Binnenlands nieuws

Eef de Kip

Well-known member
Jij bent een echte jurist he. Bij mij op het werk reageren die ook altijd dat iets juridisch niet stand houdt. Dan zeg ik vaak, dan passen we ons beleid/verordening toch aan? Vervolgens standaard een hoop gemopper en geneuzel. En daarna passen we gewoon de verordening aan en kan het wel.

Haha, nee joh, ik ben bang dat ik er te veel mee om ben gegaan.
Zit veel meer tegen de IT aan te schurken de laatste tijd, kreeg laatst al hetzelfde te horen maar dan dat ik een echte IT'er ben, weet eigenlijk niet wat erger is :hsv:.
Ik ben het ook niet oneens met je hoor, probeer alleen nuance aan te brengen dat we nou eenmaal te maken hebben met bepaalde wetten en ondanks dat je die aan kunt passen voor de toekomst heb je nou eenmaal met het huidige beleid te maken.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Maar het is toch niet gek dat het al dan niet mee willen werken aan een behandeling als factor meetelt in de afweging goed gedrag?
 

zwammy

Well-known member
Gelukkig. Het is maar een losstaand geval. Dat hebben we eens per jaar dus valt reuze mee. We kunnen weer rustig slapen. Alles is koek en ei.
 

JMD

Well-known member
Gelukkig. Het is maar een losstaand geval. Dat hebben we eens per jaar dus valt reuze mee. We kunnen weer rustig slapen. Alles is koek en ei.

[sarcasmemode]En we moeten vooral kijken naar de duizenden keren dat het goed gaat. Dat die ene die mis gaat dan af en toe een vrouw verkracht en vermoordt is blijkbaar 'part of the game'... ;) [/sarcasmemode]
 

zwammy

Well-known member
Nee hoor, zalvende woorden om maar proberen recht te lullen dat iemand binnen 7 jaar na een geweldadige dubbele verkrachting iemand kan vermoorden. En dat gedweep over het mooie nederlandse rechtsysteem, flikker toch op met dat geitenwollensokken gedoe. Kijk eens naar Joran, zal die ooit nog iemand vermoorden? Dat doe je met psychopaten.
 

De Wolf

Well-known member
Snap ik weer iets niet. Dus ofwel ze geven 8 jaar ofwel ze geven 12 jaar, maar dat is in de praktijk 8 door 1/3 vermindering.
Dan is de straf dus in de praktijk evenzwaar en niet zwaarder.

Een derde van die straf is voorwaardelijk. Bij herhaling krijg je die straf er nog bij hoewel een rechter ook naar het verleden zal kijken. Een ander deel is dat er tijdens de periode ook andere voorwaarden zijn. Kijk bijvoorbeeld naar Volkert van der G die ook bepaalde voorwaarden heeft na zijn vrijlating.
 

JMD

Well-known member
Een derde van die straf is voorwaardelijk. Bij herhaling krijg je die straf er nog bij hoewel een rechter ook naar het verleden zal kijken. Een ander deel is dat er tijdens de periode ook andere voorwaarden zijn. Kijk bijvoorbeeld naar Volkert van der G die ook bepaalde voorwaarden heeft na zijn vrijlating.

Waar hij dan vervolgens over in beroep gaat en vervolgens gelden bijna geen van die voorwaarden meer
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
[sarcasmemode]En we moeten vooral kijken naar de duizenden keren dat het goed gaat. Dat die ene die mis gaat dan af en toe een vrouw verkracht en vermoordt is blijkbaar 'part of the game'... ;) [/sarcasmemode]

Die duizenden keren dat het goed gaat moet de maatstaf zijn. Het is intens triest dat het soms fout gaat. Dat moet grondig onderzocht worden, om te voorkomen dat het in de toekomst nog een keer fout gaat. Maar dat betekent niet dat gelijk het hele systeem niet deugt.
 

erka

Well-known member
Die duizenden keren dat het goed gaat moet de maatstaf zijn. Het is intens triest dat het soms fout gaat. Dat moet grondig onderzocht worden, om te voorkomen dat het in de toekomst nog een keer fout gaat. Maar dat betekent niet dat gelijk het hele systeem niet deugt.

Niet helemaal mee eens. Voor dit soort extreme types hoort de kans dat het fout gaat te prevaleren boven de kans dat het goed gaat.
 

zwammy

Well-known member
Soms is wel een beetje positief geschetst, het gaat toch redelijk vaak mis. Kun je wel roepen over dat er meer goed gaat als fout maar dat mag helemaal geen maatstaaf zijn als je met levens speelt.
 

SanMark.

Well-known member
Die duizenden keren dat het goed gaat moet de maatstaf zijn. Het is intens triest dat het soms fout gaat. Dat moet grondig onderzocht worden, om te voorkomen dat het in de toekomst nog een keer fout gaat. Maar dat betekent niet dat gelijk het hele systeem niet deugt.

Dit moeten dan toch zalvende woorden zijn voor de familie Faber.

Gewoon een onderzoekje en dan door met het leven.
 

Ska P 187

Well-known member
Dan fantaseert zo?n lul over het plegen van de perfecte moord en dan wordt ie binnen een week gepakt.
 

Pascallovic

Well-known member
Die duizenden keren dat het goed gaat moet de maatstaf zijn. Het is intens triest dat het soms fout gaat. Dat moet grondig onderzocht worden, om te voorkomen dat het in de toekomst nog een keer fout gaat. Maar dat betekent niet dat gelijk het hele systeem niet deugt.
In dit geval had de rechter TBS moeten opleggen ook zonder diagnose, dus voor een groot deel klopt het systeem inderdaad. Al zou je nog wel verwachten dat er voor dit soort gevallen nog een noodrem wordt ingebouwd, voor het geval de rechters falen.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
In dit geval had de rechter TBS moeten opleggen ook zonder diagnose, dus voor een groot deel klopt het systeem inderdaad. Al zou je nog wel verwachten dat er voor dit soort gevallen nog een noodrem wordt ingebouwd, voor het geval de rechters falen.

Dat ben ik met je eens.
 

Miramar

Well-known member
Ik heb de deskundige op radio 1 gehoord criminoloog en hoogleraar rechtsvergelijking Cyrille Fijnaut en die kwam met tal van punten waardoor ik niet teken. Jullie kunnen het terug luisteren op NPO 1 gemist tussen 15:00 en 16:00.
 

zwammy

Well-known member
Ja, het was te verantwoorden dat een gestoorde idioot binnen 7 jaar 3 families naar de kloten kon helpen?
 
Bovenaan