Amateurvoetbal algemeen

Ceephax

New member
In de serie Nabestaanden gaat VI op zoek naar de restanten van verdwenen profclubs.

In de eerste editie een reportage uit Apeldoorn, waar de Champions League-droom van Peter Bosz bruut is verdrongen door de rauwe realiteit van de Tweede Klasse.

AGOVV is alles kwijt, behalve zijn betovering
https://www.vi.nl/pro/cult/agovv-is-alles-kwijt-behalve-zijn-betovering

In de tweede aflevering aandacht voor RBC, dat het betaald voetbal wil terugbrengen naar Roosendaal.

RBC: de meest ambitieuze derdeklasser van Nederland
https://www.vi.nl/pro/cult/rbc-de-meest-ambitieuze-derdeklasser-van-nederland
 

Bonehead

Well-known member
Aaah AGOVV. Daar heb ik nog een blijvende herinnering aan. Ik was er beide keren bij toen Heracles daar voetbalde sinds de herintreding van AGOVV in het betaalde voetbal. Ik weet de eerste keer nog goed. Een krakkemikkig amateurcomplex wat behoudens de hoofdtribune rijp voor de sloop was. Wat mij nog het meest opviel waren de reclameborden waar de telefoonnummers van bedrijven nog kengetallen hadden van vijf cijfers terwijl dat sinds 1995 niet meer het geval was. Dat zag je zelfs bij de onderbond niet meer. Toen Roeltje Buikema de 0-1 maakte wou ik in al mijn enthousiasme eens flink op de metalen achterkant slaan. Niet wetende dat er een flinke schroef enkele centimeters uitstak. Deze spieste dwars door mijn hand. Hevig bloedend heb ik de rest van de wedstrijd uitgezeten. Na afloop heb ik de spelers dan ook niet meer bedankt met een applaus....

Er is nog steeds een klein litteken te zien van dit incident.
 

Ceephax

New member
AGOVV is alles kwijt, behalve zijn betovering

agovv2.jpg


In de serie Nabestaanden gaat VI op zoek naar de restanten van verdwenen profclubs. In de eerste editie een reportage uit Apeldoorn, waar de Champions League-droom van Peter Bosz bruut is verdrongen door de rauwe realiteit van de Tweede Klasse.

?Kijk, daar lag Dries Mertens op de grond te kermen. Fantastisch!? De lach van Dolf Wille schalt over Sportpark Berg en Bos. Wille maakte als financier AGOVV?s terugkeer in het betaalde voetbal mede mogelijk, later had hij er als technisch eindverantwoordelijke een belangrijke sportieve vinger in de pap. Maar zijn meest sprekende herinnering aan het profvoetbal in Apeldoorn is niet het behalen van de periodetitel of het ontdekken van een grote belofte. Nee, dan begint hij over die keer dat Mertens - mischien wel het grootste talent dat ooit voor AGOVV speelde - een doodschop kreeg van SC Veendams Angelo Cijntje. ?Hij vloog door de lucht, zo over de boarding.? Zoon Julius Wille, jarenlang speler van AGOVV en ook in dat bewuste duel met SC Veendam actief, probeert zijn vader wat af te remmen. ?Volgens mij ging hij niet over de borden heen, maar klapte hij er gewoon tegenaan.? Vader Wille maakt het niet uit. ?Ik vond het gewoon geweldig. Mertens lag altijd te mekkeren en te klagen wanneer er niets aan de hand was. Als je Cijntje nog eens ziet, doe hem dan de hartelijke groeten van me.?

Wanneer AGOVV in 2003 in het betaalde voetbal terechtkomt, betekent dat het tweede profavontuur van de club die een jaar eerder algeheel amateurkampioen geworden is. AGOVV treedt in 1954 al toe tot het betaalde voetbal, een decennium nadat het tot de top van het vaderlandse voetbal behoort. In de jaren veertig eindigt AGOVV namelijk twee keer tweede in de strijd om het landskampioenschap. Het eerste profavontuur duurt tot 1971, wanneer de KNVB de club terugzet naar de amateurs als onderdeel van een grote saneringsronde van het betaalde voetbal, waarbij de Tweede Divisie verdwijnt.

De Willes halen de ene na de andere herinnering op aan de laatste profperiode van hun club, aan de wilde dromen van voormalig-trainer Peter Bosz bijvoorbeeld. De huidige coach van Borussia Dortmund is als geboren Apeldoorner z? enorm toegewijd dat hij soms een beetje doorslaat. Wanneer hij een presentatie geeft aan mogelijke versterkingen, spiegelt hij voor dat AGOVV over tien jaar in de Champions League speelt. Voor de goede orde: AGOVV is dan een amateurvereniging.

De belangrijkste versterking die Bosz voor AGOVV strikt is niet een speler, maar de bevriende VI-journalist Ted van Leeuwen die bij de Apeldoornse club technisch directeur wordt. Zo komt Van Leeuwen op een dag met een dvd van een training van Real Madrid op de proppen. Tussen David Beckham en Zinedine Zidane staat een iel ventje dat vanwege rugproblemen mag vertrekken. Dolf Wille: ?Dat was Gonzalo Garc?a Garc?a, uiteindelijk de beste speler die we hier ooit gehad hebben. Geen idee hoe Ted dat soort jongens altijd op het spoor kwam, hij had werkelijk overal lijntjes en contacten.?

