Nou, ik ben ruim na 2:00 uur weer thuis gekomen en heb kort geslapen, maar dat was het waard. Wat een dag was dat. Ik had maanden geleden kaarten gekocht, ruim voordat het duidelijk werd dat dit weleens een grote dag kon worden. En wat was ik blij met die beslissing, wat een belevenis.
Ik besloot vroeg (7 uur voor aftrap) plaats te nemen in een pub vlakbij het stadion zodat ik de sfeer kon zien opbouwen, wat was dat heerlijk. De schittterend uitgedode mensen begonnen binnen te druppelen en rond 15:00 was het al aardig vol. Een camaraploeg van de TV was in de pub aanwezig om sfeerbeelden te brengen, dat was wel grappig, ik zag de pub live op TV en zag de journalist tegelijkertijd in het echt aan het werk en op TV. Mensen wilden voorzichtig optimistisch zijn, maar aangezien Schotland expert is in een goede positie weggooien wilde niemand overmoedig worden.
Dan naar het stadion, weer ruim van te voren want de pub werd mij wat te benauwd. De sfeer was fantastisch, van ruim voor de aftrap en de hele wedstrijd door waren de supporters fantastisch. Het volkslied in een bartsensvol stadion was een kippenvel-moment. Die vroege wereldgoal van McTominay was natuurlijk een droomstart, het stadion ontplofte. Daarna leek Schotland wel te nerveus, uiteindelijk weer een schitterende explosie van vreugde met de 2-1 van Shankland, gevolgd door een snelle klap met de tweede gelijkmaker van de Denen. Dan in blessuretijd werd Tierney de held, het stadion ontplofte weer en mensen om mij heen hadden zoiets van: "gaat het nu echt gebeuren??". Mensen waren natuurlijk nogal nerveus aan het wachten op het laatste fluitsignaal. In plaats daarvan kwam er een onwaarschijnlijk doelpunt vanaf de middenlijn die het echt besliste, de wedstrijd was direct over. Volwassen mensen vlogen elkaar huilend in de armen, of ze elkaar nou kenden of niet. Ik stond daar zelf natuurlijk ook middenin. Die explosie van emotie was zo mooi, om zoiets mee te maken was natuurlijk ronduit fantastisch. Het duurde nog een half uurtje feesten voordat mensen van hun plaatsen weggingen.
Wat een avond.
Ik zal de foto's hier niet plaatsen ivm datalimiet van DVK, dus dan maar een schaamteloos mijn Facebook-pagina spammen waar ik wat neergezet heb.
https://www.facebook.com/groundhopper.Marten