Amerikaanse verkiezingen 2024

Wie gaat de verkiezingen winnen?

  • Donald Trump

    Stemmen: 5 29,4%
  • Joe Biden

    Stemmen: 7 41,2%
  • Iemand anders

    Stemmen: 5 29,4%

  • Totaal aantal stemmers
    17

Friesland

Well-known member
Wat gebeurt er trouwens bij 269-269?

Als geen van de kandidaten een meerderheid behaald (270 of meer) mag de Amerikaanse Tweede Kamer stemmen, waarbij iedere staat een stem krijgt. Ik weet niet hoe dat precies werkt, maar volgens mij stemt de staat op de kandidaat waar de meerderheid van de delegatie voor is. De kandidaten hebben in ieder geval 26 delegaties nodig.
De senaat stemt over wie er vicepresident wordt. Daar geldt gewoon dat iedere senator een stem heeft. Normaal gesproken heeft de vicepresident, indien nodig, de beslissende stem, maar ik weet niet of dit ook het geval is bij de verkiezing van de vicepresident. Volgens mij staat er in de grondwet geen uitzondering, dus ik denk dat hij ook in dit geval de beslissende stem heeft.
 

Mario

Well-known member
Is inderdaad wel apart. Ben benieuwd naar het verhaal daarachter.

El_U7AxW0AAPFqk

Dat komt notabene door de Republikeinen, die niet wilden dat die stemmen per post vooraf werden meegeteld. Toch wel bijzonder als Biden op deze manier wint. Vervolgens gaan we tich rechtzaken tegemoet. Een stuk minder saai dan hier in nuchter Nederland.
 

Joost

Well-known member
Dat komt notabene door de Republikeinen, die niet wilden dat die stemmen per post vooraf werden meegeteld. Toch wel bijzonder als Biden op deze manier wint. Vervolgens gaan we tich rechtzaken tegemoet. Een stuk minder saai dan hier in nuchter Nederland.
Lees mijn eerdere bericht even.
 

Eef de Kip

Well-known member
Wat er gebeurt is; in Shiawassee County hadden ze per ongeluk bij Biden 153.710 ipv 15.371 ingevuld.
Vervolgens is dat vrijwel direct gecorrigeerd maar de screenshots waren natuurlijk al gemaakt en als je ze dan in de verkeerde volgorde zet dan... tja.
Ja hoor is, de democraten hebben gewoon gefraudeerd. Feiten daar kunnen we nu even niets mee.
 

Friesland

Well-known member
Waar heeft CNN nog geen winnaar gemeld en waarom?

Van meest Trump, naar meest Clinton in 2016:

Alaska (3) - Trump heeft hier waarschijnlijk gewonnen, maar zoals ik vannacht ook al zei, CNN is dit jaar heel voorzichtig met het uitroepen van een winnaar.

Noord-Maine, ME2 (1) - Over het tweede parlementaire district wordt er weinig naar buiten gebracht. Als ik kijk naar de marge in de staat, denk ik dat het in Noord-Maine gelijk opgaat, met een grote kans dat geen van beide kandidaten een meerderheid behalen, waardoor er een tweede telronde zal moeten volgen. De uitkomst in dit district zal dan waarschijnlijk nog wel een week onzeker blijven.

Georgia (16) - Trump gaat aan de leiding met een marge van 1,8 pp en met nog 7% van de stemmen niet geteld. Biden moet de resterende stemmen met een marge van ongeveer 24 pp winnen. De verwachting is dat de resterende stemmen inderdaad in het voordeel van Biden zullen zijn, maar de vraag is of hij de marge kan halen.

North Carolina (15) - Trump gaat hier aan de leiding met een marge van 1,5 pp met nog 5% van de stemmen niet geteld. Biden moet de resterende stemmen met een marge van 28 á 29 pp winnen. Het is onduidelijk welke kant die laatste 5% op gaan, dus ik geef het voordeel aan Trump.

Arizona (11) - Biden leidt met een marge van 3,4 pp en 14% van de stemmen niet geteld. Trump moet de resterende stemmen met een marge van 21 pp winnen. In 2018 waren de laatste te tellen stemmen in het voordeel van de democratische senaatskandidaat. Ik durf dus wel te zeggen dat Biden hier gaat winnen.

Wisonsin (10) - Biden leidt nu met 0,6pp, met nog 1% van de stemmen niet geteld. Trump zou de laatste stemmen met ongeveer 60 pp moeten winnen. Ik weet niet waar die laatste stemmen vandaan komen, dus voordeel Biden.