Ook Nacer Chadli komt uit de koker van Van Leeuwen, maar de jongeling komt in Apeldoorn aanvankelijk niet uit de verf als centrale middenvelder. Door personele problemen komt hij in een oefenduel bij toeval op de linksbuitenpositie terecht. Hij speelt de pannen van het dak en geeft na afloop aan dat hij bij zijn vorige club eigenlijk altijd op die plek speelde. Dolf Wille: ?Had ?ie dat niet even eerder kunnen zeggen??

Als aanvaller zou het helemaal goedkomen met Chadli, zoals met opvallend veel andere talenten die hun jonge jaren doorbrengen op Berg en Bos. Hij, Mertens, Klaas-Jan Huntelaar en Paul Verhaegh leggen er de basis voor een carri?re in een topcompetitie. Hun aanwezigheid op het WK van 2014 zorgt ervoor dat geen amateurclub ter wereld zoveel ex-spelers op deze eindronde heeft rondlopen als AGOVV.

Volgens de planning van Bosz had in datzelfde jaar de Champions League-tune moeten klinken op Berg en Bos. In plaats daarvan is de proftak van AGOVV dan al twee jaar ter ziele en komen de tegenstanders niet uit Madrid, Londen en M?nchen, maar uit Wolfheze, Vierhouten en Uddel.

Het is ook voor Julius Wille even slikken wanneer hij in 2015 terugkeert bij AGOVV. Waar hij in de proftijd onder John van den Brom werkte en regelmatig voor een paar duizend toeschouwers speelde, zijn de tegenstanders in de Derde Klasse mannen met ontluikende buikjes en bestaat het publiek vooral uit plukjes vrienden en familie.

FAILLISSEMENT

De diepe val van de amateurs is het gevolg van de ondergang van de BVO in 2012, die voor hevige naschokken zorgt op de Veluwe. De profs lijken de amateurs de afgrond mee in te trekken, een boktorreninvasie bedreigt de monumentale hoofdtribune en de volledige jeugdopleiding loopt leeg als gevolg van het dreigende faillissement van de amateurvereniging. Deze houdt het hoofd uiteindelijk n?t boven water, maar is dermate uitgehold dat het er niet veel meer resteert dan een clubnaam en een sportpark. Gevoetbald wordt er dan in de Vierde Klasse Zaterdag. AGOVV heeft daarmee een verschrikkelijk hoge prijs betaald voor zijn ambities.

Apeldoorn is sinds het verdwijnen van de AGOVV-profs (opnieuw) de grootste Nederlandse gemeente zonder betaald voetbal. Waar de economische crisis een legitieme reden is voor het verdwijnen van de profclub, roept de daaropvolgende val van de amateurtak vragen op. In plaats van er met zijn allen de schouders onder te zetten, lijkt het haast alsof Apeldoorn zijn bekendste club de rug heeft toegekeerd.

AFGUNST


?In zekere zin is dat ook zo?, zegt Julius Wille. ?AGOVV was altijd de grootste en rijkste club die bij de andere clubs in de stad de beste spelers weghaalde. Dat heeft de club door de decennia heen een slechte naam opgeleverd. Toen het hier een paar jaar geleden heel slecht ging, gebeurde ineens het omgekeerde. Toen liepen onze jeugdploegen en goede spelers weg. Er zijn Apeldoorners, vooral van de oudere generatie, die het wel mooi vinden hoe het met AGOVV afgelopen is.?

agovv3.jpg


Het zijn die sentimenten die volgens Dolf Wille een belangrijke rol hebben gespeeld in het mislukken van het profbestaan van AGOVV. ?Toen wij in ons eerste betaaldvoetbalseizoen thuis tegen Go Ahead Eagles speelden, voelde ik al nattigheid?, blikt hij terug. ?Voor het eerst in decennia de lokale derby in het betaalde voetbal. Ik verwachtte dat de mensen over de hekken zouden hangen om maar iets van de wedstrijd te zien. In plaats daarvan was het niet eens uitverkocht.? Kortom: zelfs toen AGOVV de stad van landelijke uitstraling voorzag, werd de club niet door Apeldoorn omarmd. ?We hadden de club misschien een andere naam moeten geven, FC Apeldoorn bijvoorbeeld. Daarmee hadden we de anti-AGOVV-gevoelens kunnen wegnemen. Maar dat is achteraf.?

De Apeldoornse afgunst die ervoor zorgt dat AGOVV-spelers al massaal scheenbeschermers dragen voordat dit door de bond verplicht gesteld wordt, heeft anno 2017 plaatsgemaakt voor leedvermaak. AGOVV is al een paar jaar niet meer de hoogst spelende club van de stad. Daardoor lopen betere spelers weg en is de publieke belangstelling gering. Waar de profs regelmatig meer dan 2.000 toeschouwers trokken, is AGOVV op wedstrijddagen tegenwoordig erg blij met een tiende van dat aantal. Op de velden waar voorheen de jeugdafdeling floreerde, wordt nu op drukke dagen geparkeerd door bezoekers van de Apenheul.

