Amerikaanse verkiezingen 2024

Wie gaat de verkiezingen winnen?

• Donald Trump

Stemmen: 2 16,7%
  • Kamala Harris

Stemmen: 9 75,0%
  • Iemand anders

Stemmen: 1 8,3%

• Totaal aantal stemmers
    12

JMD

Well-known member
Denk je nou werkelijk dat Putin tevreden is met alleen die delen van Oekraïne? De vergelijking met Hitler is gewoon terecht, die 2 zijn zeer vergelijkbaar. Beiden zeiden (ten onrechte) dat ze door het westen tot oorlog werden gedwongen. Beiden roeien politieke tegenstanders uit. Beiden gebruikten leugens dat ze "hun volk" moesten steunen in andere landen. En de taktiek van landjepik is vergelijkbaar, alleen doet Putin het langzamer. Hij begon in 2008 in Georgië terwijl het westen niks deed, vergelijkbaar met Hitler in Oostenrijk. Vervolgens ging nam hij in 2014 De Krim en delen van de Donbas over, het westen stribbelde even tegen maar deed eigenlijk weinig en liet hem ermee wegkomen, vergelijkbaar met het Sudetenland. Vervolgens kwam hij terug voor de rest van Oekraïne zoals Hitler voor de rest van Tsjechoslowakijë terug kwam, alleen werd het westen hier eindelijk eniszins wakker (al reageerde het bij lange na niet sterk genoeg).

Trump zou hem gewoon zijn gang laten gaan en dan komt hij alsnog terug voor de rest van Oekraïne en vervolgens andere gebieden, zoals Georgië of Moldavië aangezien hij in beiden al een deel van het land bezet.

De beste man is met zijn leger na de eerste opmars niet echt verder gekomen dan 18% (al gedurende 2 jaar is dat de stand van zaken). Leg mij eens uit hoe hij dan ook nog én Moldavië én Georgië én nog meer land wil gaan veroveren/binnenvallen. Dat lukt gewoon niet.

Batigoal

Well-known member
Rusland zal inderdaad niet zo gemakkelijk veel territorium erbij kunnen veroveren en als ze gebieden in Oost-Oekraïne mogen bezetten als ruil voor vrede/wapenstilstand, dan nog zal ook dat niet gemakkelijk zijn omdat er nog steeds veel Oekraïners wonen. En die zullen zich niet zonder slag of stoot laten bezetten.

Maar goed, het zal de spanningen in landen zoals Polen, Moldavië, Finland en de Baltische Staten niet opeens minder maken, dus ik denk dat we voorlopig nog wel met onrust zitten in Europa. Was trouwens ook zo geweest met een overwinning met Harris, maar dit maakt de verhoudingen niet gemakkelijker. Begrijp dat Zuid-Korea zich nu ook meer wil gaan roeren, dus dit gaat echt wel voor onrust zorgen op het wereldtoneel.

Mario

Well-known member
De wapenindustrie is veels te machtig, en populair onder Republikeinen, dus er zal vast wel ergens een oorlog doorgaan. Waarschijnlijk die in Israël, of is Netanyahu ook Hitler?

JMD

Well-known member
De wapenindustrie is veels te machtig, en populair onder Republikeinen, dus er zal vast wel ergens een oorlog doorgaan. Waarschijnlijk die in Israël, of is Netanyahu ook Hitler?
Republikeinen willen vooral wapens in eigen land houden (tegen verbieden wapens enz). Juist onder Harris zou er oneindig veel geld naar wapens zijn gegaan...

JMD

Well-known member
Of we verzinnen een niet bestaande uitslag van een poll in Iowa die ons beter uitkomt... ;)

Mooi gesproken, maar dit gebeurde op CNN ook na 2016. Dit gebeurde in hetzelfde jaar op de BBC inzake Brexit. Dit gebeurt na elke verkiezing in NL waar PVV of FVD de grootste is. Dit gebeurt na elke verkiezingszege in Duitsland voor AFD of in Frankrijk voor Le Pen (vader of dochter) of in België bij Vlaams Belang. Na afloop weten de zenders het allemaal mooi te vertellen en knikken ze braaf. Tot er weer een verkiezing aankomt en gaat men gewoon weer verder met eenieder die niet voldoet aan wat de media goed vindt (i.e. iedereen rechts van VVD-achtige partijen) weg te zetten als dom, fascist, racist, nazi, Hitler of erger. (van de week nog Sander Schimmelpenninck bij Jinek die PVV stemmers gewoon dom noemde want die lazen nooit een boek (eerder vond hij al dat niet iedereen meer mocht stemmen). Wat verwacht je nou, dat mensen die op PVV stemmen door zo'n opmerking ineens denken: 'goh laat ik toch maar D66 stemmen want hij noemt me dom'. Nee, je zorgt er juist voro dat die stemmers nog moeilijker terug te winnen zijn).

