Binnenlands nieuws

erka

Well-known member
Dat van die vliegvelden bij Londen klopt wel. Voordat je van het vliegveld af en in de stad bent, ben je zo 1 uur verder, als het niet meer is.
 

JMD

Well-known member
Dat van die vliegvelden bij Londen klopt wel. Voordat je van het vliegveld af en in de stad bent, ben je zo 1 uur verder, als het niet meer is.

Ligt er aan welke. Heathrow is een klein uurtje (en direct de metro), City minder (en ook direct de DLR, maar die brengt je niet ver het centrum in, maar ok). Maar vanaf Stansted is het echt nog wel iets van 1,5 uur volgens mij, en dan tel ik de tijd vanaf het vliegtuig uit tot de trein in nog niet eens mee, en die is daar echt lang, want je moet nog met een treintje naar de aankomsthal en dan nog douane. Luton is eerst nog met een bus naar het station. Southend is minimaal 1 uur nog met de trein en Gatwick ook zoiets.
 

ElSimao

Active member
Dan is het te hopen dat je geen lange rijen bij de controle hebt. Daar heb ik vorig jaar meer dan 1 uur in de rij gestaan. En ik had toch echt alleen maar handbagage.

Naar mijn mening doen ze dat de laatste tijd wat efficienter, volgens mij hebben ze ook meer punten om die controle te doen nu. 45 minuten voor vertrek aanwezig zijn is over het algemeen ok, heb daarmee nog nooit een vlucht (al is het wel een keer close geworden, mn naam werd omgeroepen enzo) gemist. Al snap ik dat je het risico niet wil lopen. Als ik naar Tokyo ga ben ik ook zeker 1,5/2 uur van tevoren aanwezig.
 

erka

Well-known member
Ligt er aan welke. Heathrow is een klein uurtje (en direct de metro), City minder (en ook direct de DLR, maar die brengt je niet ver het centrum in, maar ok). Maar vanaf Stansted is het echt nog wel iets van 1,5 uur volgens mij, en dan tel ik de tijd vanaf het vliegtuig uit tot de trein in nog niet eens mee, en die is daar echt lang, want je moet nog met een treintje naar de aankomsthal en dan nog douane. Luton is eerst nog met een bus naar het station. Southend is minimaal 1 uur nog met de trein en Gatwick ook zoiets.

Gatwick is maar 30-40 minuten ofzoiets met de trein. Maar goed, dat is dus al bijna net zo lang als de vliegreis zelf.
 

Atreides

Well-known member
Ik begrijp en respecteer het milieuprincipe, maar qua tijd scheelt het wel hoor. Amsterdam - Londen is een vlucht van een uur en met online inchecken kun je er rustig een half uur van tevoren zijn. Neem een half uur voor het uitstappen en je bent in 2 uur in Londen, denk niet dat zo snel met de trein zal kunnen. Amsterdam - Parijs is een beetje hetzelfde verhaal. 5 uur met de auto en een vlucht van 80 minuten. Neem ruim de tijd voor de overige zaken en je bent er binnen 3 uur met het vliegtuig.

Je rekensom is dus best wel slecht. Het criterium is van deur tot deur. Je hebt je aanrijd tijd naar het vliegveld en afvoertijd van het vliegveld niet meegenomen, waarbij het onduidelijk is of je op je koffer moet wachten. Nog los van het feit dat je aan het smokkelen bent met je inchecktijd.


Dat van die vliegvelden bij Londen klopt wel. Voordat je van het vliegveld af en in de stad bent, ben je zo 1 uur verder, als het niet meer is.

Hear hear.
 

Atreides

Well-known member
Op koffer wachten? Voor een weekendje Londen check je echt geen koffer in. Alles in je handbagage.

Daar verschillen de meningen dus over. Zelf zou ik het ook niet doen. Maar voor een weekeindje naar Londen vind ik de reistijd sowieso niet heel snel opwegen tegen de tijd dat je daadwerkelijk in Londen bent.
 

zwammy

Well-known member
En hoeveel scheelt het in prijs?

Voor mij is een retour Groningen met de trein evenveel als een retourtje Praag met het vliegtuig.
 

Atreides

Well-known member
Voor mij is een retour Groningen met de trein evenveel als een retourtje Praag met het vliegtuig.

Jij kunt voor € 14 vliegen?

En hoeveel scheelt het in prijs?

Ik ben heel benieuwd naar jou deur tot deur kosten. Vergeten de meeste mensen. Verder neemt inderdaad het voordeel van vliegen toe als je buiten de 5/6 uur zone begint te komen.
 
Laatst bewerkt:

Max

Administrator
Forumleiding
Korte vlucht ga je idd niks meer inchecken. Daar moet je extra voor betalen en dat kost je enorm veel wachttijd bij de band. Maar die aankomsttijd is zelfs wat krapjes als El Simao priority vliegt. Je zit toch met boarding tijd. Neemt niet weg dat je priority extreem laat kan aan komen kakken. Een van mijn vrienden heeft daar een sport van gemaakt. Maar de vliegtuig rompslomp kunnen inwisselen voor een treinreis alsof je naar Maastricht gaat met de trein klinkt voor mij aantrekkelijk.
 

