Binnenlands nieuws

Atreides

Well-known member
De ElSimao is een tijdje into het mileugebeuren geweest. Hij had zich bij Qurrent (voordat ze Feyenoord gingen sponsoren) aangemeld voor groene stroom uit Nederland, dus niks met certificaten uit Noorwegen maar gewoon lekker echte groene stroom van eigen bodem. Toen een vrouw op werk vervolgens vertelde dat ze zon "slimme deal" bij de Nuon had gevonden, vulde dat hem met woede jegens dat wicht, die intern met dedain als untermensch werd geklassificeerd. Iemand die voor een paar tientjes ons milieu mede naar de kloten helpt. Op een gegeven moment was de eerste communicatie naar nieuwe mensen niet "Hallo, wat is jouw naam" of "Hi, ik ben de ElSimao, wie ben jij?" maar "Wie is je energieprovider?" Kwam het antwoord niet door de ballotagecommissie dan werd verdere communicatie niet wenselijk geacht, tenzij je stiekem van de trap af duwen als de gelegenheid zich voordoet als communicatie beschouwt uiteraard.


Maar goed, op een gegeven moment veranderen de inkomsten en de leefstijl en vindt hij zich bijna maandelijks terug in het vliegtuig, niet zelden gewoon voor de fun. Het is ook niet iemand die boompjes laat plaatsen om het schuldgevoel te dekken, ehm sorry, om de co2 te compenseren. Dus toen heeft hij de attitude maar gedropped "like it's hot".

Je hebt je prioriteiten wel goed op orde.
 

Ska P 187

Well-known member
Ik zie anders nergens iets over bitches and hooooooos.

Wat hij de het en een is het beide? Kwakkie erover en klaar.
 

Atreides

Well-known member
Ik ga binnenkort maar eens wat verre reizen boeken denk ik.

Vindt het eigenlijk wel nobel.

Verder heeft het me altijd gefascineerd dat de linkse hoog opgeleiden altijd zo hun mond vol hadden van het milieu en zo makkelijk vliegen.

Persoonlijk vindt ik dat je tot afstanden van een uur of vijf/zes autorijden het moreel niet kunt maken om te vliegen (tenzij er echt noodzaak is). Temeer je op de re?le reistijd (dus van deur tot deur, inclusief op tijd aanwezig zijn in het vliegtuig) nauwelijks tot geen tijdsverlies hebt.
 

Janssen

Well-known member
Binnenlands nieuws

Volledig mee eens. Al die retourtjes London/Berlijn/Parijs kun je makkelijk met de auto doen en is vaak nog praktischer met de auto.

Nu heb ik sowieso een schijthekel aam vliegen en doe ik dat eigenlijk alleen als ik het water over moet.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Holandes, por favor.

Spiegel.

Vindt het eigenlijk wel nobel.

Verder heeft het me altijd gefascineerd dat de linkse hoog opgeleiden altijd zo hun mond vol hadden van het milieu en zo makkelijk vliegen.

Persoonlijk vindt ik dat je tot afstanden van een uur of vijf/zes autorijden het moreel niet kunt maken om te vliegen (tenzij er echt noodzaak is). Temeer je op de re?le reistijd (dus van deur tot deur, inclusief op tijd aanwezig zijn in het vliegtuig) nauwelijks tot geen tijdsverlies hebt.

Dat is idd wel fascinerend. Dat ik als niet heel milieu bewust persoon (ook niet het tegenovergestelde) de afgelopen jaren milieuvriendelijker ben geweest dan veel van die knagers.

Als de internationale treinen echt naar station Zuid gaan verhuizen, dan wordt dat wel heel aantrekkelijk. Ik ben verder nooit met het vliegtuig geweest voor iets wat rond de zes uur met de auto zou zijn. Zoveel bestemmingen blijven er dan denk ik ook niet over.
 

Joost

Well-known member
Volledig mee eens. Al die retourtjes London/Berlijn/Parijs kun je makkelijk met de auto doen en is vaak nog praktischer met de auto.

Nu heb ik sowieso een schijthekel aam vliegen en doe ik dat eigenlijk alleen als ik het water over moet.

Al die vluchten van Amsterdam naar Londen bijvoorbeeld zijn zo ontzettend overbodig als er een fatsoenlijk hogesnelheidstreinnetwerk zou zijn.
 

JMD

Well-known member
Al die vluchten van Amsterdam naar Londen bijvoorbeeld zijn zo ontzettend overbodig als er een fatsoenlijk hogesnelheidstreinnetwerk zou zijn.
Klote Belgen... :) Want de rest ligt er al... Alleen dat stuk Brussel - Antwerpen nog.

