Binnenlands nieuws

Eef de Kip

Well-known member
Dat zei ik toch niet, dat zei Miramar.

Nee jij zei:
Kaag heeft het zelf gezegd, we worden nu eenmaal allemaal een beetje armer, keuzes, keuzes, keuzes.
Dus dacht dat je daar hetzelfde mee bedoelde als Miramar.

maar goed, het feit dat mensen keuzes moeten maken omdat het leven duurder wordt lijkt me an sich niet zo vreemd, wellicht is het voor sommigen onoverkomelijk dat een wintersport er een jaartje niet in zit maar dat lijkt me dan weer niet zo heel erg.
 

zwammy

Well-known member
Oh het leek mij meer omdat de modale mensen ook in de schulden komen dat niet alleen de wintersport eraf ging maar een beetje al de vakanties. Maar goed, in Congo gaan ze ook niet op vakantie dus we hoeven niet te zeuren.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Niet meer uit eten kunnen overleef je ook wel. Wie hou je voor de gek met de boodschap dat we gewoon exact zo door moeten kunnen leven? Er zou allang een oproep uit kunnen om los van de prijzen zuiniger met energie om te gaan. Ook wat je in de zomer en de herfst verbruikt heeft invloed op de gasvoorraad in de winter.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Oh het leek mij meer omdat de modale mensen ook in de schulden komen dat niet alleen de wintersport eraf ging maar een beetje al de vakanties. Maar goed, in Congo gaan ze ook niet op vakantie dus we hoeven niet te zeuren.

Dan verwijs je kennelijk naar een ander bericht. Dat staat niet in dat RTL stukje of lees ik ergens overheen? Verder zie ik op vakantie kunnen als luxe en niet als een recht. Mensen zullen meer richting het leven van de minima gaan als dat noodzakelijk is om geen schulden te maken.

Modaal is schijnbaar 2.500 euro netto per maand. Nu zit ik op dit moment met dubbele lasten, dus geef ik meer uit per maand. Maar als het echt zou moeten, dan zou ik zelfs met mijn dubbele lasten kunnen redden. Dat is dan op basis van een tweepersoons huishouden. Nu is het wel zo dat je dan snel door tegenvallers het bokje bent. Met kinderen erbij is het leven uiteraard duurder.

Maar zodra je boven een bepaald inkomen zit, dan heb je een bepaalde marge waarmee je je een bepaalde luxe permiteert. Op basis daarvan kun je ook een hypothecaire lening afsluiten bij de bank. Die gaat ook niet uit van wat ik echt uitgeef, maar wat zij projecteren dat ik aan andere zaken kwijt ben. Ik kon aantonen wat mijn spaargedrag was de afgelopen jaren en hoeveel ruimte ik had, maar dat heeft weinig invloed op de hoogte van het te lenen bedrag.
 

zwammy

Well-known member
Klopt, maar die andere natuurlijk niet. Daar zal de spaarrekening flink te verduren krijgen. Toch wel vervelend als je beiden gewoon een prima baan hebt
 

Max

Administrator
Forumleiding
Klopt, maar die andere natuurlijk niet. Daar zal de spaarrekening flink te verduren krijgen. Toch wel vervelend als je beiden gewoon een prima baan hebt

Gaat vooral om de huishoudens zonder spaarrekening. De huishoudens met een spaarrekening hadden maandelijks marge om te kunnen sparen en dat is de eerste buffer om klappen op te vangen. Ik snap dat het echt heel vervelend is, maar het lijkt mij echt een heel slecht idee om huishoudens te compenseren zodat ze nog steeds uit eten en op vakantie kunnen en gewoon dezelfde hoeveelheid vlees per week kunnen blijven eten. De huishoudens die dat allemaal niet konden veroorloven moet je wel compenseren.
 

erka

Well-known member
Belachelijk dat mensen niet meer op wintersport, naar de Mac en het pretpark kunnen! Dit zijn primaire levensbehoeften, dat snapt toch iedereen!!!
 

zwammy

Well-known member
Haha daar komen de dooddoeners weer. Makkelijk praten als je wel hebt kunnen sparen of lage lasten hebt. Dat er al ruim 10 jaar afbraakpolitiek aan de hand is schuiven we gewoon even aan de kant. Oh nee, het is natuurlijk de schuld van Poetin, want die is gemeen.

Prima mannen, laat iedereen maar creperen en kapot vallen. Vooral de boeren.
 

zwammy

Well-known member
Gaat vooral om de huishoudens zonder spaarrekening. De huishoudens met een spaarrekening hadden maandelijks marge om te kunnen sparen en dat is de eerste buffer om klappen op te vangen. Ik snap dat het echt heel vervelend is, maar het lijkt mij echt een heel slecht idee om huishoudens te compenseren zodat ze nog steeds uit eten en op vakantie kunnen en gewoon dezelfde hoeveelheid vlees per week kunnen blijven eten. De huishoudens die dat allemaal niet konden veroorloven moet je wel compenseren.
Het lijkt me meer op compenseren zodat de vaste lasten kunnen worden betaalt. Maar kunnen we ook gewoon niet doen zodat iedereen de schuldsanering in kan en de top ambtenaren hier weer een gruwelijke fuck up van kunnen maken, dat lukt ze op andere gebieden ook prima.
 

Eef de Kip

Well-known member
Ik weet niet waar je naar toe wilt maar ik heb nergens ontkend dat een groep huishoudens in de problemen komt hoor. Ik weet alleen wel zeker dat er een grote groep is die wel wat vet op de botten heeft. Mijn energiecontract loopt volgende maand af en ik verwacht dat ik minimaal 200 Euries in de maand omhoog ga, dat doet pijn maar dat betekent dat ik keuzes moet maken maar ik kan gelukkig gewoon blijven eten.
Dat er onder de minima huishoudens zijn die het niet redden en daarom gecompenseerd moeten gaan worden ontken ik nergens..
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik ben het in dezen echt heel erg met Zwammy eens. De manier waarop de energieprijzen stijgen en de troosteloze bende op de woningmarkt is echt heel zorgwekkend. Het vinden van een huis is voor Jan Modaal inmiddels al een onmogelijke aangelegenheid geworden. Laat staan voor de minder bedeelden in onze maatschappij.

En dan kun je wel schamper zeggen van "Oh wat erg dat mensen niet meer naar de Mac of op Wintersport kunnen, dat zijn primaire levensbehoeften". Maar dat slaat helemaal nergens op. We gaan namelijk, in een welvarend land als de onze, heel hard richting een situatie waarin de onderklasse structureel in financiële ellende komt en de middenklasse heel hard werkt om enkel de vaste lasten te kunnen betalen. Dat kan echt nooit de bedoeling zijn.
 

zwammy

Well-known member
Ik zeg ook niet dat jij dat doet, ik reageer op de holle kreten van erka.

Hoelang is dat vel op de botten? Ik heb mijn huis vanaf de grond opgebouwd dus zal qua energie kosten nooit veel gaan betalen, ook mijn hypotheek is niets. Maar goed, niet iedereen heeft dat geluk of dat gedaan. Als jij samen een goede baan hebt en je wil graag rondreizen ben je dus de lul omdat je de wereld gezien hebt ipv gespaard omdat je er niet van uit kon gaan dat het zo verneukt zou worden de laatste jaren. Is het toch bijzonder om dat maar te zeggen, fijn dat je de wereld hebt gezien. Ga nu maar savonds een boterham eten want anders kun je je verwarming niet aanzetten.
 
Bovenaan