Waar heeft CNN nog geen winnaar gemeld en waarom?
Van meest Trump, naar meest Clinton in 2016:
Alaska (3) - Trump heeft hier waarschijnlijk gewonnen, maar zoals ik vannacht ook al zei, CNN is dit jaar heel voorzichtig met het uitroepen van een winnaar.
Noord-Maine, ME2 (1) - Over het tweede parlementaire district wordt er weinig naar buiten gebracht. Als ik kijk naar de marge in de staat, denk ik dat het in Noord-Maine gelijk opgaat, met een grote kans dat geen van beide kandidaten een meerderheid behalen, waardoor er een tweede telronde zal moeten volgen. De uitkomst in dit district zal dan waarschijnlijk nog wel een week onzeker blijven.
Georgia (16) - Trump gaat aan de leiding met een marge van 1,8 pp en met nog 7% van de stemmen niet geteld. Biden moet de resterende stemmen met een marge van ongeveer 24 pp winnen. De verwachting is dat de resterende stemmen inderdaad in het voordeel van Biden zullen zijn, maar de vraag is of hij de marge kan halen.
North Carolina (15) - Trump gaat hier aan de leiding met een marge van 1,5 pp met nog 5% van de stemmen niet geteld. Biden moet de resterende stemmen met een marge van 28 á 29 pp winnen. Het is onduidelijk welke kant die laatste 5% op gaan, dus ik geef het voordeel aan Trump.
Arizona (11) - Biden leidt met een marge van 3,4 pp en 14% van de stemmen niet geteld. Trump moet de resterende stemmen met een marge van 21 pp winnen. In 2018 waren de laatste te tellen stemmen in het voordeel van de democratische senaatskandidaat. Ik durf dus wel te zeggen dat Biden hier gaat winnen.
Wisonsin (10) - Biden leidt nu met 0,6pp, met nog 1% van de stemmen niet geteld. Trump zou de laatste stemmen met ongeveer 60 pp moeten winnen. Ik weet niet waar die laatste stemmen vandaan komen, dus voordeel Biden.
Pennsylvania (20) - Trump heeft een grote voorsprong van 8,1 pp met nog 20% van de stemmen niet geteld. Biden zou de resterende stemmen met een marge van 32 pp moeten winnen. Dit zijn voornamelijk poststemmen en die zouden inderdaad in het voordeel van Biden zijn, maar de vraag is net als in Georgia of hij die marge haalt.
Michigan (16) - Biden leidt nu met 0,9 pp met nog 7% van de stemmen niet geteld. Trump zou de resterende stemmen met een marge van 12 pp moeten winnen. De ontbrekende stemmen zijn echter voornamelijk poststemmen uit plaatsen waar Biden zou moeten winnen. Biden gaat hier dus winnen.
Nevada (6) - Biden liedt nu met 0,6 pp met nog 14% van de stemmen niet geteld. Trump zou de resterende stemmen met een marge van slechts 3 pp moeten winnen. De meeste ontbrekende stemmen lijken echter uit plaatsen te komen waar Biden in het voordeel is. Pas morgenavond rond 6 uur schijnen er pas weer nieuwe uitslagen binnen te komen. Hier hoef je voorlopig dus nog geen winnaar te verwachten.
Dan kun je uitgaan van de volgende tussenstand:
Biden 264 (met nog een slag om de arm wat betreft Wisconsin)
Trump 231 (met nog een slag om de arm wat betreft North Carolina)
Onzeker 43 (ME2, Georgia, Pennsylvania, Nevada)