Wetenschap

Janssen

Well-known member
Wetenschap

Dat mini-planeetje vertegenwoordigt niet bepaald de grootsheid van de naam Janssen, maar het is een begin.
 
Laatst bewerkt:

leo1949

Well-known member
Ik heb nooit geweten dat Marokkanen 2000 jaar geleden het condoom hebben uitgevonden ze gebruikte hiervoor schapendarmen.
Pas veel later omstreeks 1750 hebben de Britten deze techniek verfijnd door de darm eerst uit het schaap te halen.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
93,9% van IJslandse jongeren (tot 25 jaar) geloofd in de Oerknal. 6,1% wist het niet en 0,0% geloofde nog in de bijbelse variant. Letterlijk niemand .
 

leo1949

Well-known member
Morgen op maandag 9 mei 2016, tussen 13:12 en 20:41 uur, vindt een overgang van de planeet Mercurius over de Zon plaats.
De planeet is hierbij ca. 7 uur te zien als een donker puntje tegen de zeer heldere achtergrond van de zonneschijf.
Het hoogtepunt van de overgang vindt plaats rond 16:56 uur.
Op dit YouTube filmpje is te zien hoe dat in zijn werk gaat.

 

leo1949

Well-known member
En hier zou het live te zien zijn.


En hier de uitleg van dit gebeuren.

 
Laatst bewerkt:

leo1949

Well-known member
Hier een foto van de overgang en het pijltje wijst naar Mercurius de andere vlekjes zijn zonnevlekken.

13102847_1054674441291890_210329884745890799_n.jpg
 

Batigoal

Well-known member
Canadese tiener ontdekt eeuwenoude Mayastad

AMSTERDAM - Hij is pas vijftien jaar oud, maar heeft een ontdekking gedaan waar menig gevorderd wetenschapper alleen maar van kan dromen. De Canadese tiener William Gadoury heeft door sterrenstelsels te analyseren een Mayastad ontdekt in Mexico.

Gadoury vond de ligging van Mayasteden zo fascinerend, dat hij op onderzoek uitging, schrijft de krant Journal de Montr?al. De tiener begreep niet waarom de Maya's hun steden ver van rivieren hadden gebouwd, op weinig vruchtbare grond in moeilijk toegankelijke gebergten. ?Er moest een andere verklaring zijn voor de ligging. Aangezien Maya?s de sterren aanbaden, besloot ik mijn onderzoek daarop te richten.?

De 15-jarige slimmerik analyseerde 22 sterrenstelsels van de Maya's en stelde vast dat de vorm overeenkwam met de positie van 117 Maya-steden. Gadoury is daarmee de eerste wetenschapper die dat verband heeft vastgesteld.

Gadoury ontdekte ook dat een stelsel van drie sterren via zijn theorie slechts leidde tot twee steden. De tiener concludeerde dat de derde stad onontdekt moest zijn en kon met behulp van satellietfoto?s de locatie van die stad bepalen.

De derde Mayastad, omgedoopt tot de Vuurmond, blijkt zich op het schiereiland Yucatan te bevinden. Binnenkort zullen er opgravingen worden gedaan. De tiener mag bij daarbij aanwezig zijn. De Canadees is dolgelukkig: ?Dat wordt het hoogtepunt van drie jaar onderzoek en mijn levensdroom.?

De Maya's vormen een volk dat nog steeds leeft in Midden-Amerika en momenteel bijna negen miljoen mensen telt. De beroemde Mayacultuur ontstond al in 2000 voor Christus. Van 250 tot 900 na Christus bereikte de cultuur haar hoogtepunt. De beschaving werd vooral aangetast door de komst van de Spanjaarden naar het leefgebied.

Bron: Telegraaf.nl

Gaaf zeg dat je als hobbyist zo'n ontdekking doet.
 

Batigoal

Well-known member
De term "onzinwetenschap" is ook lekker sensatiegericht uitgedrukt. Als ik het artikel zo lees komen er termen voorbij als " hoogst onwaarschijnlijk" en dat zijn theorie vooral gestoeld is op aannames. Zoals 99,9% van de wetenschappers werkt dus. Ik lees vooral veel zure en jaloerse professoren die nu een stok hebben gevonden om deze theorie maar wat graag kapot te slaan.

Lijkt mij voor de wetenschap voordelig als men zich over deze jongen gaat ontfermen en hem met zijn enthousiasme gaan begeleiden.
 

Maasveld

Well-known member
Dit vond ik wel een mooie:

*'Vaak liggen steden wel degelijk langs rivieren, of in de buurt van kreekjes. Er is dus helemaal geen reden om te zoeken naar steden die niet aan rivieren liggen.'
 
Bovenaan