WK 2026

JMD

Well-known member
De loting voor de 1e ronde van Oceanië is geweest: Cook Eilanden moet tegen Tonga en Amerikaans Samoa moet tegen Samoa. De winnaar van beide 1/2 finales spelen dan in de finale om 1 plek in de 2e ronde. Duels worden gespeeld op 7 en 10 september
 

JMD

Well-known member
Het blijft heerlijk...

Sinds die serie kon ik nooit meer serieus naar Boudewijn Büch kijken en heb ik altijd bij die kleine WK-kwalificatieduels dit in mijn achterhoofd...
 

JMD

Well-known member
Toen Erik van Muiswinkel nog niet was geradicaliseerd.
Ik ben idd benieuwd hoe die nou op dit soort filmpjes terugkijkt. Ik vind het nog steeds fantastisch, maar gezien hoe hij er idd nu in staat zou hij eigenlijk zichzelf moeten cancellen.
 

Joost

Well-known member
De UEFA Nations League die later deze week begint gaat van groot belang zijn in de WK kwalificatie die in maart komend jaar start.

De Europese kwalificatie gaat bestaan uit 12 poules van 4 of 5 ploegen waarvan de winnaars zich automatisch plaatsen voor de WK. De nummers 2 plus vier ploegen uit de Nations League strijden voor nog 4 WK tickets.

Voor de loting van de kwalificatiepoules is bepaald dat de landen in pot 1 bestaan uit de 8 landen die zich voor de kwartfinale van de Nations League Final plaatsen (inderdaad, de beste 2 van iedere poule, een uitbreiding van de vorige keren) én de beste 4 landen op de wereldranglijst.

De loting zal begin december zijn, na het afronden van de Nations League poulefase.
 

JMD

Well-known member
Ze hebben zichzelf dan best potentieel vastgezet voor de loting, want als je de nummers 1/2/3 van A in pot 1 had, en de nummers 4 van A en 1/2 in B enz had je het eenvoudiger rond kunnen krijgen om de juiste landen in de poules van 5 te krijgen. Want de kwalificatie start al in maart en dan zijn ook nog een hoop NL-duels. Namelijk de 1/4 finale A, maar ook de P/D tussen nummers 3 van A en 2 van B en de nummers 3 van B en 2 van C. Al die landen kunnen dus niet in een poule van 5 komen, en dat zijn er dus 24.

En stel Ned wordt 2e in de NL-groep en komt in een groep met 5. Dan zullen zij in de maartrondes (2 speelrondes) niet de WK-kwalificatie kunnen spelen, geen probleem, want in een poule van 5 is er altijd 1 ploeg een speelronde vrij. NL zal dan dus vrij zijn. Maar het moet dan in juni spelen. Maar wint het de 1/4 finale Nations League, dan speelt het in juni de NL-finale. Dan kan het dus niet de WK-kwalificatie spelen en zal dat dan doorgeschoven worden naar sept/okt (met 3 duels per internationale break, zoals ook na corona gebeurde toen er ingehaald moest worden). Maar dat doorschuiven weet je dus pas na maart...
 

Friesland

Well-known member
En stel Ned wordt 2e in de NL-groep en komt in een groep met 5. Dan zullen zij in de maartrondes (2 speelrondes) niet de WK-kwalificatie kunnen spelen, geen probleem, want in een poule van 5 is er altijd 1 ploeg een speelronde vrij. NL zal dan dus vrij zijn. Maar het moet dan in juni spelen. Maar wint het de 1/4 finale Nations League, dan speelt het in juni de NL-finale. Dan kan het dus niet de WK-kwalificatie spelen en zal dat dan doorgeschoven worden naar sept/okt (met 3 duels per internationale break, zoals ook na corona gebeurde toen er ingehaald moest worden). Maar dat doorschuiven weet je dus pas na maart...
Jouw redenatie klopt niet.
1. Je doet de aanname dat Nederland tweede eindigt in de NL groep.
Tot zover niets geks. Dit betekent dat Nederland zicht plaats voor de kwartfinales van de Nations League.
2. Je doet de aanname dat Nederland in een kwalificatiegroep met 5 laden terecht komt.
Op zich ook geen gekke aanname. Het impliceert dat Nederland verliest in de kwartfinale van de NL. Maar vervolgens ga je in de fout:
3. Je doet de aanname dat Nederland de kwartfinale wint.
Dat is, zoals hierboven aangegeven, in strijd met jouw tweede aanname die impliceert dat Nederland de kwartfinale verliest. Als Nederland de kwartfinale wint, volgt (reglementair) dat het in een kwalificatiegroep van 4 landen speelt.


