Andere buitenlandse competities

U.G.

Well-known member
In de CL krijg je tegenwoordig voor elke scheet een penalty en/of rood, dus ze doen hun best maar.

Deed Sporting dat vorige week ook tegen City?
Penalties en rood, meer spektakel dus.

Ik weet bij god niet wat Sporting deed. Kijk zelf anders ff terug.

ALenstra

Well-known member
FC Basel heeft trainer Patrick Rahmen ontslagen. De club staat momenteel gedeeld tweede samen met Young Boys. De verrassing is dat FC Zurich bovenaan staat met tien punten voorsprong op Young Boys en FC Basel.

Mario

Well-known member
Momenteel hebben ze in Oekraïne wel wat anders aan hun hoofd dan voetbal, maar ik denk dat een zelfverklaarde onafhankelijkheid van de 2 regio's ook gevolgen zal hebben voor de competitie aldaar? Zullen Shakthar en Luhansk deel blijven uitmaken van de competitie? Lijkt mij van niet.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Momenteel hebben ze in Oekraïne wel wat anders aan hun hoofd dan voetbal, maar ik denk dat een zelfverklaarde onafhankelijkheid van de 2 regio's ook gevolgen zal hebben voor de competitie aldaar? Zullen Shakthar en Luhansk deel blijven uitmaken van de competitie? Lijkt mij van niet.
Zolang die "landen" niet tot de UEFA toegelaten worden (wat natuurlijk zeer onwaarschijnlijk is gezien de politieke situatie), kunnen ze nergens anders heen. De Russische competitie kunnen ze niet in of ze moeten in Rusland gaan spelen. Dat probleem hebben clubs uit De Krim ook.

erka

Well-known member
Shakhtar zal wel gewoon verplaatsen naar Kiev en daar doorgaan als club, die kunnen dat makkelijk betalen. Is nu ook al zo.

Batigoal

Well-known member
Over het Oekraïense voetbal gesproken; Metalist Kharkiv is hard op de weg terug. In 2012 stonden ze nog in de kwartfinale van de Europa League en waren ze de 'eeuwige' nummer 3 achter Shakhtar en Dynamo Kiev. Vervolgens klapte de boel in het oosten tijdens de Krim-oorlog en vluchtten de rijke zakenlui die niet pro-Putin waren het land uit. Daardoor gingen een aantal clubs failliet waaronder Metalist en ook Dnipro (die haalden zelfs de finale van de Europa League met voorin Kalinic en Konoplyanka).

Hoe dan ook Metalist verdween en een paar nieuwe clubs genaamd Metalist werden opgericht. Eén van die clubs werd vorig jaar overgenomen door de inmiddels in het land teruggekeerde oud-eigenaar en die mocht het oude logo en clubnaam gebruiken. Ze staan nu ruim bovenaan op het 2e niveau en smijten nu al met miljoenen om de selectie te versterken met ouderwets voornamelijk Zuid-Amerikanen. De eigenaar wil het liefst nu al de beker winnen zodat ze na de promotie gelijk Europees voetbal spelen en weer Shakhtar en Dynamo kunnen uitdagen.

Pikant is dat sinds dit seizoen al één van die andere nieuwe Metalist-ploegen op het hoogste niveau speelt; Metalist 1925. Als die niet degraderen heb je volgend seizoen een leuke derby.

erka

Well-known member
En Dnepr Dnepropetrovsk ging in 2017 ook failliet. De opvolger Dnipro-1 staat nu alweer 3e achter de grote twee. Luhansk staat trouwens 4e.

Batigoal

Well-known member
En Dnepr Dnepropetrovsk ging in 2017 ook failliet. De opvolger Dnipro-1 staat nu alweer 3e achter de grote twee. Luhansk staat trouwens 4e.
Ja, Dnipro-1 vind ik ook wel een interessante, maar ik heb weleens gelezen dat die club door het gros van de vroegere Dnipro-fans niet echt als opvolger wordt gezien. Zijn ook in allerlei rechtszaken verwikkeld vanwege de schulden van de oude ploeg.

Interessant is ook Tavriya Simferopol. Niet echt een bekende club, maar wel vaste waarde op het hoogste niveau destijds en een paar keer zelfs Europees voetbal gespeeld. Simferopol ligt op de Krim. Na de annexatie daarvan ging de club verder onder de Russische voetbalbond in de Eredivisie van de Krim. Het is me niet helemaal duidelijk, maar volgens mij wordt die competitie gedoogd door de UEFA, maar valt het onder Rusland. Misschien weet jij daar meer van? Wat opmerkelijk is, is dat er in Oekraïne Tavriya weer heropgericht werd, maar dan in Kherson, wat op Oekraïens grondgebied ligt. En ondanks dat ze niet meer hun thuiswedstrijden op de Krim spelen, gebruiken ze sinds 2020 wel weer de oude naam Tavriya Simferopol. Dus je hebt dezelfde club nu in Rusland (Krim) en in Oekraïne.

erka

Well-known member
Weet niet precies hoe dat geregeld is. Wel dat Tavriya Simferopol de eerste kampioen was van het onafhankelijke Oekraine :) Grote verrassing destijds. Speelden in 2 groepen en de finale was tegen de winnaar van de andere groep, uiteraard Dinamo Kiev.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
De eredivisie van De Krim is overigens niet gekoppeld aan de Russische piramide, omdat de UEFA De Krim als Oekraïne ziet en die clubs daarom niet in de Russische competitie kunnen spelen zonder toestemming van de Oekraïnse bond, wat er natuurlijk nooit gaat komen.

Batigoal

Well-known member
Er zijn, naast de sancties, ook al de eerste gevolgen te zien bij de Russische clubs op spelers- en trainersvlak. Andriy Voronin, voormalig spits met paardenstaart en tegenwoordig assistent bij Dinamo Moskou, heeft zijn contract ingeleverd. Hij voelt zich niet meer veilig. Er gingen afgelopen week geruchten dat Zenit centrumverdediger Rakitskiy naar de B-kern zou hebben verbannen nadat hij op social media pro-Oekraïne boodschappen had geplaatst. Rakitskiy is al jaren sterkhouder bij Zenit, maar ja dat is wel de club van Putin. 2 andere Oekraïense spelers hebben zelf de biezen gepakt en zijn het land uit gevlucht. Verder heeft de Duitse trainer Markus Gisdol en een deel van zijn staf het contract bij Lokomotiv Moskou ingeleverd.

Batigoal

Well-known member
Rakitskiy heeft inmiddels zelf zijn contract bij Zenit laten ontbinden. Ook de Duitse trainer Daniel Farke, eerder dit seizoen nog ontslagen bij Norwich City, is vertrokken. Notabene nog voordat hij een competitiewedstrijd heeft gecoacht bij FC Krasnodar.

U.G.

Well-known member
We hebben het afgelopen weekend thuis verloren van Benfica (0-2), beetje slappe wedstrijd…niet echt des derbies. Porto kampioen, en wij naar CL, die rooien volgens mij naar voorronde CL.

Gisteren voor de beker, om het compleet te maken, verloren van rivaal nr.2 : Porto. (1-0, bij hun ).

Aardig seizoen al met al, eens kijken hoe we er volgend jaar uit gaan zien.

erka

Well-known member
Trabzonspor na 38 jaar weer eens kampioen van Turkije. Qua titels en aanzien de 4e club van het land dus het mocht wel weer een keertje.

Bovenaan