Binnenlands nieuws

JMD

Well-known member
Je collega's hebben dan 2 jaar de tijd gehad om die spelfouten eruit te halen. Schijnbaar is spelling niet nodig om in 3 VWO terecht te komen. Wellicht is dat het probleem.

Dat is idd het probleem. Zonder goed te rekenen en te spellen kan je idd zonder problemen in 3VWO komen. (en zoals erka terecht zegt een Havo/VWO-diploma halen)

Spelfouten mogen op een examen al niet eens meer fout gerekend worden (alleen bij Nederlands), rekenfouten tellen ook niet al te zwaar.
Zie daar het probleem.
 

JMD

Well-known member
Leraren (basisscholen) hebben wel degelijk een punt. Als je merkt hoeveel - met name sociaal-maatschappelijke - taken ze de afgelopen jaren door hun strot geduwd krijgen. Vroeger gingen kinderen met gedragsproblemen of een steekje los naar speciaal onderwijs, maar tegenwoordig moeten ze er allemaal zonodig gezellig bij blijven horen. Gevolg: chaos in de klassen, op elke 30 leerlingen zijn er 60 die speciale programma's en aandacht nodig hebben en jaarlijks nieuwe onderwijsprogramma's (vanwege 'nieuwe inzichten'). Ik zou er hoorndol van worden.

Wat je ze wel mag verwijten... en ik spreek uit eigen ervaring en waarneming: maak het jezelf niet zo moeilijk door in elke klas elk jaar een toneelvoorstelling, diverse uitstapjes, vieringen en andere shit te organiseren. Het lijkt meer op de kwantiteit te gaan dan om de kwaliteit. Liever 1 keer goed, dan 10x half. Scheelt een bom werk, een bom gezeur en een bom gesmeek om 'ouderparticipatie'. En levert lekker veel tijdwinst op om het gewone lesprogramma eens goed af te draaien. Meer is minder.
Dit laatste dus. Maar het punt is alleen dat het soms lijkt alsof basisschooldocenten lesgeven op de basisschool juist om die 'extra dingen'. Vaak vinden ze rekenen en taal 'niet leuk' om te geven...

O ja... en wat meer 'zero tolerance' bij die idioten die vanaf groep 3 t/m groep 8 klassen terroriseren (en eenmaal op de middelbare school vaak meteen weer in het gareel worden gezet).
Maar dan is het niet gezellig meer op de basisschool.. ;)
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik erger me kapot aan de algemene beheersing van de Nederlandse taal onder Nederlanders. Vooral mensen die een betoog schrijven over hoe belangrijk ze de Nederlandse cultuur vinden en vervolgens de ene na de andere stompzinnige spel- en taalfout maken. Je Nederlands hoeft echt niet vlekkeloos te zijn, is 'ie van mij ook niet. Maar zo moeilijk is het niet om het verschil te weten tussen 'ze' en 'zijn'. Of om af en toe even 't Kofschip toe te passen.
 

JMD

Well-known member
Ik erger me kapot aan de algemene beheersing van de Nederlandse taal onder Nederlanders. Vooral mensen die een betoog schrijven over hoe belangrijk ze de Nederlandse cultuur vinden en vervolgens de ene na de andere stompzinnige spel- en taalfout maken. Je Nederlands hoeft echt niet vlekkeloos te zijn, is 'ie van mij ook niet. Maar zo moeilijk is het niet om het verschil te weten tussen 'ze' en 'zijn'. Of om af en toe even 't Kofschip toe te passen.

:duim:
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik erger me kapot aan de algemene beheersing van de Nederlandse taal onder Nederlanders. Vooral mensen die een betoog schrijven over hoe belangrijk ze de Nederlandse cultuur vinden en vervolgens de ene na de andere stompzinnige spel- en taalfout maken. Je Nederlands hoeft echt niet vlekkeloos te zijn, is 'ie van mij ook niet. Maar zo moeilijk is het niet om het verschil te weten tussen 'ze' en 'zijn'. Of om af en toe even 't Kofschip toe te passen.

Me en hun, brr. Het lijkt echter onderdeel uit te maken van de Nederlandse cultuur. Ik moet zeggen dat mijn Nederlands er ook niet op vooruit is gegaan de laatste jaren. Veel communicatie op mijn werk is in het Engels en op dit forum of via whats app kom je ook niet tot uitgebreide betogen.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Ik erger me kapot aan de algemene beheersing van de Nederlandse taal onder Nederlanders. Vooral mensen die een betoog schrijven over hoe belangrijk ze de Nederlandse cultuur vinden en vervolgens de ene na de andere stompzinnige spel- en taalfout maken. Je Nederlands hoeft echt niet vlekkeloos te zijn, is 'ie van mij ook niet. Maar zo moeilijk is het niet om het verschil te weten tussen 'ze' en 'zijn'. Of om af en toe even 't Kofschip toe te passen.


