Canadese tiener ontdekt eeuwenoude Mayastad
AMSTERDAM - Hij is pas vijftien jaar oud, maar heeft een ontdekking gedaan waar menig gevorderd wetenschapper alleen maar van kan dromen. De Canadese tiener William Gadoury heeft door sterrenstelsels te analyseren een Mayastad ontdekt in Mexico.
Gadoury vond de ligging van Mayasteden zo fascinerend, dat hij op onderzoek uitging, schrijft de krant Journal de Montr?al. De tiener begreep niet waarom de Maya's hun steden ver van rivieren hadden gebouwd, op weinig vruchtbare grond in moeilijk toegankelijke gebergten. ?Er moest een andere verklaring zijn voor de ligging. Aangezien Maya?s de sterren aanbaden, besloot ik mijn onderzoek daarop te richten.?
De 15-jarige slimmerik analyseerde 22 sterrenstelsels van de Maya's en stelde vast dat de vorm overeenkwam met de positie van 117 Maya-steden. Gadoury is daarmee de eerste wetenschapper die dat verband heeft vastgesteld.
Gadoury ontdekte ook dat een stelsel van drie sterren via zijn theorie slechts leidde tot twee steden. De tiener concludeerde dat de derde stad onontdekt moest zijn en kon met behulp van satellietfoto?s de locatie van die stad bepalen.
De derde Mayastad, omgedoopt tot de Vuurmond, blijkt zich op het schiereiland Yucatan te bevinden. Binnenkort zullen er opgravingen worden gedaan. De tiener mag bij daarbij aanwezig zijn. De Canadees is dolgelukkig: ?Dat wordt het hoogtepunt van drie jaar onderzoek en mijn levensdroom.?
De Maya's vormen een volk dat nog steeds leeft in Midden-Amerika en momenteel bijna negen miljoen mensen telt. De beroemde Mayacultuur ontstond al in 2000 voor Christus. Van 250 tot 900 na Christus bereikte de cultuur haar hoogtepunt. De beschaving werd vooral aangetast door de komst van de Spanjaarden naar het leefgebied.
Bron: Telegraaf.nl