Hoezo laf en risicoloos? Zoveel ervaring heeft Jaap Stam nog niet.
Het laffe zit hem in het zoeken naar een bekende naam.
De risicovolle zit in de beperkte ervaring van Stam als hoofdtrainer. Ik denk dat Stam na 1,5 of 2,5 jaar als hoofdtrainer van Zwolle veel beter voorbereid was voor deze club.
Overigens ondanks bovenstaande helemaal geen gekke keuze gezien de logische alternatieven waarvan 50% tot 2/3 al een job heeft of normaal gesproken niet wil. Los van zijn gebrek aan ervaring als hoofdtrainer overheersen wel de pluspunten. Ruime ervaring als techniek, assistent-trainer, coach tweede elftal en ervaring in tweede divisie in Engeland, het spreekt wat mij betreft boekdelen dat de individuele spelers bij Ajax zeer positief waren, alsmede de geluiden bij Ajax2, Reading en Zwolle. Mmaar net zijn belangrijk zijn uitstraling, naam en ervaring bij grote clubs en het Nederlands elftal. Belangrijkste is dat Jaap een trainer lijkt die wel voor attractief voetbal gaat ?n voor de doorstromingen van talenten en eigen jeugd.
Ik voorzie een Gertjan Verbeek scenario. Heertjes die vinden dat er te hard getraind wordt.
Wat Feyenoord heeft nu ook een gezelschap van voetbalbejaarden? Dat was zelfs Verbeek nu niet overkomen. Verder is Stam een totaal andere trainer die zeker in Milanelo wel geleerd heeft dat bij een juiste dosering oudjes nog heel lang absoluut top kunnen blijven.
Dan was Maurice Steijn toch echt een betere keuze geweest.
Die moet het eerst maar eens bij een subtopper laten zien. Zoals ongeveer elke Nederlandse 'normale' trainer voor hem die w?l de stap naar de top heeft gemaakt.
Niet dus. Stam en Advocaat zijn gigantische verschillen. De enige overeenkomst is het hebben van een grote naam.