Volslagen maf: had Chelsea gescoord dan had VAR w?l naar rode kaart Blind gekeken
Binnen een paar krankzinnige tellen kreeg Ajax gisteravond in de meeslepende wedstrijd tegen Chelsea (4-4) twee keer rood van de Italiaanse scheidsrechter Gianluca Rocchi. Minuut 68 gereconstrueerd met oud-scheidsrechter Mario van der Ende. Opmerkelijke conclusie: als de bal niet op Veltmans arm was beland, maar in de kruising was gevlogen, dan was niet alleen hij, maar ook Blind vrijuit gegaan.
Dani?l Dwarswaard 06-11-19, 12:46 Laatste update: 13:11
Door Dani?l Dwarswaard
Prangende vraag nu de stofwolken zijn neergedaald: had de VAR niet moeten ingrijpen omdat er vlak voor de overtreding van Daley Blind ?n de handsbal van Jo?l Veltman juist een overtreding werd gemaakt op Blind? Van der Ende: ,,Laat duidelijk zijn: dat was een overtreding van Pulisic op Blind. Dat is voor mij helder. Maar in deze situatie is de VAR niet bevoegd om voor d?t moment in te grijpen. De VAR mag ingrijpen bij doelpunten, directe rode kaarten, persoonsverwisselingen en strafschoppen.??
Maar dit werd toch juist een strafschop?
,,Ja, maar dan gaat de beoordeling all??n over de overtreding die de directe aanleiding voor de strafschop is. De beoordeling mag niet gaan over een overtreding die daaraan vooraf gaat.??
Dus als Callum Hudson-Odoi de bal niet op de hand van Veltman had geschoten, maar een doelpunt had gemaakt, was er een heel andere discussie geweest?
,,Ja, dan had de VAR w?l kunnen ingrijpen voor die overtreding op Blind.?
Is dat niet gek?
,,Dat is heel maf. Dan had de VAR kunnen zeggen: doelpunt telt niet, vrije trap voor Ajax. En dan had Blind dus ook zijn tweede gele kaart niet gehad. Dan nog is het de vraag of de VAR had ingegrepen hoor.??
Het cruciale moment: wordt hier een overtreding gemaakt op Blind?
Hoe bedoelt u dat?
,,Mijn stelling blijft dat de VAR en de scheidsrechter nu te nauw bij elkaar betrokken zijn. Het zijn landgenoten en ze stappen na de wedstrijd in hetzelfde vliegtuig. Ze steunen elkaar daardoor te veel en dat is niet goed aan het systeem.?
Dan de handsbal van Veltman zelf. Hij voelde zich ?genaaid?. Terecht?
,,Hij houdt inderdaad keurig zijn arm langs zijn lichaam. Wat moet hij anders doen. Zijn hand gaat in de verste verte niet naar de bal. Dan kun je ook geen strafschop geven. En dus had ook hier de VAR weer k?nnen ingrijpen. Maar dan kom ik weer bij mijn punt: de VAR steunt te veel de scheidsrechter. Het schoolvoorbeeld daarvan voor mij was het moment tijdens Feyenoord-AZ. Berghuis had toen rood moeten krijgen van Jochem Kamphuis na een overtreding op Teun Koopmeiners. VAR Danny Makkelie wrong zich toen in allerlei bochten om de scheidsrechter t?ch te steunen. Dat gevoel kreeg ik er gisteravond tijdens Chelsea-Ajax ook bij
https://www.ad.nl/dossier-chelsea-ajax/volslagen-maf-had-chelsea-gescoord-dan-had-var-wel-naar-rode-kaart-blind-gekeken~aeb03364/