Basketbal

Abubakari

Well-known member
Maar de kern: er was dus geen controle op de penningmeester waardoor deze veel te veel geld heeft kunnen uitgeven.
Er waren toch ook bedragen simpelweg verdwenen cq niet meer te traceren? Er is huiszoeking bij hem gedaan.
De afgelopen periode is het huishoudboekje van de club doorgelicht, en daaruit is gebleken dat er uitgaven zijn gedaan die niet aantoonbaar waren in het belang van Donar.
Vrij vaag toch, ljkt wel alsof ie Donar geld voor zichzelf heeft gebruikt.

De reden voor de fiscus om geen crediteurenakkoord aan te gaan, is volgens Klompien de chaotische nalatenschap van de voormalige penningmeester van Donar. “Daar was geen touw aan vast te knopen”, aldus de voorzitter van de speciale taskforce. “Ik denk dat hij compleet flipte en in een soort parallelle werkelijkheid leefde.”
De man heeft Donar in elk geval de nek omgedraaid.

Had het trouwens niet verwacht, gezien de belangen van de gemeente in Martiniplaza, want dat komt ook serieus in de problemen.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Als het klopt wat jullie zegt dan is dat gewoonweg absurd, dat één zo'n vent hoogstpersoonlijk een grote club de nek om kan draaien. Zonde voor het Nederlandse Basketbal.
 

gevegt

Well-known member
Als je een luchtfietser accepteert als penningmeester, heb je als bestuur ook wel iets uit te leggen.

 

Maasveld

Well-known member
Als het klopt wat jullie zegt dan is dat gewoonweg absurd, dat één zo'n vent hoogstpersoonlijk een grote club de nek om kan draaien. Zonde voor het Nederlandse Basketbal.
Als één man zo'n club de nek om kan draaien is er iets grandioos mis binnen de organisatie.
 

Abubakari

Well-known member
Een topclub gerund door goedwillende amateurs waarbij elke vorm van controle op Arkema ontbrak, dat is waar het in het kort op neer komt.
 

gevegt

Well-known member
Een topclub gerund door goedwillende amateurs waarbij elke vorm van controle op Arkema ontbrak, dat is waar het in het kort op neer komt.
Zelfs bij FC Bal op het dak is er een controlecommissie hoe het er financieel voorstaat.
Bij Donar blijkbaar niet.
 

Abubakari

Well-known member
Nee, het is inderdaad lekker makkelijk om naar Arkema te wijzen, maar het bestuur heeft er ook een zootje van gemaakt.
 

erka

Well-known member
Bestuur en RvT. Er is wel een Raad van Toezicht maar wat die de afgelopen jaren gedaan heeft...

Het is één grote puinzooi met een hoop schuldigen.
 

Pieros

Active member
En ook niet voor het eerst. Faillisement nummer 3.

Dat is toch wel het grote nadeel van basketbal in Nederland. Het is een te kleine sport waarbij clubs toch relatief veel geld nodig hebben om goed draaiende te blijven. Daardoor is er een groot verloop van clubs en weinig stabiliteit.
 

Batigoal

Well-known member
Zonde hoor. Heb ze nog weleens gezien in Rotterdam tegen, toen nog, Rotterdam Basketbal.

Had vroeger wel een zwak voor basketbal en het blijft jammer dat het in Nederland nooit echt goed van de grond komt.
 

de waan

Well-known member
In Zwolle is het ook een behoorlijk amateuristische bende hoor ik wel eens van mensen die er wat dichter op zitten.
 

erka

Well-known member
Het aantal ineengestorte/verdwenen basketbalclubs in Nederland is eindeloos: Amsterdam, Den Helder, Nijmegen, Leiden (jaren 80), Weert, Donar dus, Leeuwarden ook dit jaar. Landstede is voortzetting van eerdere club uit Meppel (Red Giants). Sommige door faillissement, maar ook als de hoofdsponsor ermee ophoudt verdwijnt de club vaak of wordt deze overgenomen

De enige top basketbalclub waarvan ik vrij zeker weet dat die nooit failliet is gegaan of overgenomen is, is Den Bosch. Heeft volgens mij ook altijd in de Eredivisie gespeeld sinds er profs zijn in Nederland.
 