ROMANTIEK

Ondanks alle mis?re gaat er van AGOVV nog steeds een bijzondere aantrekkingskracht uit. Het stadion is een bijzondere mix van romantiek en verval. De hoofdtribune is op schitterende wijze gerestaureerd en kan de vergelijking met de antieke Britse tribunes waarvoor honderden Nederlanders wekelijks Het Kanaal oversteken moeiteloos doorstaan. De verlaten fanshop en het langzaam afbladderende supportershome maakt de drukte op wedstrijddagen in betere tijden haast tastbaar. Het uitvak bestaat uit verweerde stoeltjes die sinds het laatste profduel geen spons meer hebben gezien. In de naastgelegen kiosk is de koffie (??n euro) al een paar jaar niet meer gezet, gevulde koeken (vijftig cent) zijn ook al even uitverkocht. De morsige prijslijst bungelt aan een half vergane tie-rip. Vroeg of laat zal een storm er vat op krijgen, maar niemand die er wat aan doet. Gewoon zo laten, als een ode aan wat ooit geweest is.

?Toen de profs failliet gingen, was ik daar echt kapot van?, vertelt supporter en vrijwilliger Dennis Terwel. ?Ik ben toen lang niet op Berg en Bos geweest, ik kon het gewoon niet. Na ongeveer een jaar ging het weer kriebelen, ik miste AGOVV gewoon. Ik ben weer naar een wedstrijd van de amateurs gegaan. Daar zag ik weer bekende gezichten. Natuurlijk niet zoveel als in de proftijd en het voetbal stelde ook veel minder voor, maar dat maakt niet uit. Het blijft mijn club. Tegenwoordig ben ik er elke thuiswedstrijd weer, dat gaat ook niet meer veranderen. Clubliefde kent geen divisie.?

Ondertussen hebben De Blauwen de laatste jaren weer voorzichtig kleur op hun wangen gekregen. Het eerste elftal is in vier jaar tijd van de Vierde- naar de Tweede Klasse gepromoveerd en het stadion ligt er weer schitterend bij. ?Toen ik hier in 2015 terugkwam was het echt een beetje een rommeltje?, zegt Julius Wille. ?Aan heel veel dingen was helemaal niets meer gedaan sinds de proftijd. De doelen en netten zagen er bijvoorbeeld niet uit, de hoofdtribune stond er ook niet best voor. Maar het is tegenwoordig weer netjes, het straalt weer wat uit. Dat is mooi om te zien.?

Wille draagt zelf ook zijn steentje bij aan de wederopbouw van het voetbalbolwerk. Hij probeert de zaalvoetbaltak nieuw leven in te blazen. ?Zo brengen we AGOVV beetje bij beetje terug?, zegt hij. Vader Dolf knikt instemmend, maar het mislukken van het profavontuur waar hij zoveel meer van verwacht had laat hem nog niet los. Dat de BVO verdween door een belastingschuld van vier ton, vindt hij nog steeds een aanfluiting. ?We hebben geen greintje steun gehad van de gemeente, helemaal niets. Er zijn miljoenen aan subsidie naar kleine sportverenigingen gegaan, waar op wedstrijddagen alleen familie komt kijken. En dan heb ik het nog niet eens over het theater. Wij gaven Apeldoorn landelijke uitstraling, maar dat hebben ze op het stadhuis nooit begrepen. Dan kom ik tot de conclusie dat je als stad geen betaald voetbal verdient.?

Dat de gemeente de plannen voor een nieuw stadion telkens afschoot heeft de kansen van de profclub ook niet geholpen. Achteraf gezien is het maar goed dat het zo gelopen is. Want stel je voor dat AGOVV in een steriele bak op een industrieterrein gespeeld had. Dan was AGOVV een amateurvereniging zonder enige aantrekkingskracht geweest. Maar met een schat aan historie en misschien wel het mooiste sportpark van Nederland blijft AGOVV betoveren. Op welk niveau dan ook.

https://www.vi.nl/pro/cult/agovv-is-alles-kwijt-behalve-zijn-betovering
 

Ceephax

New member
RBC: de meest ambitieuze derdeklasser van Nederland

rbc-fans-heden.jpg


In de serie Nabestaanden gaat VI op zoek naar de restanten van verdwenen profclubs. In de tweede aflevering aandacht voor RBC, dat het betaald voetbal wil terugbrengen naar Roosendaal.
Wat heeft een amateurclub nodig die ten koste van alles wil doorstoten naar het betaalde voetbal? Een verzorgingsgebied met voldoende potenti?le sponsoren en supporters is een absolute voorwaarde, een moderne accommodatie die plaats biedt aan een paar duizend supporters uiteindelijk ook. Een voormalig Eredivisie-speler als uithangbord en trainer zou niet verkeerd zijn, een door de KNVB gecertificeerde BVO-waardige jeugdopleiding trouwens ook niet. Tel er een weldoener bij op die af en toe een cadeautje uitdeelt en je kunt ?cht een heel eind komen.

Is deze starterskit voor hyperambitieuze amateurclubs een illusie? Nee hoor. Maakt u kennis met de wilde dromen van het nieuwe RBC.

