Basketbal

de waan

Well-known member
Volleybal is vooral heel erg smal qua basis in de top. Het is vrijwel altijd Dynamo Apeldoorn, Orion Doetinchem en Lycurgus Groningen. Het schijnt dat er in Limburg nu aardig wordt geïnvesteerd bij Limax, die zullen komend seizoen wel mee gaan doen. Maar de rest is doorgaans competitievulling. De bolwerken in Amstelveen en Zevenhuizen zijn er allang niet meer.

Handbal heb ik wat minder zicht op. Heb wel het idee dat de top daar wat breder is. En daar is net als in het basketbal nu ook een BeNeliga. Is boBBy er nog voor wat extra duiding?
 

Pieros

Active member
Volleybal is vooral heel erg smal qua basis in de top. Het is vrijwel altijd Dynamo Apeldoorn, Orion Doetinchem en Lycurgus Groningen. Het schijnt dat er in Limburg nu aardig wordt geïnvesteerd bij Limax, die zullen komend seizoen wel mee gaan doen. Maar de rest is doorgaans competitievulling. De bolwerken in Amstelveen en Zevenhuizen zijn er allang niet meer.

Handbal heb ik wat minder zicht op. Heb wel het idee dat de top daar wat breder is. En daar is net als in het basketbal nu ook een BeNeliga. Is boBBy er nog voor wat extra duiding?
Bij het basketbal hebben ze nu 2 seizoenen de BeNeLiga, de BNXT, maar weet niet of de insiders het als een succes zien. Voor mij als buitenstaander valt de ingewikkelde structuur erg op, dit helpt niet.
 

de waan

Well-known member
Ik volg het basketbal niet heel erg, maar ik begreep er niet bijster veel van. Wordt er nou ook nog naast de BNXT ook nog gespeeld voor een Nederlands kampioenschap?
 

Pieros

Active member
Ik volg het basketbal niet heel erg, maar ik begreep er niet bijster veel van. Wordt er nou ook nog naast de BNXT ook nog gespeeld voor een Nederlands kampioenschap?
Ja, er zijn van beiden play offs (die ook gedeeltelijk tegelijkertijd gespeeld worden) met een uiteindelijke winnaar.
 

JMD

Well-known member
Volleybal is vooral heel erg smal qua basis in de top. Het is vrijwel altijd Dynamo Apeldoorn, Orion Doetinchem en Lycurgus Groningen. Het schijnt dat er in Limburg nu aardig wordt geïnvesteerd bij Limax, die zullen komend seizoen wel mee gaan doen. Maar de rest is doorgaans competitievulling. De bolwerken in Amstelveen en Zevenhuizen zijn er allang niet meer.
EN wat dacht je vroeger van Sneek. Het damesvolleybalteam van die club bleef jarenlang in eigen huis ongeslagen en won zelfs 2 seizoenen op rij de titel zonder nederlaag...

Ik heb eigenlijk niet zoveel met basketbal in Nederland, maar worden er nog steeds rissen C-AMerikanen gehaald? Daar lijkt me dan toch ook wel een oorzaak van de problemen te zitten als dat nog steeds zo is.
 

erka

Well-known member
Ik volg het basketbal niet heel erg, maar ik begreep er niet bijster veel van. Wordt er nou ook nog naast de BNXT ook nog gespeeld voor een Nederlands kampioenschap?

Het is wel een leuke opzet hoor. Mensen zijn er ook best positief over.

-De NL en B clubs eerst bij elkaar in een gewone competitie.
-Daarna per land playoffs, dus NL met de NL'se clubs en B met de B'se club voor het landskampioenschap
-En zodra een NL of B club wordt uitgeschakeld in de playoffs, stroomt ie weer in in de gezamenlijke playoffs B+NL
-Zodat je aan het eind ook nog een BNXT kampioen hebt.
 

erka

Well-known member
Ik heb eigenlijk niet zoveel met basketbal in Nederland, maar worden er nog steeds rissen C-AMerikanen gehaald? Daar lijkt me dan toch ook wel een oorzaak van de problemen te zitten als dat nog steeds zo is.

C-Amerikanen? Konden we die maar betalen.

