van der Zee heeft al vaak aangegeven, dat hij er een voorstander van is om za. en zo. voetbal te mixen.
Hij gebruikt daarvoor grote woorden: Moeilijk om op zondag goede spannende competities te organiseren, en je moet al tegen een doelpaal zijn aangelopen als je het probleem niet ziet, de reisafstanden worden groter enz enz.
Het maakt mij nog nieuwsgieriger naar de vraagstelling in de enquêtes voor spelers en clubs en naar de interpretaties van de uitkomsten door van der Zee c.s.
Ik denk dat het in de ene regio problematischer ligt dan in de andere, maar wat je zegt er zijn meer standaard zo dan za clubs
Verder heeft de KNVB er zelf met de voetbalpiramide onnodig aan meegewerkt dat de reisafstanden groter werden ( zie hoofdklassen en kijk ook eens naar de nieuwe O21 en O23 competities, waar ik niemand hoor praten over CO2 enz. )
Toen het zaterdagvoetbal in Nederland kwantitatief veel minder voorstelde dan tegenwoordig en ook veel minder dan het huidige zondagvoetbal hoorde je niemand daar klagen over de af te leggen reisafstanden of over oninteressante competities.
En misschien komt aan dat overstappen langzamerhand wel een eind. Zou goed zijn.
Je vergeet toch echt het allergrootste probleem en dat is de combinatie van vergrijzing en individualisme.
Het aantal mensen dat nu voetbalt is vele procenten lager dan 30 jaar geleden. Exacte cijfers daarover kan ik je niet geven maar eens ter indicatie de stad Weert.
Buiten een fusie tussen Megacles en Moesel (MMC nu) zijn daar nog steeds dezelfde verenigingen actief.
1990-1991
Wilhelmina '08; 12 elftallen
FC Oda; 12 elftallen
DESM; 7 elftallen
Laar; 8 elftallen
Megacles; 10 elftallen
Moesel; 6 elftallen
Totaal; 55 elftallen.
2020-2021
Wilhelmina '08; 3 elftallen
FC Oda; 4 elftallen
DESM; 6 elftallen
Laar; 6 elftallen
MMC; 6 elftallen
Totaal; 25 elftallen.
Sinds 2010 is het aantal verenigingen bij de KNVB met ruim 10% gedaald.
Toen het zaterdagvoetbal in Nederland kwantitatief veel minder voorstelde dan tegenwoordig en ook veel minder dan het huidige zondagvoetbal hoorde je niemand daar klagen over de af te leggen reisafstanden of over oninteressante competities.
Dit is onzin omdat de competitieopbouw destijds heel anders was. Lager dan de 4e klasse bestond niet op KNVB niveau en was er districtsvoetbal. Daarin was geen scheiding tussen standaard en lagere elftallen. Nogal logisch dus dat afstanden veel kleiner waren.
Daarom kun je de reisafstanden nu ook niet vergelijken met die van 30 jaar geleden. Het opheffen van de Afdelingen en de scheiding van standaard en lagere teams is met de kennis van nu misschien niet de beste keuze geweest. Daardoor treft de krimp juist de lagere standaardklassen.
En hoewel het nu dus vooral de vijfde klassen op zondag betreft waar afstanden groter worden zal het onherroepelijk ook op zaterdag gaan spelen.