Ajax Nieuwstopic

gevegt

Well-known member
Op Radio 1 hoor ik net dat Ajax de meeste steun uit de coronapot heeft aangevraagd en heeft gekregen van alle profclubs.
Waarom die aanvraag?
 

Eef de Kip

Well-known member
Het gaat toch om het overnemen van een gedeelte van het loon? Dan lijkt het me logisch dat als je de grootste loonkosten hebt je ook het meeste steun krijgt. Dan kan ik je ook alvast verklappen welke club van alle BVO's het meeste zelf heeft opgehoest. Ajax.
 

Joost

Well-known member
Er zit een maximum aan de loonkosten per medewerker die vergoed worden, dat Ajax de grootste loonsom heeft is daarom niet zo zeer van belang. Het aantal medewerkers is meer van belang in het betaalde voetbal.

Dat Ajax de meeste tegemoetkoming kreeg is grotendeels terug te herleiden naar de Champions League van vorig jaar. Ajax haalde daarin 200 miljoen omzet waarvan echt een enorm percentage in de Champions League. De NOW kijkt naar het omzetverlies en doordat Ajax sportief minder presteerde is het aantal Champions League miljoenen echt enorm gekelderd.

Ajax heeft daardoor een veel groter percentage omzetverlies dan andere clubs en de NOW berekend op basis van het omzetverlies. Dat het komt door sportief mindere prestaties en niets met Corona te maken heeft maakt niets uit.
 

Maasveld

Well-known member
De vraag is wel in hoeverre het moreel verantwoord is als er in de komende maanden met miljoenen wordt gesmeten om nieuwe spelers binnen te hengelen. Dit geldt overigens niet alleen voor Ajax natuurlijk.
 

SanMark.

Well-known member
De vraag is wel in hoeverre het moreel verantwoord is als er in de komende maanden met miljoenen wordt gesmeten om nieuwe spelers binnen te hengelen. Dit geldt overigens niet alleen voor Ajax natuurlijk.
Dat is zeker de vraag, maar kan een bedrijf wat miljoenen heeft gekregen ook geen investering meer doen van x miljoen voor een bepaalde machine ?
 

Abubakari

Well-known member
Ik vrees dat het voetbal circus zich daar geen tel druk om gaat maken. Hooguit voor de bühne, maar verder niet.
 

ALenstra

Well-known member
Ach als ik zie dat booking.com iets van 44 miljoen heeft gekregen dan vraag ik me af: waar gaat het over.
 

Atreides

Well-known member
De vraag is wel in hoeverre het moreel verantwoord is als er in de komende maanden met miljoenen wordt gesmeten om nieuwe spelers binnen te hengelen. Dit geldt overigens niet alleen voor Ajax natuurlijk.

Voor Hakim, Frenkie en de Ligt hebben zijn bijna 200 miljoen gehad. In die zin is risico natuurlijk relatief.

N.B. als je Botman voor 8/9 miljoen verpatst en je haalt Klaassen terug voor iets meer dan 10 miljoen mag je natuurlijk al helemaal niet mopperen.

Waarom e.a. wel of niet moreel verantwoord zou zijn ontgaat me een beetje. Om de economie een beetje te laten leven moet er juist geld rollen en als Ajax al geen geld meer uitgeeft?
 

Joost

Well-known member
Het zou moreel onverantwoord zijn omdat het omzetverlies van Ajax niet zozeer komt door Corona maar door sportief falen.

Het omzetverlies uit de gewone bedrijfsvoering zal vele malen lager zijn.
 

JFK

Well-known member
Het zou moreel onverantwoord zijn omdat het omzetverlies van Ajax niet zozeer komt door Corona maar door sportief falen.

Het omzetverlies uit de gewone bedrijfsvoering zal vele malen lager zijn.
Welke lijm snuif jij?
 

Maasveld

Well-known member
Voor Hakim, Frenkie en de Ligt hebben zijn bijna 200 miljoen gehad. In die zin is risico natuurlijk relatief.

N.B. als je Botman voor 8/9 miljoen verpatst en je haalt Klaassen terug voor iets meer dan 10 miljoen mag je natuurlijk al helemaal niet mopperen.

Waarom e.a. wel of niet moreel verantwoord zou zijn ontgaat me een beetje. Om de economie een beetje te laten leven moet er juist geld rollen en als Ajax al geen geld meer uitgeeft?
Volgens mij zijn die regelingen vooral in het leven geroepen om bedrijven overeind te houden. Als je eerst enkele miljoenen aan overhedidssteun ontvangt en vervolgens een veelvoud daarvan aan transfergelden uitgeeft dan is het logisch dat er etisch gezien enige discussie zal ontstaan.
 

Joost

Well-known member
Welke lijm snuif jij?
Geen.

Ajax heeft er gewoon recht op hoor omdat ze omzetverlies hebben gehad. Enkel heeft de regeling als doel om bedrijven overeind te houden die omzetverlies hebben gehad door de maatregelen die de overheid heeft moeten nemen. Ook Ajax is daardoor getroffen maar dan wel in haar gewone bedrijfsvoering en niet in de prijzengelden die in de Champions League vorig jaar wel werden gehaald en dit jaar niet meer gehaald konden worden.
 

Atreides

Well-known member
Volgens mij zijn die regelingen vooral in het leven geroepen om bedrijven overeind te houden. Als je eerst enkele miljoenen aan overhedidssteun ontvangt en vervolgens een veelvoud daarvan aan transfergelden uitgeeft dan is het logisch dat er etisch gezien enige discussie zal ontstaan.

Op die manier.

Ergens valt er wel iets voor te zeggen. Maar ik denk dat je in deze voetballers moet zien als 'productiemiddelen'. Net als dat we in een fabriek machines nodig zijn voor de bedrijfscontinuïteit zijn bij Ajax goede spelers nodig voor de bedrijfscontinuïteit.

Om in de machinevergelijking te blijven. Er is bij Ajax één superdure machine verkocht (Hakim) en één redelijke dure machine (Botman). Behalve Antony (dure machine) heeft Ajax nog niks gehaald terwijl er wel meerdere machines mogelijk verkocht gaan worden.
 

SanMark.

Well-known member
Blind ging er bij zitten zonder dat er wat aan de hand was. Dit kan wel eens het einde van zijn carrière zijn.
 
Bovenaan