Ik had graag gehoopt dat het niet waar was, maar als je een beetje gaat zoeken zie je toch wel erg vaak dingen die fout gaan en/of opvallend zijn:
* een loting voor de CL 1/4 finales in 2008 die om 10.30 al bekend is (op een site verschijnt), 1,5 uur later komt er letterlijk dezelfde loting uit
* de loting voor het WK2014 waarbij Jerome Valcke (die de loting deels deed) de bal met de naam van het land 'uit het zicht' open maakt, dan even wat rommelt en vervolgens het blaadje laat zien met de naam van het land. Dat blaadje (dat in zo'n balletje zou hebben moeten zitten) is dan opvallend 'niet-krullend'. De blaadjes met de positie in de groep (die door Fernanda Lima werden opengemaakt) krullen direct terug nadat zij dat briefje loslaat, bij de blaadjes van Valcke is dat niet zo. Je ziet hem soms ook zoeken op de tafel voor hem, alsof hij alle briefjes voor zich heeft en kan kiezen wie het wordt. Er is gedurende de hele loting nooit van achterop het podium gefilmd, iets wat eerder en later in de show wel gebeurde.
* een Turkse arbiter heeft in de Turkse Studio Voetbal een keer precies de loting van de 1/4 finale CL nagedaan. Dus op vrijdag was er geloot, later dat weekend had hij een vissenkom met 8 ballen voor zich, en hij trok precies dezelfde kwartfinales eruit in exact dezelfde volgorde als in Nyon gebeurde. (zie:
https://www.youtube.com/watch?v=8rM8cSnF9vc , het begint rond de 3.00)
* in december 2012 kwam bij de loting voor de 1/8 finale CL in de 'oefenloting' (die ze altijd op de ochtend doen) exact dezelfde resultaten eruit als bij de echte loting. Die kansen liggen (volgens een Engelse website) rond de 1 op 2 miljoen.
* Ian Rush was bij de 1/2 finale loting CL wel erg opvallend op zoek naar het juiste balletje voor de tegenstander van Real. Je ziet hem voelen.
Dat mag je allemaal afdoen met 'aluhoedjes' geneuzel, maar vergeet niet dat toen er mensen claimden begin deze eeuw dat Lance Armstrong doping gebruikte, al positief bevonden was, maar dat de UCI die test had weggemoffeld, al die mensen werden afgedaan als 'aluhoedjes'. 10 jaar later bleken ze gelijk te hebben.
Ik zeg ook niet dat al die bovenstaande dingen allemaal zo gefixt zijn, maar er zitten mij iets teveel opvallende dingen bij. Die PO-loting voor EURO2004 is ook t? toevallig.