EXTASE

Het is 7 mei van dit jaar. Beelden van huilende Feyenoord-supporters gaan het land door. De titel waar zij al zolang naar hunkeren lijkt verder weg dan ooit, na een struikelpartij op bezoek bij Excelsior. Alle actualiteitenprogramma?s, kranten en websites openen met het verdriet van Feyenoord. Heel voetbalminnend Nederland is in de ban van Rotterdam het Rotterdamse leed.

Behalve Roosendaal. Want zestig kilometer ten zuiden van de Maasstad is een heel ander voetbaldrama het gesprek van de dag. Een drama van andere proporties, maar een gebeurtenis die bij RBC-supporters net zo hard is aangekomen.

Honderden RBC-fans hadden zich die ochtend als vanouds uitgedost in de kleuren van hun club, waarop zij vandaag eindelijk weer eens trots konden zijn. Bij het aanbreken van de middag vindt er een Roosendaalse invasie plaats in het dorpje Schijf. Mannen, vrouwen en kinderen met oranje-wit bloed overbruggen per auto, fiets of bus de tien kilometer van Roosendaal naar het sportterrein van de lokale dorpsvereniging.

Spandoeken, vlaggen en vuurwerk langs de lijn, een biertje in de hand en de blik alvast op volgend jaar. Want dat dit varkentje wel even wordt gewassen, daar bestaat bij de Roosendaalse fans net als bij hun Rotterdamse collega?s een uur noordelijker geen twijfel over. Alleen staan de RBC?ers er anderhalf uur later op Sportpark De Zoek net zo bij als de Feyenoorders op Woudestein: ontgoocheld, verslagen en bitter teleurgesteld.

Waar voor Feyenoord een achttiende jaar zonder titel dreigt, vreest RBC een vijfde seizoen op rij in de Vierde Klasse. Een catastrofe, want met elk jaar stilstand vloeit het momentum weg uit de in 2012 heropgerichte vereniging die zo verschrikkelijk graag omhoog wil. Een week later komt het alsnog goed. Waar Feyenoord zijn Legioen in extase brengt met een 3-1 overwinning op Heracles Almelo in De Kuip, zijn de fans van RBC door het dolle heen na een 4-0 thuisoverwinning op HSC uit Heerle. Eindelijk weg uit de Vierde Klasse, eindelijk de blik omhoog.

Het huidige RBC is de voortzetting van RBC Roosendaal, de profclub die aan het einde van het seizoen 2010/11 failliet gaat. Het is het einde van de tweede periode profvoetbal van RBC, dat in 1955 van start gaat in het betaalde voetbal maar in 1971 het veld ruimt bij een saneringsronde van de KNVB. In 1983 keert RBC terug als profclub, drie jaar later verliest het de bekerfinale van Ajax. In 2000 promoveert RBC voor het eerst naar de Eredivisie. De club degradeert direct, maar keert in 2002 terug op het hoogste niveau waar het vier seizoenen blijft. Als gevolg van te grote uitgaven die in de tweede Eredivisie-periode gedaan worden, gaat de club in 2011 ten onder. Een directe doorstart in de Hoofdklasse mislukt, waardoor RBC bij aanvang van het seizoen 2012/13 onderin de voetbalpiramide moet beginnen in de Vijfde Klasse. Daar wordt de club direct kampioen, waarna RBC in 2013 terugkeert in het stadion waar het in 2017 promotie naar de Derde Klasse veiligstelt.

Die kampioenswedstrijd vindt plaats in hetzelfde stadion waar RBC op zes jaar geleden zijn voorlopig laatste wedstrijd als profclub speelde. FC Dordrecht wordt op de slotdag van het seizoen 2010/11 met 3-2 verslagen, waardoor niet RBC maar Almere City uit de Jupiler League degradeert. Alleen gaan de Roosendalers kort daarna failliet, waardoor de Flevolanders op het nippertje voor het betaald voetbal behouden blijven.

STADION

Het RBC Stadion raakt vervolgens in onbruik en verval. Het kunstgrasveld wordt verwijderd en verkocht. Op de plek waarvandaan Melvin de Leeuw in 2011 het laatste profdoelpunt van RBC maakte, groeit daardoor twee jaar later een distel ter hoogte van een cornervlag. De doelgebieden zijn ingenomen door brandnetels en zevenblad. De vernietigende klap van een sloopkogel is dan voor het RBC Stadion vele malen dichterbij dan de doffe klank van een wreeftrap.

Maar anno 2017 schalt weer elke twee weken het clublied uit de speakers, nemen fanatieke fans hun plek in op de Volta-side en verdedigen elf mannen in een oranje-wit shirt de eer van RBC. Kortom: in Roosendaal heeft een klein mirakel plaatsgevonden.

De man die dat allemaal mogelijk heeft gemaakt is Paul Hermsen. De eigenaar van buizenfabrikant Herstaco is in 2013 net gepensioneerd en in de omgeving van Roosendaal gaan wonen, waar zijn broer Jos zich als voorzitter in een jaar eerder aan de doorstart van RBC heeft verbonden. Deze doorstart begint in de absolute kelder van het amateurvoetbal, in de Vijfde Klasse. Een eigen accommodatie heeft de club niet, waardoor er gespeeld wordt op het terrein van RKVV Rimboe. Het nieuwe RBC wordt daar direct kampioen, waarna Jos Hermsen in het voorjaar van 2013 een telefoontje krijgt dat hij nooit meer zal vergeten.

