AFC Ajax in de Europa League 20/21

noordooster

Well-known member
Zou Valentijn Driessen nog terug komen op zijn uitspraken, dat Ajax volstrekt kansloos zou zijn en dat deze Duitse scheidsrechter per se Real wilde laten winnen ?
 

Atreides

Well-known member
Zou Valentijn Driessen nog terug komen op zijn uitspraken, dat Ajax volstrekt kansloos zou zijn en dat deze Duitse scheidsrechter per se Real wilde laten winnen ?

Valentijn Driessen heeft vastgesteld dat ten Hag 'het gewoon niet heeft'. Dan kun je natuurlijk niet te positief zijn over Ajax. Als Ajax niet minimaal de titel pakt is het seizoen wat betreft Valentijn 'mislukt'. Ongeacht de rest van de progressie.
 

erka

Well-known member
Valentijn Driessen heeft stelling genomen en ja, dat pakt dan soms een beetje verkeerd uit.
 

ALenstra

Well-known member
Volgens mij is het seizoen ook mislukt voor Ajax als men geen kampioen wordt. Of men moet de Champions League winnen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Precies. Met de investeringen van Ajax moet je gewoon kampioen worden. Eerst kon je je nog verschuilen achter het uitzonderlijk hoge puntenaantal van PSV, maar dat is na de winterstop ook klaar. Een CL winst maakt uiteraard alles anders.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Tadic krijgt als 5e speler ooit een 10 van L'equipe. Na Salenko, Messi, Mbappe en Lewandowski
 

Janssen

Well-known member
Tadic krijgt als 5e speler ooit een 10 van L'equipe. Na Salenko, Messi, Mbappe en Lewandowski

Dat klopt niet helemaal.

1. Franck Sauzee (1988)
2. Bruno Martini (1988)
3. Oleg Salenko (1994)
4. Lars Windfeld (1997)
5. Lionel Messi (2010)
6. Lionel Messi (2012)
7. Robert Lewandowski (2013)
8. Carlos Eduardo (2014)
9. Neymar (2018)
10. Dusan Tadic (2019)
 

ALenstra

Well-known member
Die lijst van 10 spelers betreft niet alleen Champions League maar ook andere competities. Lars Windfeld was een Deense keeper van Aarhus die ooit in de UEFA-cup met 0-1 bij Nantes won.
 

Unregistere

Well-known member
Ik blijf het gevoel houden dat die snelle 1-4 cruciaal is geweest. Real begon serieus te drukken, maar na de 1-4 was het geloof in ??n klap weg.

Die goal leek mij ook wel heel belangrijk ja. Met 1-3 en nog een minuut of twintig had Real toch wel weer een beetje geloof.

De fase waarin 0-3, 1-3 en 1-4 vielen trouwens op de radio gehoord in de auto. Was best spannend, die verslaggevers maakten er wel wat van.
 

Atreides

Well-known member
Maar dat is toch ook zo? Het grootste deel van de progressie is in de zomer weg.

Ik blijf het een bizarre logica vinden. Alsof je aan ca 80% van je could be doelstellingen voldoet kan er mijns inziens geen sprake van mislukking zijn.

Precies. Met de investeringen van Ajax moet je gewoon kampioen worden.

En nog steeds heeft Ajax voor minder gekocht over de afgelopen twee jaar dan verkocht.

Eerst kon je je nog verschuilen achter het uitzonderlijk hoge puntenaantal van PSV, maar dat is na de winterstop ook klaar..

Die eindigen als ze zo doorgaan nog steeds op 86,41 punt. Dat is echt een heel hoog gemiddelde.

Een CL winst maakt uiteraard alles anders

Plaatsing voor de CL was al een prestatie. Overwinteren nog beter en het bereiken van de kwartfinale is een wereldprestatie.
 

Janssen

Well-known member
AFC Ajax in Europa: Real Madrid-Ajax

AFC Ajax in Europa: Real Madrid-Ajax

Ik blijf het een bizarre logica vinden. Alsof je aan ca 80% van je could be doelstellingen voldoet kan er mijns inziens geen sprake van mislukking zijn.

Landskampioen is maar 20%?Dat geloof ik niet. Daarbij moet je naar de omstandigheden kijken. Met een spelerbudget groter dan dat van Feyenoord en PSV opgeteld moet je kampioen worden, zoniet heb je gefaald.
 

ALenstra

Well-known member
Je haalt toch Blind en Tadic niet om 2e te worden? Spelers waarvoor je de salarishuishouding op de schop zet.
 

Max

Administrator
Forumleiding
In 2014/2015 had PSV meer punten. Zeker veel punten, maar Ajax moet toch wel 29 overwinningen kunnen boeken in een seizoen.
 

erka

Well-known member
Als ik Ajax was zou ik alles op de CL zetten nu. Laat de beker maar lopen en competitie 2e worden. De volgende keer dat je zo'n kans krijgt is met de volgende generatie over een jaar of 20.
 

Atreides

Well-known member
Landskampioen is maar 20%?

Numeriek natuurlijk nog veel minder.
Als je binnen het aantal doelstellingen gaat wegen is het natuurlijk heel interessant hoeveel je dan aan een titel zou moeten toekennen.

Verder hebben we het hier over beleid. Beleid is reproduceerbaar en consistent. Het aantal punten dat de Boer nodig had om kampioen te zijn wijkt significant af van het aantal punten waarmee Martin Jol en Peter Bosz g??n kampioen zijn geworden.

Daarbij moet je naar de omstandigheden kijken.

Eens.

Met een spelerbudget groter dan dat van Feyenoord en PSV opgeteld moet je kampioen worden,

Nee. Je moet resultaten halen. Verder is de magie van voetbal dat het geen mathematische uitkomst is waarin de rijkste wint.

zoniet heb je gefaald.

Dan is het wel plaatsen voor de CL, 80 punten of meer (vermoedelijk), 100 goals (vermoedelijk), vermoedelijke plek bij de top 2, de mega ontwikkelingen van spelers, inpassen van jeugdspelers, bekerfinale, overwinteren Europees, overwinteren in de CL, kwartfinale CL (and couting), aantrekkelijke voetbal, bij vlagen zelfs fenomenale voetbal, enorme waardevermeerdering van spelers (zoals de Jong) allemaal een grote faal.

Je zou nog meer criteria kunnen uitschrijven. Maar alleen al de Europese campagne van Ajax is op zoveel manieren goed voor Ajax en het Nederlands voetbal dat je hier nog jaren plezier van hebt.

Als ik Ajax was zou ik alles op de CL zetten nu. Laat de beker maar lopen en competitie 2e worden. De volgende keer dat je zo'n kans krijgt is met de volgende generatie over een jaar of 20.

Als andere teams net zo in verval waren als Real wel ja. Voorlopig mag Ajax zijn handjes al dichtknijpen bij wat zilverwerk.

In 2014/2015 had PSV meer punten. Zeker veel punten, maar Ajax moet toch wel 29 overwinningen kunnen boeken in een seizoen.

Tel je nu alle competities bij elkaar op of wat?

Het Ajax van 94/95 dat al tijden bij elkaar was had in die competitie nog 7 gelijke spelen (als ik het goed tel) ondanks een zeer zwak PSV en erg matig Feyenoord.
https://www.voetbal.com/teams/afc-ajax/1995/3/
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan