Amerikaanse verkiezingen 2024

Wie gaat de verkiezingen winnen?

• Donald Trump

Stemmen: 2 16,7%
  • Kamala Harris

Stemmen: 9 75,0%
  • Iemand anders

Stemmen: 1 8,3%

• Totaal aantal stemmers
    12

JMD

Well-known member
Naïeveling ben je ook he.😀
En die 20 miljoen stemmen die er in 2020 ineens bij de Democraten bijkwamen (terwijl het aantal trumpstemmers niet echt afnam tov in 2016) is dan wel normaal?

Sorry hoor, maar ik geloof dat hjet zowel in 2020 als 2024 eerlijk verlopen is. En je kan niet het ene wel betwisten en de ander niet. Dat noemen we hypocriet. Maar goed, dat is de laatste dagen wereldwijd wel meer naar buiten gekomen. De ene partij wordt Goddelijk verklaard en foutloos, de ander Fascistisch en kan niks goeds doen.

JMD

Well-known member
Hij had beter wat minder opvallend vals kunnen spelen. Ik vind het (op zijn zachtst gezegd) heel bijzonder. Misschien raar, maar ik vertrouw Trump voor geen meter.
Als we dan toch bezig zijn: in bijna alle staten waar geen ID/identificatie nodig was om te stemmen won Harris... ;)

Abubakari

Well-known member
En die 20 miljoen stemmen die er in 2020 ineens bij de Democraten bijkwamen (terwijl het aantal trumpstemmers niet echt afnam tov in 2016) is dan wel normaal?
Zeg ik toch niet? Ik zeg alleen dat het mij niks zou verbazen als ooit zal blijken dat oplichter en fraudeur en liegbeest Trump ook hier de boel opgelicht of geregeld heeft.

Friesland

Well-known member
Met de een senaatszetel te verdelen, lijken de democraten vier zetels te verliezen. Daarmee valt de schade op zich nog mee. Een van de vier werd vooraf al als verloren beschouwd en in twee van de andere drie was duidelijk dat het heel lastig zou worden.
De vierde verloren zetel is de laatste waar de uitslag nog niet vast staat, namelijk die in Pennsylvania. De verwachting is dat het nog wel even zal duren voor er een winnaar zal worden uitgeroepen. De republikein leidt in de voorlopige telling met net iets minder dan een half procentpunt. Nog niet alle stemmen zijn geteld. Als de marge onder een half procentpunt blijft, dan volgt een automatische hertelling, maar dat gaat niet tot een ander resultaat leiden (of de marge moet met de resterende nog te tellen stemmen een flink stuk kleiner worden).

In de strijd om de meerderheid in de Amerikaanse Tweede Kamer zijn er nog 14 zetels waar nog geen winnaar is aangewezen. Dat is volgens CNN, sommige andere media hebben al De verhouding is nu 215 voor de democraten en 206 voor de republikeinen. Beide partijen leiden in de telling van 7 van de resterende 14 zetels. Mocht dat zou blijven dat zou het de derde verkiezing oprij zijn waarbij de grootste partij uiteindelijk op 222 zetels uitkomt. In 2020 kwamen de democraten tot 222 en in 2022 de republikeinen.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Hoe is het na een week nog mogelijk dat niet alle stemmen zijn geteld.
Kiezers kregen echt enorm veel keuzes op hun stembiljetten. Van president tot aan lokale dingen. Zelfs inclusief zaken als een referendum over wanneer afval opgehaald moet worden of wie de hoofdmeester van de plaatselijke school moet worden (ik overdrijf niet, er zijn echt plaatsen geweest waar dat op het stembiljet stond). Alles stond op hetzelfde stembiljet.

Ik weet niet 100% zeker hoe het tellen gaat maar ik neem aan dat ze met de stemmen voor de president beginnen en daarna naar de andere dingen gaan kijken?

Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Kiezers kregen echt enorm vele keuzes op hun stembiljetten. Van president tot aan lokale dingen. Zelfs inclusief zaken als een referendum over wanneer afval opgehaald moet worden of wie de hoofdmeester van de plaatselijke school moet worden (ik overdrijf niet, er zijn echt plaatsen geweest waar dat op het stembiljet stond). Alles stond op hetzelfde stembiljet.

Ik weet niet 100% zeker hoe het tellen gaat maar ik neem aan dat ze met de stemmen voor de president beginnen en daarna naar de andere dingen gaan kijken?
Dan is er voor Elon een mooie taak weggelegd.

JMD

Well-known member
Kiezers kregen echt enorm veel keuzes op hun stembiljetten. Van president tot aan lokale dingen. Zelfs inclusief zaken als een referendum over wanneer afval opgehaald moet worden of wie de hoofdmeester van de plaatselijke school moet worden (ik overdrijf niet, er zijn echt plaatsen geweest waar dat op het stembiljet stond). Alles stond op hetzelfde stembiljet.

Ze zijn er in Amerika nog niet achter dat het handiger is om dan losse stembiljetten te geven?

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ze zijn er in Amerika nog niet achter dat het handiger is om dan losse stembiljetten te geven?
Ja, best raar dat ze het zo doen. Hier houden ze ook van meerdere verkiezingen op één dag, de eerste donderdag in mei zijn de meeste verkiezingen (lagerhuis lang niet altijd maar de meeste anderen wel) en wij krijgen altijd voor iedere verkiezing een apart stembiljet.

Maar wij hebben er ook bij lange na niet zoveel.

• Leuk
Waarderingen: JMD

Friesland

Well-known member
Hoe is het na een week nog mogelijk dat niet alle stemmen zijn geteld.
Je mag je stem uitbrengen totdat de stembureaus gesloten zijn. Dat is niet zo bijzonder als je gewoon in het stembureau stemt maar er zijn ook mensen die per post stemmen. Daarvoor gelden per staat verschillende regels. Er zijn staten die de stemmen accepteert zolang er maar een stempel met de datum van de verkiezingsdag (of een eerdere datum) op staat. Dan zijn er ook nog militairen die in het buitenland zijn, die stemmen komen ook vaak later. Het lastige is dat je om die reden ook niet echt weet hoeveel stemmen er nog ontbreken waardoor de media nog geen uitspraak durven te doen over wie er heeft gewonnen.

Intussen zijn er weer drie uitslagen voor de Amerikaanse Tweede Kamer bekend. Twee zetels gaan naar de democraten en een naar de republikeinen. Republikeinen leiden in 6 districten, democraten in 5, zodat er nog altijd wordt afgekoerst op een verhouding van 222-213.

De marge in de strijd om de laatste senaatszetel is iets kleiner geworden maar is nog altijd te groot dat het via een hertelling tot een ander resultaat zou leiden.

Friesland

Well-known member
De republikeinen winnen nog twee zetels waarmee ze op 218 komen, dat betekent dat ze de meerderheid in de Amerikaanse Tweede Kamer behouden. Nog 9 districten zijn onbeslist.

Bovenaan