook wat de boeren schetsen. In mijn ogen ligt er wel degelijk een stikstofprobleem in Nederland, Het is zeker waar dat de boeren nu eigenlijk het hele probleem op hun bordje krijgen en dat is niet terecht. Het kabinet moet veel meer werk maken van terugdringen van stikstof in andere sectoren.
Dan heb je boeren en boeren. Als je kijkt waar de grootste druk ligt, kun je dat eigenlijk op de kaart vrij gemakkelijk aanwijzen. Namelijk de Gelderse Vallei en Oost-Brabant. Naar mijn bescheiden mening zou het kabinet het beleid moeten focussen op die twee gebieden en daar heel actief gaan uitkopen/transformeren. En de rest van de boeren in Nederland gewoon met rust laten. Maar goed, dat is dan weer een heel andere discussie en topic.
 
Bovenaan