En het dan maar vreemd vinden dat polls niet kloppen en steeds partijen als de PVV 'onderschatten'. Wat verwacht je? Je maakt dat soort stemmers jarenlang uit voor dom of erger, en dan verwacht je dat ze braaf tegen zo'n poller gaan zeggen: 'ik stem PVV'. Nee, tuurlijk niet, die antwoorden veilig en denken: 'ik laat mijn stem wel in het hokje horen'.

Dit draadje is hilarisch

Punt 1 toont het het narcisme (en het laten zien dat je 'deugt') anno 2024 aan. Maar punt 2: tuurlijk snap ik dat je niet op Trump stemt (ik zou ook niet zo snel op hem stemmen ('nooit' vind ik in Amerika lastig omdat je maar 2 serieuze keuzes hebt), net zoals ik in NL nooit Wilders zou stemmen), die vent is gek. Maar als je eerst zegt dat je niet op hem stemt omdat hij haat verspreidt en dan vervolgens zegt: 'iedereen die op Trump stemt haat ik en wil ik nooit meer zien', sorry dan spoor je niet. En dan vergeet je ook dat Obama/Harris enz ook alle Trumpstemmers en/of Trump zegt hebben uitgemaakt voor Nazi of Fascist. Dan doe je precies hetzelfde.

JMD

Well-known member
De Democraten nemen hun verlies wel in tegenstelling tot Trump.
Jep. Het was een goede toespraak van Harris.
Nou was het deze keer ook wel erg duidelijk. Ik kan me van 2000 nog herinneren dat de Dems ook wekenlang door bleven gaan over de uitslag.

Mario

Well-known member
Trump is trouwens pas de tweede president die met een tussenpozen van 4 jaar weer terugkeert in het Witte Huis. Grover Cleveland deed dat eerder (1885-1889, 1893-1897)

Friesland

Well-known member
Jep. Het was een goede toespraak van Harris.
Nou was het deze keer ook wel erg duidelijk. Ik kan me van 2000 nog herinneren dat de Dems ook wekenlang door bleven gaan over de uitslag.
Ik herinner mij dat er toen ook rechtszaken waren, maar de capitoolbestorming van 2001 kan ik mij niet herinneren. Je begrijp zelf toch ook wel dat je appels en peren aan het vergelijken bent?

Kandidaten hebben gewoon het recht om een hertelling aan de vragen als het verschil binnen een bepaalde marge valt. Die marge verschilt overigens ook weer per staat. Zoals ik het begrijp, werd de hertelling in 2000 gestaakt omdat deze niet voor een bepaalde deadline kon worden afgerond. Het Hooggerechtshof wilde die deadline niet uitstellen en dus werd de voorlopige uitslag omgezet in de officiële uitslag. Kort na die uitspraak heeft Gore Bush gewoon gefeliciteerd.

JMD

Well-known member
Ik herinner mij dat er toen ook rechtszaken waren, maar de capitoolbestorming van 2001 kan ik mij niet herinneren. Je begrijp zelf toch ook wel dat je appels en peren aan het vergelijken bent?
Het ging over de Democraten zelf, niet over de aanhangers lijkt me...

Staat de wereld al in de fik of is dat pas vanaf januari?
Dat zie je toch? Alles is slechter geworden nu Trump president is, dat is een vaststaand feit.

JMD

Well-known member
Trump is trouwens pas de tweede president die met een tussenpozen van 4 jaar weer terugkeert in het Witte Huis. Grover Cleveland deed dat eerder (1885-1889, 1893-1897)
Jep. En ze tellen dus door. Trump is nu de 45e en 47e president van de VS...

Bovenaan