Eens. Het wordt ook ieder jaar erger. We zijn veel te tolerant en laten taal verloederen. Lezen doen we amper. Daar nemen we niet de tijd voor. Het moet allemaal snel. Teksten worden, speciaal voor lesboeken, verkort en versimpeld. Doodzonde.
 

vakx2.0

Banned
Wederom een geweldige column van Ozcan Akyol... topcolumnist!!!

Instructies voor witte mensen


Het is tekenend voor het an*ti-ra*cis*me*kamp in Nederland, dat elke week verder radicaliseert en daarmee zichzelf diskwalificeert
Ik kwam gisteren iets merkwaardigs tegen op Facebook. Om precies te zijn op de pagina van Reason against Racism, een virtuele hangplek voor anti-racisme-activisten, van wie een aantal vandaag naar Dokkum zal afreizen, om alsnog te demonstreren tegen van alles en nog wat.

In het begin dacht ik aan een parodie, of een hack, maar een beetje onderzoek, op andere websites en sociale media-accounts, leerde dat de afzender van de boodschap 'verzoek aan witte mensen, vooral de nieuwe bondgenoten' bloedserieus was.

Wat we konden lezen, waren instructies aan witte kornuiten, die morgen als bondgenoten van donkere mensen zich eveneens in Friesland zullen melden. Een pareltje: 'Witte mensen vinden het vaak vanzelfsprekend om midden in de aandacht te staan. Daar zijn witte mensen aan gewend (...). Sta daar morgen alsjeblieft bij stil, want het draait niet om witte mensen.'

Het kan aan mij liggen, maar deze tekst, die verraadt dat de verspreider weinig twijfels kent, komt op mij nogal discriminatoir over ten opzichte van roomblanke Nederlanders die zwarte mensen een hart onder de riem willen steken door vandaag in Dokkum aanwezig te zijn.

En dan kwam ik ook nog deze duizelingwekkende redenatie tegen: 'Houd je alsjeblieft op de achtergrond, ga niet staan dansen voor de camera. Geef liever geen interviews. Probeer zoveel mogelijk journalisten en fotografen te verwijzen naar zwarte mede-activisten! Maak ruimte voor de zwarte activisten. Het gaat om hun, niet om witte mensen! Wijs elkaar daarop!'

Hieruit blijkt dat de initiatiefnemer van de oproep zich keihard bezondigt aan wat ze naar eigen zeggen bevecht: uitsluiting en vernedering van mensen met een andere kleur.

Het is tekenend voor het anti-racismekamp in Nederland, dat elke week verder radicaliseert en daarmee zichzelf diskwalificeert. Eerder moest Arjen Lubach het ontgelden omdat hij als witte man fel van leer trok tegen Zwarte Piet, iets wat hij kennelijk niet mag doen vanwege zijn huidskleur. Alleen donkere mensen hebben die privilege.

Een vriend schreef me gisteren: 'Wie zichzelf beschouwt als wit en alsnog aan die manifestatie in Dokkum meedoet, moet wel een enorme vorm van zelfhaat voelen.' Ik vermoed dat hij gelijk heeft. De zogenaamde racismebestrijders zijn onderhand enger geworden dan het volk dat ze hekelen.
 

De Wolf

Well-known member
Wij worden witte mensen genoemd maar mogen geen zwarten zeggen. Dat laatste vind ik best prima, maar dan moet je ook stoppen met witte mensen roepen.
 

vakx2.0

Banned
Los van het feit dat ze zelf het onderscheid maken tussen 'witten' en 'zwarten', is het veel kwalijker dat ze verschillende INSTRUCTIES krijgen. Witten moeten op de achtergrond blijven, want het gaat om de zwarten.

Pardon!!!!!!!!! Dat gaat echt meer dan gewoon 'te ver'. Die laatste regel in de column is bijzonder treffend.
 

gevegt

Well-known member
Los van het feit dat ze zelf het onderscheid maken tussen 'witten' en 'zwarten', is het veel kwalijker dat ze verschillende INSTRUCTIES krijgen. Witten moeten op de achtergrond blijven, want het gaat om de zwarten.

Pardon!!!!!!!!! Dat gaat echt meer dan gewoon 'te ver'. Die laatste regel in de column is bijzonder treffend.

Ik begrijp de column wel, vooral als je de schrijver vaker leest.
Mijn indruk is dat jij dat niet doet.
 

ElSimao

Active member
Los van het feit dat ze zelf het onderscheid maken tussen 'witten' en 'zwarten', is het veel kwalijker dat ze verschillende INSTRUCTIES krijgen. Witten moeten op de achtergrond blijven, want het gaat om de zwarten.

Pardon!!!!!!!!! Dat gaat echt meer dan gewoon 'te ver'. Die laatste regel in de column is bijzonder treffend.

Hij had nog net iets treffender gekund:

De zogenaamde racismebestrijders zijn onderhand exact hetzelfde geworden als het volk dat ze hekelen.
 
Bovenaan