De voorzitter van RBC viert vakantie op Tenerife, wanneer op zijn verjaardag broer Paul aan de telefoon hangt. Na het in ontvangst nemen van de felicitaties valt de preses bijna van zijn stoel als hij hoort welk presentje zijn broer voor hem in petto heeft. ?Hij vertelde tussen neus en lippen door dat hij het stadion had gekocht voor RBC. Omdat ik daar voorzitter van was. Dat was wel een heel mooi verjaardagscadeau.?

Paul Hermsen legt op eigen kosten ook nog een nieuw kunstgrasveld aan in het stadion, dat de naam van zijn bedrijf Herstaco gaat dragen. ?Ik heb mijn hele leven geld verdiend in zaken, nu wilde ik eens iets moois terugdoen?, vertelt hij. ?Het moment was goed. Ik ging net met pensioen, mijn broer was voorzitter bij de club. Bovendien zag ik veel groeimogelijkheden voor RBC. Daar wilde ik graag deel van zijn.?

VERBODEN TOEGANG

De zakenman uit Middelburg betaalt 1,3 miljoen voor het stadion, nog eens drie ton voor het kunstgrasveld en draait daarnaast op voor zaken als onderhoud en belastingen. Hij maakt de club echter van begin af aan duidelijk dat het daarbij moet blijven. ?Ik wil hier niets aan verdienen, maar er ook geen geld op verliezen?, krijgt RBC in 2013 van hem te horen. Dus krijgt de club te maken met maandelijkse huurlasten en moet er vanzelfsprekend ook voor gas, water en licht betaald worden.

Een paar jaar gaat het goed, tot RBC in 2016 ineens een paar maanden niet betaalt. Na een tijdje is de stadioneigenaar er helemaal klaar mee en ontzegt hij de club van zijn broer zes dagen per week de toegang. Alleen het eerste elftal mag er op wedstrijddagen nog komen. Tegenover de PZC dreigt hij het stadion zelfs plat te gooien, zodat hij op de vrijgekomen vlakte buizen van Herstaco kan opslaan.

Het loopt uiteindelijk met een sisser af. ?En inmiddels is het allemaal dik in orde?, vertelt Paul Hermsen. Om de club nog verder tegemoet te komen wordt er een sponsorconstructie opgetuigd waarbij het door Hermsen ingebrachte bedrag in mindering gebracht wordt op de maandelijkse huurprijs van RBC. ?Die ligt daardoor netto op 1.000 tot 1.200 euro.? Een heel voetbalstadion voor de prijs van een eengezinswoning. Daarmee komt voor RBC de goedheiligman uit Zeeland.

Maar de strubbelingen tussen RBC en de stadioneigenaar tonen wel aan dat niet ?lles op rolletjes loopt in Roosendaal. De club wil zo verschrikkelijk graag omhoog, dat zij zichzelf in blinde ambitie soms voorbij dreigt te lopen. Het kan RBC allemaal niet snel genoeg gaan. ?Want wij willen binnen zes tot tien jaar terugkeren in het betaald voetbal?, stelt voorzitter Jos Hermsen.

Als dat moet gebeuren door op eigen kracht nog vijf keer te promoveren, prima. Als dat kan door ergens een stukje af te snijden, graag. Zo claimde RBC eerder dit jaar tevergeefs een plek in de Derde Divisie. Voor kapitaalkrachtige investeerders staan bij RBC de deuren ook wagenwijd open.

RED BULL CLUB

Afgelopen seizoen zocht RBC zelfs contact met Red Bull. Of de energiedrankjesfabrikant na New York, Salzburg en Leipzig niet in een Roosendaals voetbalbolwerk wilde investeren. ?Red Bull werkt met clubs die laag spelen, een stadion hebben en kunnen groeien. Daar herkenden wij ons wel in?, aldus Noud Bominaar namens de afdeling technische zaken. Hermsen vult aan: ?Red Bull heeft ons laten weten nu geen interesse te hebben in een Nederlandse tak, maar dat wij de eerste partij zijn met wie ze gaan praten als dat verandert.? RBC als afkorting van Red Bull Club in plaats van Roosendaal Boys Combinatie. Durf kun je ze niet ontzeggen in West-Brabant.

rbcdordt.jpg


Daadkracht ook niet. Want de club liet dit jaar al een onderzoek uitvoeren naar het draagvlak voor de terugkeer van betaald voetbal in de regio. Zo?n duizend bedrijven werden aangeschreven, uiteindelijk reageerden er nog geen honderd. Toch trekt RBC positieve conclusies uit het onderzoek. Jos Hermsen: ?Er zijn diverse bedrijven en investeerders die hebben aangegeven RBC echt te willen steunen, maar pas wanneer ons eerste elftal op een hoger niveau speelt. Daar moeten we de komende jaren voor zorgen. Wanneer wij in de Eerste- of Hoofdklasse spelen kan er hier echt iets ontstaan. Daar wijzen alle signalen op.?

