Leraren (basisscholen) hebben wel degelijk een punt. Als je merkt hoeveel - met name sociaal-maatschappelijke - taken ze de afgelopen jaren door hun strot geduwd krijgen. Vroeger gingen kinderen met gedragsproblemen of een steekje los naar speciaal onderwijs, maar tegenwoordig moeten ze er allemaal zonodig gezellig bij blijven horen. Gevolg: chaos in de klassen, op elke 30 leerlingen zijn er 60 die speciale programma's en aandacht nodig hebben en jaarlijks nieuwe onderwijsprogramma's (vanwege 'nieuwe inzichten'). Ik zou er hoorndol van worden.
Wat je ze wel mag verwijten... en ik spreek uit eigen ervaring en waarneming: maak het jezelf niet zo moeilijk door in elke klas elk jaar een toneelvoorstelling, diverse uitstapjes, vieringen en andere shit te organiseren. Het lijkt meer op de kwantiteit te gaan dan om de kwaliteit. Liever 1 keer goed, dan 10x half. Scheelt een bom werk, een bom gezeur en een bom gesmeek om 'ouderparticipatie'. En levert lekker veel tijdwinst op om het gewone lesprogramma eens goed af te draaien. Meer is minder.
O ja... en wat meer 'zero tolerance' bij die idioten die vanaf groep 3 t/m groep 8 klassen terroriseren (en eenmaal op de middelbare school vaak meteen weer in het gareel worden gezet).
Maar dat ze wat meer loon mogen: helemaal voor!