Voor zover ik kan zijn is het nog niet door FIFA of UEFA bevestigd maar als het klopt dan kan het de planning van de promotie/degradatieplay-offs lastiger maken. Je kunt in principe voldoende teams vrijgeven voor maart, je hebt 6 groepen van 4, die allemaal vrij zijn en één team in iedere groep van 5, dat maakt samen 30. en het gaat maar om 24 landen (8 kwartfinalisten en 16 teams in p/d play-offs). Vanuit pot 1 weten we dat er minimaal 8 teams zijn die in maart vrij moeten hebben, daarvan gaan er dus zeker 2 in een groep van 5. De FIFA ranglijst houdt voor de anere potten geen rekening met de NL prestaties. Je zou dus een pot kunnen hebben met 11 ploegen die in maart in de promotie/degradatieplay-offs moeten spelen. In dan geval loop je tegen een probleem aan. Zes ploegen kunnen in een groep van 4, vier ploegen kunnen in de groepen die geen NL (verliezend) kwartfinalist hebben en dan houd je dus nog een team over. M.i. is dit probleem simpel op te losse door de promotie/degradatieplay-offs te verspreiden over 2025, bijvoorbeeld A/B play-offs in maart en B/C play-offs in september.
 

JMD

Well-known member
Jouw redenatie klopt niet.
1. Je doet de aanname dat Nederland tweede eindigt in de NL groep.
Tot zover niets geks. Dit betekent dat Nederland zicht plaats voor de kwartfinales van de Nations League.
2. Je doet de aanname dat Nederland in een kwalificatiegroep met 5 laden terecht komt.
Op zich ook geen gekke aanname. Het impliceert dat Nederland verliest in de kwartfinale van de NL. Maar vervolgens ga je in de fout:
3. Je doet de aanname dat Nederland de kwartfinale wint.
Dat is, zoals hierboven aangegeven, in strijd met jouw tweede aanname die impliceert dat Nederland de kwartfinale verliest. Als Nederland de kwartfinale wint, volgt (reglementair) dat het in een kwalificatiegroep van 4 landen speelt.
Mijn aannames klopten allen op het moment dat ik ze schreef, ik was toen nog niet op de hoogte van het feit dat alle pot1-landen pas na de 1/4 finale NatL geloot worden... Maar idd, sinds de post avn Joost kan niet wat ik schreef...
 

