Wetenschap

Keyser S?ze

New member
Dat is dan ook de reden dat veel mensen zich onveiliger voelen, terwijl het in werkelijkheid veel veiliger is geworden. Ook in Nederland.

Dat is ook maar net zoals je het bekijkt. Als ik de statistieken juist interpreteer dan is de criminaliteit in Nederland tussen 1950 en 1990 gigantisch gestegen en vanaf de jaren 90 weer wat gedaald. Maak je een vergelijking tussen 1990 en nu dan heb jij gelijk. Maak je de vergelijking tussen pak 'm beet 1960 en nu dan is het er niet beter op geworden.
 

gevegt

Well-known member
Dat is ook maar net zoals je het bekijkt. Als ik de statistieken juist interpreteer dan is de criminaliteit in Nederland tussen 1950 en 1990 gigantisch gestegen en vanaf de jaren 90 weer wat gedaald. Maak je een vergelijking tussen 1990 en nu dan heb jij gelijk. Maak je de vergelijking tussen pak 'm beet 1960 en nu dan is het er niet beter op geworden.
Dus sinds het Internettijdperk is het veel veiliger geworden, ondanks het geschreeuw van bepaalde media.

Dat het voor 1990 onveiliger was wist ik, maar ben wel benieuwd waar de oorzaak lag.
 

leo1949

Well-known member
Och we zijn gewoon terug in de tijd gegaan.
Ik vraag mij alleen af zitten we in de 16e eeuw, de tijd van de beeldenstormen
Of zitten we nu in de 17e eeuwse godsdiensttwisten.
Als de geschiedenis zich echt herhaald dan zitten we nu in het 14e jaar van de 80 jarige oorlog. :confused:
 

Mr. Wrong

New member
Tja en dat we ons onveilig voelen heeft voor anderen weer voordelen.
Onder het mom van ??n andere schijnveiligheid beperken 'ze' steeds meer onze privacy.
 

Mr. Wrong

New member
Dus sinds het Internettijdperk is het veel veiliger geworden, ondanks het geschreeuw van bepaalde media.

Dat het voor 1990 onveiliger was wist ik, maar ben wel benieuwd waar de oorzaak lag.

Er wordt ook wel een hoop gegoocheld met cijfertjes.
Voorheen viel bijvoorbeeld inbraak in schuur of garage nog onder woninginbraak. Sinds ze dat apart hebben genomen is het aantal woninginbraken drastisch verminderd. uiteraard komt alleen dat laatste in de krant.
 

Methone

New member


Dit worden wel interessante robots, nu nog wat onschuldig, uiteindelijk zal het Amerikaanse leger ze wel willen gaan gebruiken voor andere doeleinden.
 

De Wolf

Well-known member
Het aantal moorden per jaar

1996 239
1997 237
1998 208
1999 230
2000 223
2001 264
2002 224
2003 244
2004 223
2005 196
2006 159
2007 164
2008 176
2009 173
2010 157
2011 169
2012 162

Het lijkt op dit gebied veiliger te worden
 

Methone

New member
NASA onthult baanbrekende vondst

'Stromend water op Mars'

WASHINGTON -
De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA gaat maandag een 'baanbrekende wetenschappelijke ontdekking' onthullen. "Het mysterie rond Mars is opgelost", meldt NASA. Geruchten doen de ronde dat er stromend water is gevonden op de rode planeet.

De ruimtevaartwereld is in rep en roer, maar wat NASA maandagmiddag om 17.30 uit de doeken gaat doen, blijft vooralsnog speculeren. Toch zeggen sommige kenners, waaronder de website NASA Watch, zeker te weten dat de ontdekking op de rode planeet alles te maken heeft met de vondst van vloeibaar water. Als er daadwerkelijk water op Mars stroomt, zullen de gevolgen van die ontdekking gigantisch zijn: water kan betekenen dat er ooit leven op de planeet is geweest.