Pennsylvania (20) - Trump heeft een grote voorsprong van 8,1 pp met nog 20% van de stemmen niet geteld. Biden zou de resterende stemmen met een marge van 32 pp moeten winnen. Dit zijn voornamelijk poststemmen en die zouden inderdaad in het voordeel van Biden zijn, maar de vraag is net als in Georgia of hij die marge haalt.

Michigan (16) - Biden leidt nu met 0,9 pp met nog 7% van de stemmen niet geteld. Trump zou de resterende stemmen met een marge van 12 pp moeten winnen. De ontbrekende stemmen zijn echter voornamelijk poststemmen uit plaatsen waar Biden zou moeten winnen. Biden gaat hier dus winnen.

Nevada (6) - Biden liedt nu met 0,6 pp met nog 14% van de stemmen niet geteld. Trump zou de resterende stemmen met een marge van slechts 3 pp moeten winnen. De meeste ontbrekende stemmen lijken echter uit plaatsen te komen waar Biden in het voordeel is. Pas morgenavond rond 6 uur schijnen er pas weer nieuwe uitslagen binnen te komen. Hier hoef je voorlopig dus nog geen winnaar te verwachten.

Dan kun je uitgaan van de volgende tussenstand:
Biden 264 (met nog een slag om de arm wat betreft Wisconsin)
Trump 231 (met nog een slag om de arm wat betreft North Carolina)
Onzeker 43 (ME2, Georgia, Pennsylvania, Nevada)
 

Friesland

Well-known member
Ik hield nog een slag om de arm, maar CNN meld nu dat Biden in Wisconsin heeft gewonnen. 237 - 213 nu volgens CNN, en de kansen liggen op 89-11.

Het is de eerste Trump-staat die CNN aan Biden geeft, nadat ze eerder al dat district in Nebraska aan Biden gaven, dat eveneens door Trump was gewonnen.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Ja hoor is, de democraten hebben gewoon gefraudeerd. Feiten daar kunnen we nu even niets mee.

Precies! Ik heb het zelf gelezen op Twitter en gezien op Youtube!!!!11!!11

Met @zwammy en @SanMark. hebben we dus twee van die wappies op dit forum. Komen we dan percentueel een beetje in de buurt van het landelijk gemiddelde? Zo niet, dan wijzen we gewoon @gevegt aan als nummer 3.
 

Maasveld

Well-known member
Zou wel een klap zijn als Biden daadwerkelijk gaat winnen. Wie moet onze kinderen dan gaan beschermen tegen de pedofiele babybloedddrinkende elite?
 

Friesland

Well-known member
Ik zie op CNN net cijfers voor het kiesdistrict in Maine. 59% van de stemmen zijn geteld, Trump staat op 51,6%. Met die cijfers moet hij ongeveer 47,7% van de resterende stemmen behalen om een tweede telronde te voorkomen.
 

Friesland

Well-known member
Er zijn weer wat resultaten binnengekomen vanuit Pennsylvania. De marge van Trump is gezakt naar 6,8 pp, met nog 18% te tellen. Dat betekent dat Biden de marges lijkt te halen die hij nodig heeft om het verschil daar nog goed te maken.
 

Friesland

Well-known member
Biden wint in Michigan, volgen CNN. Het is de tweede Trump-staat uit 2016 die naar Biden gaat. Stand: 253 - 213.
De kansenverhouding is nu 91-9.

Biden komt op minimaal 270 als hij Pennsylvania wint of een combinatie van twee andere staten (met uitzondering van de combinatie Arizona-Alaska) of als hij de combinatie Georgia-ME2 wint.
 

Friesland

Well-known member
Nu schijnen we vandaag (of vannacht) toch nieuwe uitslagen uit Nevada te krijgen "omdat daar veel interesse voor is".
 

Friesland

Well-known member
De marge van Trump in Pennsylvania is ondertussen verder geslonken: 4,5pp met 85% van de stemmen geteld, Biden moet de resterende stemmen met een marge van 25 á 26 pp winnen om Trump nog in te halen.

Ook de marge in Georgia is geslonken naar 1,2pp met 94% van de stemmen geteld. Biden moet de resterende stemmen met een marge van 19pp winnen om Trump nog in te halen.

In beide staten is de positie van Biden dus verbeterd in vergelijking met toen ik eerder het overzicht maakte enkele uren geleden.
 

SuikerBrood

Well-known member
Ik zie Nevada niet meer misgaan voor Biden eerlijk gezegd. Pennsylvania en Georgia zouden alleen maar bonus zijn.
 

Friesland

Well-known member
In Arizona worden meer stemmen verwacht dan eerder, 19% ontbreekt nog, ipv 14. Dat betekent dat Trump de resterende stemmen met een marge van 14 á 15 pp moet winnen, ipv 19 pp om het verschil goed te maken.
 
Bovenaan