Ajax Transfertopic

Jamel

Administrator
Forumleiding
Als je me uit kan leggen hoe de Jumbo de NOW heeft gevraagd voor steun aangezien supermarktketens waarschijnlijk de ketens zijn die niet zo veel omzetverlies hebben.

Want als ik die wedervraag beantwoord dan heb ik gelijk het antwoord op m'n eigen vraag?
 

Marinos

Well-known member
Kan iemand mij uitleggen hoe het kan dat Ajax 4 miljoen aan staatssteun heeft aangevraagd en ontvangen om de salarissen te kunnen betalen, terwijl ze een paar dagen later 9 miljoen uit eigen portemonnee betalen voor een nieuwe speler?
We hadden nog 5 miljoen in de knip zitten, kost die kerel dus ineens 9 miljoen.

Bedankt dus nog Jamel, mede mogelijk gemaakt met jou belastingcenten! :duim:
 

Max

Administrator
Forumleiding
Als je me uit kan leggen hoe de Jumbo de NOW heeft gevraagd voor steun aangezien supermarktketens waarschijnlijk de ketens zijn die niet zo veel omzetverlies hebben.

Hoe kom je daarbij? Ik zit op de NOW kliksite te kijken en Jumbo komt daar niet op voor.

Ik vind het alleen een lastige discussie. In hoeverre clubs van hun spelers een loonoffer kunnen vragen en vervolgens de transfermarkt opgaan. De NOW heeft iemand wel of geen recht op. Daar wil ik dan verder geen waardeoordeel over geven.
 

Eef de Kip

Well-known member
Maar waarom deze vraag opeens dan naar aanleiding van een aankoop? Kun je beter vragen waarom de betaald voetbalclubs überhaupt in aanmerking komen voor de now regeling.
 

Fregge

Well-known member
Hoe kom je daarbij? Ik zit op de NOW kliksite te kijken en Jumbo komt daar niet op voor.
Ik heb dat document (Register NOW) en daarop staat de Jumbo een keer op die ik niet anders kan plaatsen dan de supermarkt. (die in Ede om precies te zijn)
 

Max

Administrator
Forumleiding
Maar waarom deze vraag opeens dan naar aanleiding van een aankoop? Kun je beter vragen waarom de betaald voetbalclubs überhaupt in aanmerking komen voor de now regeling.

Ik denk dat iedereen die aan der voorwaarden voldoet in aanmerking komt. Ik heb mij er niet echt in verdiept wat die voorwaarden zijn.
 

Eef de Kip

Well-known member
Ik begrijp ook wel dat het vreemd over komt bij een BVO maar de regels zijn nou eenmaal zo. Ik heb begrepen dat er naar omzetcijfers wordt gekeken, dus aankopen, verkopen, geld op de bank zal wel niet worden meegenomen neem ik aan.
Verder vraag ik me af of er niet nog achteraf een toets komt of iemand daadwerkelijk recht had op die regeling.
 

Fregge

Well-known member
"Ondernemers kunnen met de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW) tot maximaal 90% van hun loonkosten vergoed krijgen als ze verwachten ten minste 20% omzet te verliezen over 4 maanden door de coronacrisis."

 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik heb dat document (Register NOW) en daarop staat de Jumbo een keer op die ik niet anders kan plaatsen dan de supermarkt. (die in Ede om precies te zijn)

Als ik de KvK bekijk is het vermoedelijk te herleiden tot Van van Ee tuin en terrasoverkappingen. Is anders ook erg onwaarschijnlijk dan Jumbo uit Veghel voor een filiaaltje in Ede NOW aanvraagt. Zouden ze vervolgens ook terug kunnen gaan betalen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
"Ondernemers kunnen met de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW) tot maximaal 90% van hun loonkosten vergoed krijgen als ze verwachten ten minste 20% omzet te verliezen over 4 maanden door de coronacrisis."


Joost stipte dat hier volgens mij al aan, maar bij Ajax kan er natuurlijk ook een deel worden toegerekend aan mindere sportieve prestaties. Vorig seizoen was er het CL succes. Maar goed, dan heb je het enkel over de hoogte van de NOW subsidie.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ah daar had ik niet gekeken. Ik kwam niet verder dan Google.

Maar die uitkomst was niet echt waarschijnlijk.

Ik vind de openbaarheid overigens wel strijdig met het recht op privacy. Dit was niet vooraf kenbaar voor de aanvragers. Desalniettemin geeft het toch wel een aardig inzicht hoe sommige bedrijven wel en andere bedrijven in dezelfde branche geen NOW aanvragen.
 

Joost

Well-known member
Maar die uitkomst was niet echt waarschijnlijk.

Ik vind de openbaarheid overigens wel strijdig met het recht op privacy. Dit was niet vooraf kenbaar voor de aanvragers. Desalniettemin geeft het toch wel een aardig inzicht hoe sommige bedrijven wel en andere bedrijven in dezelfde branche geen NOW aanvragen.

Dat bedrijven het zich niet hebben gerealiseerd is wat anders dan dat ze het niet wisten.

9 Door het indienen van een aanvraag wordt de werkgever geacht ermee ingestemd te hebben dat de volgende gegevens uit het subsidiedossier openbaar gemaakt kunnen worden:
  • a.de naam en het adres van werkgever;
  • b.het verstrekte voorschot; en
  • c.de vastgestelde subsidie.

Jumbo en andere supermarkten zullen nooit een aanvraag hebben gedaan aangezien zij zeker geen omzetdaling hebben gehad.

Dat clubs NOW hebben aangevraagd is hun goed recht. De regeling is ruim opgezet, dan is het logisch dat er ook bedrijven van profiteren voor wie het niet direct noodzakelijk is. In het geval van Ajax profiteren zij nog een beetje extra door een toevalligheid. Aan het aanvragen en de hoogte ervan mag je in mijn ogen geen conclusies verbinden en zeker niet relateren aan spelersaankopen.

Je kan transfersommen wel relateren aan het vragen van een loonoffer aan de bestaande spelers.
 

Batigoal

Well-known member
In diverse media wordt gemeld dat Leverkusen voor Onana gaat met het geld van Havertz, maar ik kan me niet voorstellen dat Onana daar zin in heeft.

Verder strijden we blijkbaar met o.a. Dortmund en RB Leipzig om Melayro Bogarde (18), een centrale verdediger van Hoffenheim.
 
Bovenaan