?Wij zijn erg ambitieus, maar die ambities zijn haalbaar?, vervolgt Hermsen. ?In Roosendaal hebben we geen concurrentie van een topamateurclub, het bedrijfsleven is ons over het algemeen goed gezind, we hebben een trouwe supportersschare uit de BVO-tijd, een schitterende accommodatie en een groep trouwe vrijwilligers die fulltime met RBC bezig is.?

Waar het eerste elftal van trainer Danny Mathijssen (ex-AZ en Willem II) afgelopen seizoen nog tegen plaatselijke amateurclubs als Lepelstraatse Boys, Achtmaal en Noordhoek speelde en voorlopig alleen nog maar kan dromen van profvoetbal, zijn wedstrijden tegen bvo?s in de jeugdopleiding van RBC al aan de orde van de dag. De club heeft na de doorstart vol ingezet op zijn academie, met als gevolg dat deze door de KNVB inmiddels is gecertificeerd als RJO (Regionale Jeugdopleiding). Talentjes van RBC betalen een hoge contributie, maar krijgen in ruil daarvoor drie trainingen per week, studiebegeleiding, sociaal-maatschappelijke coaching en een volledig gediplomeerde trainersstaf. ?Onze opleiding kan de vergelijking met die van diverse profclubs doorstaan?, zegt Bominaar. Bijzonder trots is RBC ook op de samenwerking met Feyenoord. ?Dat is voor ons een bevestiging dat we echt goed bezig zijn, ook is zo?n samenwerking natuurlijk prachtig als visitekaartje.?

Maar die bewierookte jeugdopleiding bezorgt RBC het afgelopen seizoen juist kopzorgen. Door een tegenvallende sponsorconstructie komt de club opnieuw in financi?le problemen. Hoewel de club in die periode aan zijn huisvestingslasten kan voldoen, toont het wel aan dat de basis waarop de enorme ambities van de club gestoeld zijn op zijn zachtst gezegd wankel is.

ANGST


?Mijn grootste angst is dat RBC opnieuw verdwijnt.? Aan het woord is Eric Konings. Hij was in 2012 betrokken bij de heroprichting en is een van de paar honderd volledig RBC-gekke supporters die de club overal volgt, of dat nou in de Eredivisie is of de Vijfde Klasse.

Konings komt al van kinds af aan bij RBC. Eerst op De Luiten, vanaf 2000 in het stadion. Hij dreunt alle elftallen door de decennia heen moeiteloos op en als je hem vraagt naar wat voor hem de mooiste RBC-tijd was, heeft hij het niet over de Eredivisie-jaren, maar over de seizoenen in de Eerste Divisie in de jaren negentig. Toen RBC een club was van en voor Roosendaal, met spelers die je op zaterdag tegenkwam in de kroeg en op maandag bij de bakker.

?Na de verhuizing en vooral de promotie naar de Eredivisie is de club zichzelf kwijtgeraakt. RBC kwam steeds verder van de stad en de supporters af te staan. RBC werd een club voor broodvoetballers.? Hij legt uit hoe RBC door blinde ambitie de grip op de realiteit verloor. Waar RBC eind jaren negentig soms niet eens duizend man trok, haalt het ineens peperdure voetballers van buiten de EU als Tininho, Pius Ikedia en Jorge Acu?a in huis.

?Er werd veel te hoog van de toren geblazen. Het moest een keer verkeerd gaan en dat is ook gebeurd. Als ik zie hoe verschrikkelijk ambitieus de mensen bij de club nu weer zijn, baart me dat wel zorgen. Heel mooi hoor, zo?n jeugdopleiding en stadion als derdeklasser. Maar zorg er nou eens voor dat het financieel allemaal in orde blijft, houd het allemaal stabiel. Ik vraag me af of de prioriteiten bij RBC wel goed liggen.?

?Het enige dat wij als supporters willen zijn elf jongens in het oranje-wit en het clublied uit de speakers. Of dat in de kelder van het amateurvoetbal is of in de Eredivisie, maakt mij niet heel veel uit. Het liefst natuurlijk op redelijk niveau, maar RBC mag niet nog een keer kapot gaan. Dat kan ik niet aan.?

Op de burelen van het Herstaco Stadion overheerst echter optimisme, ook wanneer het even tegenzit. ?RBC kan terugkeren in het betaald voetbal?, stelt Jos Hermsen. ?En wanneer dat gebeurt, komt hier een hele rij standbeelden voor het stadion te staan van de mensen die dat allemaal mogelijk hebben gemaakt.?

https://www.vi.nl/pro/cult/rbc-de-meest-ambitieuze-derdeklasser-van-nederland
 

erka

Well-known member
En dan haal je de Eerste Divisie om dan weer lekker elk jaar mee te hobbelen en structureel in financi?le problemen te komen.
 

Unregistere

Well-known member
Het AGOVV-verhaal stond volgens mij ook in de papieren versie van VI. Dat van RBC nog niet, komt misschien woensdag. Ik zie die club trouwens niet snel meer terugkeren in de JL. Hebben ook jaren gerommeld in de vierde klasse.
 

