Binnenlands nieuws

Max

Administrator
Forumleiding
De echte Amsterdammer zit lui op een snorfiets. Die voor het oog hetzelfde is als een brommer. Erg gevaarlijk qua snelheid inschatting. Voor de wet moeten die dingen naar de weg en van het fietspad af, maar gezien de handhaving zal er niks veranderen. Wat mij betreft mogen die luie fatsige mensen lekker een fiets gaan pakken. De elektrische fiets ben ik overigens ook niet zo fan van qua inschatting van snelheid.
 

JMD

Well-known member
De echte Amsterdammer zit lui op een snorfiets. Die voor het oog hetzelfde is als een brommer. Erg gevaarlijk qua snelheid inschatting. Voor de wet moeten die dingen naar de weg en van het fietspad af, maar gezien de handhaving zal er niks veranderen. Wat mij betreft mogen die luie fatsige mensen lekker een fiets gaan pakken. De elektrische fiets ben ik overigens ook niet zo fan van qua inschatting van snelheid.

Klopt. Nog erger: de elektrische step. Was 2 weken terug in Parijs en daar hebben ze van die steps die je kunt huren.Je wordt op de trottoirs daar nu echt continu voor je sodemieter gereden door die krengen, die me een partij hard kunnen... (goed, niet zo snel als een scooter natuurlijk, maar in verhouding tot lopende mensen is het wel een flink snelheidsverschil) Als die e-steps naar Amsterdam komen, berg je dan maar...
 

Janssen

Well-known member
Ik had die achterlijke gele hesjes meteen weer buiten gemieterd als ik Rutte was. Tuig van de richel.
 

Joost

Well-known member
https://nos.nl/artikel/2283703-jann...sement-geen-wanbetaler-duo-vindt-dat-wel.html

Janneke (niet haar echte naam) en haar vriend waren zo'n tien jaar geleden klaar met studeren en begonnen samen een bedrijf. "Na twee jaar bleek dat we hadden moeten beginnen aan het aflossen van onze studieschuld, maar daar waren we ons niet van bewust", zegt ze.

DUO stuurde meerdere malen berichten naar Mijn Duo, een digitale berichteninbox waar je informatie kunt vinden over je studie. Maar die berichten heeft Janneke nooit gezien. "Je moet daar blijkbaar op inloggen en daar staat dan dat je moet gaan aflossen."

Zoveel boter op je hoofd en dan nog het slachtoffer spelen.
 

Atreides

Well-known member
Duo zit ook echt niet lekker in de wedstrijd hoor.

Sowieso krankzinnig dat je als student en tegenwoordig als scholier per default in een lening wordt geduwd. Terwijl voor banken, verzekeraars, kredietaanbieders en alles en iedereen die er ook maar over denkt om een financieel product aan te bieden honderden handleidingen, guidelines en honderden zo niet duizenden wetten zijn.

Maar ome Duo heeft daar gelukkig niks mee te maken. Ben benieuwd wanneer ze de vierde kredietverschaffer van NL worden.
 

Pascallovic

Well-known member
Duo zit ook echt niet lekker in de wedstrijd hoor.

Sowieso krankzinnig dat je als student en tegenwoordig als scholier per default in een lening wordt geduwd. Terwijl voor banken, verzekeraars, kredietaanbieders en alles en iedereen die er ook maar over denkt om een financieel product aan te bieden honderden handleidingen, guidelines en honderden zo niet duizenden wetten zijn.

Maar ome Duo heeft daar gelukkig niks mee te maken. Ben benieuwd wanneer ze de vierde kredietverschaffer van NL worden.
Volgens mij is DUO gewoon een simpele uitvoerder die precies doet wat de zelfbenoemde onderwijspartijen als D66, GL, VVD en PvdA bedacht hebben. Dit noemen deze partijen sociaal beleid, want nu profiteren de rijke studenten ook niet meer van de studiefinanciering. Los van het feit dat nu heel veel studenten maximaal lenen, want de terugbetalingsregelingen zijn heel laag qua rente en je mag er heel lang over doen. Dus zelfs als je het geld niet nodig hebt, gewoon lenen, dan heb je wanneer je het opspaart al tienduizenden euros die je in bijvoorbeeld een huis kan steken.
 

Atreides

Well-known member
Volgens mij is DUO gewoon een simpele uitvoerder die precies doet wat de zelfbenoemde onderwijspartijen als D66, GL, VVD en PvdA bedacht hebben.

Je vat het ene probleem goed samen. Ze zijn een simpele uitvoerder van een complex product. Waarvoor enorm veel regels zijn die zij lekker aan hun laars mogen lappen.

Dit noemen deze partijen sociaal beleid, want nu profiteren de rijke studenten ook niet meer van de studiefinanciering.

Ook een terechte constatering. Gelukkig lappen ze daar de regels minder aan hun laars. Meer lichtpuntjes zie ik ook niet. Gelukkig is het helemaal goed gekomen met de investering in de kwaliteit en staat de overheid terwijl de overheid na inflatie een negatieve rente betaald ?n er een gigantisch begrotingsoverschot is al weer te springen om van deze 'sociale' leningen de rente omhoog te gooien.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
DUO is sowieso een naar instituut. Mijn buurmeisje van 17 heeft jarenlang geknokt om van haar biologische vader af te komen. Een half jaar geleden was dat eindelijk klaar, ze heeft de achternaam van haar moeder en de vader is officieel buitenspel. Niet dat de beste man dat erg vind, maar dat terzijde. Hij heeft al jaren en jaren niks laten weten of horen en ze weten pas sinds kort waar hij woont.