JMD

Well-known member
Voor zover ik kan zijn is het nog niet door FIFA of UEFA bevestigd maar als het klopt dan kan het de planning van de promotie/degradatieplay-offs lastiger maken. Je kunt in principe voldoende teams vrijgeven voor maart, je hebt 6 groepen van 4, die allemaal vrij zijn en één team in iedere groep van 5, dat maakt samen 30. en het gaat maar om 24 landen (8 kwartfinalisten en 16 teams in p/d play-offs). Vanuit pot 1 weten we dat er minimaal 8 teams zijn die in maart vrij moeten hebben, daarvan gaan er dus zeker 2 in een groep van 5. De FIFA ranglijst houdt voor de anere potten geen rekening met de NL prestaties. Je zou dus een pot kunnen hebben met 11 ploegen die in maart in de promotie/degradatieplay-offs moeten spelen. In dan geval loop je tegen een probleem aan. Zes ploegen kunnen in een groep van 4, vier ploegen kunnen in de groepen die geen NL (verliezend) kwartfinalist hebben en dan houd je dus nog een team over. M.i. is dit probleem simpel op te losse door de promotie/degradatieplay-offs te verspreiden over 2025, bijvoorbeeld A/B play-offs in maart en B/C play-offs in september.
En hier ga jij de mist in ;)
Want alle ploegen uit pot 1 zijn in maart vrij (want worden pas na maart bijgeloot, zie opmerking Joost). Dat betekent dus dat alle andere ploegen uit de groepen van 5 aan de bak moeten in maart.
Dus ga je idd problemen krijgen. Je idee mbt playoffs verspreiden zou kunnen werken, maar kom ik nergens tegen, de UEFA gaat uit van P/D in maart. Overigens verplaats je dan het probleem, want dan moeten die ploegen die P/D moeten spelen net precies in september (bijv) allen vrijgemaakt kunnen worden.

Laten we zeggen dat de UEFA het zich niet makkelijker gemaakt heeft zo... :)

(1 voordeel overigens wel: er was sprake van dat de NLeague uitgebreid werd met Zuidamerikaanse landen, dat plan lijkt gelukkig van de baan)
 

Friesland

Well-known member
Mijn aannames klopten allen op het moment dat ik ze schreef, ik was toen nog niet op de hoogte van het feit dat alle pot1-landen pas na de 1/4 finale NatL geloot worden... Maar idd, sinds de post avn Joost kan niet wat ik schreef...
Je kunt allerlei aannames maken en soms zijn ze weleens in tegenspraak zoals in jouw geval met aannames 2 en 3.

En hier ga jij de mist in ;)
Want alle ploegen uit pot 1 zijn in maart vrij (want worden pas na maart bijgeloot, zie opmerking Joost). Dat betekent dus dat alle andere ploegen uit de groepen van 5 aan de bak moeten in maart.
Geen idee hoe Joost daarbij komt maar het lijkt mij onwaarschijnlijk. Zoals ik eerder in het NL topic heb uitgelegd kunnen de kwartfinalisten van de NL pas ingedeeld worden wanneer bekend is of ze in de halve finale staan want die gaan naar een groep met 4 landen. Voor de overige teams in pot 1 is er niet een dergelijk beperking en zij kunnen dan ook gewoon meeloten met de andere potten.

Je idee mbt playoffs verspreiden zou kunnen werken, maar kom ik nergens tegen,
Zelfbedacht, dus dat verbaast mij niet.

de UEFA gaat uit van P/D in maart. Overigens verplaats je dan het probleem, want dan moeten die ploegen die P/D moeten spelen net precies in september (bijv) allen vrijgemaakt kunnen worden.
Ja, en dat is precies het probleem waarmee de UEFA zichzelf heeft opgezadeld. Echter, het enige waar echt niet vanaf geweken kan worden is dat de kwartfinalisten in maart moeten spelen en de NL eindronde in juni. Dat is omdat ze met elkaar in verbinding staan. Voor de p/dplay-offs hoef je eigenlijk alleen te zorgen dat de twee teams die tegen elkaar spelen in dezelfde speelronde vrij moeten zijn van de kwalificatie. Het hoeft eigenlijk niet eens dezelfde interlandbreak te zijn. Dat betekent dat ze wel in een groep van 5 kunnen maar niet in dezelfde groep van 5.[/QUOTE]
 
Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Geen idee hoe Joost daarbij komt maar het lijkt mij onwaarschijnlijk. Zoals ik eerder in het NL topic heb uitgelegd kunnen de kwartfinalisten van de NL pas ingedeeld worden wanneer bekend is of ze in de halve finale staan want die gaan naar een groep met 4 landen. Voor de overige teams in pot 1 is er niet een dergelijk beperking en zij kunnen dan ook gewoon meeloten met de andere potten.
Dale Johnson op Twitter.

Hij schreef ook dit artikel;
 
Bovenaan