Joost

Well-known member
't duurde even dit jaar voor ik alles verwerkt heb maar dit zijn de clubmutaties van deze zomer;

Ontbonden

Noord
't Zandt

West1
Hoograven

West2
Haaglandia

Oost:
SCH
Babberich
Enschedese Boys

Zuid1
Amstelwijck

Zuid2
RKVCL
De Heeg


Speeldagwissel

Zondag naar Zaterdag

Noord
Wolvega
Velocitas 1897
Bakhuizen

Oost
PH
AJC'96
Valburg
OVC'85
Dieze West

West1
Kwadijk
Baarn
Faja Lobi KDS
SVF
Laren'99

West2
OVV
Woerden
Wateringse Veld GONA
Meerburg
Ammerstol
CKC
Hermes DVS
Moordrecht
Celeritas*

Zuid1
Rhelico
Patrijzen
Luctor'88

Zaterdag naar Zondag

West1
Zeemacht
SDW*

Oost
IJsselstreek

Van reserve naar standaard


Noord
TFS (za)
De Monnik (za)
VCG (za)

West1
Oudesluis (zo)
SDW* (zo)
Jong Hercules (za)

West2
HMSH (zo)
Celeritas (za)

Zuid1
HSE (zo)

Zuid2:
VOS (zo)

Van standaard naar reserve

Noord
Amelandia (zo)
Zuidlaarderveen (zo)
Oudega (za)
Jistrum (za)

West1:
GSV Grootschermer (zo)
Schellinkhout (zo)
WSW (zo)
VVU Ardahanspor (zo)
Olympia Haarlem (zo)
Vogelenzang (zo)
FC Amsterdamse Bos (za)
Muiderberg (za)
TOS Actief (za)
Vianen (za)

Zuid1:
Terhole (zo)
Oranje Blauw '14 (zo)
BVV '63 (zo)
Raptim (G) (za)

Zuid2
Helenaveen/Griendtsveen ST (zo)
Vilt (zo)
Racing Boys (zo)


Fusie

Noord:
Klazienaveen & Zwartemeer > FC Klazienaveen


West2:
Maasstad Tediro, DHZ, Lombardijen > FC IJsselmonde

Zuid1:
Veerse Boys & Good Luck > RFC
RKTVV, NOAD, LONGA > FC Tilburg

Zuid2:
Limbricht & GVCG > Zwentibold

Naamswijziging

West1
ZTS > Rood Wit Zaanstad

West2:
JHR > Rotterdam United

Zuid1:
Barca > SC Hoge Vucht
SVD/Volharding > DwO '15

Nieuwe clubs

Oost
Babberich

Geschorst

Zuid1
BVV'63

Onbekend

West1
Unitas 48

Zuid1
Cortgene
SCS
 

Joost

Well-known member
Kleine noot;

Ik tel bij de overstappers enkel de harde overstappers. Dat zijn clubs die vorig jaar maar 1 standaardteam in competitie hadden en dat team wisselt van speeldag.

De 'zachte' overstappers houd ik niet bij. Dat zijn clubs die een tweede standaardteam in of uitschrijven. Daarbij valt het wel op dat het aantal zondagteams dat een extra zaterdagteam inschrijft bijna net zo hoog is als het aantal teams dat haar extra zaterdagteam weer opheft.
 

Joost

Well-known member
Kleine aanvulling nog nav de indelingen voor de lagere elftallen die vandaag bekend zijn gemaakt:

Zuid2:
Vilt, was van standaard naar reserve, wordt opgeheven

Zuid1:
Cortgene, was onbekend, wordt opgeheven

Oost
SCS, was onbekend, wordt opgeheven

West1
Unitas'48, was onbekend, wordt opgeheven

Oost:
Aerdt en Carvium speelden al samen onder de naam SSA Aerdt Carvium maar zijn nu geheel gefuseerd en heten SV Gelders Eiland
 

Sensini

Active member
"Amateurvoetballers in de hoofd- tot en met vijfde klasse klaagden de laatste jaren steen en been; al na de vierde gele kaart werden ze voor ??n duel uitgesloten en elke daaropvolgende boeking betekende weer een wedstrijd schorsing.

Vanaf het nieuwe seizoen wordt dat heel anders. Na de vijfde boeking moeten ze voor het eerst ??n duel toekijken. Daarna pas weer bij de zevende en negende gele kaart.

Ook wordt voor het bekertoernooi komend seizoen een apart registratiesysteem in het leven geroepen. Na de vierde gele kaart in een bekerwedstrijd volgt ??n wedstrijd schorsing. Competitie en beker worden dus van elkaar losgekoppeld. Alleen een directe rode kaart, opgelopen in het bekertoernooi, telt wel mee als schorsing voor de competitieduels.

Ook voor de nacompetitie geldt een afzonderlijk systeem. Alle voetballers beginnen het toetje op ?nul? en worden bij hun tweede gele kaart voor ??n wedstrijd geschorst."

Bron: http://www.bndestem.nl/nederlands-v...-pas-geschorst-na-vijfde-gele-kaart~abc779d6/

Zie ook "5.3 Registratieregeling" in het nieuwe Handboek Competitiezaken van de KNVB:
http://www.knvb.nl/downloads/sites/bestand/knvb/11939/handboek-competitiezaken-av-2017-2018
 
Laatst bewerkt:

Sjorro

Active member
Volgens mij levert nu 2x geel in 1 wedstrijd, naast de rode kaart ook automatisch een schorsing op van 1 wedstrijd.
 