ElSimao

Active member
Jij kunt voor € 14 vliegen?

Zwammy resideert als ik mij niet vergis in Eindhoven. De NS brengt jouw vanaf Eindhoven niet heen en terug naar Groningen voor slechts 14E...

Je rekensom is dus best wel slecht. Het criterium is van deur tot deur. Je hebt je aanrijd tijd naar het vliegveld en afvoertijd van het vliegveld niet meegenomen, waarbij het onduidelijk is of je op je koffer moet wachten. Nog los van het feit dat je aan het smokkelen bent met je inchecktijd.

Het is hier vergeleken met de trein, dus als je de tijd van je huis naar Schiphol meerekent, moet je ook de tijd van je huis naar het treinstation meerekenen.

En ik smokkel niet met de inchecktijd, het is echt gewoon mogelijk om rijkelijk laat aanwezig te zijn en toch gewoon mee te vliegen.
 

ALenstra

Well-known member
Ik ga meerdere keren met de vliegtuig voetbal kijken in Engeland. Twee of drie dagen weg. Boardingpassen print ik al uit voor vertrek en ik heb alleen handbagage. Echt, je bent niet veel tijd kwijt voor vertrek en na aankomst. Bagage inchecken kost tegenwoordig geld dus bijna iedereen heeft alleen handbagage. Eurostar is voor mij alleen interessant voor langere reizen naar het VK.
 

Atreides

Well-known member
Zwammy resideert als ik mij niet vergis in Eindhoven. De NS brengt jouw vanaf Eindhoven niet heen en terug naar Groningen voor slechts 14E...

Nooit een goedkoop dagkaartje gekocht van € 14? Is met de boekenweek zelfs gratis (al heb ik die maar niet gebruikt).

Het is hier vergeleken met de trein, dus als je de tijd van je huis naar Schiphol meerekent, moet je ook de tijd van je huis naar het treinstation meerekenen.

Uiteraard. Dingetje is natuurlijk dat er een paar honderd treinstations in Nederland zijn en een stuk of zes vliegvelden (waarbij het criterium nog steeds is de auto of de trein).

En ik smokkel niet met de inchecktijd, het is echt gewoon mogelijk om rijkelijk laat aanwezig te zijn en toch gewoon mee te vliegen.

Het is ook mogelijk om 180 te rijden. Verandert niks aan het feit dat het eigenlijk niet de bedoeling is of redelijk om vanuit te gaan. Zo is de discussie ook begonnen.
 

ElSimao

Active member
Uiteraard. Dingetje is natuurlijk dat er een paar honderd treinstations in Nederland zijn en een stuk of zes vliegvelden (waarbij het criterium nog steeds is de auto of de trein).

Niet al die paar honderd treinstations zullen de reis naar Londen aanbieden, dus als je op station Coevorden instapt, zul je nog steeds uren moeten reizen voordat je op Amsterdam CS bent.

Met de auto naar Londen lijkt me zeker veel langer duren. Plus het is veel gedoe.

Het is ook mogelijk om 180 te rijden. Verandert niks aan het feit dat het eigenlijk niet de bedoeling is of redelijk om vanuit te gaan. Zo is de discussie ook begonnen.

Ik denk dat je je vergist mbt hoe snel en efficient het vliegen tegenwoordig gaat. De lange wachtrijen en vele controles bij aankomst en vertrek zijn er niet meer. Zie de post van ALenstra.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Maar de vliegtuig rompslomp kunnen inwisselen voor een treinreis alsof je naar Maastricht gaat met de trein klinkt voor mij aantrekkelijk.
Naar Engeland heb je wel security + paspoort e.d. (dat is ook de reden waarom de trein vanuit Londen wel al rechtstreeks naar Amsterdam rijdt, maar andersom nog niet), maar dat is echt nog geen 15 minuten.

Als we toch bezig zijn met slakken op zout leggen: luchthavens zijn vaak ontzettend groot, niet zelden is de looptijd van gate naar paspoortcontrole 15 minuten. Dat heb je op stations niet.

En idd: als je kort gaat neem je met het vliegtuig alleen handbagage mee, dat doe ik ook. Scheelt in de kosten en hoef je ook niet te wachten op de koffer bij aankomst.
 

Atreides

Well-known member
Niet al die paar honderd treinstations zullen de reis naar Londen aanbieden, dus als je op station Coevorden instapt, zul je nog steeds uren moeten reizen voordat je op Amsterdam CS bent.

Uiteraard. Berlijn is dan weer 5/6 uur rijden vanaf Coevorden.

Met de auto naar Londen lijkt me zeker veel langer duren. Plus het is veel gedoe.

Londen lijkt me sowieso me de trein gunstiger dan met de auto.

Ik denk dat je je vergist mbt hoe snel en efficient het vliegen tegenwoordig gaat. De lange wachtrijen en vele controles bij aankomst en vertrek zijn er niet meer. Zie de post van ALenstra

Ik heb dit jaar nog meerdere keren gevolgen en ik sta daar een stuk minder optimistisch in. Ben Ryanair moet je formeel al 30/40 van boarden van te voren (niet dat ze er iets mee doen).
 
Bovenaan