Ongeluk
Het verhaal gaat dat technologiestudent Lujendra Ojha 'per ongeluk' bewijs heeft gevonden hebben dat er water vloeit op Mars nadat hij in 2011 beelden bestudeerde van de planeet. Ojha zal tijdens de persconferentie het woord nemen.

Aanwijzingen
Marsverkenner Curiosity vond in al in april aanwijzingen voor stromend water. Uit de metingen bleek dat zich 's avonds in de bovenste vijf centimeter van de bodem een soort zoutlaag vormt die in de ochtend telkens weer verdampt. De kans dat er leven op de rode planeet is, blijft echter klein. Daarvoor is er te weinig water en is het er te koud, schreven de geleerden toen.

De persconferentie is maandagmiddag live te bekijken via
http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/
 

Marinos

Well-known member
En waarom zou leven op Mars dezelfde randvoorwaarden nodig hebben als wat wij mensen nodig hebben?
 

Fabian

Active member
En waarom zou leven op Mars dezelfde randvoorwaarden nodig hebben als wat wij mensen nodig hebben?

Dat vroeg ik mijzelf ook weleens af. Dan lees ik bij een nieuw ontdekte planeet: daar kan geen leven plaats vinden, want wij er is niet genoeg zuurstof of het is te koud... maar wie zegt dat dit voor andere levensvormen ook zou gelden?
 

Marinos

Well-known member
Ja precies, wellicht bestaat er een of ander levend iets dat uitstekend gedijt bij - 140 graden celcius in een omgeving van stikstof. Ik noem maar wat.

Dat We daar geen andere mensen gaan vinden Is niet zo'n heel gewaagde voorspelling.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dat vind ik inderdaad ook altijd vreemd. Ze hebben ook onderzoeken gedaan met allerlei rampscenario's met de aarde en dan concluderen ze bijvoorbeeld dat de kakkerlak de laatst overlevende levensvorm zal zijn. Die kan kennelijk onder heel extreme omstandigheden overleven. Wie weet wat voor levensvormen je op andere planeten hebt.
 

Methone

New member
Enige dier dat in de ruimte kan overleven heeft bizar genoom

Ze zijn maar ietsje langer dan ??n millimeter, maar bijzonder indrukwekkend: beerdiertjes. Ze kunnen temperaturen van -272 tot 150 graden Celsius verdragen, kunnen tien jaar zonder water en laten zich ook niet gek maken door straling. In 2007 werden een paar duizend van deze beerdiertjes de ruimte ingeschoten. Niet lang daarna gingen ze de boeken in als het enige dier dat in de ruimte kan overleven. Het bijna-vacu?m, de kou, de kosmische straling: het beerdiertje was er niet van onder de indruk.

http://www.scientias.nl/enige-dier-dat-in-de-ruimte-kan-overleven-heeft-bizar-genoom/
 

Fabian

Active member
Nieuwe planeet heet voortaan Janssen

Door: redactie
15-12-15 - 11:13

Janssen. Zo heet een planeet in het sterrenbeeld Kreeft voortaan. De Internationale Astronomische Unie, die gaat over namen in het heelal, heeft dat dinsdag bekendgemaakt.

In hetzelfde stelsel staat de planeet Lippershey. De twee hemellichamen zijn vernoemd naar de Zeeuwen Sacharias Janssen en Hans Lippershey. Zij hebben ongeveer tegelijk in 1608 de telescoop uitgevonden.

De planeten draaien rond de ster 55 Cancri. Die heet voortaan Copernicus. De andere planeten in het stelsel zijn Harriot, Galileo en Brahe genoemd. Dat zijn sterrenkundigen die in de beginjaren van de telescoop belangrijke ontdekkingen deden.

De namen zijn voorgesteld door de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde. ,,Deze mensen waren essentieel voor het idee dat het heelal niet om de aarde heen draait'', aldus secretaris Jan de Boer.

www.ad.nl

Tja...
 
Bovenaan