Unregistere

Well-known member
Ook wordt voor het bekertoernooi komend seizoen een apart registratiesysteem in het leven geroepen. Na de vierde gele kaart in een bekerwedstrijd volgt ??n wedstrijd schorsing. Competitie en beker worden dus van elkaar losgekoppeld. Alleen een directe rode kaart, opgelopen in het bekertoernooi, telt wel mee als schorsing voor de competitieduels.

Zie ook "5.3 Registratieregeling" in het nieuwe Handboek Competitiezaken van de KNVB:
http://www.knvb.nl/downloads/sites/bestand/knvb/11939/handboek-competitiezaken-av-2017-2018

Dit klopt volgens mij niet. Als ik het handboek goed bekijk, ben je in de beker na twee gele kaarten al geschorst en niet na vier. Dat heeft de journalist niet goed overgenomen. Bovendien waren de competitie en de beker al losgekoppeld, dus dat is niet nieuw. Alleen tellen schorsingen naar aanleiding van meerdere gele kaarten nu zo te zien wel apart.

Volgens mij levert nu 2x geel in 1 wedstrijd, naast de rode kaart ook automatisch een schorsing op van 1 wedstrijd.

Staat niet heel duidelijk geformuleerd, maar daar lijkt het inderdaad wel op. Moet de KNVB nog maar even helder uitleggen denk ik, want daar rekent niemand op uiteraard.

Overigens vind ik het wel apart dat ze dit nu overal doorvoeren. Dat dit vorig seizoen al het geval was in de divisies vond ik logisch, die teams spelen 34 wedstrijden en hebben dus veel meer kans op kaarten. Hoofdklasse (30 duels) erbij betrekken, snap ik ook nog wel. Maar voor de eerste klasse en lager zie ik op zich de noodzaak niet zo.
 
Laatst bewerkt:

Sensini

Active member
Staat niet heel duidelijk geformuleerd, maar daar lijkt het inderdaad wel op. Moet de KNVB nog maar even helder uitleggen denk ik, want daar rekent niemand op uiteraard..

Uit het betreffende artikel:
"Twee waarschuwingen in ??n competitiewedstrijd, daarmee samenhangende wedstrijd, of bekerwedstrijd ten gevolgde
waarvan de speler uit het veld is gezonden, of had moeten worden gezonden, mits geregistreerd, hebben tot gevolg, dat de
speler is uitgesloten van deelname aan competitiewedstrijden en daarmee samenhangende wedstrijden respectievelijk
bekerwedstrijden totdat zijn elftal of team de eerstvolgende competitiewedstrijd of daarmee samenhangende wedstrijd
respectievelijk bekerwedstrijd heeft gespeeld."
Is voor mij duidelijk.

Een andere wijziging is dat nu ook voor Eerste t/m Vijfde klasse de beslissingswedstrijden voor kampioenschap en rechtstreekse degradatie bij gelijk aantal punten zijn afgeschaft, tenzij doelsaldo, aantal gescoorde doelpunten en onderling resultaat ook gelijk zijn. (Volgens mij was al bij afschaffing van beslissingswedstrijden bij Tweede en Derde Divie en Hoofdklasse al de intentie dat deze later zouden volgen).
 
Laatst bewerkt:

Unregistere

Well-known member
Uit het betreffende artikel:
Een andere wijziging is dat nu ook voor Eerste t/m Vijfde klasse de beslissingswedstrijden voor kampioenschap en rechtstreekse degradatie bij gelijk aantal punten zijn afgeschaft, tenzij doelsaldo, aantal gescoorde doelpunten en onderling resultaat ook gelijk zijn. (Volgens mij was al bij afschaffing van beslissingswedstrijden bij Tweede en Derde Divie en Hoofdklasse al de intentie dat deze later zouden volgen).

Klopt, is vorig jaar al over gesproken. Toen was er nog twijfel, omdat in de lagere afdelingen wat sneller gesjoemeld kan worden om een gunstiger doelsaldo te verkrijgen. Kratje bier voor een dikke zege, zeg maar.
 

Joost

Well-known member
Er zijn toch wel weer een paar wijzigingen ip komst voor seizoen 2017/18 in de p/D regeling.

Nacompetitie gaat voortaan maar over 1 duel.
Geen poulefase meer tussen hoofd en eerste klasse.
Beslissingsduels zijn ook in lagere klassen afgeschaft op bizarre toevalligheden na.
In eerste klasse en lager degradeert er nog maar 1 team, 2 spelen er nacompetitie.
 

bqandy

Well-known member
Die nieuwe p/d regels zag ik gisteren ook langs komen vanaf de eerste klasse naar beneden. Weet iemand waarom?
 

de waan

Well-known member
Misschien omdat er nu wel heel veel clubs (bijna 30%) degraderen of nacompetitie moeten spelen?

Al zou twee degradanten en ??n nacompetitieplek dan weer logischer zijn wat mij betreft.
 
Bovenaan