Mijn punt is dat iemand prima TBS mag weigeren, maar dat vervolgens volgens mij ook alle privileges en mogelijke opties horen te vervallen en meneer gewoon de maximale straf uit moet zitten zonder vermindering en onbegeleid verlof. Daar is toch niks raars aan?
Helaas zit het wetboek van strafrecht iets anders in elkaar
Dat is ook gewoon het geval.
Nee toch? Hij kreeg in hoger beroep 12 jaar. Dus hij had nog 5 jaar te gaan. En niet al na 7 jaar op verlof.
Mijn punt is dat iemand prima TBS mag weigeren, maar dat vervolgens volgens mij ook alle privileges en mogelijke opties horen te vervallen en meneer gewoon de maximale straf uit moet zitten zonder vermindering en onbegeleid verlof. Daar is toch niks raars aan?
De vaststelling dat hij dus ziek in zijn hoofd is, vind ik twijfelachtig.
Hoe stel je dat vast en waar leidt hij dan aan?
Kijk DWDD van vanavond nog eens. Peter RRRRR legde het prima uit.
Rechters houden rekening met de 1/3 regel.
Dan moesten ze daar maar eens mee stoppen als iemand niet mee wil werken.
Juist niet want ze straffen door die regel juist zwaarder.
Juist niet want ze straffen door die regel juist zwaarder. Verder kunnen ze iemand die niet meewerkt met een onderzoek helemaal niet zwaarder straffen omdat dat juridisch niet stand houdt.
Achterwege laten of uitstellen voorwaardelijke invrijheidstelling
In de volgende gevallen kan de officier van justitie aan de rechter vragen om de voorwaardelijke invrijheidstelling achterwege te laten of uit te stellen:
als de veroordeelde in een TBS-kliniek zit en langer moet worden verpleegd
als de veroordeelde zich zeer ernstig heeft misdragen tijdens zijn strafperiode;
als de veroordeelde zich niet aan voorwaarden wil houden, of als er ondanks de voorwaarden een te groot risico is dat de veroordeelde (ernstige) geweldmisdrijven zal plegen;
als de veroordeelde is ontsnapt of een ontsnappingspoging heeft gedaan;
Ben maar ns gaan googlen, ik weet gevaarlijk als niet-jurist-expert-zijnde
Tada. Dus het kan nu ook al. Of denk ik dan te simpel.
De emoties laaien hoog op maar over een tijdje gaan we weer over tot de orde van da dag. En wachten we tot het volgende geval.
De emoties laaien hoog op maar over een tijdje gaan we weer over tot de orde van da dag. En wachten we tot het volgende geval.
Ik wil gewoon snappen hoe het werkt, en waarom het kan dat zo'n gestoorde gast vrij kan bewegen na zo'n korte tijd en of daar niet iets aan te doen is, zonder direct het hele wetboek te hoeven vervangen.
Nu op Radio 1 een paar mensen die er verstand van hebben.