Toen kwam DUO. Mijn buurmeisje heeft van beide ouders de inkomsten nodig voor haar toeslag/lening. Documenten van de rechtbank dat vader niet meer een rol speelt tellen niet mee, nou moet dat arme kind alsnog die man gaan opzoeken, want DUO maakt gewoon een schatting als ze dat niet doet. Vergelijkbare zaken laten zien dat DUO bijna miljonairs maakt van de ouder die mist, ivm fraude.
 

Atreides

Well-known member
Dit is ook wel een pareltje:

Eerder vandaag werd bekend dat het DUO niet lukt om het aantal studenten met een betalingsachterstand naar beneden te krijgen. Een op de vijf is nog altijd wanbetaler, blijkt uit cijfers die de NOS heeft opgevraagd. Bij 'wanbetalers' is overigens niet altijd sprake van het doelbewust ontlopen van betalingen. DUO zegt dat het gaat om oud-studenten die 'niet kunnen' (financieel onvermogen), 'niet willen' (eronderuit proberen te komen) en 'niet weten' (bijvoorbeeld omdat online-post niet wordt gelezen).

Conform de voorwaarden van de lening hoef je niet in alle gevallen te betalen (bij te weinig inkomen bijvoorbeeld). Dat kan er natuurlijk nooit sprake zijn van 'wanbetaling'.

DUO is sowieso een naar instituut. Mijn buurmeisje van 17 heeft jarenlang geknokt om van haar biologische vader af te komen. Een half jaar geleden was dat eindelijk klaar, ze heeft de achternaam van haar moeder en de vader is officieel buitenspel. Niet dat de beste man dat erg vind, maar dat terzijde. Hij heeft al jaren en jaren niks laten weten of horen en ze weten pas sinds kort waar hij woont.

Toen kwam DUO. Mijn buurmeisje heeft van beide ouders de inkomsten nodig voor haar toeslag/lening. Documenten van de rechtbank dat vader niet meer een rol speelt tellen niet mee, nou moet dat arme kind alsnog die man gaan opzoeken, want DUO maakt gewoon een schatting als ze dat niet doet. Vergelijkbare zaken laten zien dat DUO bijna miljonairs maakt van de ouder die mist, ivm fraude.

Verbazingwekkend dat ze daar geen betere regels voor hebben.
 

Batigoal

Well-known member
Och, DUO. Verschrikkelijke ?berbureaucratische, ineffici?nte en niet-meedenkende organisatie. Ik was na mijn studie zo blij dat ik van ze af was.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Bij het kopen van een huis heeft Duo ook regels die van de zotte zijn. Er wordt gewoon een berekening gemaakt op basis van de beginschuld. Ook al heb je al 3/4e afgelost, daar doen de banken niets mee. Het gaat om die beginschild. Daar wordt een formule op losgelaten en dat vedrag gaat af van de maximaal te krijgen hypotheek.

Als banken zich niet aan deze regels houden, lopen ze het risico later enorme boetes te betalen.

Met zo'n berekening kan het zijn dat er volgens die formule 350 euro moet worden afgelost iedere maand, terwijl de werkelijke aflossing bijvoorbeeld maar 70 euro is.

En dat komt dan door dezelfde instelling die studenten gewoon maar maximaal laat lenen en studenten moeten zelfs actie ondernemen om g??n geld te vangen iedere maand. Ik moest zelf destijds ook zelf aangeven dat ik geen extra bedrag kreeg per maand. Om van enig advies omtrent de gevolgen van zo'n lening maar niet te spreken.

Nu is dat voor een persoon in een normale situatie met normaal nadenkende ouders ook goed in te schatten, maar er zijn genoeg voorbeelden waarbij de ouders niet in beeld zijn en iemand alles zelf moet regelen. Dan is die 700/800 euro iedere maand maar wat welkom.
 

JMD

Well-known member
Ik ben op zich niet tegen het huidige leenstelsel (zeker gezien de voorwaarden, die gewoon (zoals Pascallovic ook aangeeft) helemaal zo slecht niet zijn).
Maar wat ik wel erg vind is idd hoe er met die studieschuld wordt omgegaan. Die zou niet meetellen (of een beetje) bij toekomstige hypotheken, dat blijkt dan toch wel het geval. Ook de voorbeelden die hierboven worden aangegeven zijn natuurlijk schandalig.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik ben op zich niet tegen het huidige leenstelsel (zeker gezien de voorwaarden, die gewoon (zoals Pascallovic ook aangeeft) helemaal zo slecht niet zijn).
Maar wat ik wel erg vind is idd hoe er met die studieschuld wordt omgegaan. Die zou niet meetellen (of een beetje) bij toekomstige hypotheken, dat blijkt dan toch wel het geval. Ook de voorbeelden die hierboven worden aangegeven zijn natuurlijk schandalig.

Ik ben absoluut t?gen het huidige leenstelsel. Het is ontzettend onwenselijk dat iedereen die wil studeren dan vervolgens gelijk met een schuld aan zijn werkende leven begint. Voorbeelden van nadelen hiervan worden inderdaad al genoemd.
 
Bovenaan