Amateurvoetbal algemeen

De Groene Scout

Well-known member
Einde voor voetbalclub Nieuw Sloten?

Bij de Amsterdamse amateurvoetbalclub Nieuw Sloten is gisteren een scheidsrechter aangevallen door spelers. De aanleiding zou het uitdelen van een tweede gele kaart zijn.

Scheidsrechter Glenn Janson zei tegen website Het Amsterdamsche Voetbal dat het ongeveer een kwartier voor het einde van de wedstrijd tegen DCG gebeurde. De clubs spelen in de vierde klasse C.

'Heel beangstigend'

"Er kwam van achter iemand op me af en die sloeg de rode kaart uit mijn hand. Daarbij raakte hij ook mijn gezicht. Veel spelers vlogen vervolgens op me af en er werd ook nog naar mijn nek gegrepen. Ik heb in alle hectiek niet precies kunnen zien wie precies wat gedaan heeft."

Volgens een anonieme ooggetuige vielen zo'n vier tot vijf spelers de 21-jarige scheidsrechter aan. Die wist de kleedkamer te bereiken en weigerde vervolgens de wedstrijd verder te laten spelen. Hij noemde de gebeurtenissen "heel beangstigend".

Het bestuur van voetbalclub Nieuw Sloten heeft excuses aangeboden aan Janson.

Richard Nieuwenhuizen

In 2012 was de club ook betrokken bij een incident met een scheidsrechter. Spelers van de club mishandelden de 41-jarige grensrechter Richard Nieuwenhuizen zo ernstig dat hij aan zijn verwondingen overleed.

De KNVB is van het incident op de hoogte en overlegt met alle partijen. Volgens woordvoerder Hans van Kastel komt er zeker een tuchtrechtelijk vervolg. "Daarbij kunnen individuele straffen worden uitgedeeld of voor het hele team."

Volgens Van Kastel is dit soort gedrag bij iedere club onacceptabel maar ligt het bij Nieuw Sloten nog eens extra gevoelig vanwege de zaak met Nieuwenhuizen.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Kan de club toch niks aan doen? Gewoon de spelers royeren, als niemand wil praten het hele team
 

De Groene Scout

Well-known member
Kan de club toch niks aan doen? Gewoon de spelers royeren, als niemand wil praten het hele team

Uiteraard, in eerste instantie spelers of hele team royeren.
Maar ik kan mij zo voorstellen dat je als kaderlid / bestuurslid / sponsor etc. geen zin meer hebt in een dergelijke club en dat de goedwillenden nu toch wel echt een keer de club gaan verlaten. De overgebleven tokkies kunnen het dan echt niet meer op de been houden. Zo bedoel ik het met 'einde club'.
 

ALenstra

Well-known member
Ik vind dat de club er wel degelijk iets aan kan doen. Als dit soort incidenten steeds maar weer voorkomen dan doe je als club iets niet goed.
 

De Groene Scout

Well-known member
Het hele team moet brommen:

Nieuw Sloten schorst compleet eerste elftal

Het bestuur van Nieuw Sloten heeft hard ingegrepen na het incident van afgelopen zaterdag tegen DCG. Scheidsrechter Glenn Janson werd door meerdere spelers belaagd en de wedstrijd in de vierde klasse C werd uiteindelijk gestaakt. “Deze spelers mogen nooit meer bij Nieuw-Sloten voetballen”, is voorzitter Frans Mobron duidelijk.

“Gisteravond is er een gesprek geweest met het volledige team van zaterdag 1. Daar is de jongens duidelijk gemaakt dit team niet meer zal voetballen”, laat Mobron weten tegen AT5. ‘We hebben de regel dat het hele team verantwoordelijk is voor de acties van alle individuele spelers. Dat betekent dat alle twaalf de spelers twee weken geschorst zijn en dan treedt een automatische schorsing van de KNVB in werking voor het volledige team. Deze spelers mogen nooit meer bij Nieuw-Sloten voetballen.”

De spelers zijn niet geroyeerd, waardoor ze in de toekomst eventueel nog wel voor een andere vereniging kunnen spelen. “Het is een zware maatregel”, vervolgt Mobron. “Er zijn bijvoorbeeld ook jongens tussen gesprongen, de aanvoerder bijvoorbeeld, maar de jongens kennen de regels. Toen ze gisteren op het matje werden geroepen verwachtten ze deze uitkomst ook.”

Over een eventuele boete die de club, voor als de club niet op komt dagen, loopt nog een gesprek met de KNVB. Komend weekend is Nieuw Sloten trouwens vrij omdat er een inhaal programma is.
 

de waan

Well-known member
En ze spelen dus nog met 12 man ook. Boefjes.

Wel een aantrekkelijk team trouwens. Dit seizoen al uitslagen van 6-7 en 9-5.
 

De Groene Scout

Well-known member
Testje in Oost met duels zonder grensrechter (lees:puntenpakker)

In district Oost van het amateurvoetbal start komend weekend een proef waarbij assistent-scheidsrechters niet meer mogen vlaggen voor buitenspel, meldt Omroep Gelderland. De scheidsrechter moet het zelf inschatten, vindt voetbalbond KNVB.

De KNVB komt met de proef na onderzoek onder verenigingen. "Daaruit bleek dat de rol van assistent-scheidsrechters een van de grootste ergernissen in het voetbal is", zegt woordvoerder Koen Adriaanse. Drie pilots zijn er daarom bedacht. In district Oost is dat het niet meer vlaggen voor buitenspel. De B-junioren in de derde klasse 15 gaan de proef komend weekend uitvoeren.
 

De Groene Scout

Well-known member
Dat is Ronald toch niet geweest. Ik vind het verhaal veel smeu?ger dat hij ??n van de speelsters flink te grazen heeft genomen.
 
Bovenaan