Amateurvoetbal algemeen

JMD

Well-known member
Als iets een verschrikking is , is het wel voetballen op kunstgras bij een min tempratuur.
Ik ben nog uit de pre-kunstgrastijd qua voetbal (als het bij ons kunstgras was, dan was het van dat hockeykunstgras, ideaal om te keepen maar niet heus). Waarom is voetballen op kunstgras bij mintemperatuur een verschrikking?
 

SanMark.

Well-known member
Er wordt in december al lang doorgespeeld tegenwoordig. De boel stilleggen tot maart is niet mogelijk, nu de competities pas eind september beginnen. Dat vind ik trouwens ook rijkelijk laat. Kan ook prima starten rond 10 september.

Ja dat zou een prima optie zijn. En de lagere klassen hebben ook max 14 teams erin zitten.
 

SanMark.

Well-known member
Ik ben nog uit de pre-kunstgrastijd qua voetbal (als het bij ons kunstgras was, dan was het van dat hockeykunstgras, ideaal om te keepen maar niet heus). Waarom is voetballen op kunstgras bij mintemperatuur een verschrikking?

In mijn 'jongere' jaren wilde ik altijd wel voetballen, maar toen ik mid 20 en ouder was, vond ik het bij die koude tempraturen niet zo lekker meer om dan op het veld te staan.

Gevoelsmatig geeft kunstgras in de winter nog minder mee dan in de zomer plus ( en dat is ook gevoelsmatig) lag het kunstgrasveld altijd op een open vlakte waar de koude wind dan overheen joeg als je daar in de winter op moest voetballen.
 

Joost

Well-known member
Als iets een verschrikking is , is het wel voetballen op kunstgras bij een min tempratuur.

Tegenwoordig hebben we altijd zo'n zachte december maand blijf dan gewoon lekker voetballen tot de derde week van december en begin dan in Maart opnieuw met de competitie.

Uitzonderingen zijn dan alle divisies en misschien de hoofdklasse.

De laatste speelronde was afgelopen jaar al op 16 december met nog inhaal/beker op 23 december.

Het probleem ligt mijns inziens vooral in het voorjaar. Door de opeenstapeling van feestdagen en vrije dagen zijn er veel te veel vrije weekenden.

Voor Zuid2 is er vrij op
3 maart: carnaval
10 maart: inhaal/beker
30 maart: inhaal beker
19 april: paaszaterdag
28 april: meivakantie
5 mei: meivakantie

De oorsprong van het probleem ligt overigens in het vergroten van de klassen en de 4 extra speeldagen.
 

Bonehead

Well-known member
Gewoon de A-categorie weer begin september laten beginnen en geen wedstrijden plannen in januari. Dit gaat nu al voor de tweede keer mis. Net zo lang als het opgezet is dus.
 

Forza AZ

Well-known member
Er wordt in december al lang doorgespeeld tegenwoordig. De boel stilleggen tot maart is niet mogelijk, nu de competities pas eind september beginnen. Dat vind ik trouwens ook rijkelijk laat. Kan ook prima starten rond 10 september.

Maar dan moet je de bekerwedstrijden spelen eind augustus en dat wilden de clubs juist niet. Daarom spelen ze nu de eerste 3 weekenden in september beker en daarna pas competitie.
 

JMD

Well-known member
Volgens mij waren de meeste amateurclubs juist heel blij met de start zo rond 24 september.
 

De Groene Scout

Well-known member
Volgens mij waren de meeste amateurclubs juist heel blij met de start zo rond 24 september.

Meeste clubs hadden vooral problemen met het bekervoetbal dat feitelijk al half augustus en dus midden in de vakantie begon.
Dat werd ineens 3 tot 4 weken doorgeschoven en daarmee de competitie ook. Met een verschuiving van 2 weken waren de clubs er ook wel geweest volgens mij.
 

Forza AZ

Well-known member
Meeste clubs hadden vooral problemen met het bekervoetbal dat feitelijk al half augustus en dus midden in de vakantie begon.
Dat werd ineens 3 tot 4 weken doorgeschoven en daarmee de competitie ook. Met een verschuiving van 2 weken waren de clubs er ook wel geweest volgens mij.

Midweeks in september beker spelen is misschien lastiger omdat het al eerder donker wordt (?).
 

stc

Well-known member
Had niet verwacht dat er alle districten zijn afgelast op zaterdag. Hier in de regio ligt nagenoeg geen sneeuw meer.
 

Joost

Well-known member
Midweeks in september beker spelen is misschien lastiger omdat het al eerder donker wordt (?).

Daar had ik ook naar gekeken maar het is wel echt te vroeg donker in september.
Op 1 september is het om 20:28, op 30 september al om 19:20.

De langste dagen zijn vergelijkbaar met begin april. De dagen eind september hebben eerder in het jaar geen evenknie door de zomertijd.

Eigenlijk moeten we er naartoe dat alle clubs een wedstrijdveld met verlichting hebben zodat er in september als het weer nog heerlijk is 's avonds gespeeld kan worden.
Volgens mij is dat ook de reden dat de beker nu uitgesmeerd wordt over 3 zondagen. In augustus kon je wedstrijden doordeweeks plannen met aftrap 19:00 en was de zon nog niet onder, in september lukt dat niet meer.
 

Unregistere

Well-known member
Gisteren bij IFC - Unitas zat ik vooraf in een zo goed als lege bestuurskamer. Plots kwam er een oudere man binnen met een enorme snor, die op zoek was naar een wedstrijdformulier. Ik verstond zijn naam niet goed, maar het bleek wel om een groundhopper te gaan. Hij had zichzelf ten doel gesteld om minimaal alle clubs in Nederland tot en met de hoofdklasse te bezoeken. Heb nog gezocht op Twitter en internet, maar kon niet direct iets vinden.

Daarom de vraag of onze forumleden uit het noorden misschien een idee hebben om wie het zou kunnen gaan.
 

Joost

Well-known member
Gisteren bij IFC - Unitas zat ik vooraf in een zo goed als lege bestuurskamer. Plots kwam er een oudere man binnen met een enorme snor, die op zoek was naar een wedstrijdformulier. Ik verstond zijn naam niet goed, maar het bleek wel om een groundhopper te gaan. Hij had zichzelf ten doel gesteld om minimaal alle clubs in Nederland tot en met de hoofdklasse te bezoeken. Heb nog gezocht op Twitter en internet, maar kon niet direct iets vinden.

Daarom de vraag of onze forumleden uit het noorden misschien een idee hebben om wie het zou kunnen gaan.

Dat zegt mij ook weinig en is niet zo heel bijzonder. Ik ken wel die mediageile Amsterdammer die alle clubs in Nederland aan wil doen.
 

Unregistere

Well-known member
Dat zegt mij ook weinig en is niet zo heel bijzonder. Ik ken wel die mediageile Amsterdammer die alle clubs in Nederland aan wil doen.

Ik vond het wel een leuk verhaal. Ben het verder wel met je eens dat het niet ontzettend bijzonder is, want van de tweede divisie t/m de hoofdklasse kom ik zelf ook wel een aardig eind zonder het bewust te zoeken.

Maar had gehoopt dat het wellicht een bekend figuur zou zijn, vooral door die karakteristieke grote snor.
 
Bovenaan