Landskampioen is maar 20%?
Numeriek natuurlijk nog veel minder.
Als je binnen het aantal doelstellingen gaat wegen is het natuurlijk heel interessant hoeveel je dan aan een titel zou moeten toekennen.
Verder hebben we het hier over beleid. Beleid is reproduceerbaar en consistent. Het aantal punten dat de Boer nodig had om kampioen te zijn wijkt significant af van het aantal punten waarmee Martin Jol en Peter Bosz g??n kampioen zijn geworden.
Daarbij moet je naar de omstandigheden kijken.
Eens.
Met een spelerbudget groter dan dat van Feyenoord en PSV opgeteld moet je kampioen worden,
Nee. Je moet resultaten halen. Verder is de magie van voetbal dat het geen mathematische uitkomst is waarin de rijkste wint.
Dan is het wel plaatsen voor de CL, 80 punten of meer (vermoedelijk), 100 goals (vermoedelijk), vermoedelijke plek bij de top 2, de mega ontwikkelingen van spelers, inpassen van jeugdspelers, bekerfinale, overwinteren Europees, overwinteren in de CL, kwartfinale CL (and couting), aantrekkelijke voetbal, bij vlagen zelfs fenomenale voetbal, enorme waardevermeerdering van spelers (zoals de Jong) allemaal een grote faal.
Je zou nog meer criteria kunnen uitschrijven. Maar alleen al de Europese campagne van Ajax is op zoveel manieren goed voor Ajax en het Nederlands voetbal dat je hier nog jaren plezier van hebt.
Als ik Ajax was zou ik alles op de CL zetten nu. Laat de beker maar lopen en competitie 2e worden. De volgende keer dat je zo'n kans krijgt is met de volgende generatie over een jaar of 20.
Als andere teams net zo in verval waren als Real wel ja. Voorlopig mag Ajax zijn handjes al dichtknijpen bij wat zilverwerk.
In 2014/2015 had PSV meer punten. Zeker veel punten, maar Ajax moet toch wel 29 overwinningen kunnen boeken in een seizoen.
Tel je nu alle competities bij elkaar op of wat?
Het Ajax van 94/95 dat al tijden bij elkaar was had in die competitie nog 7 gelijke spelen (als ik het goed tel) ondanks een zeer zwak PSV en erg matig Feyenoord.
https://www.voetbal.com/teams/afc-ajax/1995/3/