Maar inmiddels kan je wel al een paar keer per dag van Londen rechtstreeks naar Amsterdam. 3uur 40. Daar kan je niet tegenop vliegen als je idd de inchecktijd meeneemt en het feit dat je (behalve als je op City landt) nog een flinke tijd bezig bent voor je daadwerkelijk in Londen staat. Ook met overstap in Brussel (heb ik in februari gedaan) is dit allemaal best goed te doen. Vind sowieso (even lost van het milieuprincipe) een trein een lekkerder vervoermiddel dan een vliegtuig. Ik zit donderdag a.s. 9 uur in een vliegtuig, denk niet dat ik daar vrolijk van wordt (wegens de 'ruimte'), terwijl ik 8 uur in een trein (Amsterdam - Basel heb ik ooit gedaan) echt geen enkel probleem vind.

Volgens mij is vanaf eind 2019 ook andersom (Amsterdam - Londen dus) rechtstreeks vervoer mogelijk. Als ze dan de aantallen opvoeren wordt dat een grote publiekstrekker neem ik aan.
 

erka

Well-known member
Er zijn heel veel dagelijkse vluchten tussen Amsterdam en Londen (alle vliegvelden).
Antwoord (vrij gemakkelijk te vinden op Flightradar24): 52

Heathrow 19x
City 11x
Gatwick 9x
Luton 7x
Stansted 4x
Southend 2x

Daar zijn heel wat HSL treinen voor nodig.
 

JMD

Well-known member
Er zijn heel veel dagelijkse vluchten tussen Amsterdam en Londen (alle vliegvelden).
Antwoord (vrij gemakkelijk te vinden op Flightradar24): 52

Heathrow 19x
City 11x
Gatwick 9x
Luton 7x
Stansted 4x
Southend 2x

Daar zijn heel wat HSL treinen voor nodig.
Sluit het een het ander uit dan??

Op Parijs vliegen ook nog steeds 12 vliegtuigen per dag vanaf Schiphol. Maar dat waren er 25 jaar terug volgens mij echt meer. Een jaar of 15 terug reed er 5/6x per dag een Thalys van Amsterdam naar Parijs, inmiddels elk uur.

Grote kans dat als de HSL naar Londen flink gaat rijden die 52 vluchten per dag flink minder worden. Overigens heeft de nieuwe Eurostartrein 900(!!!) zitplaatsen, dat zijn 3 vliegtuigen (op Londen vliegen geen heel grote vliegtuigen zoals naar Amerika/Azi?), dus als de Eurostar een keer of 8 per dag gaat rijden gaan de vluchten dat echt wel voelen.
 

ElSimao

Active member
Klote Belgen... :) Want de rest ligt er al... Alleen dat stuk Brussel - Antwerpen nog.

Maar inmiddels kan je wel al een paar keer per dag van Londen rechtstreeks naar Amsterdam. 3uur 40. Daar kan je niet tegenop vliegen als je idd de inchecktijd meeneemt en het feit dat je (behalve als je op City landt) nog een flinke tijd bezig bent voor je daadwerkelijk in Londen staat. Ook met overstap in Brussel (heb ik in februari gedaan) is dit allemaal best goed te doen. Vind sowieso (even lost van het milieuprincipe) een trein een lekkerder vervoermiddel dan een vliegtuig. Ik zit donderdag a.s. 9 uur in een vliegtuig, denk niet dat ik daar vrolijk van wordt (wegens de 'ruimte'), terwijl ik 8 uur in een trein (Amsterdam - Basel heb ik ooit gedaan) echt geen enkel probleem vind.

Volgens mij is vanaf eind 2019 ook andersom (Amsterdam - Londen dus) rechtstreeks vervoer mogelijk. Als ze dan de aantallen opvoeren wordt dat een grote publiekstrekker neem ik aan.

Ik begrijp en respecteer het milieuprincipe, maar qua tijd scheelt het wel hoor. Amsterdam - Londen is een vlucht van een uur en met online inchecken kun je er rustig een half uur van tevoren zijn. Neem een half uur voor het uitstappen en je bent in 2 uur in Londen, denk niet dat zo snel met de trein zal kunnen. Amsterdam - Parijs is een beetje hetzelfde verhaal. 5 uur met de auto en een vlucht van 80 minuten. Neem ruim de tijd voor de overige zaken en je bent er binnen 3 uur met het vliegtuig.

Gelukkig hoef ik die afweging niet te maken, aangezien Londen en Parijs mij beiden niet trekken. Geef mij maar Amsterdam, mijn Mokums Paradijs.

Volledig mee eens. Al die retourtjes London/Berlijn/Parijs kun je makkelijk met de auto doen en is vaak nog praktischer met de auto.

Nu heb ik sowieso een schijthekel aam vliegen en doe ik dat eigenlijk alleen als ik het water over moet.

Ik neem aan dat jij nogal vaak in Barcelona te vinden bent, offer jij dan twee hele dagen op door te rijden of pak je gewoon de vlucht van nog geen 2,5 uur?
 

Janssen

Well-known member
Ben sinds de geboorte van de kleine twee jaar geleden niet meer naar wedstrijden geweest daar. Heb een hele tijd vanaf Maastricht kunnen vliegen dus dan zou je gek zijn als je de auto pakt. Maar dat zijn dan ook ander afstanden dan Berlijn en Parijs.
 

erka

Well-known member
Sluit het een het ander uit dan??

