Binnenlands nieuws

Mario

Well-known member
12 december hebben ze dus weer een feestje op het Malieveld. De vorige staking stonden ze met z'n allen te dansen ...
 

Mario

Well-known member
Moeten ze dan met stenen gooien?

Nee, maar je neemt jezelf niet serieus als je een landelijke stakingsdag gebruikt om een feestje te bouwen. Volgens mij kom je daar om een punt te maken en je eisen kracht bij te zetten. Het leek meer op een kinderfeestje.
 

JMD

Well-known member
https://nos.nl/artikel/2201159-actiegroep-leraren-stelt-kabinet-ultimatum-geld-of-stakingen.html

I.v.m. de goede heilige man. Mijn neefje en nichtje hebben in ieder geval vrij. Kan overigens ook dat het alleen voor de onderbouw geldt.

Maar dit is al een oud artikel. En nergens wordt genoemd dat ze volgende week gaan staken. 12 december wist ik wel (zoals vermeld wordt)
Elke basisschool heeft een aantal dagen waarop er 'studiedagen' oid zijn, kan best zijn dat de school van jouw neefje en nichtje die op 6-12 gepland heeft.
 

JMD

Well-known member
Ook wel een beetje de beroepsgroep van lekker knutselen.

En veel vrouwen die het vooral 'gezellig' willen hebben... Veel leuke dingen doen en projecten, maar een beetje fatsoenlijk reken- en taalles geven zodat kinderen die bij mij in de brugklas komen weten hoe je breuken optelt e.d. is er (in sommige gevallen) niet bij.

Ik sta ten dele wel achter de actie, maar deels hebben de docenten PO het ook aan henzelf te danken. Ze hebben jarenlang zoveel dingen extra gedaan (zonder ervoor betaald te worden) dat men er van uitging dat ze dat altijd zouden blijven doen. Maar eens is 'de emmer' vol...
 

ElSimao

Active member
Dus ze hebben 4 maanden vakantie en ook nog studiedagen?

En nog steeds is er niks dan gezanik met die mensen. Ik zou als ik de minister was dreigen die 700 miljoen die is toegezegd te halveren als ze gaan staken. Mondje houden en leveren maar. Het is een keertje klaar.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Gewoon ala Sarkozy inderdaad stellen dat je je niet laat chanteren.
 

JMD

Well-known member
Dus ze hebben 4 maanden vakantie en ook nog studiedagen?
Geen 4 maanden vakantie...

En verder is wettelijk vastgelegd hoeveel dagen een lln maximaal op school mag zitten. En als je dan gaat tellen hoeveel lesdagen er zouden overblijven als je de vakanties er van afhaalt dan blijven er een aantal dagen over. Die worden gebruikt als studiedagen door de school.
 

erka

Well-known member
En veel vrouwen die het vooral 'gezellig' willen hebben... Veel leuke dingen doen en projecten, maar een beetje fatsoenlijk reken- en taalles geven zodat kinderen die bij mij in de brugklas komen weten hoe je breuken optelt e.d. is er (in sommige gevallen) niet bij.

Ik sta ten dele wel achter de actie, maar deels hebben de docenten PO het ook aan henzelf te danken. Ze hebben jarenlang zoveel dingen extra gedaan (zonder ervoor betaald te worden) dat men er van uitging dat ze dat altijd zouden blijven doen. Maar eens is 'de emmer' vol...

Middelbaar en hoger onderwijs is ook drama qua taal en rekenen vind ik. Hoeveel trainees, stagiairs en starters met slechte beheersing van het Nederlands wij wel niet langs zien komen, die vaak ook niet goed kunnen rekenen. Het zijn er echt heel veel. Minstens de helft van alle sollicitatiebrieven zitten zo vol taalfouten dat we ze direct laten afvallen.
 

JMD

Well-known member
Middelbaar en hoger onderwijs is ook drama qua taal en rekenen vind ik. Hoeveel trainees, stagiairs en starters met slechte beheersing van het Nederlands wij wel niet langs zien komen, die vaak ook niet goed kunnen rekenen. Het zijn er echt heel veel. Minstens de helft van alle sollicitatiebrieven zitten zo vol taalfouten dat we ze direct laten afvallen.

Klopt. Als ik soms de spelfouten zie van mijn 3VWO-leerlingen is dat echt om te huilen.

Rekenen is verschillend, er zijn hele goede rekenaars, maar ook hele zwakke. Punt is alleen dat op het VO de lln vrijwel overal een rekenmachine mogen gebruiken, en dan gaat het rekenen zwaar achteruit.
 

vakx2.0

Banned
Leraren (basisscholen) hebben wel degelijk een punt. Als je merkt hoeveel - met name sociaal-maatschappelijke - taken ze de afgelopen jaren door hun strot geduwd krijgen. Vroeger gingen kinderen met gedragsproblemen of een steekje los naar speciaal onderwijs, maar tegenwoordig moeten ze er allemaal zonodig gezellig bij blijven horen. Gevolg: chaos in de klassen, op elke 30 leerlingen zijn er 60 die speciale programma's en aandacht nodig hebben en jaarlijks nieuwe onderwijsprogramma's (vanwege 'nieuwe inzichten'). Ik zou er hoorndol van worden.

Wat je ze wel mag verwijten... en ik spreek uit eigen ervaring en waarneming: maak het jezelf niet zo moeilijk door in elke klas elk jaar een toneelvoorstelling, diverse uitstapjes, vieringen en andere shit te organiseren. Het lijkt meer op de kwantiteit te gaan dan om de kwaliteit. Liever 1 keer goed, dan 10x half. Scheelt een bom werk, een bom gezeur en een bom gesmeek om 'ouderparticipatie'. En levert lekker veel tijdwinst op om het gewone lesprogramma eens goed af te draaien. Meer is minder.

O ja... en wat meer 'zero tolerance' bij die idioten die vanaf groep 3 t/m groep 8 klassen terroriseren (en eenmaal op de middelbare school vaak meteen weer in het gareel worden gezet).

Maar dat ze wat meer loon mogen: helemaal voor!
 

Pascallovic

Well-known member
Klopt. Als ik soms de spelfouten zie van mijn 3VWO-leerlingen is dat echt om te huilen.

Rekenen is verschillend, er zijn hele goede rekenaars, maar ook hele zwakke. Punt is alleen dat op het VO de lln vrijwel overal een rekenmachine mogen gebruiken, en dan gaat het rekenen zwaar achteruit.
Je collega's hebben dan 2 jaar de tijd gehad om die spelfouten eruit te halen. Schijnbaar is spelling niet nodig om in 3 VWO terecht te komen. Wellicht is dat het probleem.
 

erka

Well-known member
Je collega's hebben dan 2 jaar de tijd gehad om die spelfouten eruit te halen. Schijnbaar is spelling niet nodig om in 3 VWO terecht te komen. Wellicht is dat het probleem.

Dat was ook mijn punt. 5-6 jaar HAVO/VWO en 4 jaar HBO/WO en het is nog steeds naadje. Dan gaat daar ook iets mis.
 
Bovenaan