Pieros

Active member
Het aantal ineengestorte/verdwenen basketbalclubs in Nederland is eindeloos: Amsterdam, Den Helder, Nijmegen, Leiden (jaren 80), Weert, Donar dus, Leeuwarden ook dit jaar. Landstede is voortzetting van eerdere club uit Meppel (Red Giants). Sommige door faillissement, maar ook als de hoofdsponsor ermee ophoudt verdwijnt de club vaak of wordt deze overgenomen

De enige top basketbalclub waarvan ik vrij zeker weet dat die nooit failliet is gegaan of overgenomen is, is Den Bosch. Heeft volgens mij ook altijd in de Eredivisie gespeeld sinds er profs zijn in Nederland.
Den Bosch is ook overgenomen, zo’n 15 jaar geleden denk ik. Eiffel Towers speelde eerst in Nijmegen, maar omdat ze daar geen nieuwe hal wilde bouwen met die voldeed aan de Europese normen, namen ze Den Bosch over en verhuisde de club van Nijmegen naar Den Bosch. Supporters/sponsoren van Eiffel Towers Nijmegen richtten toen Matrixx Magixx op als opvolger van ET in Nijmegen, maar weken snel naar Wijchen uit omdat daar een nieuwere hal was met meer ruimte voor de sponsoren.
 
  • Leuk
Waarderingen: erka

Joost

Well-known member
Komt er bij Donar niet ook een herstart? De Basketbalcompetitie zal ook wel met licenties voor het profdeel werken zodat Donar direct kan instromen.
 

erka

Well-known member
Den Bosch is ook overgenomen, zo’n 15 jaar geleden denk ik. Eiffel Towers speelde eerst in Nijmegen, maar omdat ze daar geen nieuwe hal wilde bouwen met die voldeed aan de Europese normen, namen ze Den Bosch over en verhuisde de club van Nijmegen naar Den Bosch. Supporters/sponsoren van Eiffel Towers Nijmegen richtten toen Matrixx Magixx op als opvolger van ET in Nijmegen, maar weken snel naar Wijchen uit omdat daar een nieuwere hal was met meer ruimte voor de sponsoren.

Dank! Dat klopt inderdaad. Maar dat was niet echt een overname van Den Bosch. Meer een soort fusie. Den Bosch als club is altijd gebleven
 
Laatst bewerkt:

Pieros

Active member
Dank! Dat klopt inderdaad. Maar dat was niet echt een overname van Den Bosch. Meer een soort fusie. Den Bosch als club is altijd gebleven
Klopt inderdaad, was een fusie. Zo frissen we ons geheugen even op.

Ik vind de instabiliteit van topbasketbal in Nederland echt wel een groot nadeel om ee competitie te gaan volgen. Voorheen in Nijmegen en Wijchen veel gezien, maar dat is helemaal weg daar. Nu hebben ze in Bemmel een leuke club opgericht met een link naar het verleden van Nijmegen/Wijchen, maar ben daar nog niet geweest. Eigenlijk ook geen zin in, ben je net bezig een band op te bouwen met de club/de mensen daar, stopt de hoofdsponsor of wat dan ook, weg club. Als ze daar nu iets op vinden. Nu Donar failliet, maar ook Amsterdam stopt ermee. Eerder stopte het in Den Haag en Almere. Wie is de volgende?
 

Reinoud

Well-known member
Is dit bij andere zaalsporten als volleybal en handbal ook aan de orde? Weet dat bij korfbal het veldseizoen voor veel clubs erg belangrijk is in verband met de kantine inkomsten.
 
Bovenaan