Op Parijs vliegen ook nog steeds 12 vliegtuigen per dag vanaf Schiphol. Maar dat waren er 25 jaar terug volgens mij echt meer. Een jaar of 15 terug reed er 5/6x per dag een Thalys van Amsterdam naar Parijs, inmiddels elk uur.

Grote kans dat als de HSL naar Londen flink gaat rijden die 52 vluchten per dag flink minder worden. Overigens heeft de nieuwe Eurostartrein 900(!!!) zitplaatsen, dat zijn 3 vliegtuigen (op Londen vliegen geen heel grote vliegtuigen zoals naar Amerika/Azi?), dus als de Eurostar een keer of 8 per dag gaat rijden gaan de vluchten dat echt wel voelen.

Inderdaad, dat sluit elkaar zeker niet uit. Echter een groot deel van de passagiers tussen Amsterdam-Londen is transfer. Dus dan ga je daar als reiziger alsnog veel tijd verliezen. Neemt niet weg dat ik er helemaal voor ben, maar dan moeten ze niet met van die knulligheden aankomen en gewoon een strakke verbinding regelen.
 

ElSimao

Active member
Ben sinds de geboorte van de kleine twee jaar geleden niet meer naar wedstrijden geweest daar. Heb een hele tijd vanaf Maastricht kunnen vliegen dus dan zou je gek zijn als je de auto pakt. Maar dat zijn dan ook ander afstanden dan Berlijn en Parijs.

Mja, je stelde dat je alleen vliegt als je "het water" over moest. Ligt wel even iets anders dus, voor wat langere afstanden in Europa pak je ook gewoon het vliegtuig.
 

JMD

Well-known member
Ik begrijp en respecteer het milieuprincipe, maar qua tijd scheelt het wel hoor. Amsterdam - Londen is een vlucht van een uur en met online inchecken kun je er rustig een half uur van tevoren zijn. Neem een half uur voor het uitstappen en je bent in 2 uur in Londen, denk niet dat zo snel met de trein zal kunnen. Amsterdam - Parijs is een beetje hetzelfde verhaal. 5 uur met de auto en een vlucht van 80 minuten. Neem ruim de tijd voor de overige zaken en je bent er binnen 3 uur met het vliegtuig.
Als je op Londen vliegt kom je (behalve als je op City landt) aan in een 'buitengebied' waarbij je nog minstens 1 uur onderweg bent met trein of metro voor je in het centrum staat. Dus je kan bij die 2 uur rustig minimaal 1 uur optellen. Met de trein kom je in hartje Londen aan (King's Cross) en loop je zo de metro in. Uitstappen met het vliegtuig duurt overigens ook lang, want je moet immers nog langs de douane, en soms een pokkeneind lopen, dat hoeft met de trein niet, want de douane-zaken doe je voor je instapt in de trein.

Idem naar Parijs, met het vliegtuig kom je aan op Charles de Gaulle, dat is ook nog 0,5-1 uur tot het centrum van Parijs, terwijl je met de Thalys op Gare du Nord uitstapt.

En verder moet je op Schiphol echt wel minimaal 1 uur van tevoren aanwezig zijn, vanwege de bagagecheck e.d.. Voeg daarbij een soms vertrek/aankomst op de Polderbaan en je bent weer een kwartier verder.
Dus zo rooskleurig als jij de vliegreizen aangeeft is het echt niet.
 

ElSimao

Active member
Als je op Londen vliegt kom je (behalve als je op City landt) aan in een 'buitengebied' waarbij je nog minstens 1 uur onderweg bent met trein of metro voor je in het centrum staat. Dus je kan bij die 2 uur rustig minimaal 1 uur optellen. Met de trein kom je in hartje Londen aan (King's Cross) en loop je zo de metro in. Uitstappen met het vliegtuig duurt overigens ook lang, want je moet immers nog langs de douane, en soms een pokkeneind lopen, dat hoeft met de trein niet, want de douane-zaken doe je voor je instapt in de trein.

Idem naar Parijs, met het vliegtuig kom je aan op Charles de Gaulle, dat is ook nog 0,5-1 uur tot het centrum van Parijs, terwijl je met de Thalys op Gare du Nord uitstapt.

En verder moet je op Schiphol echt wel minimaal 1 uur van tevoren aanwezig zijn, vanwege de bagagecheck e.d.. Voeg daarbij een soms vertrek/aankomst op de Polderbaan en je bent weer een kwartier verder.
Dus zo rooskleurig als jij de vliegreizen aangeeft is het echt niet.

Met online inchecken en alleen handbagage hoef je geen uur van tevoren aanwezig te zijn. Het is misschien wel verstandig, maar noodzakelijk is het niet.
 

JMD

Well-known member
Met online inchecken en alleen handbagage hoef je geen uur van tevoren aanwezig te zijn. Het is misschien wel verstandig, maar noodzakelijk is het niet.
Dan is het te hopen dat je geen lange rijen bij de controle hebt. Daar heb ik vorig jaar meer dan 1 uur in de rij gestaan. En ik had toch echt alleen maar handbagage.
 
Bovenaan