WK 2026

Friesland

Well-known member
Ja, als je de UEFA methode zou volgen dan zou Engeland in pot 2 komen, dat wil eigenlijk niemand. Engeland wil dat natuurlijk niet. De (andere) landen in pot 1 ook niet. En ook de FIFA niet. Aan de andere kant is het in het verleden natuurlijk vaker voorgekomen dat een "grootmacht" in pot 2 zat ipv pot 1, al had je toen natuurlijk minder groepen. Maar zelfs met 12 groepen hadden een aantal van die landen nog buiten de boot gevallen:
Frankrijk in 2018
Italië in 2002
Engeland in 1998
Alle drie wisten ze zich te plaatsen voor het hoofdtoernooi en Frankrijk werd zelfs wereldkampioen.


@JMD : uit het artikel van Joost:
The World Cup draw will look very different too, as the UNL quarterfinalists will appear as winner / loser pairings to keep the June 2025 dates free for the UNL finals. It means the final composition of the World Cup groups will not be known when qualifying begins in March, as eight groups will have an either/or for the Pot 1 representative where a UNL quarterfinalist has been drawn.
Er staat dus niet dat pot 1 op een later moment word geloot.
 

Batigoal

Well-known member
Twee samenvattingen gezien van halve 'Nederlandse landen' in de aanlopp naar het WK. Zo had Suriname het in de eerste helft lastig met Guyana, dat tot een aantal kansen kwam, maar liep het in de 2e helft weg en won het met 1-3. Bij Suriname maakten Liam van Gelderen en Dylan Vente hun debuut. Opvallend moment was dat het spel even stilgelegd moest worden toen een helikopter direct naast het veld moest landen. Een bestuurder (president?) kwam even een kijkje nemen.

Indonesië heeft tegenwoordig ook veel Nederlandse inbreng en moest tegen het Saoedi-Arabië van Roberto Mancini. Sandy Walsh (vooral bekend uit België) scoorde op de voorzet van Rafael Struick (ADO). Maarten Paes had wat rare momenten en veroorzaakte nog een penalty, die hij vervolgens wel stopte. Het werd 1-1 uiteindelijk.
 

JMD

Well-known member
Je kunt allerlei aannames maken en soms zijn ze weleens in tegenspraak zoals in jouw geval met aannames 2 en 3.
Zucht...
Ja, dat klopt. Omdat ik toen nog niet wist dat Pot1 later geloot werd (of dat bij loting nog niet precies bekend is wie uit pot 1 in welke groep komt). Maar dat wist ik nog niet toen ik dat schreef, dus toen ik het schreef klopten de aannames.

Je kan ook overdrijven met muggenziften...
 

JMD

Well-known member
Vanochtend heel vroeg waren de 1/2 finale van de voorronde van de OFC-zone en gelukkig eindigde 1 duel in 2-0, Samoa won van Amerikaans Samoa met die cijfers. Tonga versloeg de Cook Eilanden met 3-1. Maandag a.s. is de finale om 1 plek in de 1e ronde.

In Azië was het gelijke spel tussen Saudi Arabië en Indonesië een verrassing, maar ook dat Zuid Korea niet verder kwam dan 0-0 tegen Palestina is verrassend. En wat te denken van de thuisnederlaag van Australië tegen Bahrein.
 

Mario

Well-known member
Indonesië houd Australië op 0-0. Ik zag vanmiddag stukje op ESPN, leuk fanatiek sfeertje. Voetbal leeft echt in Indonesië.
 

JMD

Well-known member
Indonesië houd Australië op 0-0. Ik zag vanmiddag stukje op ESPN, leuk fanatiek sfeertje. Voetbal leeft echt in Indonesië.
Australië dus weer niet gewonnen... Bij het vorige WK hadden ze volgens mij ook al best moeite om zich te plaatsen
 

JMD

Well-known member
De volgende internationale break zit er weer op, tijd dus om weer te kijken hoe het er overal voor staat.
Europa is nog helemaal niet begonnen met de WK-kwalificatie, zij starten in maart 2025 (loting december 2024).
Afrika en Noord- en Midden Amerika speelden deze internationale break niet. Afrika gaat in maart weer verder, Noord- en Midden Amerika pas in juni.

Azië: de eerste 2 speelrondes van de 3e ronde zijn gespeeld. In 3 groepen van 6 wordt een hele competitie gespeeld, waarbij de nummers 1 en 2 naar het WK gaan en de nummers 3 en 4 doorgaan om wat resterende (playoff) plaatsen. Japan heeft de beste start gemaakt, 7-0 en 5-0 gewonnen. Verder is er nog niet veel van te zeggen, behalve idd dat Indonesië positief opvalt en Australië zwak gestart is. In oktober gaat men verder met 2 duels.

Zuid Amerika: speelronde 7 en 8 van de 16 is gespeeld. Hier begint zich wel wat af te tekenen. De top 3 (Argentinië, Colombia en Uruguay) staan al los van plek 4. De eerste 6 landen (van de 10) gaan naar het WK, de nummer 7 speelt PO. Brazilië ging door met wisselvallig zijn, 1x winst en 1x verlies deze periode. Het staat nog 5e, maar het gat naar plek 8 is slechts 1 punt. Chili (9e) en Peru (10e) moeten aan een inhaalrace beginnen. Ook leuk is dat het enige land van de CONMEBOL dat nog nooit WK speelde (Venezuela) nu gewoon vrolijk meedoet en op plek 6 (een WK-plek) staat. Ook dit gaat in oktober verder met 2 duels.

Oceanië: heeft de hele 1e ronde afgewerkt. Van de 4 landen ging er 1 door: Samoa versloeg in de finale Tonga en in de 1/2 finale was al Amerikaans Samoa en de Cook Eilanden afgevallen. De 8 ploegen die nu over zijn, zijn verdeeld in 2 groepen van 4, die in oktober en november via een halve competitie gaan uitmaken welke ploegen 1 en 2 eindigen, die gaan door naar de 3e ronde.

Totaal: van de 206 landen (Rusland niet meegeteld, Eritrea (dat zich terugtrok voor de kwalificatie begon) ook niet) die er aan de kwalificatie begonnen zijn er nu al 33 uitgeschakeld. De overige 173 landen spelen dus nog om 45 plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan