Onze vriendelijke vriend die vijf kogels op Peter R de Vries afvuurde, blijkt een paar jaar geleden een podium te hebben gekregen bij het infantiele clubje 101Barz. Hij 'dropte' daar de 'track' 'Bouw op Mezelf', waarin hij trots vrij uitgebreid uit de doeken doet dat 'ie ondanks de wens van z'n moeder het slechte pad heeft gekozen en allerlei criminele activiteiten onderneemt. Uiteraard is dit niet de eerste teringlul die van het door de overheid gesubsidieerde 101Barz een podium krijgt om ongecensureerd allerlei haatdragende, vrouwonvriendelijke en geweldverheerlijkende teksten los te laten op een naar identiteit zoekend puber Nederland.
Ik heb niets met rap en dat hoeft ook niet. Er zitten soms artistiek gezien best aardige dingen tussen. En ik wil er ook nog wel in meegaan dat het sommige jongeren een uitlaatklep biedt om hun onzekerheden te verwoorden in de zoektocht naar hun eigen identiteit. Maar het is naar mijn smaak inmiddels al veel te vaak gebleken dat de figuren die ongeremd rappen over geweld en criminaliteit (inclusief bijbehorende videoclips met wapens) dat niet metaforisch of vanuit artistiek oogpunt doen, maar puur een weergave geven van hun kijk op de wereld. En ze verdienen er nog geld mee ook. Mede dankzij 101Barz en alle andere weldoeners die denken dat het bieden van een podium en studio die gasten op het rechte pad houdt.
Het is een mislukt experiment, dat is in mijn ogen allang gebleken. Een subcultuur van drillraps en andere varianten van 'Violent rap' hoort niet thuis in onze samenleving. Laat staan dat het gestimuleerd en gesubsidieerd moet worden. De rapporten en onderzoeken over de significante toename aan geweldsdelicten onder jongeren zegt meer dan genoeg. Het podium geven, rijk maken en daarmee een voorbeeldfunctie geven aan jongeren die te pas en te onpas met wapens zwaaien en de meest krankzinnige teksten de wereld in spugen zorgt er niet voor dat veel andere jongen denken 'goh, leuk voorbeeld. Maar ik word lekker lasser, automonteur of leraar'. In fucking tegendeel.