Nederland is een van de zwakkere competities van Europa. Mag al blij zijn als je een F-Amerikaan hebt.
 

erka

Well-known member
Volleybal is vooral heel erg smal qua basis in de top. Het is vrijwel altijd Dynamo Apeldoorn, Orion Doetinchem en Lycurgus Groningen. Het schijnt dat er in Limburg nu aardig wordt geïnvesteerd bij Limax, die zullen komend seizoen wel mee gaan doen. Maar de rest is doorgaans competitievulling. De bolwerken in Amstelveen en Zevenhuizen zijn er allang niet meer.

Handbal heb ik wat minder zicht op. Heb wel het idee dat de top daar wat breder is. En daar is net als in het basketbal nu ook een BeNeliga. Is boBBy er nog voor wat extra duiding?

Lycurgus is qua volleybal in Groningen ook regelmatig financieel op t randje. Dynamo en Orion zijn stabieler. Handbal weet ik ook zo niet, maar ik volg handbal in Nederland ook niet zo. Vooral nationale teams en ook wel Bundesliga, maar verder eigenlijk niet. Heb altijd het idee bij handbal dat je Volendam hebt en een hoop Limburgse clubs.
 

erka

Well-known member
Oke, maar worden die dan gehaald?

Ja altijd nog beter dan B-Nederlanders bijvoorbeeld. En goede Europeanen uit andere landen zijn ook amper te betalen.
Basketbalcompetitie bij ons is gewoon financieel marginaal. Dus als je dan als club wat wil dan moet je het wel erg goed voorbereiden.
 

Joost

Well-known member
Lycurgus is qua volleybal in Groningen ook regelmatig financieel op t randje. Dynamo en Orion zijn stabieler. Handbal weet ik ook zo niet, maar ik volg handbal in Nederland ook niet zo. Vooral nationale teams en ook wel Bundesliga, maar verder eigenlijk niet. Heb altijd het idee bij handbal dat je Volendam hebt en een hoop Limburgse clubs.
Handbal is inderdaad in Limburg erg groot. Zowel in Nederlands als Belgisch.

Limburg is zelfs een heel district bij het Handbalverbond.
Korfbal spelen we hier dan weer helemaal niet.
 

JMD

Well-known member
Ja altijd nog beter dan B-Nederlanders bijvoorbeeld. En goede Europeanen uit andere landen zijn ook amper te betalen.
Basketbalcompetitie bij ons is gewoon financieel marginaal. Dus als je dan als club wat wil dan moet je het wel erg goed voorbereiden.
Tsja, waarom haal je dan Amerikanen als je ze niet kan betalen?
 

Maasveld

Well-known member
De dames van Handbal Venlo behoren tegenwoordig tot de top van Nederland, vandaar dat ik dat wat meer volg. Voor hun Europese wedstrijden hebben ze ook crowdfunding nodig om dat te bekostigen. Regerend kampioen VOC Amsterdam gaat Europa niet in omdat het te duur is. Bij de dames is het financieel gezien dus ook niet heel rooskleurig.
 

Abubakari

Well-known member
Het niveau mag dan niet heel hoog zijn, een avondje Donar is wel echt erg leuk. Twee uur entertainment, je verveelt je geen tel.

Nu stel ik (als amateurvoetbalfan) natuurlijk sowieso geen hele hoge eisen, dus dat scheelt ook.
 

JMD

Well-known member
Zowat elke club in de wereld haalt Amerikanen als het even kan.
Jep. I know. Maar het lijkt me toch dat je eerst kijkt of je dat kan betalen. Zo'n Amerikaan halen zal niet goedkoop zijn, je moet toch 'kost en inwoning' regelen plus zijn "salaris". NOu zal dat salaris niet heel groot zijn, maar de begroting van een club als Donar is dat ook niet
 

erka

Well-known member
Jep. I know. Maar het lijkt me toch dat je eerst kijkt of je dat kan betalen. Zo'n Amerikaan halen zal niet goedkoop zijn, je moet toch 'kost en inwoning' regelen plus zijn "salaris". NOu zal dat salaris niet heel groot zijn, maar de begroting van een club als Donar is dat ook niet

Dit scouten gaat ook anders dan in voetbal. In de VS heb je een heleboel gelukszoekers die niet goed genoeg zijn voor de NBA of de NCAA en graag in Europa willen basketballen. Die worden dan aangeboden. Dan gaan alle goede naar Spanje, Italië, Griekenland etc. en de F-categorie kan dan naar Nederland.
 
Bovenaan